BSO aanhouden

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door debq, 31 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Voor M hebben we nog 1 dag in de week BSO. Nu mag ze ‘natuurlijk’ al een hele tijd niet gaan. We krijgen het eigenlijk wel prima geregeld zo. Beiden werken we veel thuis, ik werkte ook voor Corona al veel thuis. Straks, als het weer kan, zal ik nog steeds veel thuis blijven werken en mijn man ook. Grote kans dat we de BSO eigenlijk niet meer nodig hebben en we denken er dus over om op te zeggen.

    Maar aan de andere kant, het is ook handig om die ene dag achter de hand te hebben voor als het toch een keer zo uit komt dat we wel opvang nodig hebben. Die ene dag is niet zo duur, in de vakanties is de BSO sowieso gesloten, dus op die momenten hebben we in het dorp al verschillende afspraken om de kinderen op te vangen.

    We twijfelen heel erg omdat de opvang echt een fijne organisatie is en de eigenaresse het super leuk doet. Ik vind t ook wel weer lastig om in deze periode op te zeggen.

    Hoe doen anderen het met de BSO en hoe zie je het ‘voor de toekomst’?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wij hebben het deze maand opgezegd voor de jongste. Geen idee wanneer ze weer zal mogen, dus onzinnig om nog langer te betalen (hier wel ook vakantieopvang). We gaan het na Corona anders opvangen.
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier wel opgezegd. Wij zijn allebei 2 ochtenden gaan werken ipv. 1 vrije dag per week. Hierdoor werken we nu onder schooltijd. In de vakanties kijken we wel, waarschijnlijk een ochtendje thuis werken met kids. Afgelopen jaar genoeg ervaring mee op gedaan dus voor incidenteel wel te doen.
     
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Wij namen 2 dagen af en gaan nu 1 dag afnemen.
    Nu werk ik 3 ochtenden en 1 hele dag. Die 3 ochtenden is nu wel ontzettend racen. Ik klap de laptop dicht en moet direct naar het schoolplein toe. Dus voor iets meer speling en met name ook voor de vakanties en studiedagen, houden we wel de bso voor 1 dag aan. Het gaat me niet lukken om ze in alle vakanties 3 dagen per week zelf op te vangen of het met familie/vrienden te regelen. Dus ze zullen dan 1 of soms 2 dagen per week naar de BSO gaan.

    Tenzij je dochter het echt fantastisch vindt om naar de BSO te gaan, zou ik het gewoon opzeggen. Jammer voor de eigenaar, maar dat hoort er bij.
    Hier waren de jongens ontzettend blij dat als ze straks weer mogen, maar 1 dag gaan (terwijl ze het op de bso best leuk hebben, maar ze zijn gewoon liever thuis).
    Ook wij blijven straks meer thuis werken.
     
  5. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Ontzettend leuk, tja dat is nog lastig te zeggen. Ze is half oktober 4 geworden en al vrij snel ging de BSO dicht. Zo vaak is ze dus nog niet geweest, maakt het ook wel weer lastiger. Ik begreep dat ze ook veel aan het doen zijn om het leuker te maken voor de kinderen. We wonen in een heel klein dorp, kleine school en (dus) hele kleine BSO met maar 1 groep. In die groep zitten kinderen van 4 tm 10 jaar (ze mogen tm groep 8 blijven maar de oudste is nu 10 jaar). Aan de ene kant is dit leuk, maar de leidsters vinden het merkbaar lastig om voor iedereen passende activiteiten te bedenken. Je merkt wel dat ze er echt mee bezig waren.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Gemixte groep heeft voor- en nadelen. Het zorgt er denk ik wel voor dat kinderen er sneller ‘klaar mee zijn’. Dat merkte ik ook bij mijn oudste, die kwam toen ze 10 was op een nieuwe BSO, waar ze echt de oudste was. Ze vond de kleuters heel lief en had ook een meisje van een jaar of 8 waar ze mee speelde ed, maar bv. een vakantiedag lang helpen en ‘kleuterknutsels’ maken ed, dat trok haar (logischerwijs) totaal niet. De jongste zat op een BSO met een groep voor kinderen vanaf groep 5, die passen hun activiteiten heel erg aan op de leeftijd van de kinderen in de groep (ze hebben kleuters, groep 3/4 en groep 5/6/7/8), dat werkt beter.
     
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.038
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat laatste doen ze bij ons in de vakanties ook altijd. Anders zijn het idd lange dagen dat de wat ouderen zich moeten aanpassen. Dus nu de groepen jong, midden en oud met de bijpassende activiteiten.
    Op gewone schooldagen zit alles door elkaar en is het ook wel leuk om te zien soms, die oudere kinderen die dan zo lief met die jonkies zijn.
     
  8. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij krijgen het hier ook wel redelijk opgelost. Maar dat is ook omdat iedereen weet dat je kind niet naar de BSO mag of dat het de bedoeling is om ze zo min mogelijk te brengen.
    (Wij hebben er officieel wel 'recht' op. Maar onze werkgevers realiseert zich ook dat als er op de BSO een uitbraak is en onze kinderen thuis moeten blijven, ze in ieder een deel van die tijd een leerkracht kwijt zijn. Dus liever dat ik er onder lestijd wel ben en na schooltijd vanuit huis werk, dan dat ik keurig m'n dagen op school volmaak met een extra risico dat ik hele dagen wegval als m'n kind vanwege de BSO in quarantaine moet.)

    Ik moet erbij zeggen; ik heb wel het geluk dat onze kinderen op de school zitten waar ik werk. Dus ik kan na schooltijd de jongste gewoon even bij me houden en wel even opruimen en afronden. Had ik die mogelijkheid niet gehad, had ik hem denk ik wel naar de BSO laten gaan. Je kunt nu eenmaal niet meteen als de leerlingen weg gaan de klas uit rennen.

    Dus ja, we krijgen het georganiseerd zonder dat werkgevers of collega's "moeilijk doen". Gewoon, omdat het nu eenmaal even is zoals het is. Maar ideaal is het niet. En zonder pandemie was het echt geen geaccepteerd gegeven geweest om een half uur na schooltijd al te vertrekken. Dus zodra alle seinen op veilig staan, wil ik toch wel weer gebruik maken van de BSO.
    Althans: voor onze jongste. De oudste zit al in groep 7. Voor hem hadden we toch al het voornemen dit schooljaar verder te gaan afbouwen. Hij mocht al een poosje eerder naar huis. Daar wilden we op een gegeven moment van maken 1 dag BSO (eerder naar huis) en 1 dag meteen naar huis. En dan vanaf groep 8 helemaal geen BSO meer. Voor hem hebben we nu wel opgezegd. Tegen de tijd dat de BSO weer gewoon kan, vind ik het onzin om daar met hem nog aan te beginnen.
     

Deel Deze Pagina