BSO stopt met ruildagen

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Vero0504, 8 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Normaliter als je kind ziek was (of je bent gezegend met een wachtperiode voor testen) kon je bij onze BSO je dagen ruilen, mits er plek was uiteraard anders was t gewoon pech. Het is een service en je kan er geen rechten aan ontlenen.

    We krijgen net een bericht binnen dat ze in t geheel stoppen met ruildagen. Oftewel, breng je je kind niet dan ben je gewoon je geld kwijt.

    We voorzien hier dat dat niet bepaald motiveert om "in afwachting van" een kind thuis te houden of bij ziekte thuis te houden.

    Ze gaat nu ma, di en do.

    Ik twijfel om dan maar de donderdag er af te gaan halen, als ze ziek werd was t meestal donderdags raak en met haar luchtweg geschiedenis ben ik er niet echt happy mee.

    Zijn er nog anderen die ineens zo'n wijziging binnen hebben gekregen en wat deden jullie?
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Ze zijn hier ook gestopt met ruildagen (nog onbekend of dit permanent is) op zowel BSO als kdv.

    Ik snap het wel. Schreeuwend personeelstekort en een hoger verzuim onder personeel door Covid maakt dat ook niet beter. Relatief last minute wijzigingen in de groepsbezetting maken het nog ingewikkelder, natuurlijk.

    Overigens moesten wijzigingen hier al minimaal 2 weken van te voren aangevraagd worden.
    Dus bij ziekte of andere last-minute afwezigheid was je je geld sowieso al kwijt.
     
  3. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.828
    3.602
    113
    Hier zijn ze vorig jaar al gestopt met ruildagen. Was gewoon niet meer te plannen en er werd steenvast nee op gezegd. Ik snap het wel. Beter dat ze dit aangegeven als.dat ze standaard nee zeggen .

    Hier geeft het geen problemen , sommige kinderen zijn sowieso gestopt na lockdown BSO begin dit jaar. E in afwachting van of in geval van ziek zijn thuis houden van school maar wel brengen naar de BSO dat gebeurd hier niet. Lijkt me ook bijzondere gang van zaken. Ziek is ziek, dan stuur je je kind niet naar school en BSO of ze kunnen wel naar beidde toch?

    Mochten jullie dan de ruildagen onbeperkt inzetten? Aangezien je het hebt over ziekte? Hier was het eigenlijk alleen gepland ruilen. Moest het ruim op tijd aanvragen om überhaupt een mogelijkheid te hebben , al voor corona! En je moest binnen 2 weken na afwezigheid de ruil al inzetten.
     
    Sado vindt dit leuk.
  4. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.478
    113
    Vrouw
    Hier wel de aankondiging dat ivm personeelstekort het o.a. kan zijn dat ruildagen niet ingezet kunnen worden.

    Ik zou er wel flink van balen dat je een afwezige dag helemaal kwijt bent (en wel betaalt). Hier gaan ze alleen op de woensdag en de oudste is nu al een paar keer afgezegd voor de BSO ivm een kinderfeestje.
    Het is hier overigens ook niet zo dat een ruildag altijd mogelijk is.
    Bij ziekte (voor 9uur melden) krijg je de dag terug, feestdagen ook.
     
  5. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Sowieso bij ziekte ben je de dagen hier kwijt. Bij de organisatie waar ik werk overigs ook.
     
    Mapje en Sado vinden dit leuk.
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    Hier kon je voor 09:00 afmelden (ochtend BSO voor 07:00) en de dag ruilen, mits er plek was, tegen een plek binnen 15 werkdagen. Geen plek, dan had je gewoon pech het zei zo, win some/ lose some.

    KDV was binnen dezelfde week, dat haal je nooit bij ziekte, althans wij niet. Hebben we nooit moeilijk over gedaan overigens.

    Dochter heeft een peuterastma achtergrond dus een snif is al snel een kuch, maar een lullig kuchje kan ook ineens doorslaan en dan ligt ze er gewoon best lang uit.

    Tijdens openstelling basisschool vorig schooljaar heeft ze +-25 schooldagen gemist. Logisch nieuwe virussen, corona regels etc. maar dat hadden dus ook +-15 BSO dagen geweest vakantie niet meegerekend (wij hebben ook vakantie BSO) als we niet hadden kunnen ruilen. Dan hakt dat er behoorlijk in.

    Dus dat ruilen was voor ons wel ideaal, had je wel eens pech maar goed daar doe je niet veel aan we snappen ook wel dat je geen extra mensen neerzet voor ruilers.

    Wij hebben ook ochtend BSO 2x voor school dus dan kan je ze wel in de ochtend hebben in de BSO en halverwege de dag uit school opgehaald. (ala KDV paracetamol trucen die we helaas (voor de betreffende guppies) ook meegemaakt hebben)

    Ben ook niet super tevreden over deze BSO overigens, vind het verloop wel heeeel erg groot. Ook een leidster die mn dochter achterop de elektrische fiets had gezet, zonder zitje of helm ofzo. En zo fietsend naar de kinderboerderij was gegaan (ze was de laatste, had wel toestemming gevraagd voor naar de kinderboerderij te gaan (zit achter ons huis) maar toen we dat aan zagen komen was dat ook gelijk de laatste keer).

    Dus dit is wel weer een turfje extra aan de verkeerde kant.

    Man heeft t er over om heel de BSO er uit te kieperen...ja lekker die zit ma en di op locatie extern tot zeker 17:00 en grootouders gaan NIET opvangen. Kan wel 5 ochtenden gaan werken maar was dat niet van plan.
     
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.113
    113
    Hier ook ruildagen, helaas in de praktijk kun je nauwelijks ruilen. Hier gaan ze 3 dagen kdv, bso 2 dagen. Ik heb juist gekozen voor ma en do (ze gingen ma en di) want dat ze maandags dus ziek zijn, mag je ze dinsdag ook niet brengen want ze moeten 24 u klachtenvrij zijn:o:
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  8. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Bij ons was het ruilbeleid altijd heel ruim. Als je je kind voor half 9 op de dag van de opvang afmelde, kreeg je het aantal uren aan ruiltegoed terug. Dat verdween pas na een jaar ofzo. Wij hadden dus altijd ruiltegoed genoeg. Ruilen was ook meestal geen probleem.
    Sinds ongeveer een jaar moet je minimaal 5 werkdagen van tevoren je kind afmelden om recht te hebben op ruiltegoed. Geen idee of ruilen makkelijk gaat. Dat hoeft, ivm de leeftijd van onze kinderen, nooit meer.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  9. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Onze bso is gelukt nog heel makkelijk.
    Voor 9.00 uur afmelden voor dezelfde dag behoudt je je tegoed.
    Tegoed is 1 jaar geldig.
    Het is bij mij in 5 jaar tijd nog niet voorgekomen dat een geruilde / aangevraagde dag is afgekeurd.

    Mijn meiden zitten op 2 verschillende locaties (wel zelfde organisatie) en ze hebben allebei iedere keer dezelfde begeleiders. Weinig uitval en verloop dus.

    Misschien scheelt het ook dat we in een dorpje wonen en is het in de grote stad anders?
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik ben volledig afhankelijk van de mogelijkheden tot ruilen dus als mijn bso dit zou aangeven, dan heb ik geen keuze en moet ik op zoek naar een andere plek…

    Is een gastouder geen idee?
     
  11. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.446
    3.704
    113
    Hier is het nog wel maar ik moet zeggen dat ik daar in 13 jaar ooit 1x gebruik van heb gemaakt.

    Met mijn werk zie ik niet waarom ik zou ruilen bij ziekte. Ik werk vaste dagen. Als ik thuis moet blijven voor een ziek kind dan meldt ik me af (zorgverlof) en werk niet extra op een andere dag dus ruilen is niet van toepassing. En dat je die dag betaald.... ja je had hem ook gevraagd. In een restaurant krijg je ook geen geld terug voor wat je besteld en vervolgens niet op eet en je mag ook niet op een ander moment terug komen om wat je liet staan op te eten. Is het risico dat erbij hoort.
     
  12. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Hier ook geen ruildagen of extra dagen meer bij de BSO.
    Gelukkig maken wij hier nooit gebruik van. Maar voor ouders met wisselende diensten is het wel extra lastig natuurlijk.
    Ik begrijp het wel volledig, er is een vreselijk tekort aan personeel.
    Wij hebben nu zelfs een bericht gekregen van de BSO dat er zelfs een paar groepen gesloten zijn vanwege personeelstekort. En dat het dus kan voorkomen dat er voor de kinderen op een bepaalde dag geen opvang mogelijk is......Ik moet er niet aan denken dat mijn dochter niet naar de VSO/BSO kan. Maar ik begrijp het wel. De locatiemanager valt zelfs geregeld in op de groep.
     
  13. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Sinds vorig jaar zijn de ruildagen nog maar 6 maanden geldig i.p.v. 1 jaar.
    Op woensdag en vrijdag kun je ruildagen bijna altijd wel inzetten. Op maandag, dinsdag, donderdag is het vaak vol.
     
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.690
    14.044
    113
    GO is mij te klein en deze BSO zit in haar school. Ben geen fan van gesjouw met kinderen.

    Ma en di laten we in elk geval staan en die donderdag ben ik voor gaan liggen, die blijft ook. Dus geen wijziging, jammer dan van t wegvallen van ruildagen.

    Werkte de afgelopen 1.5 jaar thuis en werd boven nog wel eens gealarmeerd door snurkgeluid afkomstig van beneden...Iemand met een vrije dag (do) die in slaap viel met een 3-4 jarige die geen kans voor een mooi plannetje laat liggen. Ze is nu wat ouder en komt me boven halen, maar het mag gewoon niet gebeuren. (heb t ook niet over incidentjes maar iets wat meermaals voorgekomen is en een felle uitbrander opleverde)

    Wordt er ook niet makkelijker op met een baby erbij straks. Geloof toch niet dat ik dan rustig op kantoor kan werken. Dan maar ongebruikte betaalde dagen, de groeten.
     
  15. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Onze gastouder heeft nooit aan ruildagen gedaan helaas. Dat betekenende Dus als ik in een bepaalde week op een andere dag moest werken dat ik alleen die dag extra bij kon kopen en niet kon ruilen. Ik begrijp dat op zich wel want het is vaak moeilijk om op het laatste moment nog een ander kindje daarvoor in de plaats te krijgen
     

Deel Deze Pagina