choleterol te hoog

Discussie in 'De lounge' gestart door jojo32, 12 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    hoi dames heb vorige week een bloedonderzoek gehad waar uit is gekomen dat het best redelijk hoge cholesterol waarde is 7,8 iemand hier bekend mee en tips en wat is er precies goed met eten en wat niet over 3 maand weer bloedprikken en wat er daarna gaat gebeuren nog geen idee
     
  2. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.483
    1.089
    113
    Met eten kan je veel verschil maken.
    Als eerste wordt becel pro-activ en andere 'cholesterol verlagende producten' sterk afgeraden. Gewoon ongezouten roomboter. Google er maar eens op. Qua eten varkensvlees niet meer eten maar rund of kip. Minder vlees, meer vis of vegetarisch. Alle vetten die verzadigd zijn vermijden. Onverzadigde vetten zijn de goede vetten. Dus noten zijn gezonder dan chips. Grote koeken schrappen. Max 1 ei per week. Broodbeleg ook rundvlees of magere dingen als kipfilet. Halfvolle melk ipv volle melk. Bakken in olie ipv vet of liefst zonder vet. Volkoren of speltbrood ipv wit brood.

    Hier staat duidelijk wat de goede keuzes zijn:
    Cholesterol: Ik wil gezond eten bij mijn hoge cholesterol | Thuisarts.nl mobiel
     
  3. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.483
    1.089
    113
  4. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Waarom raad jij pro-activ af? Volgens mijn huisarts helpt het weg degelijk en is het wetenschappelijk bewezen.
    Uiteraard daarbij opletten dat je idd niet te veel verzadigde vetten eet.
     
  5. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Ben ik ook benieuwd naar. Mijn stiefmoeder heeft een te hoog cholesterol (net als de rest van haar familie , ze heeft dus de erfelijke variant) en mijn (stief)broertje heeft het ook. Lopen al jaren bij een internist hiervoor maar die raad juist ook Becel pro activ aan.
     
  6. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.483
    1.089
    113
    Omdat je gezin die wel een normaal cholesterol heeft dit dan dus ook eet. Becel pro active producten zijn niet geschikt voor kinderen onder de vijf jaar, zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.
    Ofwel je bakt en smeert voor jezelf alles apart, of je gebruikt een alternatief wat wel geschikt is voor het hele gezin. Roomboter is dan een betere keuze dan gewone margarine.
    Waarom roomboter gezonder is als margarine of halvarine is een lang verhaal. De korte versie: het is een natuurlijk product met vele malen minder bewerkte vetten. Het lichaam herkent dit beter en verwerkt dit beter. Verzadigde vetten helpen ook het slechte cholesterol af te breken. Het zijn niet de gezondste vetten maar je hebt ze ook nodig.
     
  7. Druif78

    Druif78 VIP lid

    11 feb 2008
    9.724
    0
    36
    Ik had zelf ook een cholesterol van 7,9. Hier een erfelijke factor aanwezig. Tuurlijk hou ik van een chipje op zijn tijd, maar ik eet verder gezond, bmi van 21. Wanneer een cholesterolwaarde zo dusdanig hoog is, is er bijna altijd sprake van een erfelijke component. Met eten kan je het cholesterol wel wat laten zakken, maar wanneer je redelijk normaal, volgens de schijf van 5 eet, dan kan je door het eten niet heel veel verder komen dan een puntje aftrek en zit je nog veel te hoog :(. Ik ben uiteindelijk aan de medicatie gegaan. Beter voorkomen dan genezen.
     
  8. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.566
    468
    83
    NULL
    Noord Holland
    Mijn cholesterol is ook verhoogd en ik neem elke dag een flesje pro-activ drink, dat is voldoende voor een dag, dus geen extra smeersels op brood etc. Buiten dat, een boterham met pro-activ halvarine apart smeren en voor de rest van het gezin roomboter (of iets anders) is geen moeite natuurlijk.
    Verder let ik op dat ik minder verkeerde vetten nuttig.
     
  9. GewoonLinda

    GewoonLinda Fanatiek lid

    4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Met voeding kun je erg veel bereiken.
    Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met een te hoog cholesterol.
    Maar ik heb een programma gevolgd, waarbij veel mensen met een te hoog cholesterol erg heel baat hebben.
    Kijk eens op deze website.
    De EetLijn
     
  10. Veera

    Veera Niet meer actief

    Ik zou becel proactiv gaan gebruiken. Of pillen
    Met voeding bereik je echt nauwelijks iets, heeft niet echt zin en brengt alleen maar gedoe
     
  11. jojo32

    jojo32 Fanatiek lid

    26 nov 2008
    1.871
    8
    38
    nu huisvrouw
    grunn
    ik lees hier al een paar goede tips ik normaal al vrij gezond we frituren niet maar hebben actifrai dus hoop echt met 3 maand dat het weer normaal is dus tips zijn welkom
     
  12. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.483
    1.089
    113
    Voeding kan echt het verschil maken. Mijn man heeft het ook al vanaf zijn 25e. De erfelijke variant en door ons eetpatroon aan te passen is het op een normale waarde gekomen. Zo lang als het zo lukt is dat natuurlijk beter dan pillen te slikken en je kop in het zand te steken.
     
  13. Pluisjee

    Pluisjee Fanatiek lid

    15 mrt 2012
    4.592
    19
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Oké duidelijk ;) nu hadden mijn broertje en moeder altijd hun eigen boter pro activ dus en papa en ik andere boter. ik vond het al zo vreemd want haar internist raden dit namelijk aan.

    Mijn moeder heeft inderdaad veel baat bij goed eten. Maar slikt al jaren medicijnen. Broertje is nogal laks (is nog jong , 21) al moet ik zeggen sinds hij samen woont en een kindje heeft gaat het stukke beter , maar daar merkte je het heel goed bij toen hij rond de 15-16 jaar was. Hij ging vaak naar de snackbar met zijn vriendjes en dit zagen ze tijdens de controles heel goed terug. Eten doet dus al heel veel inderdaad.
     
  14. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.172
    516
    113
  15. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Cholesterol bestaat uit de goede en minder goede vetten, heb je hier ook de waarde van? Ze bepalen die en de warde die jij noemde is dan een gemiddelde.

    Het is en kwestie van de slechte omlaag gaan halen en de goede omhoog. Minder verzadigde vetten eten en meer onverzadigde.

    En sporten! Niets zo goed voor je bloeddruk en cholesterol dan sporten.
     
  16. lianda

    lianda Fanatiek lid

    6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Mijn man heeft ook een te hoog cholesterol. 2 jaar geleden is dit ook uit een bloed onderzoek gekomen. Bij hem was het gevaarlijk hoog dus is hij meteen op medicatie gezet. Helaas kreeg hij van de eerste medicatie spierpijn dus moest er meteen mee stoppen. Toen kreeg hij andere astovastitine. Helaas blijft het hoog en zakt het niet. Elk half jaar moet hij bloed prikken. Kwa boter gebruikt hij ook pro active. Wij gebruiken dit niet. Ook kwa toetjes gebruikt hij speciale. Verder moet hij oppassen met kaas. Verder eet hij eigenlijk alles. Want zelfs met een dubbele dosering van zijn medicijnen zakt het niet omlaag.
     
  17. Islah

    Islah Niet meer actief

    Dit is allang achterhaald hoor... Ik had ook een te hoog cholesterol, en mocht er wel 4-5 per week. Zowel de diëtist als arts hebben me dit verteld.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    ik ben toch echt benieuwd waar jij al die wijsheden vandaan haalt die je zo stellig brengt...

    Maar goed ts: mijn man heeft ook een te hoog cholesterol, erfelijk belast. Met voeding is hij echt heel ver gekomen.
    Geen varkensvlees, maar kip of rund. Oppassen met snoepen en snacken. Eigenlijk zo weinig mogelijk verzadigde vetten.

    Heb je geen folder van je ha gehad? Hier kreeg hij een boekwerk mee met bepaalde etenswaren waarin je kon zien hoeveel vet e.d. het bevatte...echt van sommige dingen vielen wij achterover;)
     
  19. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Er is een verband tussen cholesterol gehalte en hart- en vaatziekten. Hoe hoger je cholesterol over je hele leven heen is geweest, hoe groter de kans op hart- en vaatziekten. Dat verband is net zo duidelijk als dat roken slecht is (+ hoge bloeddruk, overgewicht, diabetes, physieke inactiviteit etc). Wat ook is aangetoond is dat de plantensterolen in Becel Pro actief zorgen voor een lager cholesterol. Je zou denken, dan leidt dat lagere cholesterol dus tot een kleinere kans op hart- en vaatziekten, maar juist dat punt is wetenschappelijk nooit aangetoond bij Pro Active. Ze hebben wel met een studie kunnen aantonen dat Pro Active het cholesterolniveau verlaagt, maar niet dat het ook daadwerkelijk leidt tot kleinere kans op hart-en vaatziekten. Daarom is het nogal omstreden/commercieel, ik zou het niet smeren.

    Je kans op hart- en vaatziekten wordt trouwens door meerdere risicofactoren bepaald. Of je door een arts cholesterol- en/of bloeddrukverlagende medicatie krijgt voorgeschreven hangt af van je leeftijd, geslacht, en hoeveel andere risicofactoren je hebt. Als je niet rookt, geen overgewicht of diabetes hebt, en nog jong bent, dan worden er vooral leeftstijladviezen gegeven (belang van dieet en voldoende beweging). Maar tegenwoordig zijn artsen/onderzoekers er wel steeds beter van bewust dat op elke leeftijd een te hoog cholesterol op den duur schade geeft. Dus ook al merk je er nu nog niks van, je hebt wel een kans dat je eerder last krijgt van hart- en vaatziekten dan andere mensen.

    Statines (cholesterol verlagende medicatie) zijn trouwens wel heel erg duidelijk effectief aangetoond. Ze hebben alleen als bijwerking dat sommige mensen er spierpijn van krijgen. Als je naast een te hoog cholesterol ook nog andere risicofactoren hebt en je waardes zijn over 3 maanden nog verhoogd zou ik daar zeker om vragen bij je huisarts.
     
  20. Ikhier

    Ikhier Lid

    5 nov 2013
    34
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ook over de hoogte van wat je cholesterol mag zijn en de gevolgen van hoog en laag cholestrol zijn de meningen inmiddels al weer aan het veranderen onder de proffesionals.

    Als je met je statines niet verder komt om het te verlagen , geven ze tegenwoordig er Ezetrol bij en deze combi zorgt vaak dan wel voor een grote verlaging van de cholesterol
     

Deel Deze Pagina