Carrière switch, hulp voorbereiden gesprek

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Panter, 13 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd naar een andere baan.
    Ik werk nu als verpleegkundige in de wijk, maar de wisselende diensten, weekenden en feestdagen werken begint ten koste te gaan van mijn gezin.
    Door de uitstroom van collega's en het hoge ziekte verzuim is het werken steeds zwaarder geworden. Vele extra diensten, volgeplande routes en soms 9 weekenden achter elkaar werken krijgen zijn weerslag op mijn huwelijk.

    Gisteren heb ik gesolliciteerd voor een functie als pedagogisch medewerker bij een grote organisatie. Ik heb om 23u in de avond mijn sollicitatie verstuurd en vanmorgen half 10 een uitnodiging voor gesprek gekregen. Dit gesprek is volgende week gepland.

    In het verleden heb ik op een crèche gewerkt, maar dit is al 16 jaar geleden.
    Ik wil me graag goed voorbereiden op dit gesprek, het is natuurlijk een compleet andere baan dan verpleegkundige.
    Ik heb het pedagogisch beleid van de organisatie al gelezen en locaties opgezocht. Mijn zoon gaat ook naar de bso van deze organisatie, en het gesprek is op diezelfde plek. Enorm spannend vind ik het.

    Iemand tips wat ik nog meer kan doen ter voorbereiding? Wat zou ik voor vragen kunnen verwachten?
     
  2. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Wat vindt jij belangrijk in de zorg voor de kinderen?
    Hoe ga je met de ouders om?
    Wat doe je in / hoe ga je om met bepaalde situaties (verzin zelf een paar casussen)?
    Wat is je motivatie?
    Wat zijn je sterke en zwakke punten? Wat zijn je leer/aandacht punten?
    Hoe functioneer je in een team en hoe ga je om met feedback?
    Wat breng jij mee naar ons?
    Waar zie je zelf over 5 / 10 jaar?


    Even off topic zou werken op een medisch kinderdag verblijf / kinderdagcentrum of op de kinder dag revalidatie niet iets voor jou zijn?
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dank je!

    Medisch kdv ook al aan gedacht maar dat is moeilijk te vinden. En eigenlijk ben ik gewoon klaar met de zorg.
    Heb vroeger spw en activiteiten begeleiding gedaan dus dat kan ik met opfriscursus pedagogisch gericht ws weer ophalen.

    Zal zien hoe het gaat het gesprek. Heb niks te verliezen in principe want heb een vaste baan.
    En het werk vind ik op zich nog leuk, alleen de randvoorwaarden en het effect op ons gezin daar ben ik klaar mee.
     
  4. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Inderdaad dit! En wat ik je wil meegeven; er is overal personeels tekort. Zo erg dat sommige groepen zelf gesloten moeten worden. Als jij bovenstaande goed kan beantwoorden maak je al een super goede kans. Er worden continu collega’s gebeld met de vraag terug te komen op hun oude werk met een mega goed salaris ect ect. Het is echt gekkenhuis. Je maakt dus echt een goede kans! Denk ook even na over welke groep je voorkeur heeft.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  5. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.472
    3.330
    113

    Heb je nu in de zorg een basisrooster of komt deze elke keer weer opnieuw uit?

    Bij ons ook regelmatig tekort en hou maar op over het ziekteverzuim. Maar wel een basisrooster en nooit 9 weekenden achter elkaar. Altijd om het weekend en feestdagen mag je kiezen. Ook deze waren zo rond.

    Jammer dat je het zo voelt en snap het ook hoor.

    In de zorg gaan ze echt veel mensen verliezen met wat je allemaal moet. Terwijl als je rust in je basisrooster hebt dat je weet waar je aan toe bent het al zoveel scheelt.
    En kan nog wel wat dingen opnoemen wat anders zou kunnen.


    Succes met je gesprek!!
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben een basisrooster maar worden daarin maar 80% ingepland. De rest moet je bijwerken door inschrijven op open diensten.
    En die open diensten sluiten nooit mooi aan op de basis, waardoor je een gatenkaas werkt, of uit moet wijken naar de weekenden ivm geen kinderopvang op de andere dagen.

    Maar zo om. 10u m'n gesprek en heb samen met mijn man besloten om afscheid te nemen van de zorg als ze me aan nemen.
     
  7. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nou, ik ben aangenomen :eek:
    Wacht nu het salaris voorstel af en als dat me bevalt dan heb ik een andere baan. :D
    Kan ik mijn pleegpak in de wilgen hangen.
     
    zwaaistaart, Dubbelgeluk, sabagirl en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Gefeliciteerd!
     
  9. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Wat fijn, gefeliciteerd!!!
    Ik kan je helemaal begrijpen. Ik werkte ook in de zorg, andere tak, en vond precies wat jij omschrijft ook niet meer leuk. Ik heb ook lang gekeken wat ik dan wél leuk vond, was bereid de zorg ervoor op te geven. Toevallig ben ik in de zorg op een ander gebied beland waarbij ik toch begeleid/zorg maar op vaste dagen en 'kantoortijden'. Ik ervaar het zo veel prettiger, geen avonden/weekenden/feestdagen meer en ook niet meer dat eeuwige opvullen van gaten in roosters.
    Toch heb ik door deze overstap ook ervaren dat het ook gewoon leuk kan zijn om eens wat anders te doen. Kinderopvang lijkt me ook leuk, ik kan me zo voorstellen dat ik dat ook nog eens wil gaan doen. En natuurlijk zijn ook daar mensen vertrokken door omstandigheden maar juist met een frisse blik kijk je daar vaak anders tegenaan dan mensen die er al langer werken en het daar juist weer beu zijn.
    Super dat je jezelf deze kans hebt gegund. Ik hoop dat je het erg naar je zin gaat hebben.
    Wanneer mag je beginnen? Ik denk dat je ook nog een bepaald periode moet uitwerken natuurlijk.
     
  10. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als ze snel zijn met het salaris voorstel dan kan ik per 1 dec m'n baan opzeggen en beginnen.

    Heb een opzegtermijn van een maand, moet voor de eerste vd maand worden opgezegd.

    Ik twijfel best wel, maar dat is vast angst voor het onbekende. Hopelijk komen ze met een goed voorstel. Dan is de twijfel vast ook minder.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.578
    10.462
    113
    Klopt, je weet wat je had en niet wat je krijgt. Maar je klinkt heel enthousiast en je hebt hele duidelijke redenen, ik duim voor een mooi voorstel!
     
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Nou heb gisteravond laat het voorstel in m'n mailbox gekregen.
    En ze hebben echt hun best gedaan een mooi voorstel te geven.
    Maar het verschil is te groot met mijn huidige salaris.
    Ik zou er netto bijna 1000 euro op achteruit gaan en moet 4 uren meer werken daarvoor.

    Ik ga het dus niet doen. Samen met mijn man besloten dan een kleiner contract te vragen in de zorg, dan hou ik meer inkomen over en heb ik hopelijk minder stress.

    Heel jammer vind ik het. Maar het is niet anders.
     
  13. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.294
    925
    113
    Vrouw
    Wauw dat is wel een heel groot gat!
    Slim om dan minder te gaan werken. Dat geeft dan al rust ws en kan je rustig verder gaan oriënteren
     
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Wat jammer! Maar dat is inderdaad wel heel groot. Wat zijn die verschillen toch bizar hè?
    Uiteraard zal ORT ook een deel zijn, en dat is wat je voor lief zou kunnen nemen, maar het is verder nog steeds een echt groot gat in inkomen.
     
  15. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.694
    7.749
    113
    Vrouw
    Kinderopvang verdiend opzich niet heel slecht wanneer je ervaring hebt. Vaak, en dit bedoel ik niet vervelend hoor haha, starten meiden direct met werken als ze vanaf school komen. Voor iemand van 18 is het dan een prima salaris en dan zit je 10 jaar later echt prima. Als je elders ervaring op hebt gedaan en je daar dus bovenstaande hebt doorlopen, dan moet je dus weer helemaal onderaan beginnen en dat is dan echt een domper.
     
  16. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik snap hun voorstel hoor, en ze hebben me niet in de startschaal geplaatst in het voorstel maar in het midden van de schaal. Best een netjes voorstel, dat heb ik ook benoemd.
    Maar het valt me gewoon tegen wat ik zou moeten inleveren.
    Dus daarom heb ik gekozen om toch te blijven waar ik zit.
    Daarnaast wil m'n huidige baas me niet kwijt, en die kwam naar aanleiding van mijn sollicitatie ook met een voorstel.
    Een nieuw rooster met blokjes ipv gatenkaas en aanpassing van routes zodat het makkelijker vol te houden is.

    Ik denk dat ik tevreden moet zijn met wat ik nu heb. :)
     
    sabagirl, spruitje80 en Malbec vinden dit leuk.
  17. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.402
    3.952
    113
    noord holland
    Wat fijn dat je baas meedenkt!
    We zijn meestal geneigd om niet te vertellen dat we elders solliciteren, ik heb dat destijds ook niet gedaan. Maar in het geval je deels best wil blijven maar tegen bepaalde dingen aanloopt kan het wellicht helpen dat ze weten wat ze moeten doen om je te behouden.
    Het heeft je dan hopelijk toch wat gebracht :).
     
  18. Burb1988

    Burb1988 Fanatiek lid

    5 mei 2014
    1.971
    1.599
    113
    Jeetje dat is wel veel...ik zit ook in de zorg...juist door personeelstekort en te weinig Vig heb ik ondervonden hoe lastig het is te ruilen.
    Merk ook wel dat de oudste 2 het steeds vervelender vinden dat ik ( 24 uur) werk.

    Manlief werkt ook flexibel....zijn echt dagen dat het hoi en doei is om de opvang beter te regelen. Gevolg vaak ruzie.

    Besloten om richting flexwerk te gaan.

    Hopelijk vind jij ook een oplossing, zijn echt dagen dat ons werk heel zwaar is...vooral in combinatie met een gezin.
     

Deel Deze Pagina