CB vindt dat baby niet genoeg aankomt

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SydneyGirl, 25 apr 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Vanochtend op het CB geweest met mijn dochtertje van 3 maanden en zoals de titel al aangeeft vindt de jeugdarts dat ze niet genoeg aankomt. De afgelopen 8 weken is ze gemiddeld 100 gram per week aangekomen. Daarmee is ze nu twee lijntjes van de curve van het CB in gewicht omlaag gegaan sinds haar geboorte. Op de curve van de WHO is de daling overigens veel minde dramatisch.

    Helaas werd er meteen begonnen over bijvoeden met KV want ik zou wel niet genoeg BV hebben. Nu ben ik niet principieel tegen KV oid maar ik wil eigenlijk zo lang mogelijk BV geven en ben bang dat met bijvoeden het snel met de BV is afgelopen. Daarnaast heb ik niet het gevoel dat er te kort BV is en als dat zo zou zijn dat bijvoeden niet het antwoord is op verhogen productie.

    Mijn dochter drinkt goed. Minimaal 1 borst, soms 2, soms alleen beetje van de 2e. Ze geeft zelf aan wanneer ze genoeg heeft gehad. Ik voed haar gemiddeld om de 3 uur, en ze drinkt s nachts nog 2 x gedurende de nacht (half 2 en half 5), maar dit vond de jeugdarts te veel en zag ze juist als teken dat er niet genoeg was. Het gekke is dat juist ‘s nachts en ‘s ochtends de productie zo goed is dat ik haar hoor klokken en ze zich ook af en toe verslikt door de sterke toestroom. Overdag heb ik soms wel het gevoel dat de productie wat minder is: vooral einde dag voel ik me letterlijk wat leeg.

    Wat is nu wijsheid? Idd gaan bijvoeden (ik wil m’n meisje natuurlijk niet te kort doen)? Of proberen productie te verhogen en zo ja hoe dan? Of me niet zo druk maken om wat het CB zegt aangezien ze vrolijk is, alert, goede luiers heeft (misschien zoekt ze nu eigen lijntje op na redelijk hoog geboortegewicht)?
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Als de who-curve gewoon nog ok is, dan zou ik ze door blijven gaan. Mijn oudste daalde ook rond die leeftijd op de curve, om tussen de 6 en 10 mnd weer te gaan stijgen.
     
    nizzie86 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  3. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ook op de WHO curve is ze gezakt, alleen veel geleidelijker en maar 1 lijntje ipv 2.
     
  4. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Dat was hier ook, oudste zakte van +2 naar de 0 lijn, jongste van van +2 naar -1 zelfs - maar het waren actieve baby’s en ze zochten gewoon hun lijntje. We hadden voor allebei ook een afspraak bij de kinderarts (had niks met hun gewicht/groei te maken) en die deed er ook niet raar over; vrolijke, actieve baby’s, genoeg voedingen per dag, genoeg plasluiers - helemaal prima. En allebei hadden ze sowieso wat reserves, als een kind al op -1 zit en dan tot onder -2 zakt, is het een ander verhaal natuurlijk.

    Hier zakten ze rond 4mnd dus, en vervolgens allebei rond hun eerste verjaardag nog eens. Sindsdien volgt mijn oudste (nu 10 jaar) exact de gemiddelde-lijn, en de jongste (bijna 8 jaar nu) zit exact tussen gemiddelde en -1 in. Ik denk dat ze gewoon hun lijntje op de curve zochten en hebben gevonden :)
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Volg je kindje in dit geval. Wanneer zij honger heeft zal ze het aangeven en jouw lichaam stemt de productie op haar af. Je houdt zelf al de WHO curve in de gaten en als ze daar niet extreem op gaat zakken dan zal het wel goed komen.

    Je geeft aan dat je je tegen het einde van de dag leeg voelt, en dat is ook logisch. Zolang ze dan na twee borsten nog steeds voldaan is, prima toch?


    (CB en borstvoeding is geen goede combinatie geloof ik... )
     
    Zoe123 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  6. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    Hoe weet je dat je kindje genoeg heeft gedronken overdag? Als ze bijvoorbeeld in slaap valt, zou ik haar actief wakker proberen te houden, zodat ze ook de 2e borst drinkt. Met andere woorden: ik zou elke voeding 2 borsten gaan aanbieden. Bijvoeden met kunstvoeding lijkt me niet de oplossing, jammer dat de arts dat als suggestie gaf.

    Overigens is die 100 gram per week wat ze graag minimaal willen zien, en natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Je kindje zit nu dus op het randje. Ik zou vaak gaan aanbieden en/of eventueel erbij kolven. Je zou ook nog een lactatiekundige kunnen benaderen om mee te denken.
     
    S2909 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Lactatiekundige inschakelen om mee te laten kijken of ze effectief drinkt.
    En vaker aanleggen. Het liefst 8-12 keer per dag. Vaak drinken is goed, dat is wat je wilt zien. Dat is geen teken van te weinig melk.

    Hoe gaat het verder? Tekenen van koemelkallergie? Eczeem, ontlasting goed?
     
    Zoe123 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  8. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Ik voed haar in ieder geval altijd als ze wakker wordt. Ze valt niet in slaap na het drinken; ze is juist heel alert en wakker als ze heeft losgelaten. Ik bied altijd twee borsten aan en meestal drinkt ze beiden, soms drinkt ze maar paar slokjes van de tweede en heel soms drinkt ze er maar een (vooral s nachts). Als de tsr niet snel genoeg komt hoor ik dit gelijk want dan wordt er gemopperd, dus ik neem aan dat ze evenzo zou mopperen als ze niet genoeg nog zou hebben gehad, en natuurlijk dan wel de tweede borst leeg zou drinken. Hierdoor heb ik het gevoel dat ze voor haar doen genoeg drinkt, althans, ze wil niet meer drinken ook al bied ik het aan. Verder leg ik haar minimaal 8 x per dag aan; na het wakker worden en vaak nog eens voor het slapen gaan.

    Meteen na bezoek CB telefonisch consult gehad met lactatiekundige en zij adviseert wisselvoeden, borstcompressie en eventueel erbij kolven. Zij dacht dat het feit dat we 3 weken geleden vrij heftig Corona hebben gehad ook zou kunnen meespelen.

    Ik hoop dat het werkt want ik ben me er erg van bewust dat die 100 gram per week echt het minimum is. Beetje verdrietig; heb m’n zoontje 2 jaar gevoed zonder problemen en voorzie het begin van het einde met bijvoeden met KV.
     
  9. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    De lactatiekundige heb ik al gesproken en omdat ik haar genoeg aanleg (minimaal 8 x per dag maar vaak meer) adviseert zij wisselvoeden, borstcompressie en eventueel kolven.

    Verder maakt ze het goed. Ze is niet huilerig, slaapt meestal goed, geen fysieke klachten. De jeugdarts zei ook dat ze er goed uitziet; nog genoeg vet op de billetjes en beentjes. Geen eczeem, goede plasluiers en meerdere poepluiers per dag. Geen krampjes oid.
     
  10. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Lactatiekundige zei ook dat het heel normaal is dat je productie wat minder is einde van de dag en dat er s nachts met rust veel prolactine vrij komt en de productie weer omhoog gaat waardoor je s nachts en s ochtends de meeste melk hebt.

    Ik heb ook het gevoel dat ik m’n dochter volg, dat het gewoon goed met haar gaat en haar gewicht is nu ook heel gemiddeld op de curve. Haar geboortegewicht was net geen 4 kilo en daarmee in de bovenste regionen van de grafiek, nu met net geen 6 kilo zit ze ongeveer op de midden lijn. Dat maakt het zo tegenstrijdig; het gaat heel goed met haar, ze is ook absoluut niet mager of te licht (in verhouding tot andere kindjes) maar natuurlijk is ze wel enorm gezakt op de curve en ik weet gewoon niet zo goed waarom.
     
    Zuul en Nummer4 vinden dit leuk.
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Heb je alleen telefonisch contact gehad met de lk of ook mee laten kijken?
    Je ziet dat het goed met haar gaat, je noemt dat ze alert is na het drinken, dat zijn allemaal goede tekenen. Bij zorgen zou ik echt de lk even langs laten komen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

    Mijn ervaring met het CB is dat ze je erg onzeker kunnen maken wat betreft je moedergevoel. Mijn oudste was een tienponder die heel veel vocht vasthield (ik zelf ook) wat er na de geboorte af vloog, en dus zijn gewicht liet kelderen. Ik moest meteen bijvoeden, en omdat het mijn eerste was wist ik gewoon niet beter, ik volgde hun advies. Dat betekende inderdaad het einde van de bv.

    Mijn jongste heb ik, met hulp van een lk (hij viel steeds in slaap, kreeg niet genoeg binnen, ik had overproductie en hij bleef afvallen) uiteindelijk toch 3 jaar mogen voeden. Het zelfvertrouwen dat ik kreeg van de lk was de bevestiging van mijn moedergevoel. Mijn lichaam gaf hem genoeg maar ik én mijn kindje hadden wat sturing nodig om ons op elkaar af te stemmen. De lk is hier 1x een dagdeel geweest en heeft een paar voedingen meegekeken en heeft mij verder telefonisch begeleidt. Ben haar echt heel dankbaar voor het feit dat ik mocht voeden tot mijn zoontje zelf niet meer wilde.
     
    S2909, nizzie86 en SydneyGirl vinden dit leuk.
  12. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Dank je wel voor het delen van jouw verhaal: wn wat een mooie ervaring met je jongste!

    Heb nu alleen telefonisch contact met de Lk maar dat alleen al doet me goed: de bevestiging dat het niet raar is of een teken van te weinig melk dat een kindje van 3 maanden ‘s nachts/vroege ochtend nog twee keer wakker wordt voor de borst etc. Heb de communicatie met haar openstaan en ga zeker vragen of ze op huisbezoek kan komen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Ik vind het fijn om te lezen hoe je er in staat. Laat je niet gek maken door alle adviezen die je krijgt ;)
    Ik wens je een hele fijne bv periode toe!
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  14. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Zolang ze niet afvalt zou ik gewoon doorgaan. Het CB heeft altijd wat te zeuren en vooral als je borstvoeding geeft. Ik vind het zooo tegenstrijdig. Juist het geven van borstvoeding wordt overal heel erg gepromoot. Maar het lijkt soms wel of het CB liever heeft dat je zo snel mogelijk aan de fles gaat. Want anders kloppen de grafieken niet meer...
    Goed dat je advies hebt gevraagd aan de lactatiekundige.

    Mijn kinderen kwamen ook altijd net het minimum aan. En ik had altijd tussentijdse weegmomenten vooral bij de oudste. Hem heb ik 9 maanden borstvoeding gegeven en uiteindelijk ben ik gestopt omdat hij volgens het cb tekort kreeg. Iedere keer net genoeg aangekomen. En er moest kunstvoeding bij enz enz. Uiteindelijk liep de productie terug en kreeg hij de fles. En het gekke was dat hij daarna niks harder groeide. Hij haalde iedere keer net het minimum. Dus uiteindelijk ben ik voor niks gestopt met de borstvoeding omdat ik me zo onzeker heb laten maken door het CB.
     
    Zoe123, S2909, SydneyGirl en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Mijn dochter groeide ook niet goed op mijn borstvoeding. Altijd bijgevoed met KV. Alle trucs geprobeerd mbt borstvoeding. Ook nooit babyspekjes gehad, als ik op sommige foto’s kijk is ze wel magertjes/smalletjes. Regelmatig naar weeguurtje geweest, gaf mij wel veel stress. Op werk mocht ik ook maar 2x kolven.
    Ze is pas echt goed gaan groeien met 6 maanden toen ze vaste voeding kreeg, en ik de borstvoeding deels door een fles ging vervangen. En met 9 maanden gestopt helaas.
    Er komt hier helaas geen tweede. Maar als dat wel het geval was had ik nog wel een keer borstvoeding geprobeerd. Maar dan niet het geklungel met flesjes en wegen. Zou het weer matig groeien dan gewoon de fles.

    Ik hoop bij jullie een beter/succesvoller verhaal!
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.
  16. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Jeetje, ik schrik echt van jouw verhaal. Het is idd natuurlijk helemaal geen garantie dat met KV erbij de groei ineens top is, en het is wel zeker als ik de ervaringsverhalen hoor en hier lees dat bijvoeden vaak het begin van het einde is van de BV. Dank je wel voor het delen; heel waardevol!
     
  17. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Lief dank je wel! En spijtig te lezen dat die gewenste tweede er niet komt. Geniet van je meisje!
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.424
    5.511
    113
    Vrouw
    Herkenbaar.
    Waar mijn oudste veel spekjes had, was mijn middelste een petit popje.
    Altijd commentaar van het cb. Want die borstvoeding hè….tja.
    Ik was weer zwanger toen ze 8 maanden was en de productie liep snel terug dus helaas klaar met de borstvoeding.
    Nou dan zou het nu wel gaan komen, toch?
    Nou nee.
    Dochter bleef een smal petit meisje. Pas rond haar 8e kwamen er wat meer vetjes bij.
    Ik zag laatst foto’s van haar zus op die leeftijd.
    Kop groter en minstens een kledingmaat groter.

    Mensen verschillen.
     
    SydneyGirl en nizzie86 vinden dit leuk.
  19. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Mooi gezegd! Mensen verschillen zeker. En mensen zijn de werkelijkheid; een grafiek is een kunstmatige samenstelling van cijfer gemiddelden. Tuurlijk mag je er bepaalde conclusies aan verbinden, maar de menselijke maat mag niet vergeten worden.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  20. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.706
    113
    Vrouw
    @SydneyGirl, ik was vergeten nog weer te reageren, maar ik denk zeker dat corona mee kan spelen! Als je verder een goed functionerend meisje heb, zou ik me nu niet zo'n zorgen maken :)

    Heb je nog iets gedaan met de adviezen van de LK?
     
    SydneyGirl vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina