C.erclage - wat doen met werk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Bee1986, 16 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Hoi dames,

    Ik zit met een dilemma en ben op zoek naar dames die ook een c.erclage hebben of hebben gehad. Ik heb even een puntje tussen c.erclage gezet om te voorkomen dat mensen in mijn omgeving via googlen dit vinden haha :p

    Ik weet even niet waar ik goed aan doe (eigenlijk weet ik wel wat het allerbeste voor het kindje is, maar ik vind het ook een grote stap). De situatie is als volgt:
    - eerste zoontje verloren na 20 weken door zwakke baarmoederhals
    - tweede zoontje pas geboren bij 37.3 met een keizersnede, maarrr.. heb een preventieve c.erclage gehad bij 12 weken, vanaf ca. 17 weken kreeg ik last van regelmatig harde buiken. Ik werkte inmiddels 50% (kantoorbaan). Bij 21 weken ging het bijna alsnog mis door regelmatige harde buiken/weeën, en m'n baarmoederhals was al verweekt. 3 weken in het zkh, daarna nog tot week 30 plat gelegen thuis.

    Nu ben ik weer opnieuw zwanger, heel blij mee. Mijn c.erclage heeft het in combi met rust goed gedaan. Maar liever voorkom ik deze keer een zkh opname en bedrust. De c.erclage zit er overigens nog in van de vorige zwangerschap. Nou geeft de gyn aan dat ze niet wil adviseren om te stoppen met werken vanaf een bepaald moment. Dat dat heel persoonlijk is, sommigen vinden de afleiding fijn, maar het moet geen stress geven. Ze gaf ook aan dat het heel legitiem is om wel helemaal te stoppen met mijn achtergrond, als mijn 'gevoel zegt dat ik dat moet doen'. Zodat ik later weet dat ik er alles aan heb gedaan, en niet denk 'had ik maar'...

    Dus: wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen? Minder werken en bij de eerste harde buiken alsnog stoppen? Of toch preventief bij bv 16 weken in de ziektewet gaan? Voelt als zo'n grote stap. Al is het natuurlijk maar voor een paar maanden op mijn hele leven...

    Thanks dames!
     
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.302
    5.920
    113
    Vrouw
    Ja, snap dat dit een lastige is! Wat zegt je gevoel op dit moment? Kan je ook vanuit huis werken of is het dan nog steeds belastend ivm stress? Het is ook persoonlijk, want misschien ervaar jij juist wel stress door thuiszitten en ga je andere dingen doen die mogelijk nog meer belastend zijn. Harde buiken zijn in ieder geval een duidelijk signaal voor je om het rustiger aan te doen..

    Wat ik zou meenemen en me nog afvraag in de overweging: mocht je nu besluiten je rust te nemen, kun je dan ellende voorkomen? Of loop je alsnog het risico dat je volledig plat moet? Dat laatste misschien sowieso, maar als het het risico daarop verkleind wordt door nu al rustiger aan te doen lijkt het me wel de moeite. Het is wat je zegt maar een paar maanden op een mensenleven.
     
  3. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Tis heel dubbel he. Ik zelf kreeg een noodcerclage en was daarna geen optie meer om te werken. Maar tot de cerclage heb ik boventallig gewerkt. Ik voelde mij goed en niet ziek tot het wel fout ging. Dus toch te veel gedaan. Nu heb ik een fysieke baan in de zorg dus misschien niet te vergelijken. Maar mijn advies is doe waarin jij denkt dit voelt goed. Zodra je merkt dat je toch spanning krijgt zal dit niet mee werken. Maar net wat beausecret zegt wat is een paar maanden op een mensenleven. Je baas krijgt een vergoeding voor je dus je hoeft je niet zorgen te maken.

    Veel sterkte en gefeliciteerd met je zwangerschap
     
  4. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Dank je voor je reactie! Mijn gevoel heeft eigen altijd gezegd (nog voordat ik zwanger was): als ik weer zwanger wordt dan stop ik op tijd preventief. Nu het zover is twijfel ik, zoals je merkt. Vond het platliggen en niks doen de vorige keer best pittig, maar tegelijkertijd weet ik wel dat ik er alles aan deed. Mijn werk doe ik op dit moment wel thuis, maar ik werk aan verschillende projecten in opdracht en daar zit best grote tijdsdruk op. En relatief veel werkstress.

    Maar ik kan idd ellende voorkomen verwacht ik, al zal het risico er altijd blijven. De kans wordt alleen kleiner. Dus ik denk dat ik wel weet wat me te doen staat... ;)
     
  5. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Dank je voor je ervaring! Wat heftig dat jij het ook hebt meegemaakt. Een noodoplossing was bij mij de 1e keer niet meer mogelijk helaas. Hoeveel weken was je?
    Ik denk dat ik idd ga beslissen preventief te stoppen. Better save than sorry :). Bedankt voor je reactie!
     
  6. amy2015

    amy2015 Bekend lid

    23 feb 2015
    528
    234
    43
    Bij mijn eerste heb ik schade door de bevalling opgelopen. Bij de 2e kwamen we daar met 23.5 weken achter toen ik 9 cm ontsluiting had.
    Bij de derde zou ik een preventieve krijgen alleen de hoofdbehandelaar vond dat ik er toch niet aan aanmerking voor kwam. Toen was het protocol pas na 2 vroeggeboorte en doordat onze eerste na 37 weken geboren is mocht het toch niet. Elke 2 weken moest ik voor controle komen. En de controle bij 21 bijna 22 weken was er bijna niets meer 8 mm nog maar. Dus toen voor noodcerclage. Bij mij zat hij niet helemaal goed. Ik voelde hem ook wat ongemakkelijk was maar zo haalde ik de 29 weken. Toen weeën en met 30 weken gebroken vliezen. En werd hij verwijderd. Met weeën remmers hebben we zo de 34 weken gehaald en mocht ik naar huis met thuismonitoring en met 35 weken weer weeën en 6 cm ontsluiting besloten de artsen dat het genoeg was. En werd ze geboren. Tegen alle verwachtingen in was ze een sterke dame van bijna 2900 gram. En na 3 dagen ziekenhuis mochten we naar huis. Wel met toezicht van verloskundige en kraamhulp. We hebben nog een paar tripjes naar het ziekenhuis gehad door dat ze toch wat last had van haar vroeggeboorte. Dus reflux, snel afvallen en al maar inmiddels bijna 3 jaar en buiten de reflux merken we niets van haar vroeggeboorte.

    Zelf kijk ik terug op een mooie bevalling met een enorm lange weg maar heel cliché allemaal waard.

    Als je x ergens over wil vragen of kwijt wil je kan mij altijd pm en.
     
  7. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Hallo,

    Ik heb op dit moment m'n 4e cerclage.
    Eerste kindje geboren met 24 weken door cervix insufficiëntie. Helaas heeft hij het niet gehaald. Bij de tweede bij 22 weken weeën en bmm bijna helemaal weg. Noodcerclage en bedrust. Bij 36.6 verwijderd en ze is meteen die nacht geboren.
    Volgende kindje preventieve cerclage, zware baan in de zorg, gewerkt tot ongeveer 20 weken. Volgende kindje weer preventieve cerclage gewerkt tot ongeveer 20 weken, keizersnede met 33 weken maar dat kwam door de placenta en nu weer een preventieve cerclage, 25 weken en nog steeds aan het werk maar ga nu wel stoppen omdat het te zwaar wordt de hele dag staan en tillen etc....
    Weetje, het risico op vroeggeboorte is tussen week 20 en 28 het grootst/ gevaarlijkst zei de gyn altijd. Dat was voor mij een reden het rustiger aan te doen... :)
     
  8. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Wat een heftige weg heb je ook afgelegd. Gelukkig is je derde alsnog tot een redelijk goede termijn blijven zitten. Dank je voor het delen van je verhaal!
     
  9. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Al jouw vierde cerclage! Jeetje. Maar wat fijn dat ze bestaan hè. Jij dus ook steeds al op tijd gestopt, deze keer dus nog niet. Hoe komt dat? Ander werk of meer vertrouwen? Hopelijk mag alles bij jou ook goed blijven gaan.
     
  10. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Heel fijn dat ze er zijn. Ik krijg denk ik gewoon per zwangerschap meer vertrouwen in mijn lichaam icm de cerclage. Ik ben gewoon minder bang. Ik vond dat thuiszitten ook belastend, ging "dood" aan eenzaamheid.
    Dus nu vind ik nog werken wel fijn. Wel ga ik 1 dezer weken stoppen. Het wordt nu toch echt wel te zwaar. Hopelijk kan ik mijn commissies en werkgroepen blijven doen zodat ik m'n collega's enzo nog wel af en toe zie...
    Hoe gaat het nu met jou?
     
  11. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Hi Simmy, lief dat je het vraagt! Sorry voor mn late reactie. Het gaat op zich goed. Maar moeten een lastige beslissing nemen. Ik ben een uniek geval: het is bij mij niet gelukt de vorige (Shirodkar) cerclage te verwijderen, maar er is wel een deel losgeknipt. Waarschijnlijk alleen het reserveknoopje om 'm terug te vinden, maar de vraag is nu hoe stabiel de sluiting nu nog is. Kan het eventuele druk erop aan? Ook de artsen twijfelen. We moeten nu beslissen over wel of niet een extra (Mc Donald) cerclage, die dan deze week geplaatst moet worden. Vanmiddag belt de arts... Aan de ene kant denk ik: gooi 'm er maar in. Aan de andere kant: het is wel weer een ingreepje, wat als de huidige cerclage toch goed genoeg is? Maar ja, daar kom je pas later achter.. Wat zou jij doen?

    Is er eigenlijk nog ergens een groepje met cerclage zwangeren? Voor zover jij weet? Jaren geleden wel, heb toen een tijdje meegeschreven.
     
  12. Simmy

    Simmy Fanatiek lid

    2 mrt 2013
    1.067
    312
    83
    Oh wat een dilemma! Hoeveel weken ven je nu zwanger?
    Ja, ik zou m erbij laten plaatsen, better safe than sorry. En natuurlijk is het een ingreep maar wel maar een kleine...Hoe voel je je zelf eronder? Als je al "ver" bent zou je het natuurlijk ook zo kunnen laten. Wat zegt je eigen gevoel?

    Er is verder volgens mij geen topic over cerclage...jammer hè. Ik kreeg op mijn vorige cerclage topic ook weinig reacties
     
  13. Bee1986

    Bee1986 Fanatiek lid

    29 aug 2013
    1.333
    587
    113
    Ik ben nu 13,5 week. We neigen idd ook naar een extra bandje. Tenzij de artsen er van overtuigd zijn dat het helemaal veilig is. Er zijn gekke dingen gebeurd in mijn vorige zwangerschap zo blijkt uit de OK verslagen, en nu in een academisch zkh twijfelen ze daarom volgens mij ook aan deze ‘gemodificeerde cerclage’. Spannend, ik hoop dat ze gauw bellen.

    en idd jammer! Of er zijn gewoon weinig dames die met hetzelfde te kampen hebben. Ik vond het altijd wel fijn om met ‘lotgenoten’ te kletsen.

    Heb je al besloten wanneer je precies stopt met werken? Gaat je zwangerschap verder goed?
     

Deel Deze Pagina