Beste dames, Ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen van dames die net als ik een man hebben waarbij een chromosoomafwijking is vastgesteld welke de verminderde vruchtbaarheid verklaard. X Jille
Hoi Jille, Ik kan je niet helpen v.w.b. de chromosoomafwijking. Is deze bij de standaard tests vastgesteld of waren jullie hiervan vooraf op de hoogte? Enig idee al wat dit voor jullie inhoud? Succes meid! Elmo
Hoi Elmo, Wij zijn na de eerste twee zaadonderzoeken doorgestuurd naar uroloog en gyn. Het lab had al aangegeven dat het icsi zou worden. Maar alles moest nog uitgezocht worden dus ook bloed naar Nijmegen. Na 2 maanden kregen we de uitslag dat het weinige zaad veroorzaakt werd door een chromosoomafwijking (gelukkig niet op de geslachtchromosomen). Hiervoor zijn we naar nijmegen geweest bij de klinisch geneticus. Zij heeft ons uitgelegd wat het betekent. Voor mijn man heeft het geen effect (is gezond dus) alleen de zaadaanmaak gaat hierdoor niet goed. De kans op een kindje met dezelfde afwijking is 50% en dan alleen bij de jongetjes. Het kindje is dan gezond, maar zal mogelijk ook minder zaadjes aanmaken. Er is wel een kans van minder dan 1 % dat het een ernstig gehandicapt kindje wordt, dus we hebben medische indicatie voor vlokkentest/vruchtwaterpunctie. Echter deze ernstige variant zal in bijna alle gevallen een miskraam worden. We hebben dit in dec gehoord. Zouden eigenlijk in jan starten met ICSI, maar dat is dus pas in april gestart omdat we dingen uit wilden zoeken. De 1ste is mislukt, maar er zijn nog cryo's die hopelijk do. TP. Jille
Duidelijk! Tjeeez en ik dacht dat zo'n chromosomenonderzoek gewoon standaard was. Heb me nooit zo druk gemaakt over de uitslag, zo zie je maar weer! Jeetje, nou, hoop dat jullie zwanger worden van een kerngezonde cryo! Elmo
Ik heb wel ervaring met een chromossomafwijking, maar niet dat wat jij noemt. Daarom doe ik IVF met PGD. als je info wilt, hoor ik het wel. Verder succes, liefs Hope