Buurt kinderen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door maryflair, 22 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hallo

    Mijn kind is bijna 4 over 1 maand. Er spelen hier zelden buurtkinderen en soms aan de late kant 19.00. Dan ligt ons kind op bed of zijn we met bed ritueel aan de gang douche boek lezen etc.
    Ze heeft 1 of 2 keer buiten gespeeld toen er toevallig iemand buiten was. Dan moet ik dus mee ivm met niet kijken en auto's die er langs rijden.

    Ben ook 2x wezen aanbellen samen met kind. Gevraagd op zonnige dag of kind 2 jaar ouder buiten kwam spelen. Dat is dus 2 keer ofzo gebeurd. Er zijn dus 2 kinderen en die zijn ook 6 en 7. Wel iets ouder.

    Nou is dat al maanden geleden dat kind heeft gespeeld met buur kinderen. Kind zit nog niet op school. En vraagt of buurt kinderen komen spelen aam mij maar zij is dus wel wat jonger om op 19.00 buiten te hangen.

    Ik vind het zelf raar om aan te bellen en dit te vragen of ze thuis komen spelen of buiten? Eigenlijk verwacht ik dat de oudere kinderen kind komen halen maar dit gebeurd niet? Of nog niet? Althans daar ging ik vanuit.

    Hoe gaat dit of hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer contact krijgt met buurkinderen? Er zijn wel 2 buurkinderen die bij elkaar spelen maar geen idee hoe dit is onstaan. Vroeger toen ik buiten speelde had je een hele groep die de hele dag buiten hing. Maar dat is hier niet zo.

    Wat is gebruikelijk? Het ligt denk ik aan de buurt. Maar moet ik nu als ouder aan gaan bellen of kinderen buiten komen spelen?
    Of ze haar laten aan bellen en mee gaan en vragen of ze binnen komen spelen omdat het regend? Of is dit raar? En moet ze gewoon wachten tot ze ouder is? Straks op school zal ze vast vriendjes krijgen maar nu ziet ze soms de buur kinderen en vraagt er naar?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.525
    113
    Met 4 jaar is dat toch niet altijd zo lijkt mij? Hier gingen wij met de oudste destijds zelf naar de speeltuin bij ons huis en daar zaten dan na school of in het weekend ook andere kinderen uit de buurt met of zonder ouders. En zo maakten ze meer contact. De oudste haalt inmiddels andere kinderen op en visa versa. Maar de jongste nog niet hoor. Die is ook 4 en kent de kinderen via zijn zus uiteraard. Hij mag wel in de speeltuin zonder mij maar dat is puur omdat die direct achter onze poort ligt en ik er dus zicht op heb. Maar opgehaald worden door andere kindjes om in de buurt te gaan spelen dat mag hij niet.
     
  3. Eendje86

    Eendje86 Fanatiek lid

    29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Ligt denk ik aan de buurt, als hier de zon maar even schijnt struikel je over de kids...
    In het geboortejaar van mijn dochter (2015) zijn er alleen in onze straat al 10 kinderen geboren en daarna zijn er zeker nog 5 geboren.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  4. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Dit eigenlijk. Ons zoontje is 3 en we gaan op onze thuisdagen als heten beetjeweer is altijd wel een rondje wandelen en langs de speeltuintjes. Dan speelt hij wat met kindjes uit de buurt. Hij mag sowieso voorlopig nog niet alleen ook niet als hij 4 is ze rijden hier als gekken nog. Al is hij wel verantwoordelijk moet ik zeggen. Geen zicht op speeltuinen hier.

    Toevallig gaat hij wel binnenkort 2 uurtjes spelen bij het over buur kindje maar dat is het ook wel..
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Hier in de straat 9 kinderen in de leeftijd 5-12.
    Ik laat mij oudste nog niet op straat spelen. Onze huizen grenzen aan een straatje waar nog wel eens te hard word gereden. Je mag er 30 maar dan nog vind ik dat te hard als er kinderen spelen. Er zal er maar net 1 tussen de auto's schieten :eek:

    Gelukkig hebben wij een grote tuin. De trampoline staat in de voortuin net als die van de overburen. Op deze manier verloopt het contact gemakkelijk. Daarbij drinken de buurvrouw en ik regelmatig koffie. Wanneer de kinderen willen spelen met elkaar kan dat als ze buiten zijn. Dat is meestal wel het geval.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Hier wonen veel leeftijdagenoten, maar dat viel eigenlijk pas op zn plaats toen ze gestart zijn met school.
    Met 3 jaar gingen wij ook gewoon naar de speeltuin, en spelen was meer met kinderen van onze vrienden en familie. Op kdv genoeg vriendjes, maar die zagen we niet buiten kdv.

    In groep 1 bleken meer leeftijdsgenoten in de buurt te wonen, in de straat om de hoek, of net de straat achter ons.
    In groep 1 en 2 spreken de schoolvriendjes hier meestal met elkaar thuis. Vanaf groep 3 ong spreken ze met elkaar af in de speeltuin in de straat, en gaan ze elkaar ook ophalen thuis.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  7. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Mijn zoontje is ook 4 maar speelt ook niet met buurkindjes hoor. Hij speelt in de speeltuin met kindjes of als ik bij iemand op bezoek ga. Maar hij mag echt nog niet alleen buiten.

    Als ze hem zouden komen halen dan zou ik daar echt niet mee akkoord gaan.
     
  8. Loesje86

    Loesje86 Niet meer actief

    Dat komt vanzelf wel hoor! Ik zou hem nu sowieso nog te jong vinden om alleen buiten te spelen.
    Als hij straks op school zit gaan de buurtkinderen hem ook daarvan kennen en spelen ze vaak automatisch vaker met elkaar in de buurt.
    Nu dus gewoon nog even binnen houden en af en toe zelf met m naar de speeltuin gaan
     
  9. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Oudste is nu 8, maar spontaan buiten spelen met buurtkinderen doet hij pas regelmatig sinds deze zomer. Daarvoor speelde hij alleen met vriendjes 'op afspraak'. Ik vind 4 ook nog te jong om zonder toezicht buiten te spelen.
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Toen mijn dochter 3 à 4 was woonden we in een wijk waar mensen er op zichzelf waren. Weinig contact met buren en ik wist dat mensen kinderen hadden, ik zag ze naar school gaan enzo, maar zelden buiten spelen.
    Ondanks dat er veel kinderen woonden, werd er amper buiten gespeeld. Ik ging dus meestal maar zelf naar speeltuintjes enzo met haar. Toen ze op school zat, kreeg ze vanzelf speelafspraakjes.
    2 jaar later zijn we verhuisd.
    Hier in de wijk is het anders, veel kinderen spelen buiten. Soms halen ze elkaar op, maar ze komen vaak elkaar gewoon buiten wel tegen. Meer zoals het bij ons vroeger ook ging.
    Met 4 jaar mocht mijn zoon alleen hier achter spelen zodat ik hem wel in de gaten kon houden. En nog, mijn dochter luistert goed, mijn zoon niet zo, dus dat duurde langer voor hij meer vrijheid kreeg met buitenspelen.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.431
    2.867
    113
    Wij hebben een buurmeisje die even oud is als onze dochter. Vrijwel dagelijks spelen ze met elkaar. Wel gewoon bij ons thuis of bij haar. En als ze naar een speeltuintje gaan, ga ik of een van haar ouders altijd mee.
    Ik heb er eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht om haar alleen naar buiten te sturen. Ik vind haar nog veel te jong (4 jaar).
     
  12. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier is zoon 3 jaar en in de straat wonen veel basis school kinderen (4 jaar of ouder). Ze zoeken elkaar onze huizen op en spelen dan samen. Heel soms mag zoon alleen met ze spelen, vaak zitten we er nog bij. Dit omdat ik zoon te jong vindt om zonder toezicht buiten te spelen.
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Mijn vierjarige speelt ook nooit buiten hoor. Ik zou het niet eens prettig vinden als andere kinderen hem op kwamen halen om op straat te spelen, eigenlijk.
    Op school spreekt hij wel graag af, maar dan spelen ze met 4 jaar meestal nog gewoon in de achtertuin of in huis. Soms neem ik hem en een vriendje wel eens mee naar de speeltuin verderop in de wijk.

    Ophalen zelf gebeurt hier wel heel veel overigens, maar pas vanaf een wat latere leeftijd. Ik denk een jaar of 6 á 7. Mijn oudste twee zijn 10 en 8 en die kunnen uren op stap zijn door de hele wijk, zonder dat ik ze zie.
     
  14. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier genoeg buurkinderen, in diverse leeftijden. In praktijk komen ze elkaar bij het buiten spelen tegen. Soms zien ze elkaar buiten spelen en dan komen er vanzelf meer bij. Bij elkaar aanbellen doen ze af en toe, maar eigenlijk niet veel.

    Als ik in de voortuin een balletje trap met de jongste (5), dan heb ik snel de buurjongen erbij (6), soms ook nog anderen. Maar dan nog bellen ze niet bij elkaar aan. Blijkbaar is die behoefte van de andere kinderen er niet, en ook niet bij mijn kind. Dus dan is dat incidentele gespeel wel prima.

    Als jou kind die behoefte wel heeft, zul je moeten handelen als je er iets mee wil doen. Maar dan nog kunnen die andere kinderen nee zeggen. Ik merk dat een 4-jarige en 6/7 jarige toch heel anders spelen, en dan moet het ook gewoon nog klikken qua aard. Die hebben niet altijd de behoefte..

    Hier is het dus regelmatig vriendjes van school, en incidenteel spelen met buurtkinderen
     
  15. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Onze dochter (5,5) speelt weleens met het buurmeisje (9) maar alleen bij hun of bij ons thuis en alleen als ze elkaar toevallig Door het hek tussen onze tuinen zien ofzo. Buurmeisje belt ook nooit bij ons aan. En logisch ook want de leeftijd Is zo verschillend (al Is buurmeisje echt heel lief en sociaal en vind ze dat getut met een kleuter best leuk).
    Ik vind de leeftijd van jouw kindje (3, bijna 4) ook echt een verschil met kindjes van 6/7 jaar. Misschien dat ze het inderdaad best leuk vinden om eens te (komen) spelen maar zou niet verwachten dat ze dagelijks aan de deur staan (bij wijze van spreken).
    Ik denk dat je echt even af moet wachten op school, dan gaan ze vanzelf na schooltijd met vriendjes mee, of ze komen naar jullie toe.
     

Deel Deze Pagina