Buikslapen afleren met 11 weken?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Myo, 16 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Myo

    Myo Fanatiek lid

    11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Hallo Adrienne en Ilja,

    Ik zit even met mijn handen in het haar. Ons zoontje heeft in het begin erg veel gespuugd, waardoor hij veel aan de borst wilde, daar weer meer van ging spugen en krampjes van kreeg en dus erg slecht en onrustig sliep. Na alles geprobeerd te hebben, bleek buikslapen op een NannyCare deze vicieuze cirkel te kunnen doorbreken. Ook verspreidde ik de borsten meer. Dus 1 borst wanneer hij wakker werd en nog een borst wanneer hij moe werd. Dan legde ik hem slapend weg op zijn buik en dan sliep hij lekker verder. Alleen dat laatste doet hij dus niet meer. Hij wordt na 10 min huilend wakker, ongeacht hoelang ik wacht met wegleggen, nadat hij bij mij in slaap is gevallen. Hij gaat zich dan opdrukken en het lukt hem niet om weer in slaap te komen. Hij wil wel, want na wat troost, pakt hij zijn duimpje en doet zijn oogjes weer dicht, maar het lukt hem gewoon niet. Op plaats maakt hij zich drukker en drukker en dan lukt helemaal niets meer. Op zijn rug slapen werkt ook niet.

    Hoe kan ik nu het beste van tactiek veranderen, zodat hij ook zelf in slaap kan vallen zonder al teveel gehuil? Want ik heb ook een dochtertje van 21 maanden, die aandacht nodig heeft en dit kost erg veel energie en tijd.

    Alvast dank voor jullie antwoord.
     
  2. Myo

    Myo Fanatiek lid

    11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Wat ik nog vergat te vermelden; 's avonds en 's nachts lukt het hem meestal wel om wakker op zijn buik in zijn bedje in slaap te vallen. Maar ja dan lig ik er naast (cosleeper). Overdag wordt dat natuurlijk een stuk onpraktischer.
     
  3. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Wat vervelend voor jullie dat hij niet slaapt. Hoe is het met groeien? Het lijkt wel of hij wil regelen dat er meer voeding komt. Hij wil dan vooral vaak drinken. Heb je dat al uitgeprobeerd om hem vaker aan te leggen?? Dat is dan tijdelijk, een dag of soms twee, en dan is er weer meer productie.

    Groetjes Adrienne
     
  4. Myo

    Myo Fanatiek lid

    11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Hij groeit heel goed, boven het gemiddelde lijntje. En ik voed hem voordat hij gaat slapen. Dan valt hij aan de borst in slaap en dan leg ik hem weg.
    Hij zit sowieso vaak aan de borst, ook als hij niet echt wil drinken. Dan wordt hij boos, wanneer er melk uitkomt. Dan leg ik hem aan, aan de lege borst en dan is het goed, valt hij in slaap. Ik voed hem ook weer wanneer hij wakker wordt ( aangenomen dat hij dan even geslapen heeft ;)) en soms nog tussendoor, zeker met dit weer. Dus ik denk niet dat dat het is. Maar bedankt voor het meedenken.

    Zou het kunnen, dat nu hij groter en sterker is, dat buik slapen niet meer werkt voor hem, omdat hij zich dan kan opdrukken, waardoor hij zichzelf helemaal wakker maakt? Dat icm dat ik hem altijd slapend heb weggelegd, ben ik bang dat ik het verpest heb en hij niet meer zelf in slaap kan komen.

    Wat vind jij, hoe kan ik het nu het beste aanpakken?
     
  5. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Heeft hij een ledikantje? Misschien is het wel wat om dat uit te proberen, of beneden in de bak van de kinderwagen? Op zijn zij slapen zou ook nog kunnen. Als je ervan af wil van het buikslapen, zul je echt door moeten zetten met hem anders weg te leggen. Ik denk wel dat hij nu eenmaal gewend is aan op zijn buik slapen, en het zo wegleggen terwijl hij slaapt er in geslopen is. Logisch hoor, je gaat van alles verzinnen toch?

    Je kunt het heel langzaam veranderen, door overdag er mee aan de slag te gaan om hem anders te leggen. In de nacht zou ik het zo laten omdat dat goed gaat. Je kunt ook in een keer veranderen, maar dat is voor jezelf wel erg lastig. IK vind dat je je hart moet volgen hierin. Waar jij zelf je goed bij voelt moet je doen.

    Je zou eens iets kunnen lezen van Ria Blom, dat is een methode voor kinderen die niet zo makkelijk slapen.

    Groetjes en succes Adrienne
     
  6. Myo

    Myo Fanatiek lid

    11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Misschien ook leuk om te lezen, wat mensen met je advies hebben gedaan en hoe het nu gaat :).

    Ik voed hem overdag niet meer in slaap, heb het ritme omgegooid. Ik leg hem nu (overdag), wakker op zijn zij. Zo kan hij makkelijker bij zijn duimpje, dan op zijn rug. De eerste keren was het huilen geblazen. Vreselijk! Maar zoals het eerder ging, kon het echt niet meer. Na 5 min ging ik er heen om hem te sussen en te helpen met zijn duimpje. Vaak hoefde ik er geen tweede keer meer heen, dan viel hij in slaap! Ik had het mij veel erger voorgesteld. Soms moest ik er wel een tweede keer heen, soms lukte het helemaal niet, raakte hij overstuur. Dan haalde ik hem eruit en hielp hem in slaap, of ik bleef ernaast zitten en gaf hem mijn pink (lag aan de mate waarin hij overstuur was).
    Nu huilt hij vaak helemaal niet meer wanneer ik hem te slapen neer leg!
    Het enige is, dat hij maar maximaal 45 min slaapt. En dan huilend, duidelijk niet uitgeslapen wakker wordt. Hij wil wel, maar het lukt hem niet meer. Maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is.

    Bedankt voor je adviezen in ieder geval!
     
  7. Adrienne

    Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

    9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

    Dat is zeker leuk om dat te lezen! Fijn dat het beter gaat nu!

    Groetjes Adrienne
     

Deel Deze Pagina