Buikwandcorrectie via aanvullende verzekering ervaringen?

Discussie in 'De lounge' gestart door PCOS, 6 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PCOS

    PCOS Niet meer actief

    Hallo allemaal,

    Zijn er meiden hier die hier misschien ervaring mee hebben?

    Na 2 zwangerschappen van 2 stevige zoons en na alle verloren kilo's is mijn buik er niet mooier op geworden. Ik heb hier toch wel een "schort" aan overgehouden tot over mijn schaamstreek. Ik ben hier toch wel onzeker over, ook naar mijn partner toe.

    Nu kom ik niet in aanmerking voor een operatie in de basisverzekering. Nu is het wel zo dat er via de aanvullende verzekering een bedrag vergoed kan worden van 2500 euro bij bepaalde gevallen.

    Hier staat de indicatie omschreven:
    Een overhangende buikhuidplooi waarbij de plooi – aan de binnenzijde gemeten – 6 cm of meer bedraagt waarbij smetten aannemelijk is. Uw gewicht moet in verhouding staan tot uw lichaamslengte. Uw BMI is maximaal 30. Voor een buikwandcorrectie na bariatrische chirurgie mag uw BMI niet hoger zijn dan 35 (BMI ≤ 35).

    Qua buikhuidplooi denk ik wel in aanmerking te komen. Nu moet ik nog 12 kilo afvallen om mijn BMI te laten zakken onder de 30. Smetten is nu niet aan de orde maar wel aan de orde geweest, en is soms nog steeds een irrigatieplek (ook ivm een keizersnede na 2e zwangerschap) die precies in de plooi valt.

    Zijn er meiden hier die in het zelfde schuitje zitten, of gezeten hebben? En hoe is dit verlopen? Werd dit makkelijk toegekend? Moesten jullie ook eerst afvallen? En werd de buikhuidplooi na afvallen groter, of juist minder groot?
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Zelf geen ervaring, maar houd er rekening mee dat zorgverzekeraars heel streng zijn. De kans is groot dat de plastisch chirurg eerst foto's naar de verzekeraar moet opsturen en zij beslissen dan of de operatie wel of niet vergoed wordt.
    Er zijn maar heel weinig mensen die met het juiste BMI een buikplooi van 6 cm of meer hebben.

    De eerste stap is om nu een verwijsbrief bij de huisarts te halen en pas dan kan de plastisch chirurg je vertellen of je überhaupt in aanmerking komt of dat het al niet eens zin heeft om een aanvraag te doen bij de zorgverzekering. Helaas komt dit erg vaak voor.
    Succes in elk geval!
     
  3. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    De eerste stap is eerst het juiste bmi behalen. Daarvoor wordt je sowieso afgewezen en wordt waarschijnlijk niets van de kosten bij de plastische vergoed (ook het eerste consult niet) dus moet je ook dat uit eigen zak betalen.

    Heel veel succes met afvallen. Hopelijk kom je dan wel in aanmerking of hou je een mooie buik over
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Had het inderdaad niet helemaal duidelijk geformuleerd in deze alinea, in die daarboven heb ik het wel over het juiste BMI.

    Overigens krijgt ts, ook al komt zij in aanmerking, sowieso niet alles vergoed bij de plastisch chirurg, aangezien zij maar €2500 vergoed krijgt en het gemiddelde dbc op zo'n €4800 ligt. Dus zij moet hoe dan ook een deel bij betalen.
     
  5. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Waarschijnlijk wordt het afgekeurd. Tenzij flinke smet /zweerplekken en dat komt door overhangende huid dat dusdanig is dat enkel schoonhouden niet voldoende is. Dan moet je ook nog is goede bmi hebben. Zit je op de grens is dat al genoeg om af te wijzen.
    Vriendin van mijn heeft echt flinke losse vel door zwangerschappen en bmi van 20. Perfect dus. Echter losse huid is flinke lap en houdt het schoon met talgpoeder en meedere keren per dag poetsen etc. Toch krijgt ze niet vergoed omdat er geen smet plekken etc. Zijn. Ze moet het dus eerst flink laten ontsteken en irriteren voor ze gedeelte vergoed krijgt Das meestal a 2500 euro. Voor alleen cosmetisch doen ze het niet omdat ze dan bezig blijven ( ontevreden over neus, borsten, oren, hangende oogleden etc en krijg je ook enkel vergoeding bij lichamelijk klachten
    De rest betaal je dan alsnog zelf a 2500 euro. A 5000 euro is in Nederland normale prijs.
    Ik zou advies vragen in België super goede klinieken en stukken goedkoper en service en chirurgen zijn niet slechter. Voor geld wat je hier zelf moet bijleggen heb je daar volledige operatie Inc nazorg.
     
  6. PCOS

    PCOS Niet meer actief

    @Cin85 Nu kom ik wel aan de 6 cm. De vraag is echter of de plooi groter of juist kleiner word na 12 kilo afvallen (afvallen is meer losse huid, maar minder gewicht in de plooi waardoor hij misschien minder diep word?).

    Ik weet dat ik dan "slechts" 2500 euro vergoed. Ik heb het er zeker voor over om de rest bij te betalen. 4800 euro of 2300 euro is voor mij nogal een verschil.

    @Rian85 en @Cin85 Wat ik begreep is dat je voor 50 euro een consult kan krijgen bij Veldhuis klinieken zonder een doorverwijzing nodig te hebben van de huisarts.

    @lovewinnie Dat klinkt niet veelbelovend. Ik heb wel regelmatig irritatie door een keizersnede die ik op die plek heb gehad. Bedankt voor de tip om advies te vragen in België.

    Nu heb ik een goedkopere verzekering. Om hiervoor uberhaubt in aanmerking te komen moet ik de meest uitgebreide verzekering nemen a 50 euro duurder dan mijn huidige, is ook nog eens 600 euro per jaar.. En dan moet ik ook nog eens afwachten of het goedgekeurd word door deze verzekering.

    Is hier iemand met meer ervaring over een buikwandcorrectie in België?
     
  7. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Nee dat klopt dat het sowieso niet volledig vergoed wordt. Maar het zou jammer zijn als ze gaat terwijl ze sowieso wordt afgekeurd vanwege het bmi en ze het consult moet betalen a 160 euro of hoeveel het dan ook kost. Denk dat we beide hetzelfde aan het zeggen zijn:)

    Maar ik lees dat ze al een alternatief heeft voor een advies consult dat niet te duur is.

    Ts succes
     
  8. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Ik zou als ik jou was eerst afvallen en goede BMI hebben. Dan een jaar stabiel staan
    Dat zijn vereisten van de verzekering.

    Hoe het zit met de aanvullende verzekering zit weet ik niet, er is er maar 1 geloof ik die dat aanbied

    De eisen zijn zo ontzettend streng. Ik ben ruim 50 kg afgevallen. Volgens de plastisch chirurg viel ik in pittsburgh ratingscale 3 ( ook vereiste van verzekering) en had ik een overhang van ruim 10 cm.....
    Maar de verzekering vond mij nog niet eens in prs 2 vallen en wilden dus niet vergoeden....

    Afgelopen december heb ik een bwc gehad, die ik helemaal zelf heb betaald.
    Een rib uit mijn lijf, maar zo ontzettend waard!
     
  9. Mimosa

    Mimosa Niet meer actief


    Hehe...een rib uit je lijf :roflmao:
     
    MaMa vindt dit leuk.
  10. Sassie1981

    Sassie1981 Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    2.889
    619
    113
    Ik ben laatst bij de huisarts geweest ivm mijn buik. Na de laatste zwangerschap is het nooit meer goedgekomen met m'n buik. Ik heb een diastase. Ik heb er wel echt last van. Veel last van m'n buik en rug. Ik merk gewoon dat het minder stabiel is en dat ik daar weinig kracht heb. De huisarts gaf aan dat een operatie zal worden vergoed. Daar was ik wel een beetje verbaasd over. Ik heb een verwijzing voor de plastisch chirurg. Voor nu heeft het weinig zin. Ik wil eerst minimaal 15 kilo afvallen.
     
  11. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.600
    3.848
    113
    Maar een diastase is wel iets heel anders dan overmatig vel en zal vanuit medisch oogpunt wel vergoed worden bij klachten.
     
  12. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Een diastase is helaas nooit reden voor vergoeding
     
  13. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Diastase word nooit vergoed
     
  14. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Mijn verloskundige, huisarts en fysio dachten ook dat een diastase een goede reden is om een buikwandcorrectie vergoed te krijgen, maar helaas... Ook ik merk aan mijn rug, buik en bekken dat mijn rechte buikspieren missen, maar volgens de zorgverzekeraar zijn dit soort klachten niet bewezen en dus zal ik de operatie zelf moeten betalen.
    En het is ook psychisch behoorlijk zwaar, ik ben nl slank waardoor mijn buik echt opvalt en zeker zes maanden zwanger lijk te zijn. Deze warme dagen zit ik dan ook vooral thuis.

    Maar een kleine buikcorrectie (alleen vel weghalen) is alweer een stukje goedkoper dan de buikwandcorrectie waarbij ze spieren reven en de boel strak trekken. Ik geloof dat je voor die operatie zo'n 3000,- kwijt bent.
     
  15. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je moet niet alleen afvallen, maar ook minimaal een jaar een stabiel gewicht hebben. Ook bestaat de kans dat je een wachttijd hebt, ofwel een tijdje die verzekering moet hebben voor vergoeding.
    En de eisen zijn gigantisch. Ik ben 70 kilo afgevallen en het wordt niet vergoed. Nog een voorbeeld: ik heb verminkte borsten door een aangeboren afwijking. Het ziet er vreselijk uit en ik heb er fysiek last van. Wordt niet vergoed. Ik denk dat je beter kunt sparen ipv geld uitgeven aan een duurdere verzekering.
     
  16. PCOS

    PCOS Niet meer actief

    #16 PCOS, 8 aug 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2018
    @Krabje Een jaar lang stabiel staan zijn volgens mij vooral de vereisten van de basisverzekering. Deze eisen zie ik niet bij de aanvullende voorwaarden staan. Volgens mij zijn er wel meerdere verzekeringen die het in hun meest uitgebreide pakket aanbieden tot max 2500 euro. De eisen zijn inderdaad belachelijk streng.

    Heb je een volledige BWC gehad? Wat was je hiervoor ongeveer kwijt? Heb je het in NL laten doen?


    @CoffeeJunkie Vroeger speelde het psychische ook heel erg mee. Tegenwoordig is dit inderdaad helaas geen reden meer om vergoed te krijgen. Ik zit hier ook best wel mee. Ik durf nooit zomerse kleding aan te trekken bijvoorbeeld. Ook in het intieme durf ik me niet altijd volledig bloot te geven.

    Een kleine buikwand correctie is ook iets waar ik over na wil denken. Het is echter de vraag of ik daarmee geholpen ben.


    @IkbenTess Zoals ik ook al zei tegen Krabje is een jaar lang stabiel staan volgens mij vooral de vereisten van de basisverzekering. Wachttijden vallen mee bij Bergman althans.


    @Iedereen Ik ga eerst maar eens aan mijn BMI werken. Ik kan altijd een consult van 50 euro wagen als het zover is om te kijken hoe mijn kansen liggen. Ook ga ik even in België kijken hoe de prijzen daar liggen. Voor het zover is moet ik minimaal 12 kilo kwijtraken om überhaupt onder de 30 te komen. Liever nog iets meer uiteraard…

    Ik zag dat een mini buikwandcorrectie in NL "al" vanaf 3300 euro zonder overnachting mogelijk is. en 3725 met liposuctie. "U komt voor een mini-buikwandplastiek in aanmerking wanneer het teveel aan huid zich onder de navel bevindt" Ik ik weet dus niet of ik hiervoor in aanmerking kom.
     
  17. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Het lang stabiel staan is echt wel heel verstandig om t3 doen. Ook al val je niet meer af in gewicht in omvang zul je nog wel veranderen. Dat was bij mij wel het geval.

    Ik heb een Fleur de lis bwc gehad. Dus horizontaal en verticaal een litteken. Er is ook ruim 1,5 kg huid weggehaald.
    Ik ben geopereerd in Eindhoven in het Catharina ziekenhuis door dr. Hoogbergen. Echt die man heeft gouden handen! (En een wachtlijst van 14 maand). Ik ben vanuit Twente daar naartoe gegaan.
    De operatie heeft me 5500 euro gekost....
     
  18. PCOS

    PCOS Niet meer actief

    Oké ik dacht dat dat het stabiel blijven voor een jaar meer een eis was van de verzekering om te bewijzen dat je het ook daadwerkelijk kan volhouden.

    Fleur de Lis heb ik ook wel van gehoord inderdaad. Dat lijkt me de meest ingrijpende BWC. Hoe ben je in een ziekenhuis terecht gekomen? Ik dacht dat het alleen mogelijk was om in een privékliniek geholpen te worden als je het zelf moet betalen. Hier gelden vaak wel minder lange wachttijden.
     
  19. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.393
    1.780
    113
    Ik heb via de huisarts een verwijzing gevraagd voor Eindhoven. Daardoor hoef je niet het eerste consult te betalen (gaat wel van eigen risico af)
    De pc doet uiteindelijk een aanvraag bij verzekering als hij denkt dat je in aanmerking komt voor vergoeding. En anders krijg je een offerte wat de kosten zijn.
    Let op! De kosten in een kliniek zijn hoger dan in een ziekenhuis!
    Elke ziekenhuis en elke pc hanteerd zijn eigen prijzen.
    Gewoon verschillende ziekenhuizen bellen en alvast prijzen opvragen. En verdiep je in de verschillende plastisch chirurgen. Er zit zoveel verschil in.
    Op fb zijn ook verschillende groepen over buikwandcorrectie. Daar kun je ook foto's zien van verschillende pc's uit Nederland en België.

    Ik moest geopereerd worden in het ziekenhuis omdat ik een GBP heb gehad. Bijv de velthuis kliniek opereert mensen met een GBP alleen in het zkh en niet in de kliniek.
     
  20. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja dokter hoogbergen! Hij is de enige die mijn borsten aandurft, nadat hij mijn casus had voorgelegd op een congres. Helaas gaat het feest dus niet door omdat het niet vergoed wordt, maar hij is een heel goede arts idd!
     

Deel Deze Pagina