borstvoeding en kunstvoeding combineren 5 maanden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Indy89, 27 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 5 maanden en krijgt nu volledig borstvoeding. Ik ga binnenkort weer werken en mijn wens is om borstvoeding en kunstvoeding met elkaar te combineren.

    Ik kan kolven op het werk of in de auto als ik onderweg ben, maar stiekem zit ik daar niet op te wachten, maar wil borstvoeding ook niet helemaal opgeven.

    Ik voed op verzoek, maar we hebben aardig ritme:

    7.00 voeding (veel)
    10.00 voeding (veel)
    13.00 voeding (weinig)
    16.00 voeding (weinig)
    17.30 voeding (weinig)
    19.00 voeding (veel)
    00.30 voeding (matig)
    03.30 voeding (matig)

    Ik wil het liefst de voedingen van 7.00 - 17.30 - 19.00 & de nacht borstvoeding blijven geven en overdag over gaan op kunstvoeding.

    Wie weet of dit haalbaar is en hoe dan ik dit het beste kan aanpakken? Alvast bedankt :)
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op vijf maand gaat je productie dit hoogstwaarschijnlijk niet trekken. Meer dan tien uur zonder stimulatie overdag: de eerste dagen zullen je borsten ontploffen, en daarna zal je productie snel beginnen dalen.

    Er zullen hier vast reacties op komen dat het bij die en die perfect gelukt zo is, en dat kan. Maar dat zijn de uitzonderingen. Dus is het aan jou om te bepalen of je dat risico wil nemen.

    Als je het niet erg zou vinden als je borstvoeding verhaal binnen pakweg een maand stopt, dan zou ik voeden zoals je wil en tussendoor met de hand wat druk aflaten om borstontsteking te voorkomen. Als je absoluut borstvoeding wil blijven geven, zal je toch twee keer moeten kolven tussendoor.
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat het mij niet was gelukt.
    Je hebt het ook over de nachtvoedingen, maar als die verdwijnen dan hou je eigenlijk maar 2 a 3 voedingen over. Das echt heel weinig.
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  4. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    Bij mij liep het na 7 maanden super snel terug toen ik naar 2 voedingen ging, in de ochtend en avond (en soms snachts nog). Als je dit wil voorkomen zou ik toch in het begin 2x overdag kolven en daarna kijken of het met 1x kolven lukt. Ik denk dat je productie dan beter op peil blijft. Maar er zijn idd altijd wel wat mensen bij wie het wel goed gaat. En als je niet wil kolven kan je natuurlijk ook accepteren dat het wat minder gaat worden en misschien stopt na een paar weken :) succes met je keuze! Er is geen verkeerde, maar lastig kan t soms wel zijn! :thumup:
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  5. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Bij mij ook niet gelukt bij 6 maanden.
     
  6. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van jullie ervaring en advies.

    Ik wil niet dat het helemaal stopt, dus ga toch maar kolven tot ik er echt klaar mee ben....
     
    Shakes vindt dit leuk.
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Met 5 maanden is wel te vroeg meestal als je door wil blijven gaan. Ik heb tot 9 maanden 2x per dag gekolfd (10 uur van huis) en daarna tot een jaar 1x. Daarna kon ik overdag wel overslaan en dan geven als hij gaat slapen
     
  8. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik heb t 6 maanden zo gedaan dus t kan zeker wel! En dan deed ik die van 17:30 nog niet eens, alleen vroeg in de ochtend, avond en nacht. Het is het proberen waard toch en als t niet lukt dan is t jammer maar heb je t wel geprobeerd.
    Ik heb wel de tijd genomen voor t afbouwen, 1 voeding per week en niet meteen 2 achter elkaar.

    Dus in jouw geval zou ik bijv beginnen met die rond 16uur, week later die van 10 uur (kun je mooi combineren met fruitje straks als je dat nog niet geeft). En dan week erna die van 13 uur. Ik heb t uiteindelijk tot 11 maanden zo gedaan (nacht verdween op gegeven moment en zelfs toen had ik nog voeding sochtends en savonds) en toen wilde mijn zoontje niet meer. Mijn streven was n jaar dus was ook prima zo.
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar TS geeft aan zeker nog niet te willen stoppen. Dus dan is het toch geen goed idee om het te proberen?
     
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Nee maar wat is het alternatief dan? Kolven, dat ziet ze ook niet zitten... als je t graag wilt combineren, is proberen de enige optie, met t risico dat t niet lukt. Maar ik denk dat t prima kan als je nog 8 voedingen in 24 uur hebt waarvan er nog 5 borstvoedingen blijven. Ik had er maar 3 en dat lukte ook.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ze gaf zelf aan dan liever te kolven dan het risico te lopen.
     
  12. Bollebelle

    Bollebelle Actief lid

    21 mrt 2019
    446
    328
    63
    Vrouw
    Onderwijs
    Randstad
    Hi! Ben benieuwd of je dit nog geprobeerd hebt en hoe het gaat?

    Mijn zoontje is bijna 7 maanden en de afgelopen maanden heb ik op werkdagen 3x per dag gekolft. Wel vaak nog moeten bijkolven in de avond. Morgen begin ik bij mijn nieuwe baan en ik ga daar maximaal 2x per dag kolven. Waarschijnlijk zal ik dus moeten gaan bijvoeden. Ik heb voor nog zeker 3 weken voorraad in de vriezer om dit te doen (1 voeding per dag). Ben ook erg benieuwd of ik dit meteen zal gaan merken..
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  13. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de nieuwe reacties en ervaringen.

    Ik heb nu de eerste werkweek 4 dagen achter elkaar gekolfd (3 keer) overdag en dat vond ik uiteindelijk toch best wel een gedoe om dit te combineren me mij werkplanning.

    Wel heb ik besloten om het aanleggen overdag/kolven af te gaan bouwen (heel langzaam) met het volgende schema:

    Week 1: borst - borst - borst - fles - borst
    Week 2: borst - borst - borst - fles - borst
    Week 3: borst - fles - borst - fles - borst
    Dan week 3 aanhouden als het lukt.

    Ik weet dat het helaas ook kan mislukken, maar in goed overleg met mijn partner toch besloten het risico te nemen. Één keer kolven zou ik wel willen blijven proberen en in de loop van de tijd wil ik deze ook weg gaan laten vallen.

    Ben benieuwd:). Eerst de guldenmiddenweg maar eens proberen.
     
  14. Pien86

    Pien86 Bekend lid

    3 sep 2018
    710
    686
    93
    Vrouw
    De gulden middenweg klinkt als een mooie ja! Ik vond 3 keer kolven ook veel, ging redelijk snel naar 2x kolven en daarmee hield ik t nog best goed op peil. Uiteindelijk ook naar 1x kolven gegaan. Zoontje kreeg al lang bijvoeding en dat werd toen meer, maar dat maakte me niet uit. Ik vond t wel een prima combi. Nutrilon aangevuld met mijn antistoffen e.d. uit de borstvoeding :) :thumup: hopelijk lukt t jou ook een mooie combi te maken!
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  15. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ben okk benieuwd, hopelijk lukt t!
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat maakt dat je het te veel vindt? Let op: het IS ook zwaar. Dat ontken ik niet. Maar misschien kan je het makkelijker maken? Bijvoorbeeld: wist je dat je niet elke keer alles hoeft af te wassen? Koel bewaren is voldoende. Misschien helpt dat al?

    Ik heb overigens nooit drie keer gekolfd. Dat was voor mij ook niet haalbaar. Meestal één, soms twee keer was hier genoeg.
     
  17. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    Ik vind het vooral mentaal erg zwaar. Mijn plan was eigenlijk om de eerste 10 weken borstvoeding te geven en in twee weken tijd af te bouwen. Mijn dochter is alleen na de geboorte erg ziek geweest, waardoor ik bijna drie weken fulltime heb moeten kolven. De tips die je geeft zijn bij mij bekend, maar bedankt dat je zo mee denkt.

    Ik ben aan het reintergeren op mijn werk en dat valt mij erg zwaar en het kolven maakt het dan ook niet makkelijker, omdat ik dan met mijn hoofd op twee plekken ben. Dit gevoel heb ik nu ook als de kinderen bij de opvang zijn en ik even tijd voor mijzelf heb thuis of er is even lekker op uit ga.

    Ik ben gelukkig al 3 maanden verder gekomen met borstvoeding dan ik eigenlijk wilde, maar ik wil ook graag weer mijzelf terug vinden (dat klinkt wel een beetje zweverig:p). Ik heb zelfs al eerder van het CB en andere hulpverlening het advies gekregen om te stoppen, voor mijn eigen rust. Dit wilde ik toen absoluut niet, omdat ik vond dat mijn dochter recht had op goede antistoffen. Ik ben hardstikke trots op mijzelf en ga het nog even proberen vol te houden met één en daarna twee voedingen te vervangen door kunstvoeding. Hopelijk lukt dit en anders ga ik mij er bij neerleggen.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  18. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je mag erg trots op jezelf zijn. Goed gedaan! :)
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik kon op mijn werk niet meer dan 2x kolven. Productie was daardoor ook niet geweldig. Dochter dronk live aan de borst om 6 - 18 - 21 - 24 uur. Op mijn vrije dagen kolfde ik smorgens na. Ze kreeg bij de gastouder 1 fles kunstvoeding en 2 flessen borstvoeding. Zij groeide onvoldoende op mijn melk en moest altijd bijvoeden. Niemand gaf mij medicatie of advies om te stoppen. Achteraf had ik na 6 maanden gewoon naar 3x borst en 3x fles moeten gaan. En als het daardoor zou stoppen jammer.

    Wel een tip bij afbouwen als je ploftieten hebt heel klein beetje afkolven, om borstontsteking te voorkomen.
     
    Indy89 vindt dit leuk.
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.513
    4.576
    113
    Ik heb meerdere malen borstvoeding en flesvoeding (langdurig)succesvol weten te combineren. Kolfen gaat bij mij totaal niet (vele pogingen gedaan maar geen succes).

    Ik gaf in de ochtend de eerste voeding en in de avond en nacht de volgende voedingen. Daar zat op werkdagen soms wel 8 a 9 uur tussen. In het begin was dat pijnlijk maar mijn lichaam heeft zich volledig aangepast.

    Op dagen dat ik vrij was en in het weekend gaf ik bijna volledig borstvoeding (werkte als een soort boost voor de melkproductie). Ik heb op deze manier langdurig kunnen blijven voeden. Werkt wellicht niet bij iedereen hetzelfde maar het is zeker mogelijk!
     
    Indy89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina