Buitenspelen en zwembad

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door baby001, 17 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby001

    baby001 Bekend lid

    5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Hallo allemaal,

    Ik heb twee vragen en hoop op ervaringen:

    *Onze dochter is net 4 jaar. Ze doet het goed op school en heeft het naar haar zin. In de buurt speelt ze nu ook met alle buurkinderen, binnen of buiten. ( we wonen in een hele kindvriendelijke buurt van 5 huisjes. Kinderen gaan bij elkaar gewoon naar binnen) en soms speelt ze ook met kinderen uit haar klas. Erg leuk allemaal maar soms vind ik het ook best wel veel! Deze week bijv 2 feestjes gehad en wil ze eigenlijk ook nog alle vrije middagen buiten spelen met buur kinderen of bij de buurkinderen binnen oid. Ik vind het lastig om daar soms een stop op te zetten. Ben toch wel bang dat ze zichzelf voorbij loopt (ze loopt door totdat het niet meer gaat is onze ervaring) en buiten dat, ik wil dr zelf ook weleens thuis hebben ;) maar MOET ik haar soms verbieden om buiten te spelen met buurkids? Of het gewoon laten gaan en is het meer wennen voor mij dat ze zoveel weg is en samen speelt? Kinderen van school zijn geen probleem, dan kan ze gewoon een keer niet afspreken maar als ze thuis is vraagt ze al snel om met een van de buurkinderen af te spreken.

    * de zomer komt er weer aan, buitenbadjes worden tegen die tijd weer opgezet. Dochter heeft geen zwemdiploma en zit nog niet op zwemles. Is absoluut niet bang voor water en denkt zelfs dat ze super goed kan zwemmen. In de buurt veel mensen met een groot (of klein) zwembad in de tuin. Laten jullie je (geen diploma) kinderen bij een vriendje of vriendinnetje zwemmen? Ik vind het namelijk doodeng. Niet alle ouders letten even goed op namelijk.

    Zo, dat heb ik van me afgeschreven :) dat lucht op! ;)

    Bedankt voor jullie reacties alvast!

    Groetjes baby001
     
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Als je het idee hebt dat het teveel is en je dochter gebaat is bij een rustige middag dan zou ik haar gewoon thuishouden alleen in eigen tuin laten spelen. Lijkt me niks mis mee.

    Wat betreft de zwembaden zou ik even goed communiceren met de andere ouders. Goed afspreken wie wanneer toezicht houdt . En als er even geen toezicht is ergens dat het dan aangegeven wordt zodat je je dochter dan naar huis kan halen.

    Ik zou op die leeftijd trouwens ten alle tijden willen weten waar mijn kind uithing, zwembaden of niet ik wil weten of ze bij huis A of B of C aan het spelen zijn.
     
  3. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Ik hou onze dochter ook wel eens thuis hoor, vind ik niets mis mee, ik moet letten op dat ze niet te vermoeid raakt.

    Zwemmen mag ze van mij absoluut niet ergens anders. Inmiddels heeft ze a en bijna b en zal ik wel wat makkelijker zijn, maar ik ben er niet makkelijk in.
     
  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Vraag 1:
    Denk even terug aan je eigen kindertijd. Wanneer zaten wij eigenlijk binnen, en hielden onze moeders ons op de bank 'om de prikkels te minderen'?

    Er is niks gezonders en juist prikkelarm voor een kind dan buitenspelen!

    Fysiek bezig, geen schermen, sociale interactie, en als je moe bent voel je dat in je spieren_ niet in je hoofd.

    Vraag 2:
    Zolang ze geen zwemdiploma heeft zou ik haar niet laten spelen in tuinenen met een dieper zwembad.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Buiten spelen zit hier eigenlijk geen rem op, juist niet en ik heb 2 kinderen waarbij alles snel te veel is.
    Maar met buiten spelen kunnen ze heerlijk ontspannen, komen dan aan het einde van de dag zo opgeruimd binnen. Afgelopen weekend zo'n relaxed weekend gehad!
    Over binnen zitten bij anderen heb ik met betreffende ouders afspraken gemaakt. Iedereen moet zich vrij genoeg voelen om te zeggen dat het niet uitkomt en dan spelen ze gewoon buiten in het speeltuintje.

    Met 4 jaar wilde ik wel weten waar ze waren en mochten ze niet zomaar op pad. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe je woont. Ik woonde vroeger op allemaal doorlopende woonerfjes en dat is een stuk veiliger dan aan een doorgaande straat.
     
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken mijn oudste zoon heel erg in jouw dochter. Mijn zoon is nu alweer 15 jaar maar was ook altijd buiten en onderweg, ook al op deze jonge leeftijd. Hier ook een heel kinderrijke buurt, hier is die ook meerdere malen zoek geweest maar altijd weer opgedoken omdat die bij een ander kind de tuin in was geschoten hihi, ik heb er goede herinneringen aan omdat dit juist de tijd van hun leven is dat ze nog zo weinig nodig hebben, een paar waterflessen, een voetbal, een grasveldje en ze zijn zoet, geweldig toch?
    Met zwembaden geen ervaring, wel kleine opblaasbadjes en bij grotere zwembaden was er altijd wel een moeder die toezicht hield, hier werd ook weleens achter op het veld een groot bad opgezet en zette ik gewoon mijn tuinstoel neer om mee te kijken. Raakt je dochter moe dan storten ze vanzelf wel een keertje in is mijn ervaring, ik heb er nooit zo’n punt van gemaakt. Hier liepen ze in de zomer ook altijd lang buiten om vervolgens moe en voldaan thuis te komen. Ze zijn niet van suiker en kunnen best wat hebben ;)
     
    amdaa vindt dit leuk.
  7. din0

    din0 Fanatiek lid

    14 aug 2011
    4.534
    1.528
    113
    Als het te veel is dan is een middagje thuis zijn niet heel erg lijkt mij.

    Zwemmen miss toch een idee om er mee te gaan beginnen?
    Of anders een zwemvestje kopen dit geeft wat meer vrijheid dat ze die aanhoud en niet uit trekken.
    Mocht ze het wel doen is het klaar.

    Niet die opblaas dingen voor de boven armen..
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.777
    113
    Als ze er echt last van heeft zou ik wel thuis houden maar anders lekker katen spelen, wel afspreken waar ze is en als ze ergens anders naar toe gaan dat komen vertellen. Onze zoon is ook 4 en zou niet willen hebben dat hij zo maar rond loopt in de straat. Moet wel zeggen dat het hier niet veel kinderen zijn dus hij zal ook echt af moeten spreken.

    Betreft zwembaden wil ik nog niet hebben dat hij ergens anders gaat zwemmen. Als de ouders er ook letterlijk naast gaat zitten is het wel oke.
     
  9. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.057
    113
    Vrouw
    Buitenspelen mag hier juist altijd, niets gezonders dan dat! Dat zou ik dus niet gaan verbieden.

    Gaat het om echte zwembaden of opzet bedjes? In het eerste geval zou ze daar niet zonder mijn toezicht mogen spelen. Met opzet bedjes zou ik niet zo veel moeite hebben. Wij hebben thuis een groot diep opzetbad en daar komt mijn dochter van 6 moeilijk in zonder hulp, dus ik denk niet dat je dochtertje alleen in zo'n bad kan komen. Voor de rest is het belangrijk om duidelijke afspraken met je dochter te maken. Dus als zij bijvoorbeeld toch in een diep zwembad komt, dan ... (vul maar een gevolg in). En uitleggen waarom het zo gevaarlijk is. Dit hebben wij ook met onze kinderen gedaan, bij ons huis in het buitenland is namelijk een groot zwembad van 3m diep in de tuin. Op jonge leeftijd begrepen ze dit al erg goed en kwamen dus niet zonder ons op het zwembad terras.
     
  10. baby001

    baby001 Bekend lid

    5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Bedankt voor alle reacties en tips. Het gevoel van veel spelen etc is dus meer een gevoel wat bij mij ligt en kan ik dus gewoon loslaten :)

    Ze moet hier in de straat wel altijd zeggen bij wie ze is hoor dus ik weet precies waar ze is. Ze weet ook waar ze wel en niet mag komen en daar houdt ze zich altijd aan, dus dat is fijn.

    Zwembaden doe ik maar niet aan, ik vind dat toch te eng want niet iedereen let altijd goed op. Mbt zwemles..hier in de buurt start dat pas rond de 4.5-5 jaar dus dat duurt nog even
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier blijven ze met buiten spelen ook buiten, binnen spelen alleen na vragen en ik zet daar wel een rem op bij de jongste. Zij stort niet in maar gaat juist steeds harder en wilder, waardoor ze in bed ligt te stuiteren tot laat en de dag erna echt een humeur beneden 0 heeft.

    Zwemmen bij buren ed alleen onder toezicht en als het echt zo’n groot bad is, wil ik er bij zijn. Sowieso vleugeltjes om.
     
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    1) buiten spelen zou ik lekker laten gaan, komt vast nog wel een tijd dat je ze achter een beeldscherm weg kunt slepen :D

    2) als de wiedeweerga op zwemles en als dat nog niet kan qua leeftijd bij het zwembad op iets van water wennen, dat hebben ze dacht ik bij de meeste baden wel.
     
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Hier is zoon ook altijd druk, 2 middagen bso, vaak 2x per week spelen met vriendjes en 1 middag buiten met buurkids. In weekend ook vaak buiten met buurkids. Hij heeft het naar zijn zin dus prima. Als hij te moe of chaggy wordt dan ga ik begrenzen maar gelukkig is het dan al vaak vakantie en kan hij bijtanken.

    Hier in de buurt geen diepe zwembaden maar ik zou dan afspreken wie er toezicht houdt.
     
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Natuurlijk is punt 2 goed, maar ik zie ook heel vaak heel jonge kindjes al op zwemles die eigenlijk de kracht nog missen; dan kun je beter een jaartje later beginnen en gaat het veel vlotter. Plus echt uitkijken voor schijnveiligheid; een zwemdiploma betekent ook niet dat een kind is voorbereid op bv plots in water vallen (of bv in een zwembad worden geduwd). Mijn oudste kan prima zwemmen, maar ook daar móet gewoon toezicht bij.
     

Deel Deze Pagina