Buren voeren katten

Discussie in 'De lounge' gestart door Manolito, 17 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    In onze straat voeren onze overburen vrijwel elke kat die voorbij komt.
    Ze zetten schaaltjes eten voor bij de voordeur.
    Met als gevolg dat A: alle katten zich daar concentreren en amper nog thuis komen, en B: het onwijs veel ongedierte aantrekt van ratten tot marters.
    Ze zijn hier al meerdere malen door verschillende mensen op aangesproken.
    Maar dan krijg je als weerwoord dat zij goed voor dieren zorgen en de eigenaren niet.
    Wat natuurlijk bullshit is.
    Ook hebben ze al een paar keer een kat in huis gehaald die niet van hen was.
    Eigenaar was er naar opzoek en zag de kat bij hun in huis in de vensterbank.
    Gevolg; ruzie en de kat werd weer buiten gezet.
    Maar nu zijn meerdere mensen soms een paar dagen hun kat kwijt, waaronder wij.
    Ik hou mn kat nu maar binnen.
    Vind ze niet leuk, want niet gewend.
    Maar ben bang dat ik haar anders kwijt ben straks.
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Wijkagent bellen? Zeker als ze katten van een ander zo afpakken.. Het voeren kan je misschien weinig aan doen maar een dier van een ander opsluiten lijkt me wel iets om een klacht oid over te maken.
     
    Nova1986, Syane en Manolito vinden dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Is het een huurwoning? In dat geval zou ik de verhuurder bellen dat hun gedrag ratten aantrekt.

    Bij een koopwoning contact opnemen met de gemeente met hetzelfde verhaal.

    En verder inderdaad de wijkagent. Ze mogen niet aan de katten van andere mensen komen. Bij (mogelijke) verwaarlozing dienen ze de dierenbescherming te bellen en niet voor eigen rechter te spelen.

    Tenslotte, laat je kat chippen, zodat je heel makkelijk hard kunt maken dat de kat van jou is.
     
    Jackie87, Vero0504, Syane en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wat mij betreft hoort een huisdier in zijn eigen huis en tuin. Als je hem buiten laat lopen weet je gewoon niet wie ermee aan de haal gaat. Daarbij veroorzaken ze overlast voor anderen. Mijn collega is haar kat kwijtgeraakt aan iemand zoals jouw buren. Die hebben hem in huis genomen en ontkennen vervolgens alles. Collega kan daar niets tegen doen.

    In jou geval zou ik zeker uitkijken want je hebt geen idee wat er in dat eten en drinken zit! Het kan wel bedorven zijn als het de hele dag buiten staat en tal van dieren er toegang toe hebben (denk daarbij ook aan insecten, vogels of ongedierte wat aan of in het eten en drinken zit). Ook kunnen dieren zich te vol eten of last krijgen van totaal ander voer (mijn kat kreeg vroeger echt buikkrampen van een bepaald merk bijvoorbeeld). Mijn ervaring is dat een berg met eten ook kan zorgen voor onderlinge vechtpartijen tussen de dieren.

    En het trekt inderdaad ratten aan! Bel de woningbouw of gemeente/wijkagent hiervoor.

    En als er geen gesprek mogelijk is misschien de bakjes daar zelf weghalen en weggooien?
     
    Axia, Chelsey88, Marti en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Waarom nemen die buren niet gewoon zelf een kat?
     
    Lexie74 vindt dit leuk.
  6. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik kan er echt niet tegen als mensen vreemde katten/dieren gaan voeren ,sommige katten hebben een speciaal dieet en kunnen echt ziek worden van gewoon voer.Wat al genoemd is ,de aantrekkingskracht op ongedierte is groot en het is gewoon asociaal van die mensen.Ik zou het blijven melden en kijken of je je eigen tuin katproof kan maken zodat je eigen kat niet de tuin meer uit kan, kan het beestje toch buiten zijn maar niet gestolen worden of vreemd voer eten.
     
    Manolito vindt dit leuk.
  7. Basisuil

    Basisuil Fanatiek lid

    25 apr 2022
    2.562
    2.662
    113
    Vrouw
    Oeh, ik zou hier pislink van worden, blijf van andermans katten af.
    Het is nu eenmaal niet mogelijk om alle katten binnen en in eigen tuin te houden (ook niet met afrastering, ik spreek met ervaring).
    Dit kan serieuze gezondheidsproblemen tot gevolg hebben.

    Ik zou de politie bellen en de dierenambulance met dit verhaal.
    Sommige katten kunnen hier echt goed ziek van worden of overgewicht krijgen. En het is waarschijnlijk ook nog simpel voer uit de supermarkt.

    1 van mijn katten zou hier dus echt, echt goed ziek van worden! En hij komt buiten (onze andere kat moet onbeperkt vrije toegang tot buiten hebben, anders ervaart hij veel stress met stressgedrag tot gevolg, dit is ook het uiteindelijke advies van de gedragsdeskundjge. Maar dit betekend dus dat de anderen ook altijd naar buiten kunnen).
     
    Zoe123, Nova1986, Lexie74 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Als je een kat hebt die op dieetvoer zit moet je die kat niet buiten laten, althans dat is mijn mening. Nu zijn het de buren maar weet jij veel wat een kat nog meer vreet buiten.

    Ot: Kat binnenhouden inderdaad en gaan bellen. Desnoods met de overige buurtbewoners naar de verhuurder of gemeente stappen.
     
    Darinka1, Axia, Marti en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Exact dit. Stop met het verpesten van andermans katten. toen wij katten hadden was ik echt wel alert op voeding etc. Nu waren dit raskatten die we binnen hielden, maar ook bij HTK katten die wel naar buiten zouden gaan zou ik heel piemelig zijn qua verzorging (denk aan: selectief qua voeding, bandjes en frummels, ik ben dan net een klein kind dat een kat helemaal op mijn manier in de watten legt). Ik zou onwijs nijdig worden als anderen dan mijn katten zouden verpesten met dik-maak voeding en lokkertjes waardoor mijn eigen beestjes amper nog bij ons binnen zouden zijn. Even super overdreven en zwart wit. Maar fuck off zou mijn reactie zijn!
     
    Zoe123 en Manolito vinden dit leuk.
  10. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.517
    1.942
    113
    Hebben ze, 2
     
    Koraal82 vindt dit leuk.
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ondanks dat ik ook vind dat je andermans huisdieren niet moet voeren, vind ik dat andermans huisdieren niet los mogen lopen buiten. Dus in de tuin houden, en als ze daar nog uit een tuigje ontsnappen (wat mij sterk lijkt) dan binnenhouden met de deuren dicht.
     
    muppettje, nijn37, Marti en 24 anderen vinden dit leuk.
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.151
    113
    Mja, en als ze het voer buiten zetten voor hun eigen katten en buurkatten eten het op? Of zoals hier bij de buren; buurkatten lopen door het kattenluikje naar binnen en eten daar in de keuken het voer op.

    Als je echt niet wil dat je kat ergens anders eet, moet je ze binnen/in de tuin houden, want er is altijd wel iets eetbaars in de omgeving.
     
    Zeebra en jade2011 vinden dit leuk.
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Ik zou contact opnenen met de wijkagent.

    Persoonlijk vinden wij dat de katten bij hun eigen huis horen om ook geen overlast te veroorzaken. Begrijp best dat sommige katten eenmaal niet beter weten.

    Heeft de kat een chip?
     
    jade2011 vindt dit leuk.
  14. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Helemaal mee eens. Snap dat je het niet fijn vindt maar je vindt t wel oké dat jouw kat in andersmans tuinen poept en plast. Huisdieren horen in huis of tuin te blijven, anders ben je andere mensen gewoon tot last.
     
    Mar76, Axia, nijn37 en 14 anderen vinden dit leuk.
  15. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.956
    1.313
    113
    Ik heb zelf echt een hekel aan katten en als er in onze tuin katten zouden lopen zou ik daar flink van balen. Maar ik vind het wel 2 verschillende discussies.

    Ik vind het gek dat mensen katten gaan lokken met eten en ze in huis houden. Vooral dat laatste is echt heel vreemd. Ook al lopen katten los rond dan doe je dat evengoed niet. Mensen doen dat toch ook niet met kinderen die buiten "los" lopen/spelen.
     
    Nova1986 en Jessi79 vinden dit leuk.
  16. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.570
    9.020
    113
    Vrouw
    Mijn nekharen gaan altijd recht overeind van zulke berichten.

    Ik ben wel van mening dat een kat geen "last" moet zijn, in welke mate dan ook, voor een ander en daarom houd ik de mijne lekker binnen en in de tuin.

    Maar dat gezegd hebbende, ben ik het 1000% eens met alle bovenstaande opmerkingen over speciaal voeding e.d. Daarnaast kan een magere kat uitestekend gezond zijn en een dikke heel ongezond en anders om. Aan halen bij voorbij lopen zou ik 0.0 problemen mee hebben. Ook niet als mensen buiten zitten en mijn kat erg vriendelijk zou zijn en in hun "voortuin" zou liggen of op schoot. Alleen als ik de mensen goed ken zeg maar. Maar vreten doet ie thuis.

    Ik heb een keer een felle discussie gehad met mijn collegaatje waarvan haar ouders dus zulke types zijn. Het betrof een bengaal, waarvan zij vonden dat deze niet goed werd verzorgd en daarom steeds bij hun kwam. Het ging zelfs zo ver dat ze met de kat naar de dierenarts gingen e.d. en uiteindelijk vonden dat deze van hen was.

    De discussie laaide op omdat ik dat echt ronduit belachelijk vind en omdat de kat in kwestie het na 2 jaar wel gezien had en "opeens" weg was...

    Kan er nog boos om worden :oops:. Ik noemde haar ouders kattenlokkers, man man man, ze heeft daarna een half jaar amper met me gesproken en na 11 jaar had ze een andere baan. En op 5 min voor vertrek wilde ze het nog even aanhalen.. Ga weg hoor..
     
  17. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Het probleem met ratten is wel zorgelijk inderdaad. Dat zeker melden.

    Verder heb ik een hekel aan katten rondom mijn huis. Ik heb daar niet om gevraagd en toch schijten ze in mijn tuin en lopen ze binnen zodra de deur ook maar even open staat. Dus ik ben van mening: wil je niet dat mensen aan je kat *komen houd ze binnen of in eigen tuin, of lijn ze aan.

    * eten geven, aaien oid. Verwaarlozen is altijd fout.
     
    Typicalme en KakieLakie vinden dit leuk.
  18. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Gedeeltelijk eens ,een kat die op hogere leeftijd speciaal voer nodig heeft ivm blaas/nier problemen kan je niet ineens binnen gaan houden als hij/zij dat niet gewend is...als ik kijk naar de oude kat van mijn buren ,die plast de hele boel onder als die binnen moet blijven...
     
  19. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.151
    113
    Ik hoef geen kat in m’n tuin die hier de boel onder komt plassen, beetje vreemde redenering dat die kat maar gewoon overlast moet kunnen veroorzaken bij anderen omdat hij anders bij hun binnen alles onder plast…
     
    nijn37, Knuffelmonster, Trirani en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.715
    1.527
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat zeg ik niet, ik geef aan dat een kat die altijd gewend is buiten te zijn niet zomaar binnen kan blijven zodra hij speciaal voer krijgt.Als voorbeeld noem ik de kat van de buren die dan alles onder plast in huis als die binnen moet blijven.Sommige katten slopen dan de boel binnen als ze niet meer naar buiten mogen ,wil niet zeggen dat ze dat buiten dan ook doen.
     
    masami vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina