hallo dames, ik wil heel graag borstvoeding geven... maar ik krijg een keizersnede omdat mijn meisje helemaal dwars in mijn buik ligt. nu heb ik al van verschillende vrouwen gehoord dat bv en een keizersnede nooit te combineren zijn. want de bv komt niet op gang, je kan de eerste week net uit bed, je buikwonde doet teveel pijn,... Zijn dit fabeltjes, of is dit echt niet te combineren...
Ik heb 2x een ks gehad en ben nu voor de 2de keer aan het bv.... kan heel goed hoor helemaal als je een geplande krijgt. De eerste was een spoed nadat ik al uitgeput was na 2 dagen inleiding en zelfs dat kwam redelijk snel opgang, de 2de was een geplande ks en dat ging wat lastiger maar dat had alles te maken met mn zoon en niks met de ks. Zorgen dat je voor de ks aangeeft dat je bv wil geven en dat dat erg belangrijk voor je is, dat je ook wil dat er zsm mogelijk wordt aangelegd, ook met een ks kan dit vaak binnen een uur als je op je strepen staat. Lastigste is dat door de buikwond je niet zo soepeltjes beweegt en verschillende houdingen moeilijk kunnen zijn... doorzetten en bedenken dat je je binnen een week echt al 200% beter voelt dan de eerste dagen. Je zal zeker de eerste dag, 2 dagen niet zelf je kind kunnen pakken en bij je kunnen nemen als je wil voeden (probeer in het begin overdag om de 2 -3 u aan te houden of zogauw je merkt dat er behoefte aan is) dat betekend dus dat je vaak op dat belletje zal moeten drukken om een verpleegster te roepen en doe dat dus ook, daar zijn ze voor (ookal is het best vervelend als je zovaak hulp moet vragen maar ook dat wordt gauw beter) Zorg verder dat je nu al een nummer van een lactatiekundige opzoekt en bij je houdt zodat je dat nummer bij de hand hebt bij twijfels en problemen. Je mag er niet vanuit gaan dat ze in het ziekenhuis voldoende weten, kwestie van geluk hebben. Op borstvoeding.com is ook een artikel volgens mij (zowiezo nuttig om daar dingen te lezen/leren) Succes in ieder geval, goede voorbereiding is het halve werk
apart.. hier toch echt een keizersnede en Dean drinkt echt uit de borst. Je kan inderdaad snel aanleggen, bij mij was het iets langer dan een uur omdat ik ergens vandaan bleef bloeden en ik na een uur nog op de operatie kamer lag. Dean wilde ook niks drinken want die lag half in dromeland.. de dagen erna gewoon aan de slag ermee, ik op mijn zij (zag er net nog een foto van.. zo lief) Eerlijk is eerlijk, het kwam thuis pas goed op gang. (ik was wel snel thuis hoor, in de nacht van donderdag op vrijdag geholpen, mannetje kwam ineens zelf al, terwijl de keizersnede al gepland was ) en Ik was maandag al weer thuis. Toen kwam het goed op gang en ging prima.
en eerste week niet uit bed... dat ligt ook aan jezelf. Ik was best vaak lekker op de bank. Na 2 dagen stond ik zelf al weer te douchen, weleens waar met mijn man ernaast, maar het ging goed.
BV na een keizersnede kan heel goed. Natuurlijk voel je de wond, maar daar moet je gewoon even doorheen. Het kan wel zijn (maar dat is per persoon natuurlijk weer verschillend) dat de BV wat later op gang komt na een keizersnee. En inderdaad een week op bed? Veel rust na een keizersnee wordt inderdaad voorgeschreven, maar ik mocht eigenlijk alleen de eerste 12 uur helemaal niet uit bed en daarna voorzichtig aan opbouwen. Na 12 uur voor het eerst eruit op de postoel, de keer erop mocht ik naar het toilet lopen en 's nachts deed ik dat al zonder hulp. Eerste keer douchen ook even met iemand van de verpleging erbij, maar voor de rest ook gewoon alleen gedaan.
Geen ervaring mee. Maar mischien heb je iets aan het volgende ? folder borstvoeding na een keizersnee VBN
Hier een geplande ks en al ruim 15 maanden bv. Ik weet niet wie je vertelt heeft dat een ks en bv onverenigbaar zijn,maar dat is echt onzin met een hoofdletter O. Een aantal feiten: door de ks ,komt de bv met 2 dagen pas goed op gang. Het is sowieso belangrijk om maximaal maar 3 uur tussen voedingen te zitten. Het zuigen van de baby zorgt er ook voor dat je baarmoeder sneller krimpt, dit komt ten goede aan het genezingsproces van de wond. De eerste week heb je sowieso kraamhulp,maak daar gebruik van, zorg ervoor dat je kraamburo bv-gecertificeerd is, zodat ze je goed kunnen helpen met aanleggen. Zorg dat jezelf ook goed geinformeerd bent over alle ins en outs omtrent bv, ga bijv. naar een info-avond van de VBN of een avond in je lokale ziekenhuis. Ga zoveel mogelijk slapen als je kind ook slaapt, je lichaam herstelt dan sneller, en dit komt je bv ook ten goede. Succes met de ks.
Hier ook bv met keizersnede, ik had een overvloed aan melk! De eerste week heb ik weliswaar veel hulp gehad in het moederhuis. Gaan recht zitten uit een liggende positie is erg pijnlijk, stappen de eerste dagen gaat erg moeilijk maar je houdt je kleintje dicht bij jouw bed zodat je niet hoeft op te staan. De eerste week (weken) kan je dus best wat hulp gebruiken. Iig veel succes met je ks, ik wist ook bij 34 weken dat het een ks zou worden, hier een stuitliggertje!
hier ook bv na een ks. dit is zelfs heel erg goed voor je herstel! je baarmoeder krimpt sneller en de wond krijgt sneller kans om te genezen. ik heb een belabberde ks gehad, maar heb stoned en wel boos het hele zh bij elkaar gedramt dat ik mijn kindje aan de borst wilde het herstel liep bij mij echt waardeloos, gewoon dikke pech, gaat normaal veel beter, maar mijn kindje legde ik maar wat graag aan de borst! dat was ons momentje!
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik hier ook een vraag over stel, vind het ook zonde om een nieuw topic te openen. Hoe doe je het als je bv pas na 5 dagen op gang komt? Doe je dan aan fingerfeeding of met een cupje? (Jesper kreeg vanaf het 1e uur al bijvoeding van de nachtzuster, vond ik toen best vreemd, maar ja, langer dan 1 dag kunnen ze toch ook niet zonder voeding?)
Dat bijvoeden doe je dan idd met finger-feeding of cup-feeding. En als je dan die eerste dagen bij voed, dan eigenlijk niet met kunstvoeding maar alleen wat drupjes water. Langer dan 1 dag zonder of met heel weinig voeding is eigenlijk iets wat altijd gebeurd, aangezien je die eerste dagen eigenlijk nog geen tot weinig productie hebt. De eerste 2-3 dagen zal je kindje het dus idd met niks/niet veel moeten doen ks of niet. Je hebt dan (tenminste ik, en ze hebben me wijsgemaakt dat iedereen dit heeft ) alleen wat druppeltjes, meer eigenlijk nog niet! Door aan te blijven leggen en dus te blijven stimuleren komt de productie op gang en worden de druppeltjes wat meer. Als het echt 5 dagen duurt voor er iets op gang komt, dan moet er denk ik wel even bijgevoed worden met of wat gekolfde melk of wat flesvoeding. Gewoon omdat het kindje anders te kort komt. Maarja ik weet het ook niet precies hoor! Verder heb ik geen ervaring met een ks, dus verdwijn ik weer uit dit topic 8)! Liefs, Hanneke!
Jesper kreeg direct na een half uur al een cupje melk, is dit dan niet standaard en dus eigenlijk niet nodig? Ik moet er wel bij zeggen dat hij 10 pond en ze eerst dachten dat ik zwangerschapssuiker had gehad (was niet zo, hij was gewoon groo), kon dit er mee te maken hebben? Ik had idd na een dag of 2/3 wel druppeltjes, maar de verpleegster vertelde mij dat dit lang niet genoeg ging zijn voor bv.
Nee na een half uur hoef je nog niet bij te voeden. Het komt denk ik doordat je zoontje zwaar was. Dan zijn ze altijd bang dat de bloedsuikers te snel dalen en zijn ze heeel (mischien wel té) rap met bijvoeden.
@nemo: ja, dat dacht ik zelf ook, hij is toen ook meerdere malen gecontroleerd op zijn bloedsuikerspiegel.