Draagdoek

Discussion in 'De babyuitzet' started by Faith84, Feb 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Faith84

Faith84 Actief lid

Jul 5, 2009
    174
    0
    0
    Hoi dames,

Ik wil graag een draagdoek aanschaffen. Eentje die je voor lange tijd kunt gebruiken, waarbij je je kleine lekker dicht tegen je aan kan doen (dus niet die soort draagtas zeg maar) en die je kan gebruiken om borstvoeding te geven. Nu ben ik gaan orienteren op internet, maar ik schrik van alle merken en soorten! Zijn er hier mensen met ervaringen met draagdoeken en advies voor mij?

Alvast bedankt!

2. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    4,545
    732
    113
    IK wil niet kortaf doen maar gebruik de zoekfunctie hier dan kom je veel verschillende topics er over tegen. Successs

3. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Of kijk op dragenenvoeden.nl, daar vind je véééél informatie. Je kunt het beste gaan voor een geweven lange draagdoek, daar kun je de meeste knopen mee en je kunt je kind tot peuterleeftijd dragen.

4. niki86

niki86 Fanatiek lid

Jan 30, 2010
    3,635
    524
    113
  5. Soekie

Soekie Bekend lid

Mar 26, 2010
    733
    0
    16
    Female
    Verzorgende IG
    Ik heb sinds kort een tricotslen. Een heerlijke draagdoek, je moet alleen even handigheid krijgen in het knopen maar dat is zo geleerd hoor. Je kunt je kindje op veel verschillende manieren dragen.
    Ik heb hem gekocht bij de babydump!

6. limmeke

limmeke VIP lid

May 28, 2008
    17,318
    0
    0
    er zijn inmiddels al veel topics over geschreven

als je meer info wilt, mag je mij altijd een PM met je vragen sturen

7. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Er zijn verschillende soorten doeken, maar je kunt ze in twee groepen verdelen:

* rekkende doeken: Deze rekken een beetje mee en zijn (zeker voor beginners) wat makkelijker te knopen. Maar ze gaan minder lang mee, als je kindje zwaarder wordt is die rek niet handig meer omdat ze dan niet meer stevig genoeg zitten. Wel ee prima optie als je van plan bent om alleen te dragen als je baby nog klein is. Of als je het om te beginnen wilt leren en het niet erg vindt om later een andere doek te kopen.

* geweven draagdoek: Dezen rekken dus niet en zijn ook voor grotere kindjes goed te gebruiken. Ze schijne iets lastiger te knopen zijn. (ik heb er geen ervaring mee, ik draag ons zoontje van 9 kilo nog in een rekkende doek.) ik geloof dat geweven doeken ook wat minder warm zijn dan de rekkende doeken. Misschien net allemaal, maar er zijn dunnere 'zomerdoeken' en die heb je geloof ik niet bij de rekkende soort.

Verder zou je even goed moeten kijken naar de lengte die je wilt hebben. Dat is afhankelijk van je eigen maat en van het soort knopen dat je wilt maken. Ik zou advise om de kortste doek te nemen die bij jouw lichaam en knoop past, zodat je niet zoveel stof extra om je heen moet wikkelen. Bij de meeste webwinkels staat wel iets over het kiezen van de juiste lengte.

8. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Er is al veel advies gegeven, maar ik wil je nog even meegeven dat niet wordt geadviseerd om borstvoeding te geven wanneer je je kindje draagt. Het is belangrijk dat je daar je volle aandacht bij houdt, omdat je kindje anders met z'n gezichtje tegen je borst gedrukt kan worden of zich bv verslikt. Als je dan bezig bent met andere dingen, wat je al snel geneigd bent wanneer je je kindje draagt, dan zou je deze signalen kunnen missen. Overigens raadt ik je een geweven doek aan, omdat deze luchtiger zijn dan rekbare doeken. En je kunt ze idd gebruiken tot in de kleutertijd. In een rekbare doek kan je kindje bv niet op de rug gedragen worden, in een geweven doek wel, dus heb je er langer iets aan. Andere ergonomische dragers zijn een ringlsing (over 1 schouder, voor korte stukjes), een marsupi of bondolino (kan vanaf de geboorte), de patapum, manduca, beco, boba of een mei tai. Kijk zeker eens op het dragen en voeden forum, daar staan heel veel doeken en dragers te koop en zul je goed en professioneel advies krijgen van mensen die geen aandelen hebben in dragers, maar gewoon graag zien dat kindjes op een veilige en verantwoorde manier gedragen worden :)

9. MelanieL29

MelanieL29 Bekend lid

Aug 9, 2006
    803
    0
    0
    Heb mijne gekocht bij www.naturebabies.nl bijv.
    Staat al erg veel info op vermeld. Zij is ook draagdoekconsulente.

Maar van deze site kun je al veel info plukken en dan een goed adres bij jou in de buurt zoeken.
    Of online bestellen kan ook natuurlijk.

10. Faith84

Faith84 Actief lid

Jul 5, 2009
    174
    0
    0
    Hi dames,

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Ik ben al een stuk wijzer geworden ;) Ben aan het snuffelen op het DV forum en heb mail contact met een consulente dus zal uiteindelijk wel een goede keuze kunnen maken.

Nog even over de BV: ik bedoel het meer om buitenshuis wat discreter te kunnen voeden. Ikzelf heb er niet zoveel problemen mee, maar hoor toch wel veel reacties uit de omgeving dat mensen zich daar niet prettig bij voelen en niet weten waar ze dan naar moeten kijken?! Maar idd goed om te noemen dat je er met je aandacht bij moet blijven tijdens het voeden ;)

Gebruiken jullie trouwens nog vaak de wandelwagen? Of dragen jullie je kindje eigenlijk alleen nog maar?

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Als jij er even rustig voor gaat zitten en naar je kindje blijft kijken/luisteren, dan is voeden in de doek goed mogelijk en discreet idd (al vergt dat enige oefening). Maar dat je dus niet tussendoor even de afwas gaat doen of de hond uit gaat laten ;) En goed dat je contact hebt met een consulente! Ik gebruikte amper de kinderwagen, hij wilde er vaak ook niet in. Geef hem eens ongelijk, een onpersoonlijke wagenbak of het warme lijf van je mama, dan zou ik het wel weten :D Maar als opa of oma met hem ging wandelen, dan vond hij de wagen best een attractie en keek hij zijn ogen uit.

Share This Page