Cavia plots overleden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Pomm, 6 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pomm

    Pomm Fanatiek lid

    23 nov 2010
    4.544
    114
    63
    Vanavond hoorde ik een raar geluid uit het cavia hok, toen ik het huisje optilde viel het op dat 1 van de 2 daar wat roerloos bleef liggen. Ik pakte haar op, ze snakte naar adem, maakte daar ook een hoorbaar geluid bij.
    Onze cavia's zijn nu 10 maanden oud, de jongste is erg gek met zijn cavia en dit is geheel wederzijds.
    Ik pakte het beestje op en merkte dat het niet goed ging en leek al te sterven. Nog geen tien minuten later legde ik haar terug in het hok, ze gooide zich op haar zij en toen was het klaar... dood.
    De cavia van mijn zoontje, nu 10 maanden oud, zijn grote steun en toeverlaat. Alles draait om hem.
    Hij zal morgen wakker worden, zich van geen kwaad bewust.

    Morgen zal hij vroeg merken dat zijn cavia niet meer in zijn hok zit (is met een andere cavia). Wat kunnen we hem het best vertellen, hij is net 5 jaar maar heeft een heel goede band met hem. (beter dan zijn broer met de andere cavia). Mijn moederhart huilt, het is zijn steun en toeverlaat, dat is de afgelopen maanden wel gebleken.. Hoe kunnen we hem helpen? Alle tips zijn welkom.
    Dit hebben we niet aan zien komen... het is heel snel gegaan zo...

    Vanmiddag heeft hij hem nog vast gehad na het verschonen van het hok. Daarna wat kusjes over en weer, we hebben niks gemerkt.

    Tussen het opvallen en overlijden zat ongeveer 10 minuten. Cavia is 10 maanden oud.

    Zie nu al op tegen morgen ochtend, hopelijk hebben jullie tips..
     
  2. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.537
    11.096
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    allereerst heel veel sterkte.

    Gewoon eerlijk zijn.

    ik zou zelf denk ik uitleggen dat de cavia naar de dierenhemel is. En dat zijn lijfje hier is achtergebleven maar omdat hij die niet meer nodig heeft nu jullie de cavia maar kunnen begraven. Maak een doosje, pluk bloemen en misschien wil je zoon nog een mooie tekening maken.

    Dood gaan hoort er helaas bij her ritueel er omheen kan de pijn wat verzachten.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    #3 GroeneBomen, 6 jul 2020
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
    Gewoon gelijk zeggen, dat t beestje ineens dood in zn hokje lag en dat dat kan gebeuren. Wij leren onze zoon dat dood bij t leven hoort en dat bij elk mens en elk dier dood zal gaan. Bij dieren maken we t nooit mooier: is gewoon dood gegaan. En geef dan ook antwoord op zijn vragen, dus hoe? Zn hart stopte ineens en ik weet ook niet waarom. Inslapen leg ik ook gewoon uit.
    En dat hij een mooie tekening oid kan maken voor de cavia of een schoenendoos oid als kistje versieren. Bloemetjes plukken voor t grafje?

    Kinderen gaan er wel heel anders mee om, kan heel emotioneel zijn maar ook totaal niet: toen t geliefde huisdier overleed van mijn neefje was zijn enige vraag of hij t mocht opgraven om te zien of t al botten waren. Nou alles wat we verwacht hadden maar die reactie zag niemand aankomen.
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Wij hebben ook cavia's, al jaren. Het is steeds heel verdrietig als er eentje doodgaat. Ik zeg t dan gewoon eerlijk, hij of zij is doodgegaan, dat gebeurd soms. Nou is deze van jullie wel jong gestorven, maar helaas is dat soms. Eerlijk vertellen, samen begraven, misschien nog een tekening maken, en laten blijken dat je verdrietig mag zijn.
    Wij hebben er ooit twee gehad toen de kinderen 5 en 7 waren ofzo. Eentje (die in eerste instantie alleen bij ons woonde tot we erachter kwamen dat dit zielig was, dus toen een tweede erbij gezet) ging dood toen ze 5 was. Toen een nieuwe bij de ander gezet. Die ging helaas erg jong dood, bijna 2 was ze. De ander (6,5 jaar) bleef weer alleen achter. Toen dus weer snel een erbij gehaald. Het bleken twee zusjes te zijn in het nestje en ons bejaarde dametje had al een tijd een bult en hield vocht vast in d'r buikje, we wisten dat ze t ook niet meer lang zou maken, dus beide dametjes meegenomen. Daar heeft ze nog 2 maanden van genoten! Nu zijn de zusjes samen, ze zijn 8 maanden. Hopelijk worden ze ook minimaal 5 jaar, dan zijn de kinderen groot en komen er geen nieuwe meer. Onze kinderen vinden ze ook heel fijn om te hebben en het zijn echt hun maatjes. Dat vind ik écht een van de nadelen van huisdieren, het verdriet als ze doodgaan :(.
     
  5. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.684
    1.879
    113
    Och wat triest, gecondoleerd.
    Dat is soms zo tricky bij cavia's. Omdat het prooidieren zijn, zijn ze vaak al heel erg ziek voordat ze laten merken dat het niet goed gaat.
    Ik denk ook dat je het beste eerlijk kunt zijn en een mooi afscheid ritueel maken. Mijn kinderen tekenden altijd iets moois op de schoenendoos waarin de cavia begraven werd.
    En misschien kunnen jullie samen een lief nieuw vriendje uitzoeken voor de achtergebleven cavia.
    10 maanden is gewoon erg jong om te overlijden. :(.
     
  6. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.425
    7.266
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ach wat zielig.....
    Mijn leven draaide vroeger ook om mijn diertjes en altijd was het vreselijk als er een stierf. Samen met mijn moeder deden we ze altijd in een doosje, aangekleed met iets zachts of wat voer oid en dan begraven in onze huisdieren tuin. Weet niet hoe jouw zoon erin staat maar wij wilden altijd heel graag zsm vervanging, dus een nieuwe cavia of konijn of hamster.. mijn verdriet was dan maar een dag ofzo ;)
     
  7. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.440
    1.685
    113
    Dat is voor de achterblijvende cavia sowieso een goed idee, deze zal eenzaam zijn zonder zijn maatje. Wij merkten dat altijd erg goed aan de overblijvende cavia.

    Sterkte voor je zoon en voor jou want je kind verdrietig zien is naar. Onze ene caaf is echt een oud beestje, we vrezen de dag dat hij gaat hemelen want hij is ook echt het maatje van zoon. De andere cavia is een stuk jonger, maar daar heeft hij geen band mee. Ook steeds een nieuwe erbij gezet als er eentje dood gegaan was.
     
    duitshollandsmeisje en cosdy vinden dit leuk.
  8. Silinde

    Silinde Fanatiek lid

    8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
  9. Dastoch3

    Dastoch3 Bekend lid

    1 mrt 2020
    582
    513
    93
    Vrouw
    Wat sneu. Eerlijk zijn is het best.
    En ook melden dat cavia's geen solitaire diertjes zijn en dat de overgebleven cavia wel een vriendje behoeft. Misschien verzacht dat iets.

    Wij hebben het boek "dat is heel wat voor een kat" en dat werkt hier heel goed bij verwerking van een kat/hond/cavia dat sterft.
     
  10. Pomm

    Pomm Fanatiek lid

    23 nov 2010
    4.544
    114
    63
    Bedankt voor jullie reacties! We zijn een dagje weg geweest, vandaar mij late reactie.
    We hebben het vanmorgen meteen gezegd. Hij dacht eerst dat het een grapje was. Gevraagd of hij hem nog wil zien. Hij heeft afscheid genomen, even flink gehuild. Daarna in de tuin begraven. Hij stelt veel vragen, is met vlagen verdrietig maar ondanks dat, genoot hij van een dagje weg.
    Nu we thuis zijn vroeg hij gelijk of hij met de andere cavia mocht knuffelen, of hij deze samen kan delen met zijn broertje.
    Idd, er moet er nog een bij, want deze is pas 10 maanden oud en cavia's kunnen eigenlijk niet alleen zijn. Maar we wachten nog wel even, eerst kijken hoe hij dit verwerkt.

    Ik heb het er volgens mij (gisteravond) moeilijker mee gehad dan hij vandaag ;).

    Nogmaals bedankt voor het delen/ tips!
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Wat verdrietig... mooi idee idd van de schoenendoos en het begraafritueel.
    Ik zou geen nieuwe jonkie nemen, maar haal een cavia van ongeveer 1 jaar uit het asiel. Ook weer een mooi leermomentje dat je een diertje weer een nieuw leven met liefde gunt
     

Deel Deze Pagina