Buikslaper onder een dekbed?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mupje, 10 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ik had het er net met mijn vriend over wanneer een kindje van een slaapzak over gaat naar een dekbed.

    Onze dochter wordt over 2 maanden 2 jaar en is nog een die-hard buikslaper.
    Wat hebben jullie met buikslapertjes gedaan? Zo lang mogelijk in een slaapzak gehouden of gewoon onder een peuterdekbed gelegd?
    Ze was altijd onwijs beweeglijk maar dat wordt een stuk minder, ze ligt nu de hele nacht redelijk op dezelfde plek alleen wisselt ze van buik naar zij en weer terug.
    Voordat ze in slaap valt gaat ze wel eerst nog 5x staan maar dat doen ze denk ik allemaal :D
     
  2. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Gewoon onder peuter dekbed gelegd. :)
     
  3. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Zolang ze in een ledikant slapen slaapzak en in het peuter bed een deken. Dan vind ik het een beetje gevaarlijk worden. Maar slaapzak is lekker warm en veilig dus tot die tijd geen reden om over te gaan op een dekbed.
     
  4. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.552
    13.128
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Onze schone buikslaapster, die ook nog eens graag met haar benen opgetrokken onder haar lijfje ligt en daarbij ook nog eens hoofdbonkt, is net 3 jaar geworden.
    1-2 weken geleden zijn we pas een dekbed gaan gebruiken.
    We hebben het een dag of 4, 5 aangekeken, maar zijn na die 4 of 5 spooknachten weer teruggegaan naar een slaapzak.
    Het werkte hier gewoon nog niet. We vermoeden dat ze het of te koud had, en/of dat ze zich te weinig geborgen voelde liggen.
    Nu met slaapzak weer aan gaat het gewoon weer prima :)

    Ik denk dat we het van het voorjaar, als het weer wat warmer wordt, gewoon maar weer een nieuwe kans moeten geven.

    PS: die van ons ligt ook altijd op dezelfde plek, maar draait daarnaast wel soms op dr zij/rug net als jullie. Mijn ervaring is dus dat het dekbed nogal gauw te laag komt te liggen (enkel op de onderbenen).

    Onze oudste is trouwens ook nog altijd een buikslaper (net als ik ;)) en hebben we ook nog lang in een slaapzak gehad. Maar bij hem werkt een dekbed prima omdat ie gewoon met z'n hoofd gaat liggen waar je zo ongeveer 'hoort' te liggen met je hoofd. Onze jongste heeft dus haar hoofd standaard helemaal in het hoekje, vanwege het hoofdbonken........ :rolleyes:
    Dat zou je dus nog mee kunnen nemen in je overweging om wel/niet voor een dekbed te gaan.

    Edit: peuterdekbed in een ledikant zou ik sowieso niet doen.
    In het grote bed hebben wij echter dus ook nog een tijd de slaapzakken behouden (bij beide kindjes), vOOr we over gingen/probeerden te stappen op het dekbedovertrek.
     
  5. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.583
    6.549
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje slaapt ook alleen maar op zijn buik. Ik ben een ledikant deken gaan gebruiken vanaf het moment dat hij 2 jaar werd. Was meteen een succes, slaapt veel vaster sindsdien heb ik gemerkt. Kan savonds even gaan kijken bij hem zonder dat hij wakker wordt
     
  6. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier van slaapzak naar peuterbed met deken. Pas met een groot bed met 4 jaar een dekbed gaangebruiken.
     
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.016
    113
    Vrouw
    Ze adviseren tot 2 jaar geen dekbed, nu denk ik dat die 2 maanden niet veel uitmaken...
    Mijn zoontje ging pas met zn 3e jaar over naar een groot bed met dekbed en hoofdkussen, heeft tot die tijd in z'n ledikant geslapen met ledikant dekens en zonder kussen, hij is ook een buikslaper.
     
  8. Mupje

    Mupje Actief lid

    20 mei 2019
    129
    6
    18
    Vrouw
    Ik lees een paar keer dat jullie een ledikantdeken gebruiken, wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat zo’n deken die je ook in de wieg gebruikt? (Maar dan groter uiteraard :D)
    En doe je er dan ook een laken onder?
    Lijkt me ten opzichte van een slaapzak/dekbed wat kouder of zie ik dat verkeerd?

    Ik lees ook dat jullie overgingen op een dekbed in een groter bed en niet in het ledikant, wat zou hier gevaarlijk aan kunnen zijn?
    Ons ledikant is een 140x70, de wanden kunnen er straks af en dan is het een peuterbed :thumup:
     
  9. linkiepinkie

    linkiepinkie Niet meer actief

    Onze dochter idem dito. Tot 2 jaar alleen slaapzak. Daarna peuterdekbed in het ledikantje. Maar zonder hoofdkussen. En vanaf 3jr groot bed met volwassenmaat dekbed. Met plat hoofdkussen. Gaat prima!
     
  10. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij hadden ook een ledikant wat peuterbed kon worden. Met een deken. En dat zat dan in een overtrek, die kun je voor die maat gewoon kopen. Met 3 maanden wurmde ze zich eeonder en overgestapt op slaapzak. Toen het peuterbed werd weer over naar de deken en met 4 jaar een 1persoons halfhoogslapee, toen wel een dekbed.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Onze middelste slaapt nog steeds vaak op d'r buik met d'r knieën onder zich opgetrokken. Ze ligt sinds ze overgegaan is naar een groot bed (met 2,5) onder een deken. Ik doe 'm vaak voor ik ga slapen nog even over d'r heen als dat nodig is.
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.870
    15.310
    113
    Mijn oudste twee hebben beide met twee jaar een dun hoofdkussentje en een peuterdekbed gekregen in hun ledikantje. Ook mijn zoon die een echte buikslaper was (en is;)).
    Een paar maanden later kregen ze een groter bed, groot dekbed en normaal hoofdkussen.

    Waarom zou je als buikslaper niet onder een dekbed kunnen liggen? :)
     
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.977
    17.016
    113
    Vrouw
    Net als een wiegdeken, maar dan formaat van een ledikant inderdaad.. Maar denk dat je gerust een (peuter) dekbed kunt gebruiken hoor.
    Mijn zoontje lag tot z'n 3e jaar in het ledikant (z'n nieuwe kamer was nog niet klaar en hij sliep nog goed in z'n ledikant) en aangezien wij geen peuterbed hebben, maar gelijk een 1persoons bed, hebben we niet nog speciaal een peuter dekbed gekocht, dat vonden we een beetje zonde voor die paar maanden.. dus vandaar gewoon onder z'n ledikant denkens
     
  14. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Hier ook een buikslapertje, hij hoopt over een dikke maand 3 jaar te worden. En hij ligt in peuter bed met peuterdekbed. Wel bed kort opgemaakt zodat hij er nooit te ver onder kan kruipen. En nog een slaapzak. Dat vind hij prettig. En een plat peuterkussen.
    Met het dekbed slaapt hij sinds zijn 2e jaar. Eerst heeft hij nog gewoon een ledikant deken in peuter bed gehad. Omdat hij met nog geen 2 al naar een peuter bed ging omdat hij uit zijn ledikant klom.

    Het hoofdkussen gebruikt hij sinds een paar weken. Omdat ik merkte dat hij er behoefte aan had. Hij ging namelijk steeds op zijn arm liggen of op zijn knuffel. Het is namelijk niet zo dat een kind perse met 2 een kussen en een dekbed moet. Ze moeten er ook aan toe zijn. En het moet veilig kunnen. Ik vind het kussen nog wel eng. Want soms duikt hij er met zijn hoofd helemaal in. En soms haal ik hem ook weg als hij slaapt. Omdat hij er dan niet op ligt, maar half er tegenaan.
     
  15. Luna33

    Luna33 Niet meer actief

    Onze buikslaper lag vanaf 2 jaar in een peuterbed met peuterdekbedje.
    Ging prima:)
    Zonder kussen, want daar houdt hij niet van. Hij is 4 en heeft er ook nooit 1 gebruikt
     

Deel Deze Pagina