Buikkrampen baby 3 weken oud

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Flo1234, 18 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elmii

    Elmii Bekend lid

    2 jan 2022
    685
    622
    93
    Vrouw
    Je hebt al veel tips en adviezen gekregen maar ik wilt toch even reageren.

    Mijn eerste tip is blijf aan de bel trekken en laat je niet afschepen door zo’n belachelijke vent. Aan hem heb je duidelijk niets maar wellicht kun je via de huisarts bij een andere kinderarts terecht.

    Onze beide dochters hadden kma. De eerste icm reflux (niet verborgen de flessen kwamen er volledig uit en zaten aan de andere kant tegen de muur). De andere dochter had kma met verborgen reflux.

    Bij de oudste begon het eigenlijk op dag 1, maar zoals jij omschrijft werd het vanaf week 2 onhoudbaar. Bij de jongste begon het wat later maar vanaf week 2 wist ik: dit is ook kma.
    Ik gaf borstvoeding waarvan je zou zeggen dat ze niet zoveel melk binnenkrijgen maar dat kleine beetje was al genoeg.

    Jbpm is echt vreselijk, hier kregen ze echt last van. Gellilact komt eraan bij je lees is. Dat werkte super goed, ik raad dat iedereen aan. Het is wel vreselijk in gebruik alles klontert. Mijn tip is om altijd de gellilact een halve dag van tevoren te bereiden in de hoeveelheid water die je voor de fles nodig hebt. Dan je heel de dag door kunt schudden en roeren en heb je minder klonten.

    Bij de oudste hebben ze ons overigens 3 maanden lang weggewuifd onder het mom van ‘baby’s huilen nou eenmaal, jullie zijn voor het eerst ouders dan ben je emotioneel’. Uiteindelijk ben ik zo kwaad geworden en toen kreeg ik ineens een geweldige kinderarts. Dus doorzetten!

    Andere tips (maar eigenlijk al genoemd)
    - draagdoek, echt m’n kindjes hingen er altijd in
    - kip kep woller, voor op het buikje
    - inbakeren (vond alleen de jongste fijn)
    - pro biotica geven (wij hadden biokult infantis). Bij de oudste had ik er nooit van gehoord dus niet gegeven, haar darmen waren pas rond het jaar ontwikkeld dus die heeft nog maanden buikpijn gehad van alles wat je maar te eten gaf. De jongste had ook nog wel last van sommige dingetjes maar duidelijk veel sterkere darmen.
    - lactulose voor soepele ontlasting. Dit heeft onze oudste 3 jaar lang iedere dag gehad anders kon ze niet poepen en dat is een hel. Het doet geen kwaad voor de darmen, het was op aanraden van de huis arts en kinderarts.


    Oh en je vraag over de Nutramigen, bij mijn meiden merkte we meteen verlichting. Het was weliswaar niet meteen over maar het ging echt beter. Maar ieder kindje is anders.

    Heel veel succes en sterkte! En echt, ook hier las ik een paar keer dat het erbij hoort en dat je het het beste kan accepteren. Nou dat is echt niet waar!! Die hebben dan geen huilbaby/refluxbaby/kmababy gehad en dat is echt anders dan krampjes!
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  2. Elmii

    Elmii Bekend lid

    2 jan 2022
    685
    622
    93
    Vrouw
    Deze tip ga ik zeker onthouden!!
     
  3. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.744
    1.322
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee maar lees je verhaal en vind het heel rot dat je zo afgescheept wordt door die arts.

    blijf altijd op je moedergevoel vertrouwen en trek keer op keer aan de bel totdat je goed geholpen wordt. Jij kent je kindje, maakt t elke dag de hele dag mee en moedergevoel heet niet voor niks zo :)

    heel veel sterkte en hopelijk gaat het snel wat beter met jullie kleine!
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  4. Pompidom

    Pompidom Actief lid

    6 jul 2021
    269
    144
    43
    Vrouw
    Even 1 tip: de huisarts mag je ook doorverwijzen naar een diëtist. De diëtist kan dan koemelkvrije voeding voorschrijven en dan krijg je de voeding vergoed. Dit heeft de huisarts mij een paar weken geleden verteld.
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  5. Flo1234

    Flo1234 Lid

    19 mrt 2021
    71
    83
    18
    Vrouw
    Wat een lieve reacties en fijne tips! Voel me ook echt gehoord! Ja we moeten dit van het consultatiebureau proberen en als het dit is dan krijgen we een machtiging van hun zodat we het vergoed krijgen. Dus dat is in ieder geval al heel fijn. We hebben nu het idee dat de krampjes al een stuk minder zijn alleen nu laat de ontlasting opzich wachten waarschijnlijk door de jbmp. We hebben weer de huisarts gebeld omdat hij zo'n last heeft van de verborgen reflux en waardoor hij nog steeds heel weinig slaapt en tijdens en na zijn fles 2 uur huilt. Nu hebben we Nexium gekregen zodat we dat kunnen proberen.

    De huisarts zijn trouwens dat de arts die wij hebben gesproken, een co assistent is van de spoedeisende hulp. Dat verklaart een hoop!

    Wat is jullie advies? Ik wou heel graag iets tegen zijn verborgen reflux want we houden ons al een tijdje aan de leefregels van reflux en we hebben de melk ook al ingedikt maar niks lijkt te werken! Maar toch vind ik het een beetje eng om nu al medicijnen te geven.. en is het niet teveel ? En andere voeding en dan medicijnen nog erbij.
    Aan de andere kant denk ik echt dat dit verlichting geeft bij hem.
     
  6. Elmii

    Elmii Bekend lid

    2 jan 2022
    685
    622
    93
    Vrouw
    Ik zou de gelilact afwachten, dat hielp voor de verbogen reflux van onze 2de genoeg voor haar! En dat icm Nutramigen die de melk minder zuur maakt.
     
  7. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Ik zou het proberen. Mijn zoontje had zoveel pijn dat hij zijn hele achterhoofd plat schuurde van de pijn. 2 dagen met maagzuurremmers later was het een ander kind.
    Natuurlijk is het niet fijn om hem dat te geven, maar de stress die hij ervaart door de pijn (als dat het geval is) is ook niet goed voor hem en als hij niet fatsoenlijk kan slapen van de pijn is dat ook niet goed.
    Tenminste, dat bedacht ik me. Het is natuurlijk jouw keuze, maar mijn ervaring is dat indikken de reflux niet helemaal verhelpt.
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  8. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.453
    1.634
    113
    Brabant
    Bij zuurremmers stoppen met jbpm! Wordt vaak vergeten, zeker door de ha, niet zijn/haar vakgebied.

    Protocol is overigen 14 dagen indikken en dan pas over op dieetvoeding.
    Bewezen is dat er veel te vaak en te snel overgegaan wordt op dieetvoeding, terwijl later bij provocatie blijkt dat het geen kmea is.
    Dit ter toelichting:)
    Ik hoef nu niet alle mamas over me heen die roepen "jaaaaa maaaaaar die van mij..."
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Wat hier al geschreven is, mocht je maagzuurremmers gaan geven, dan stoppen met de jbpm.
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  10. Kikker84

    Kikker84 Lid

    9 mrt 2021
    85
    62
    18
    Vrouw
    O wauw...dat is precies eenzelfde ervaring met een kinderarts die wij hebben gehad bij onze zoon. Ik werd zo niet serieus genomen. Ookal deed onze zoon er bij elke fles minstens 1 uur over om 'm leeg te krijgen, toen we daar waren, was hij vrij rustig (zul je altijd zien). "Slaapt hij 's nachts goed?" Dus ik zeg: ja, in de nachten slaapt hij vrij goed, overdag is het echter een heel ander verhaal. Niet slapen, veel, heel veel huilen.."o mevrouw, maar hij slaapt 's nachts goed, dus geniet daar maar van". Pardon?! Onze zoon had a-typische symptomen van kmea, wat zich uitte in wel goed groeien, maar heel vaag uit z'n ogen kijken, veel huilen, als ik filmpjes van toen nu terugkijk: heel veel slikken na de voeding, hele onrustige huid, grijze poep, niet kunnen poepen...na heel lang aandringen kregen we wat tegen verborgen reflux. Dat was al een heel verschil, maar na een week hielp dat ook niet meer. Veel zelf op zoek gegaan (ja...Google was echt mijn beste vriend). Wij hebben een heel tof cb en zowel de arts als vpk dachten heel goed mee. Zij geloofden ons (eerst deels) wel en adviseerden nutramigen te gaan gebruiken. Geloof t of niet...na de 1e fles was het een wereld van verschil!! Een ontzettend vrolijk en tevreden mannetje. Hij keek helder uit zijn ogen , kon fatsoenlijk poepen en zijn huid was erg rustig en gaaf. Na enkele weken moest het bevestigd worden door een provocatietest om de voeding vergoed te krijgen. Na de 1e dag was het voor ons al duidelijk. Uren na de test was het weer een hele hoop gekrijs (letterlijk) en een manneke wat kronkelde van de pijn. Maar goed... een paar dagen later ook bloed bij zijn ontlasting (volgens de ha was het toeval, maar dat geloofse ik natuurlijk voor geen meter, wij wisten wel beter) ff afwachten op de week erna. Na de 2e testdag bleef het een vrolijk ventje. Dus toen wisten we het echt zeker. Een week of wat later werd de uitslag bekend en ons vermoeden inderdaad bevestigd. Hij had kmea. Nu is hij 3 en lust hij geen melk. Yoghurt wel dus krijgt echt wel de benodigde voedingsstoffen binnen.
    Volg echt je gevoel! Ik ben zelf heel onzeker, maar hierin heb ik altijd gelijk gehad, zo bleek...
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  11. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Nexium werkte hier wel goed. Nutramigen is dunner dan omneo dus het zal idd sneller omhoog komen.

    Ik hoor veel ellende over kinderartsen. Hier eenzelfde ervaring. Ik had gewoon een onrustige baby ( de term huilbaby willen ze niet meer gebruiken want dat bestaat niet :rolleyes:). Het lag aan mij. Ik deed er niet alles aan om mijn kleine te laten slapen. En het klopt dat hij inderdaad oververmoeid was en daardoor nog meer krampjes kreeg en huilde. Maar dat kwam door de KMA. Ik heb uiteindelijk zelf voeding gehaald en na een week was er zoveel verbetering. Nou, toen mochten we toch maar een provocatietest doen. Uitslag: KMA.
     
    Flo1234 vindt dit leuk.
  12. Flo1234

    Flo1234 Lid

    19 mrt 2021
    71
    83
    18
    Vrouw
    Dank voor jullie reacties!

    Hier even een update naar een paar dagen. Vanaf morgenmiddag geven wij een week Nexium. We hebben niet het idee dat het super erg helpt. Ook geven wij nu 2 weken nutramigen en ook daarvan hebben we niet helemaal het idee dat het werkt. De ene dag gaat het super goed en slaapt hij veel en huilt die eigenlijk niet! En de andere dag beginnen we weer van vooraf aan. Dus weer na de fles heel erg huilen, krijsen niet kunnen liggen en dat blijft zon 2 uur door gaan, soms wat langer!
    De krampjes zijn wel minder en laat een stuk minder scheetjes alleen zijn ontlasting komt nog steeds om de 2 dagen. Als hij eenmaal ontlasting heeft gehad heb ik het idee dat het wat beter gaat voor een dag. En dan begint het weer. Zijn ontlasting is trouwens niet hard maar gewoon klei achtig geel ( sorry voor details!)

    Voor mijn gevoel was dit wel het eindstation om het zo maar te zeggen. We hebben de maagzuur remmers nu een week geprobeerd en de voeding 2 weken geprobeerd maar het lijkt niet echt te werken. Wel voor een deel maar of het dan echt koe melk allergie is of melk wat licht verteerbaar is waardoor het fijner is om te verwerken, geen idee. Ook als we de maagzuur remmer hebben gegeven huilt hij daarna een paar uur. Zou dit komen omdat zijn darmen hier aan moeten wennen of dat hij er misselijk van word. Of moeten we dit nog een week aankijken en kijken of hij er dan meer aan gewend is.

    Vandaag weer een huil dagje voor de baby maar ook voor mama. Het lijkt erop dat ik het moet gaan accepteren en hopen dat het bij de 3/4 maanden minder word alleen de weg lijkt nog zolang als je, je kindje pijn ziet hebben...
     
  13. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Wat een zoektocht hè. Ik vond het echt een puzzel, waarbij uiteindelijk wel alle puzzelstukjes op zn plaats vielen.
    Geen idee of het bij jouw zoontje zo is, maar mijn zoontje had last van obstipatie. Zijn ontlasting was net stopverf. Hij kreeg hiervoor lactulose van de huisarts, met de waarschuwing erbij dat het krampjes kon geven. Dat was gelukkig bij hem nier het geval, dus de obstipatie was bij hem verholpen.
    Bij een vriendin haar dochtertje gaf het wel krampjes en die heeft toen van de kinderarts forlax gekregen. Dat mag eigenlijk pas met een half jaar, maar het geeft veel minder bijwerkingen. Mijn zoontje heeft dat uiteindelijk ook gekregen. Merkte toen ook echt verschil. Dit is dus ook nog iets wat je kan proberen.

    Ik wil je niet overladenen tips of je onzeker maken. Maar ik voel gewoon echt met je mee. Ik weet nog hoe ontzettend akelig ik me die tijd heb gevoeld. Het idee te hebben dat je baby zich niet goed voelt, niet weten wat, maar die onrust van je baby sloopt je wel.
     
    Flo1234 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina