Buikband na bevalling, nuttig?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MaLoveKo, 23 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MaLoveKo

    MaLoveKo Lid

    25 jun 2013
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

    Ik kon nergens een andere topic hierover vinden dus gooi ik het maar in de groep. (Hopelijk zit ik hier goed..)

    Soms lees ik dat vrouwen na hun bevalling een buikband gaan dragen om zo hun buik sneller plat/in vorm te krijgen.

    Mijn vraag is dus eigenlijk: is dit echt noodzakelijk of is het meer een hulpmiddeltje? Of zou het een fabel zijn...?

    Graag jullie mening!
     
  2. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Dat je buik sneller plat wordt is een fabel. Maar het kan wel prettig zijn.

    Ik kon bij mn oudste nauwelijks rechtop staan omdat mn buikspieren helemaal slap waren. Rechtop staan kostte me dus heel veel energie.
    Bij mn jongste heb ik een buikband/sluitband gedragen en vond het heel prettig voor de eerste tijd! Rechtop staan ging veel makkelijker en ik had ook niet het gevoel dat mn baarmoeder door mn buik rolde. Hoewel ik misschien liever een sluitlaken (met klitteband) had gehad. Ik had zo'n elastisch ding en het patroon stond daarna op mn buik en hij krulde wat om. Maar misschien had ik een te kleine maat :) Toch vond ik het prettiger met dan zonder.
     
  3. wendy339

    wendy339 VIP lid

    27 okt 2010
    9.487
    857
    113
    Ik vind het onzin, in een normale situatie regelt je lichaam het helemaal zelf, en houd je een buikje dan werkt daar echt geen sluitlaken tegen ;). Maar goed zoveel vrouwen zoveel meningen..
     
  4. kwekkie4u

    kwekkie4u Bekend lid

    18 okt 2011
    649
    0
    16
    Fulltime Mama
    Heemskerk
    Ik heb een sluitband van het merk Anita gebruikt bij mijn 1e.
    En dat was echt ter ondersteuning van mijn onderrug en buik.

    Ik merkte dat ik veel meer kon doen dan zonder de band.
    Mijn kindje lag namelijk 2 weken in t zkh, dus een kraamtijd had ik niet echt. Die band heeft mijn buik en rug goed ondersteund.
     
  5. gusto

    gusto Niet meer actief

    Of het gewerkt heeft weet ik niet, maar ik vond het vooral heel lekker zitten. Je buik is toch ineens leeg en slappig, en de band gaf veel steun. Ook had ik de eerste dagen echt nog zo'n bolle buik en zag het er gewoon beter uit met die band om.

    Ik weet dus niet of het zonder band anders was geweest maar ik kon na 2 weken mijn broeken weer aan en was weer op gewicht.
     
  6. Mammamuis

    Mammamuis Fanatiek lid

    8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik heb gehoord dat het helpt tegen een verzakking op latere leeftijd. Mij wordt dus ook aan alle kanten een sluitlaken geadviseerd, en daarna een step-in. Die kun je blijven dragen tot je vanuit ligstand weer rechtop kunt zitten zonder je met je handen af te zetten en dan zou alles weer op zijn eigen plekje moeten zitten in je buik. Ach als het helpt heb ik het er wel voor over. Een blaasverzakking lijkt me ook geen feestje :p
     
  7. Nele87

    Nele87 Fanatiek lid

    24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Ik vond het na mijn keizersnede wel prettig, door de buikband deed het minder zeer om recht te staan. Ik heb de band trouwens maar een week gedragen hoor, nadien was de pijn al weg.
     
  8. cupcakes

    cupcakes Fanatiek lid

    28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb de buikband ook max. 2 weken gedragen en op het eind steeds minder en korter.

    Uiteindelijk moeten je buikspieren het weer overnemen, maar aan het begin zijn die nog zo opgerekt dat dat nog moeilijk is. Ik had trouwens een hele grote zw. buik, dus had het wel nodig. Maar voor een plattere buik heeft het bij mij dus niet gehopen :)
     
  9. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Heb een sluitlaken gebruikt en was weer helemaal strak voordat ik weer zwanger werd. Vond het ook prettig zitten.
     
  10. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Mijn schoonmoeder vertelde dat zo'n band vroeger werd aangeraden of zelfs verplicht werd gesteld door de kraamverzorgster. Mij lijkt het ook heel fijn.
     
  11. kahlen

    kahlen Bekend lid

    16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb net na de bevalling corrigerend ondergoed gedragen. Nu-bijna 6 mnd na de bevalling- is mijn buik weer helemaal plat. Echter is de huid wel zachter/wolliger nog dan voorheen (ik was mega dun en strak bij mijn buik vroeger). Maar elke maand verbetert het en ik moet nog 6 van de 17 kg afvallen en dat zal ook schelen. Verder sporten helpt uiteraard. Ik kon alleen heel lang niet sporten ivm zware bevalling en herstel en nu heb ik steeds geen tijd :( maar ik vond het dragen van een correctie slip in het begin wel prettig-meer steun voor je uitgerekte spieren.
     
  12. xxYasmina

    xxYasmina Actief lid

    4 mrt 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook van plan corrigerende onderkleding te dragen vlak na de bevalling. Tips qua aanschaf? Moet ik dit gewoon in mijn eigen maat kopen? Ben niet veel aangekomen tijdens de zwangerschap, denk 5 kilo totaal ongeveer..
     
  13. kahlen

    kahlen Bekend lid

    16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wow maar 5 kilo! Ik 17 haha en heb het er echt niet aangegeten. Gewoon je eigen maat kopen idd. Hema verkoopt ze, gewoon een slip die je over je buik kan trekken.
     
  14. steenbokje

    steenbokje Fanatiek lid

    24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Ik heb ook een sluitlaken liggen, van mijn nicht gekregen. Als ik hem toch heb liggen, wil heel graag weer plat worden, ben nu ook al 16kg aangekomen, en heb nog 3 weken te gaan. Zit nu op maatje 40 en had 36. Dus er zal flink aan gewerkt moeten worden!!
     
  15. Lirial

    Lirial Bekend lid

    5 sep 2012
    819
    0
    0
    Er zijn kraamhulpen die het afraden, vroeger was het heel normaal. In veel culturen is het nog steeds normaal, maar hier vinden veel mensen dat de eigen spieren het maar heel snel over moeten nemen.

    Ik ga voor een sluitband, niet voor het afvallen want daar geloof ik niet zo in, maar wel ter ondersteuning en afbouwend de eerste anderhalve/twee weken. Ik zie het gewoon als een hulpmiddel om er sneller bovenop te komen.
     
  16. xxYasmina

    xxYasmina Actief lid

    4 mrt 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    #16 xxYasmina, 25 sep 2013
    Laatst bewerkt: 25 sep 2013
    Haha, je beschrijft het wel lekker zo =p
    Ik heb ook nog een cadeaubon van hunkemoller liggen, maar ga denk ik maar lekker voor de over-de-buik-trek-slip van de hema, dan kan ik bij de hunkemoller lekker iets moois kopen, mag wel na die weken van comfi ondergoed!
     
  17. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland

    Mijn kraamhulp zei: gewoon een beetje in het midden houden. Dus niet de hele dag een sluitlaken dragen, vaak wel, maar ook soms niet. Dat gebeurde hier toch wel, omdat ik vaak pas om 11.30 u onder de douche ging. Druk, druk, druk, met voeden, badje van de baby doen, etc. Ik heb het sluitlaken, denk ik, 1-2 weken gedragen.

    Maar 5 kg aangekomen???? Wow!!!
    Ik nu 14, nog 7 weken te gaan.
     
  18. xxYasmina

    xxYasmina Actief lid

    4 mrt 2013
    383
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, van mij had het wel meer mogen zijn dan die 5 kg, soms heb ik het gevoel dat m'n lichaam te klein is hiervoor haha. M'n moeder kwam ook bij al haar zwangerschappen maar iets van 5 - 6 kilo aan dus misschien heb ik 't van haar..=)
     
  19. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat zou goed kunnen. :) Mijn moeder kwam altijd maar 6-8 kg aan (en vindt dit ook de normale hoeveelheid om aan te komen.... grrrrrrr), dus wat dit betreft lijk ik niet op haar.
     
  20. kahlen

    kahlen Bekend lid

    16 jul 2012
    972
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik was mijn hele zwangerschap maar 7 kilo aangekomen maar in de laatste 4 weken of zo ben ik echt uit elkaar geknald en 10 kilo aangekomen. Gelukkig geen striae en buikje is weer plat. Mijn borsten daarentegen zitten wel onder de tijgers. Stomme stuwing.
     

Deel Deze Pagina