calprotectine waarde hoog?

Discussie in 'De lounge' gestart door Roosje24, 16 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    Hoi dames,

    ik heb 2 weken geleden bloed laten prikken bij de huisarts en mijn ontlasting ingeleverd.
    Ik heb al een tijdje maagpijn (ik dacht maag) het is niet zo heftig en gaat wel snel over maar krijg dan een opgeblazen buik.
    Er kwam geen bacterie uit maar wel ontstekingscellen. Het is dus een actieve ontsteking en waarschijnlijk dus niet mijn maag maar darmen.
    Calprotectine waarde in mijn bloed is 459. Ze heeft me verwezen naar een mdl arts. Ze denkt misschien aan crohn of colitis ofzo?
    Dames die dit hebben wat waren jullie waardes? Ik google van alles en moet ook aan erge dingen denken pff. Dinsdag moet ik naar het ziekenhuis.
     
  2. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wat mijn waarde exact was tijdens een opvlamming maar ik heb nu al aantal jaren dat mijn calprotectine rond of onder de 10 is en dat is zonder ontsteking. Jouw uitslag wijst dus inderdaad op wel een ontsteking.

    Het is goed dat je een doorverwijzing hebt naar de mdl arts maar ik zou nu niet gaan googlen. Heb je nog andere klachten? Slik je vaak NSAID's of pcm?
     
  3. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    Nee ik moet idd niet googlen anders kom ik uit op darmkanker etc. Wat heeel eng is.

    Nee ik slik juist bijna geen pcm.
    Ik heb een trage schildklier, daarvoor slik ik pillen.
    Er kwam ook bloedarmoede en ijzer tekort uit in mijn bloeduitslagen. daar heb ik ijzertabletten gekregen.
    Ferritine waarde 4
    Hb waarde 5,1

    ik had ook al een tijdje dus last van mijn ontlasting. Sorry voor details maar brijerig ontlasting elke keer dus niet vast. Ik moet 2-3 keer op een dag soms naar de wc. En nu een tijdje heb het ik moeilijk met ophouden van mijn ontlasting. Ik krijg geen ongelukken omdat ik altijd op tijd voel en een wc vind maar het is gewoon niet leuk meer. Ik wil soms niet ergens naar toe gaan.
     
  4. 1548

    1548 Niet meer actief

    Niet googlen en je gesprek dinsdag afwachten..

    Ik heb colitis, mijn waarde was 3400. Nu met medicatie is het goed onder controle en een “normale” waarde.
     
  5. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Waarde wijst inderdaad op een ontsteking. Bij gezonde mensen moet het onder de 50 zijn, bij mensen met Crohn en colitis onder de 200.
    Die van mij was meer dan 4000 meestal. Maar goed dat zei niet superveel want soms had ik dan een kleine ontsteking en soms een hele grote.
    Hopelijk kan je snel terecht!
    Als je vragen hebt mag je ze altijd stellen!
     
  6. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.887
    13.052
    113
    Vrouw
    Zo'n waarde heb ik meestal als ik een kleine (bijna onmerkbare) opvlamming heb van mijn colitis.

    Bereid jezelf maar alvast geestelijk voor, want de kans is groot dat de mdl arts een colonscopie voorstelt. Op die manier kan de arts in de darmen kijken en direct biopten nemen zodat de diagnose met zekerheid gesteld kan worden.
     
  7. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    773
    194
    43
    Je calprotectine in de ontlasting is inderdaad verhoogd. Bij mij was het bij colitis tussen de 5 en 2600 (rustig tot heel erge klachten). Dat kan verschillende oorzaken hebben: crohn of colitis maar ook een infectie of iets anders. Dus voor nu afspraak bij de MDL afwachten, sterkte!
    En heel herkenbaar dat je gelijk naar de wc moet bij aandrang, heel vervelend maar ook een teken dat het goed is om verder te kijken.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Je Hb en ferrintine kunnen ook laag zijn door malabsorptie, door bijv. Crohn.
    Waren er meerdere waardes verlaagd?
     
  9. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.399
    113
    Daar wordt nu toch aan gedacht??
     
  10. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    Ik heb me idd al voorbereid. Heb nu waarschijnlijk eerst alleen intake toch? ik dacht endoscopie of colonscopie omdat ik dacht dat mijn maag probleem was. Volgens de ontsteking dus zeer waarschijnlijk mijn darmen dus dacht wordt colonscopie. Daar ben ik ook bang voor, ben je dan wakker tijdens de colonscopie etc
     
  11. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.605
    431
    83
    Vrouw
    Ik zou de afspraak afwachten. Verwacht niet direct uitsluitsel. Zoals eerder genoemd zal er eerst verder onderzoek plaats vinden.
    En pijnig jezelf niet teveel, als het niet gaat pak dan een pijnstiller!
     
  12. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    @artie ik weet nog niet veel over crohn of colitis dus als ik vragen heb stel ik ze, dankjewel.. jij ook succes..

    @Overtherainbow
    Heel erg bedankt. Het is spannend allemaal. Het zal eerst intake zijn of niet?
    Ik loop al bijna 2 jaar zo rond. Mijn eigen schuld, ben er niet achter aan gegaan en daarna 1x geweest naar huisarts. Naar bacterie in ontlasting gekeken, kwam niks uit dus hebben ze verder niks gedaan. Na een jaar dus vorige maand weer gegaan en uiteindelijk hebben ze verder onderzocht
     
  13. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    Ik snap helemaal niks van die namen
    Misschien als je een naam geeft kan ik terugkijken naar waardes. Van hb en ferritine weet ik zeker omdat HA het direct gezegd heeft over mijn bloedarmoede
     
  14. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    Nee klopt zal wel even duren. Ik ben iemand die doordenkt aan andere dingen. Normaal neem ik nooit pijnstillers maar soms zelfs bij lichte hoofdpijn of buikpijn. Voel ik me idd beetje rustiger
    Dankjewellll voor je reactie
     
  15. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.605
    431
    83
    Vrouw
    Mijn eerste colonoscopie was zonder roesje maar te pijnlijk en dus zijn ze gestopt. Daarna altijd met roesje gehad. Dan is het prima te doen.
    Ze persen tijdens het onderzoek lucht in je darmen zodat ze er beter bij kunnen. Mocht je een scheet moeten laten, gewoon doen. Ze zijn wel wat gewend ;)
     
  16. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.640
    3.004
    113
    Vrouw
    Ze zullen vermoedelijk een coloscopie doen met biopten. Ik lees dat je vraagt of je wakker kan worden. Er zijn verschillende soorten van verdoving. Soms geven ze dormicum, die is wat lichter en dan moet er ook geen anesthesist bij zijn. Je kan dan wakker lijken maar vergeet achteraf wel het grootste deel (en ze geven er ook iets van pijnstilling bij). Soms geven ze ook propofol, dat moet er wel een anesthesist bij zijn omdat je het helemaal weg bent. Hangt van het ziekenhuis af wat ze geven vaak. Zelf sliep ik van dormicum niet zo diep en herinner ik me wel dingen maar dan nog is het veel beter dan zonder roesje. Van booten nemen voel je niks, je kan dan een soort van plopje voelen maar niet pijnlijk. Je mag na een scopie ook niet zelf rijden die dag.
    Heb zelf op 3 jaar 25 scopieen gehad (dat is wel uitzonderlijk hoor! Wil je niet bang maken in ieder geval) waarvan ongeveer de helft zonder verdoving omdat ik zo nodig van mezelf stoer moest doen, maar dat is serieus af te raden!
    Voor tips op de voorbereiding voor een scopie mag je me ook altijd vragen, ben best een ervaringsdeskundige geworden om dat zo aangenaam als mogelijk te laten verlopen ;)

    Een ander onderzoek wat ze soms willen doen is een mri van de dunne darm omdat ze met een scopie maar een bepaald stuk kunnen bekijken, zo superlang is die slang niet. Of toch niet zo lang als je darm. En natuurlijk ook echo en rx. Tegenwoordig hebben ze zelfs in sommige ziekenhuizen een camerapil die je moet inslikken en dan zo de natuurlijk weg volgt, dan hebben ze nadien een heel beeld van boven tot beneden.

    Ik viel zelf in de groep die niet op medicatie reageerde (zien ze gelukkig niet zo superveel zeiden ze me), maar er zijn best veel opties die ze hebben tegenwoordig moest het een ontstekingsziekte zijn.
    Het is helaas ook wel iets waar ze vaak laat achter komen, na eerst lang op stress en prikkelbare darmen te gooien vooraleer ze eens verder onderzoeken.

    Veel goeie moed!!
     
  17. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.887
    13.052
    113
    Vrouw
    In het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben, doen ze de colonscopie standaard met een roesje. Dus van het onderzoek zelf merk je niets, het is meer de gedachte dat je daar in je blote kont ligt...
    Het laxeren van te voren vind ik wat dat betreft vervelender. Dan moet je echt heel vaak naar het toilet rennen.

    Maar je zal inderdaad eerst een intake krijgen, en dan wordt er een plan voor je opgesteld. En natuurlijk zit je niet op een scopie te wachten, maar het is wel fijn als je weet wat er aan de hand is zodat er een goede behandeling gestart kan worden.

    Mocht je vragen hebben, stel ze gerust! Hier helaas ervaringsdeskundige.
     
  18. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    773
    194
    43
    Ja hoor, eerst intake. Een scopie moet altijd worden gepland en voorbereid dus dat zal niet bij een eerste afspraak worden gedaan. En natuurlijk is het spannend, maar de klachten heb je nu ook, dus alleen maar fijn als er naar gekeken wordt en je hopelijk weer vooruit kan
     
  19. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    oh nee. Ik ben ook heel verlegen dat wordt dus schamen :( ik durf niet eens te gaan voor barmoederhals kanker onderzoek te gaan. Maar ze zijn gewend met al die soort dingen dus gewoon even niks denken op dat moment
     
  20. Roosje24

    Roosje24 Fanatiek lid

    21 jan 2012
    4.124
    152
    63
    ik zou willen dat ik helemaal niet wakker ben en niks mee krijg maar dat zal hem niet echt worden denk ik. Misschien wel geen idee.
    Zo wauw zo veel. Ik zit nu midden in een depressie ook helaas. Eigenlijk meer een terugval van vorig jaar. Ik probeer me best te doen en wil niet meer de dingen meemaken wat ik vorig jaar heb meegemaakt. Ik ben wel bang maar dat is nu algemeen omdat ik niet weet wat er allemaal gaat gebeuren bij mij. Maar als ik zo dus lees is het wel even heftig, vooral nu met mijn situatie. Ik voel dat ik bijna in een situatie zit van “ ik haat me leven”.
    echt heel knap van jou dat je er nog sterk bij staat (hopelijk wel)
    Toen ik jou reactie las dacht ik wow. Het is niet echt bang zijn van de ingreep denk ik maar dat er veel gaat gebeuren.
    Als ik vragen heb stel ik dat zeker. Heel erg bedankt!
     

Deel Deze Pagina