Bang voor listeria en toxoplasmose

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Char31, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Char31

    Char31 Nieuw lid

    26 sep 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Ik ben Charlotte. 31 en net 9 weken zwanger. Het heeft eventjes geduurd maar eindelijk mag ik me ook hier melden. Ik ben heel blij maar ook vrij bezorgd wat ik heel vervelend vind. Ik ben op dit moment in Italië bij mijn schoonouders. Op zich gaan ze nu in de keuken wel goed om met hygiëne maar niet helemaal. Mijn schoonmoeder had gerookte zalm klaargemaakt uit verpakking voor mijn man en heeft daarna brood gesneden zonder handen te wassen
    Hier kwam ik pas achter nadat ik een paar sneetjes op had. Ik ben nu bang voor listeria. Ook was ik graag groente en fruit goed voor toxoplasmose maar daar doen mijn schoonouders ook niet aan en vinden het allemaal onzin. Ik vind het heel vervelend want moet nog een week hier doorbrengen en word er niet gelukkiger per. Ze koken wel de groenten of bakken ze dus ik denk dat de bacteriën dan wel dood zijn. Maar toch het feit van die zalm en brood zit me niet lekker. Hebben jullie een idee hoe ik mezelf rustiger kan maken? Ik wil nog negen maanden spastisch zijn dat ik besmet raak met het een of ander en dan mijn kindje verlies. Bedankt voor het meedenken! !!
     
  2. Char31

    Char31 Nieuw lid

    26 sep 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

    Ik ben Charlotte. 31 en net 9 weken zwanger. Het heeft eventjes geduurd maar eindelijk mag ik me ook hier melden. Ik ben heel blij maar ook vrij bezorgd wat ik heel vervelend vind. Ik ben op dit moment in Italië bij mijn schoonouders. Op zich gaan ze nu in de keuken wel goed om met hygiëne maar niet helemaal. Mijn schoonmoeder had gerookte zalm klaargemaakt uit verpakking voor mijn man en heeft daarna brood gesneden zonder handen te wassen
    Hier kwam ik pas achter nadat ik een paar sneetjes op had. Ik ben nu bang voor listeria. Ook was ik graag groente en fruit goed voor toxoplasmose maar daar doen mijn schoonouders ook niet aan en vinden het allemaal onzin. Ik vind het heel vervelend want moet nog een week hier doorbrengen en word er niet gelukkiger per. Ze koken wel de groenten of bakken ze dus ik denk dat de bacteriën dan wel dood zijn. Maar toch het feit van die zalm en brood zit me niet lekker. Hebben jullie een idee hoe ik mezelf rustiger kan maken? Ik wil nog negen maanden spastisch zijn dat ik besmet raak met het een of ander en dan mijn kindje verlies. Bedankt voor het meedenken! !!
    Bericht wijzigen/verwijderen Met citaat reageren Snel reageren op dit bericht
    Reageren
     
  3. mamaki

    mamaki Lid

    4 jul 2016
    91
    23
    8
    Maak je niet zo'n zorgen, denk dat je jezelf anders echt gek maakt en dat wil je niet 9 maanden lang 😊..
    als je weet wat je wel en niet mag eten en je houd daar rekening mee is het prima!
    Ik denk dat in dit geval geen kwaad heeft gekund.
    Groente en fruit is wel verstandig om even goed te wassen.
    Maar het is ook gekookt geweest dus ook daar zal ik me nu niet te druk om maken!
    Kun he het niet aangeven? Dat je het fijner vind als ze het even wast voor het op eten?
    Probeer lekker te genieten van het mooie land en je zwangerschap!
     
  4. Cynnie1984

    Cynnie1984 VIP lid

    25 feb 2009
    6.014
    140
    63
    R'dam
    Joh meis maak je niet zo druk!! geniet van je zwangerschap zoek niet teveel op en laat het los zou ik zeggen. Zo snel krijg je al die "ziektes" niet hoor.
     
  5. Logan

    Logan Niet meer actief

    Ik heb dat ook wel een beetje. Zelf was ik alles perfect, bij anderen vraag ik er naar.

    Ik heb halverwege de zwangerschap op m'n werk een framboos gekregen, die kwam dus zo uit de tuin. Heb me ook best druk gemaakt tot ik me realiseerde dat er wel ook echt een kat op gepoept moest hebben, die dan ook besmet moest zijn. Best een kleine kans dus.

    Als ik ergens anders eet vraag ik of alles gewassen is en als ik uit eten ben dan sla ik salades enzo gewoon over.
     
  6. Femke86

    Femke86 Bekend lid

    15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Och wat naar voor je, dat je daar zo'n last van hebt.
    Ik snap je angst, het is je eerste zwangerschap?
    Ik moet je eerlijk zeggen, op het moment van typen heb ik net een ongewassen appel en ongewassen druiven gegeten.
    Ik zou niet in de tuin gaan graven en kijk heel erg uit met rauwe producten (als ik rauw ei heb gebruikt, was ik extra goed mijn handen en het aanrecht bijvoorbeeld) maar verder ben ik echt heel makkelijk hoor.
    Kan het zijn dat je wat meer vatbaar bent voor angsten? Ik kan daar zelf wel snel last van hebben. Dit kan je gevoel natuurlijk ook erg beïnvloeden.
    Er zijn best veel regels omtrent eten als je zwanger bent en dat kan je best angstig maken. Er is natuurlijk altijd een kans, maar ik geloof dat de meeste gevallen gewoon goed gaan als je voorzichtig bent. Ik hoorde laatst van een verloskundige dat je vaak eerst zelf ziek wordt van bijv. rauw ei, dan pas je baby. Dus je kan dan meteen aan de bel trekken.
    Ik denk dat de dingen die je hierboven noemt, niet meteen gevaarlijk hoeven zijn en ik had me zelf geen zorgen gemaakt denk ik. Succes!
     
  7. Char31

    Char31 Nieuw lid

    26 sep 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie. Ja het is mijn eerste zwangerschap en je hebt wel gelijk hoor ik heb sneller angst. Doe daar nu mindfulness en meditatie voor. Dat helpt redelijk. Ik zal proberen meer vertrouwen te hebben :)
     
  8. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Groenten hoef je alleen te wassen als je het rauw en ongeschild eet niet als het gekookt en gebakken wordt. Stel dan BV voor om samen de salade te maken "om te leren hoe Italianen het doen"?
     

Deel Deze Pagina