Buurt kinderen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maryflair, 4 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hallo


    Mijn dochter speelt niet heel goed zelfstandig dus ik zoek andere makkelijke manieren om te spelen. Toen ik zelf jong was speelde ik continue buiten en vond dit erg leuk.

    Wat mij nu eigenlijk opvalt sinds ik een kind heb is dat de kinderen in onze straat zelde buitenspelen. IK weet dan ook niet of het aan de buurt ligt. De buurt is gemixt er wonen zowel ouderen als gezinnen. Nou woont er dus 2 kindjes die wel ouder zijn dan mijn dochter ,5 dochter is 3. Deze zijn nooit buiten.

    Een andere kindje van ook die leeftijd heb ik 1 x gezien. Maar ook nooit spelen. KOMT dan voorbij in auto.

    Ik vroeg mij af is dit de norm meer of is het de bedoeling dat je gaat aanbellen ook als je elkaar eigenlijk niet kent . Met de vraag om te komen spelen? Ik het zelf nogal vreemd omdat 1 van de ouders ik niet eens ken. Dus om nou te vragen om bij ons binnen te spelen. Lijkt mij ook vreemd. De andere ouder heb ik paar keer toevallig gesproken maar deze is telkens tot te druk met afspraken.

    Het lijkt mij leuk en handig om te kunnen spelen met buurtkinderen is dit nog normaal? Of spelen de meeste alleen nog met school afspraken? En ga je als ouder dan maar aanbellen. Mijn dochter is nog jong 3 maar af en toe uurtje spelen lijkt mij vrij normaal.

    Hebben wij nou een aparte buurt? De wat oudere kinderen vanaf 6 zijn sowieso te oud voor dochter. Maar ook deze zijn nooit buiten?

    Voor de duidelijkheid ik speel samen met dochter buiten met bal of krijt etc.
     
  2. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Speel je samen met haar op een pleintje of iets? Meestal is er wel een speelplek in de buurt te vinden, waar waarschijnlijk kinderen samenkomen. Bij ons in de buurt is die helaas iets verder weg (met oversteken e.d.), dus spelen veel kinderen wel buiten, maar in de achtertuinen. Onze eigen 3 jarigen deden dat ook: schommelen, rolschaatsen, stoepkrijten, in de zandbak, met de bal e.d., maar in de achtertuin omdat het niet zo voor de deur kan.
     
  3. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Hier speelt ze ook nog niet veel met kinderen uit de buurt, vind dat ook helemaal niet nodig. Het buurjongetje komt wel eens, maar hij is 7 en dat gaat een half uur goed, langer niet. Hij komt dan zelf aan de poort. Jongere kinderen niet, dat komt wel als ze naar school gaat.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Ik zou inderdaad naar een pleintje/speeltuintje gaan zodat ze samen kan spelen. Ik weet niet of ze naar een KDV of psz gaat, maar anders misschien via daar kijken of ze eens met iemand af kan spreken?

    Mijn kinderen (4 en 7) spelen ook niet/amper alleen buiten (wel veel in de tuin), de oudste zeker niet toen ze 4/5 was, omdat er verder weinig kinderen van haar leeftijd wonen en in je eentje buitenspelen is ook wat suf. ;)
     
  5. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    We spelen gewoon op straat. Alleen kan dit absoluut niet ivm auto en geen stoep. In speeltuin wat echt 3 straten verder op is dis even lopen. Zitten deze buurt kinderen ook niet. Sowieso weinig kinderen. Dus als ik het zo hoor gaat het toch pas wat worden met school. Ze zit net op de peuterspeelzaal dus met de tijd kijken we of we wat kunnrn afspreken. Maar juist daar vind ik haar jong voor. Ik laat haar liever nog niet met iemand mee gaan. In de buurt vind in het zelf toch anders.
     
  6. sillies

    sillies Fanatiek lid

    15 aug 2013
    3.131
    1.370
    113
    Wij zitten nu ook in het speeltuintje in de buurt, maar er zijn nu ook geen kinderen. Soms wel hoor, maar dan moeten ze maar net samen willen spelen. Ik geniet er maar van, straks wordt ze opgeslokt door school en spelen en ben ik niet meer interessant ;).
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Hier wordt veel buiten gespeeld, gewoon door zowat alle buurkinderen. Ze kennen elkaar ook gewoon van het buiten spelen, want ze zitten op zo'n 7 verschillende scholen.
    We hebben een speeltuintje in de buurt, daar komen ze ook regelmatig. Verder bellen ze onderling bij elkaar aan.
    Maar goed, het kan ook zeker aan de wijk liggen, in onze vorige wijk, een jonge, kindvriendelijke wijk, speelde ook zowat niemand buiten. Begreep ik ook niet. Daar speelden ze dus meer met kinderen van school waarmee ze afspraken.
     
  8. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Dat lijkt mij wel gezellig voor je kinderen. Wat voor soort wijk heb je nu dan? in vergelijking met de andere?
    Wij zitten een beetje oude vinex wijk zeg maar met veel oudere kleine huisje waar vaak 55 plus woont. IK denk dat dat mee speelt maar ik hoorde het ook op cb buro dat het weinig gebeurd. Dus wat het nou is. Vind het zelf jammer omdat het voor zowel ouders als kan makkelijk is.
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier zijdelings contact met buurkinderen, vooral door stoepkrijten. Onze voordeur staat wel eens open (als we de geveltuin watergeven) en dan komen er ook wel nieuwsgierige peuters kijken. Verder hebben de meeste ouders weinig tijd.
     
  10. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    In onze omgeving/woonwijk bevinden zich tussen de huizen allerlei kleine speeltuintjes. Tevens wonen wij tegenover een groot grasveld/park. Op dat grasveld wordt veel gespeeld. Als het mogelijk is in elk geval :p. Want de gemeente is hier flink aan het bezuinigen op grasmaaien. Dus soms staat het gras metershoog met allerlei heerlijke teken erin :x.
    Als het gras wel keurig gemaaid is, dan wordt er daar dus veel gespeeld/gevoetbald. Alle buurtkinderen komen er, waaronder veel schoolgenootjes van Aiden. De school van Aiden zit namelijk gevestigd aan hetzelfde park.
    Toen Aiden nog jonger was (3/4 jaar) maakte ik eerst via Whatsapp afspraakjes met zijn buurjongetje die een maand jonger is dan hij. Nu loopt hij daar zelf naar toe als hij wil spelen (woont 2 huizen verderop) en belt aan. Andersom ook.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Een klein nieuwbouwwijkje tussen bestaande wijken, waarvan sommige huizen al 100 jaar staan. Er wonen hier veel gezinnen, maar ook best wat zonder kinderen en ook best wat 50 plussers. In onze vorige wijk dus ook veel kinderen, maar die speelden zelden buiten.
    Misschien dat je van de lente/zomer wat meer kinderen leert kennen om mee te spelen, je hebt ook kinderen die alleen met lekker weer buiten spelen.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Maar ook met kinderen van de psz kun je toch afspreken dat je meegaat? Of in een speeltuintje afspreken ofzo? En wellicht dat er zomers ook wat meer kinderen buiten spelen? Maar denk dat veel ouders misschien ook geen zin hebben om met hun kind echt de hele middag buiten te zitten? Dus dan moet je maar net mazzel hebben dat je op hetzelfde moment buiten bent.
     
  13. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Hier word heel veel buiten gespeeld op straat door een heel groot deel van de kinderen. Misschien scheelt het dat het een dorp is met 1 school waar alle kinderen heen gaan op 2 gezinnen na + de kinderen met speciale zorg.
    Er word dan ook gespeeld met oudere kinderen (mijne zijn 6 en 5, dus veel jongere lopen er niet) en gaan daar ook naar binnen. Nu moeten ze alleen nog onthouden dat ze het moeten zeggen tegen me ;)
     

Deel Deze Pagina