Oke dames, ik gooi hier de knuppel in het hoenderhok. Ik hoop dat ik goed begrepen wordt want ik wil hier graag een serieuze vraag stellen aan moeders die borstvoeding hebben gegeven. Ook besef ik dat het een strikt persoonlijke ervaring is en dat elk mens lichamelijk anders in elkaar zit. Ook is deze vraag echt niet maatgevend om wel of geen borstvoeding te gaan geven. We zijn hier volwassen vrouwen en ik denk daarom dat we hier wel over kunnen praten. Ik lees hier nl bijna nooit ergens iets over. Ik ben 35 jaar en inmiddels 34 weken zwanger. Uit een eerder huwelijk heb ik twee dochters, eentje van tien en eentje van veertien. Ik ben niet groot ( 1.67m en ongeveer 58 kg) en eigenlijk nu ook altijd zo geweest. De dames zelf waren wel aardig aan de maat. Beiden rond de 3800 gr bij de geboorte. Zelf ben ik steeds rond de 14 kg aangekomen. Ik heb er een behoorlijke slappe buik aan overgehouden met erg veel striae. Eén en ander heeft geresulteerd dat ik met mijn gewicht een huidoverschot heb dat altijd als een lapje vel over mijn onderbroek heeft gehangen. Wanneer deze zwangerschap over is wil ik gaan kijken of ik dat kan laten corrigeren. ( ben al bij ziekenhuis geweest) Ik ben niet onwijs ijdel, maar voel me daar beter bij. Mijn twee dames heb ik na de bevalling flesvoeding gegeven. Voor de eerste had ik cup B dat iets ruimer werd. Na de tweede hield ik een flinke cup C over. Tijdens de zwangerschappen ( heb er tussentijds nog ééntje gehad) waren mijn borsten flink gegroeid en moest ik meegroei bh's kopen. Een maand of vier na mijn bevallingen waren mijn borsten iets ruimer in het vel maar over het algemeen toch nog erg stevig. Mijn man ( en ik) waren er toch altijd erg trots op. Tijdens deze zwangerschap ben ik van een ruime C naar een cup E gegaan. Ik ben misschien van plan om bv te gaan geven ( nog niet helemaal overtuigd door andere redenen overgens die niets met dit te maken hebben). Ik heb gehoord dat wanneer je borstvoeding geeft je cupmaat nog één tot twee maten kan groeien. Leuk voor het tijdelijke effect natuurlijk. Toch zou ik heel erg graag een heel eerlijk antwoord willen hebben. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat als je borsten , na zoveel cupmaten te zijn gegroeid en na de borstvoedingsperiode zijn gaan slinken, ze toch een stuk minder stevig ( lees; slapper) zijn dan voor die periode. Wiewil daar zijn mening over zeggen (met name mama's die eens bv hebben gegeven en daarna een paar maanden zijn gestopt en zo het 'eindreslutaat' kunnen beoordelen. Hoop op serieuze reacties. ( het gaat er hier dus niet over of ik het voor mijn kindje over heb) gr, Melissa73
Ach dat is toch een hele normale vraag?! Tenminste dat vind ik wel hoor! Ik heb mijn dochter 8 weken borstvoeding gegeven en mijn borsten waren daarna wel een stuk slapper! Ik heb altijd b cup gehad en altijd aan sport gedaan dus heb altijd stevige kleine borsten gehad en nu waren ze ineens 1 cup groter en slapper dan dat ik gewend was! Nu geef ik trouwens weer borstvoeding maar ze zijn wel dezelfde maat als voor mijn zwangerschap dus ik hoop niet dat ze nog meer gaan "hangen"! Maar ik heb laatst toevallig ergens gelezen dat hangende borsten eerder door de zwangerschap komt dan door borstvoeding, maar ja hier heb ik natuurlijk totaal geen idee van! Hoop dat ik je genoeg heb geantwoord?
Ik ben nog niet gestopt met bv dus kan niet uit ervaring spreken - maar je leest toch overal dat veranderingen in de borsten door de zwangerschapshormonen komen, en los staan van wel of niet bv gegeven hebben.
Mijn borsten zijn niet veranderd eigenlijk. Ik heb 4 kinderen en gaf/geef borstvoeding aan 2 van de 4 kinderen. Na het stoppen van de BV bij het eerste kindje,zijn er geen veranderingen geweest aan mijn borsten Heb nog steeds dezelfde cupmaat als voor mijn zwangerschappen. Ik ben ook niet erg groot(1.72 en 60 kilo) Bij mijn eerste kwam ik 20 kilo aan Bij de tweede 17 kilo Bij de derde 15 kilo En bij de vierde 22 kilo. Ik heb altijd een B cup gehad (wel een flinke C toen de BV goed op gang kwam) Nu weer een B Hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt
Ik kan je zeggen dat ik nu mijn oude beha's weer aankan, misschien iets krapper dan voor de zwangerschap en dat terwijl ik nog volop borstvoeding geef! Van vorm zijn ze ook niet veranderd (ja, wel op de momenten dat ik hoognodig moet kolven).
Tja denk zelf dat je dan nog niet kan spreken over hoe je borsten NA de borstvoeding eruit zien.... Mijn borsten werden pas iets slapper enkele weken nadat ik helemaal gestopt was met de bv..... Geen theezakjes hoor.... maar iets minder stevig.... nu lees ik dat het ook door de zwangerschap op zich kan komen dus......... ... ?
Ja, ik heb ook gelezen dat je borsten zowiezo door de zwangerschapshormonen van vorm veranderen ( dat klopt ook wel, want zo is dat bij mij ook gebeurt, ik heb niet eerder borst gegeven). Maar ik vroeg me af omdat je borsten toch meer melk gaan produceren door dat je het stimuleerd met voeden, je weefsel en huid toch op spanning c.q uitgerekt word. ( zeker als ik hoor hoeveel ml er in een borst kan komen) Maar ik lees hier dat het over het algemeen toch redelijk meevalt? gr, Melissa73
Maar die melk die uit een borst komt word niet van te voren allemaal gemaakt en opgeslagen in je borsten he ! Tijdens het drinken word de melk gemaakt vanuit het bloed van de moeder. En ja er word wel opgeslagen in je borsten, maar dit is echt niet zoveel als je kindje drinkt of dat je kolft. Dan hadden die van mij uit elkaar moeten spatten geloof ik in de tijd dat ik rustig 300ml per kolfbeurt had! ? a long time ago )! Uhm, hier weet ik niet of het door de zwangerschap of de bv is gekomen, maar toen ik eigenlijk zo goed als geen melk meer had, waren mijn borsten wel slapper, maar misschien had dat ook wel veranderd. Net als je buik, na de bevalling heb je eerst nog een 16 weken buikje en dat trekt met 2-3 dagen weg, dan heb je nog wel dat je velletje niet meer lekker strak zit maar dat is met een paar weken ook weer goed! Misschien dat dat met borsten ook gebeurd? Of ben ik te optimistisch? Nouja, ik weet het dus niet want daar heb ik ze geen kans voor gegeven, nu namelijk 3x per dag dat ik echt weer voel dat het voedingstijd is! Liefs, Hanneke!
Heb zelfs 375 cc gehad EXTRA... en toen had mn zoon al gedronken.... Zelf had ik regelmatig last van stuwing..... ik moest echt om de 3,5 uur voeden of kolven.... pfff ik had echt TE veel melk... Nouja ik zie wel hoe ze deze keer overblijven... en als het echt drama is ... koop ik er wel een paar....
Hier net als jij van goede C naar E gegaan tijdens de zwangerschap en tijdens de periode van borstvoeding steeds netjes op D gebleven. Nu ik de borstvoeding bijna helemaal heb afgebouwd heb ik nog steeds D, maar wel wat minder gevuld, wat slapper. Ik hoor steeds dat melkklieren weer plaats moeten maken voor vetweefsel en dat het ongeveer een half jaar duurt voor alles weer is zoals het daarna zal blijven. Als je de bv geleidelijk afbouwt, komt het vet ook geleidelijk terug en heb je waarschijnlijk minder last van slapte. Overigens schijnt idd de zwangerschap en groot gewichtsverlies de belangrijkste oorzaken te zijn van slappe borsten en niet de bv.
Dat heb ik ook gehoord! Ik had C-cup, in de zwangerschap naar D gegaan. Nu met bv naar E... Maar ik vind mijn borsten nu mooier dan dat ze waren (mooi vol). Hoe dat straks is zien we wel. Gewoon rustig afbouwen, ik denk dat ik dan weer op C/D zal eindigen.
Ik denk eigenlijk dat veel vrouwen alleen maar dénken dat hun borsten zoveel slapper geworden zijn na de bv, omdat ze al die maanden door die bv zulke volle borsten hadden, daaraan gewend zijn geraakt, en eigenlijk gewoon vergeten zijn hoe de zaak eerst hing 8)
Ik vind m'n borsten er echt niet mooier op geworden. En ik geloof ook echt niet dat ze de oude vorm nog terug gaan krijgen. Baal daar best wel van maar ach, geniet nog meer van de BV. M'n zus heeft 3 kids zelf gevoed en die zegt dat na het stoppen ze na een jaar tot anderhalf jaar weer iets steviger werden. Dus er is nog hoop.
Of je nou Flesvoeding geeft of Borstvoeding: je borsten zullen zowiezo stuwing krijgen en daar groeien ze ook weer van. Het ligt aan je borsten zelf en niet aan de borstvoeding of ze weer normaal worden. Ik had een mooie kleine C cup. Die ging over in een grote E en na de bv was dit een slappe B geworden. Nu heb ik ook weer een flinke E cup maar ze zijn niet stevig ofzo. Het maakt dus voor je beslissing niks uit of je nou bv of fv gaat geven.
Als ik dit zo lees heeft het niet alleen met roken te maken, maar dan ook met erfelijkheid.... sommige mensen krijgen nu sneller een oudere huid (dus minder elasticiteit).. dan anderen... ook al roken ze niet... Roken veroudert de huid wel hoor... maar denk dat er ook wel vrouwen zijn met "theezakjes"die niet/nooit roken/ gerookt hebben...
Ik heb Dylan 15 maand bv gegeven. Ik ben daar nu bijna 2 maanden mee gestopt. Mijn borsten waren al niet echt heel stevig en ze zijn wel iets slapper geworden. Maar dat waren ze ook al toen Dylan net geboren was, dus ik geloof niet dat dit door de bv komt, maar door de zwangerschap. En een maat groter, maar dat had niet gehoeven. Ik ben wel ruim 25 kg aangekomen tijdens de zwangerschap.
Aan het einde van m'n zwangerschap zat ik op een flinke E-cup (ervoor een D/DD). Met stuwing haal ik af en toe de F wel (schatting, ik zit niet iedere dag met het meetlint klaar hahaha), maar het is niet zo dat ze permanent groter zijn dan in de zwangerschap. Volgens mij is het dus niet zo dat ze door de BV nóg een maat groter worden: stuwing krijgen KV-mama's ook. Verschil is natuurlijk wel dat die er na een week of zo vanaf zijn, en de BV-mama's dat een langere periode blijven hebben. Ik vind het een normale vraag hoor, ben ook wel benieuwd wat ik ga overhouden als ik stop. Vandaar dat ik hier graag meelees! (ik vind zelf mijn borsten bij stuwing trouwens niet heel aantrekkelijk... ze zien er wel mooi strak uit, maar ze voelen nogal bobbelig... niet zo heel lekker dus.)
die van mij zijn kleiner geworden niet echt super klein maar je ziet wel verschil en hangen doen ze niet echt eerst wel maar dat trekt weer bij...zal mss het gewicht van de melk zijn ofzo dat ze gaan hangen maar langsaam worden ze weer de oude hihi
Tijdens de zwangerschap ben ik maar 13 kg aangekomen (van 67 naar 80kg), maar mijn borsten zijn door overproductie tijdens de bv periode ontploft van voor de zwangerschap een D cup naar cupje lolo ferrari tijdens de bv. En nu zijn het theezakjes geworden, in ieder geval slapper en kleiner dan voor de zwangerschap in ieder geval. Maar het contrast lijkt natuurlijk veel groter door die enorme jongens tijdens en na de zwangerschap.. Nu misschien nog een klein Ctje en misschien ook zelfs wel B. Daar komt ook nog wel bij dat ik nu 6 kilo lichter ben als voor de zwangerschap, en vroeger al als ik afviel dan ging het olok gelijk ten koste van mijn rondingen dus dat zal nu ook zo zijn.. Het is dus wel minder en slapper allemaal maar ze doorstaan gelukkig de potloodtest nog wel. Misschien groeit het de komende tijd wel weer aan, ben weer begonnen met de pil En anders komt er wel een keer een nieuw setje idd als ik ze niet meer nodig heb om een volgende bv te geven...