Cambridge dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door angela8923, 3 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angela8923

    angela8923 Actief lid

    11 apr 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

    Voor mijn zwangerschap moest ik al 10 kilo kwijt. Na mijn zwangerschap zijn er ongeveer nog 3 extra kilo's blijven plakken. Inmiddels is het 4 maanden geleden dat ik ben bevallen en ik voel me echt vreselijk.

    Ik kan op dit moment niet de motivatie vinden om bijvoorbeeld weight watchers te doen. Dit heb ik eerder gedaan en eigenlijk altijd stabiel gebleven na het afvallen. Ik was alleen op dat moment nog niet op mijn streefgewicht. Wellicht dat een groot deel ook tussen mijn oren zit, maar ik kan op dit moment simpelweg niet de motivatie opbrengen om de hele tijd maar met die punten bezig te zijn. Tevens kan ik op dit moment niet de confrontatie aan in een sportschool. Ik vermijd sociale dingen omdat ik gewoon niet lekker in mijn vel zit. Wellicht dat jullie denken dat dat een onderliggend probleem is (bijvoorbeeld depressie) maar dat is het niet.

    Gister sprak ik iemand die het Cambridge dieet heeft gedaan en daar 22 kilo mee is afgevallen en op dit moment nog steeds na een jaar stabiel is. Ik ben me sinds vannochtend aan het inlezen en lees veel positieve maar ook negatieve ervaringen. In het kort gezegd is het dieet in fases waarbij de eerste fases alleen maar shakes zijn. En dan heb je de keuze om af en toe ipv een shake een soep te nemen. Hierna heb je een rustweek met daarom recepten die kan eten. Daarna ga je weer verder met de fase die je in overleg met je coach hebt afgestemd, afhankelijk van je op dat moment al verloren gewicht. Het lijkt mij erg motiverend om te zien dat je afvalt (duh, je leeft op shakes!). Wat weer stimuleert om het vol te houden en uiteindelijk ook in de opbouwfase te leren gezondere keuzes te maken. Ze geven aan dat vanwege de verschillende fases het geen crash dieet is (daar zijn de meningen op internet over verdeeld). Op internet staan veel ervaringen dat je niet zelf hoeft na te denken qua eten en dat dat ik de eerste periode ik combinatie met gewichtsverlies erg motiverend werkt. Ik weet zelf heus wel dat een gezondere leefstijl ook op andere manieren aan te leren is.

    Zijn er hier dames die dit gevolgd hebben en mij de eventuele voor en tegens kunnen noemen? Ik heb een stok achter de deur nodig, iemand die me begeleid en me stimuleert en motiveert om met mijn gewicht bezig te zijn. Ik ben er van overtuigd dat als ik de weegschaal omlaag zie gaan dat me dat ook behoorlijk motiveert om mijn leefstijl aan te passen. Ik moet alleen even die eerste kilo's er af zien te krijgen. En eerlijk gezegd, ik ben ten einde raad en wil er best nu serieus wat geld tegen gooien (het is best prijzig!). Als ik maar weer lekker in mijn vel zit. Ik "baal" er alleen van dat het bij mij dan weer op een behoorlijke regieuze wijze zou moeten.

    Ik ben benieuwd!
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.361
    113
    Ik niet zelf, maar mijn moeder heeft een tijdje Cambridge gevolgd. Hoewel zij erg blij met het resultaat is (zo'n 12kg afgevallen in een niet al te lange periode), weet ik dat ze het erg afzien vond. Je krijgt zéér weinig binnen op een dag. Op een bepaald moment kreeg ze hier ook lichamelijke klachten van, ging bijv enorm uit dr mond ruiken (hier waren vanuit Cambridge dan soort mondverfrissers voor), last van dr darmen, erg haaruitval, etc.
    Vanwege die klachten is ze er uiteindelijk mee gestopt.

    Een vriendin van mij heeft ook een tijdje Cambridge gedaan, was ook mooi afgevallen maar had dit (+ meer) er binnen de kortste keren weer aan.

    Nee, na die twee voorbeelden uit m'n omgeving zou ik er zelf niet aan beginnen :)
     
  3. angela8923

    angela8923 Actief lid

    11 apr 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb idd vernomen dat de kans bestaat op dit soort bijwerkingen. Kan er niet gewoon ergens een knop bestaan dat je in een mum van tijd slank bent haha!
     
  4. Nummerzoveel

    Nummerzoveel Actief lid

    9 apr 2016
    289
    1
    18
    Ik heb het gedaan, zij het maar kort 2,5 week. Hoefde niet eens veel kwijt maar kon ook de motivatie niet vinden. Heb er zoveel spijt van gehad, ben echt heel erg veel haar verloren. Zo erg dat ik er kale plekken van kreeg. Ik wil je echt op het hart drukken het niet te doen, het is het je niet waard. Daarbij is het niet goedkoop, misschien kun je beter investeren in iemand die je helpt de motivatie te vinden en je te begeleiden.
     
  5. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Ik heb iets vergelijkbaars gedaan en ken mensen die Camebridge hebben gedaan. Als je je goed aan de regels houdt dan val je binnen hele korte tijd heel veel af, maaaar.... als je daarna niet goed opbouwd naar "normaal" eten en je je eetpatroon niet goed aanpast zit alles er binnen de kortste keer weer aan + een beetje extra. Ik ben dus geen fan.
     
  6. Lizzy1985

    Lizzy1985 Actief lid

    28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Ik heb Cambridge gedaan en een vriendin van me ook. Bij mij is het er allemaal (en meer, maar dat vnl na een zwangerschap) er weer aan. Vriendin is al lange tijd stabiel qua gewicht.

    Ik heb het zon 6 weken gedaan, maar kreeg tegen het einde last van Mn darmen, heel harde ontlasting, soort van "konijnenkeutels". Daarvoor zijn dan weer vezels die je erbij kan kopen. (Werkten niet bij mij overigens). Bij mij werd afgeraden om erbij te sporten. Ik vond het vreemd dat een programma wat bedoeld is om gezonder te worden, hè afraadt im te gaan sporten!
    Mijn vriendin kreeg veel last van haaruitval. Ook is bij haar de menstruatie stil gaan liggen.

    Al met al zou ik iedereen stellig afraden om Cambridge te gaan doen. Wanneer je je ongelukkig voelt met je uiterlijk kan je beter contact zoeken met een echte, goede diëtist. Niet een (zogenaamde) adviseuse van Cambridge, want dat zijn simpelweg verkoopsters.
    Een diëtiste kan je ook helpen met de motivatie, en eventueel (mocht dat nodig zijn) je doorverwijzen naar iemand die je kan helpen met je zelfbeeld. Ten slotte is een diëtist vele malen goedkoper dan Cambridge, die zooi (!!) die je daar koopt is enorm duur, en ze smeren je allemaal extras aan (tegen slechte adem, betere stoelgang, ...).
    Kijk ook even of dietiek misschien is opgenomen in je aanvullend pakket van je zorgverzekering.

    Je bent nog maar (!!) 4 maanden geleden bevallen, er is HELEMAAL niets geks aan dat je nog niet terug bent op oude gewicht! Je lichaam heeft zojuist een nieuw mens gemaakt, onderschat dat niet! Zorg goed voor jezelf en daarmee ook extra goed voor je kleintje.
     
  7. angela8923

    angela8923 Actief lid

    11 apr 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL

    Bedankt voor je reactie! Heb me inmiddels ook verdiept in zowel de 500 als de 800 variant. Laatstgenoemde schijnt een stuk minder streng te zijn! Al snap ik je verhaal helemaal :)
     
  8. Chillin

    Chillin VIP lid

    22 mrt 2007
    64.894
    818
    113
    Bassist
    Brabantse Wal
    Ik ken het Cambridge dieet niet maar ik doe zelf koolhydraatarm eten en ik vind het heerlijk .
    Lekker eten tot je verzadigd bent en toch afvallen.
    Ik zit lekkerder in mijn vel en heb meer energie.
    Het boek "Koolhydraatarm eten doe je zo" van Matty Barnhoorn is een aanrader.
     
  9. Lizzy1985

    Lizzy1985 Actief lid

    28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Ik heb de 800-variant gedaan. Je hebt het vast gelezen, maar de 500 en 800 staan voor het aantal calorieën wat je per dag binnen krijgt! Daarmee is dit (itt tot wat ze zelf beweren) absoluut een crash-dieet.

    Wanneer je na dit dieet weer normaal gaat eten, is je lichaam nog in de spaar-stand. Die slaat echt werkelijk alles op wat het binnenkrijgt. Dat is de grootste veroorzaker van het jojo-effect.

    Echt waar sporten (bewegen) en voeding aanpassen is de meest gezonde en blijvende manier om af te vallen. Alles wat er langzaam afgaat, blijft er ook langer af. Een diëtist kan je echt helpen met ideeen km toch te bewegen binnen jouw mogelijkheden.

    Je zou ook je huisarts kunnen vragen wat hij/zij vindt van dit dieet, denk dat je daarmee van een professional een duidelijk antwoord gaat krijgen.
     
  10. roos85

    roos85 Bekend lid

    6 dec 2012
    537
    3
    18
    Ik ben er op dit moment mee bezig.
    De 500 en 800 varianten bestaan niet meer.
    Het is nu een stappenplan met 7 stappen. Dit om de overgang naar normaal eten nog geleidelijker te maken.
    Ik doe nu stap 1. En heb dit dieet al meerdere keren gedaan.
     
  11. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    vriendin van me heeft het ook gedaan, 20 kilo eraf maar inmiddels er helaas ook weer 16 bij...

    Moet bij je passen denk ik... en daarna ook gezonde leefstijl (blijven) behouden.. Maar denk zeker dat het voor sommige mensen een uitkomst kan zijn..


    Persoonlijk ben ik ook 23kilo afgevallen. Maar dan met 3x diëtiste bezoeken, sporten en levensstijl aanpassen. Tot nu toe stabiel en nog geen "terugval" gehad.
     
  12. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.401
    1.792
    113
    Ik heb de 500 gedaan. Ik viel er 25 kg mee af maar kwam daarna 30 kg weer aan. Ik zou het ds niet adviseren. Tis een crash dieet.
    Ik moet zeggen dat ik het wel heel makkelijke vond om vol te houden en de producten ook erg lekker vond. Maar zou het nooit weer aan beginnen.
    De enige die er blijvend van af is gevallen is mijn bankrekening
     
  13. mh81

    mh81 Bekend lid

    29 jan 2009
    748
    11
    18
    Ik ben er ca 8 maanden geleden 13 kg mee afgevallen (blijvend). De eerste 4 weken de 500 gedaan en daarna overgestapt naar 800. Voor mij werkte het perfect. Heb er trouwens "gewoon" naast gesport, 3x per week. Wanneer jij na het dieet je eetpatroon aanpast, is het blijvend. Wanneer je weer in je oude patroon vervalt, komt alles er geheid weer aan (plus vaak nog wat extra). Maar goed, dat is bij elk "dieet" het geval. Heb verder nergens last van gehad qua haaruitval, moeilijke ontlasting of iets dergelijks. Uiteraard is het het allerbeste om gewoon je eetpatroon aan te passen en langzaam en geleidelijk af te vallen.. Maar ik wilde snel resultaat, vandaar werkte dit dieet voor mij.. Maar nogmaals, gezond is anders😉
     
  14. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Ik heb dit gedaan. Het werkt en je valt snel af. Maar het zat er ook heel snel en dubbel weer aan.... Nu heb ik WW gedaan, dat gaat rustiger, maar blijft er ook af. Voor mij nooit meer crashdieet! Daarbij kreeg ik ook andere dingen: mijn darmen zijn na die tijd erg van slag geweest en nog helaas niet zoals het was. Ik raad het je dus niet aan. Hopelijk vind je een methode die goed bij je past!
     
  15. Cooks

    Cooks Fanatiek lid

    9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Ja 15-20 kg eraf en is er nog af. Nu twee jaar geleden. Het is alleen een ongezonde aanslag op je lichaam. Flauwvallen constant ongesteld ... heb flink op me donder gehad van de huisarts
     
  16. vinorosso

    vinorosso Bekend lid

    12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Ik heb dit dieet gevolgd en ik raad je het sterk af! Ik zal nog reageren met mijn argumenten maar jeetje als ik eraan terugdenk: ik zeg nooit meer.
     
  17. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als ik lees dat dit dieet 500 of 800 kcal per dag heeft, gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. Dat is onder de energiebehoefte die je lichaam nodig heeft om in rust draaiende te blijven (je basis metabolisme). Met de beste wil van de wereld, kan ik dit niet anders zien dan een crash dieet.

    Daarnaast is het niet gezond voor je lichaam om extreem weinig energie binnen te krijgen. Je lichaam zal spieren gaan verbranden om toch energie te behouden. Je verliest dus niet alleen vet, maar ook spieren die je juist wilt behouden. Zoals door velen al gezegd: dit is geen gezonde manier om gewicht te verliezen.
     
  18. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik ken best veel mensen die het hebben gedaan. En de resultaten waren geweldig. Ze zijn inmiddels ook allemaal geweldig aangekomen. Ze zijn dikker dan voor de tijd. Of proberen het nog een keer en nu gaat het heel moeizaam. Ik zou het echt niet aanraden.
    Wat ik wel kan aanraden is suikerarm gaan eten en verder gewoon gezond leven en veel sporten
     
  19. Logan

    Logan Niet meer actief

    500 kcal per dag is echt ontzettend slecht voor je lijf. Gewoon normaal eten, niet te veel koolhydraten, geen snoep/koek/chips/enzo en je komt er ook.
    Ik eet 500kcal minder dan mijn 'onderhoud' en ben nu 14 kg kwijt. Het gaat misschien minder snel dan met een crash maar het is zo veel beter voor je lijf...
     
  20. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.818
    394
    83
    Gewoon niet willen. Gezond eten en bewegen en je valt blijvend en verantwoord af zonder jojo.
    Zelf veertig kilo zo kwijtgeraakt en verder zie mijn link
     

Deel Deze Pagina