Chronische zwangerschapsdementie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Bloem2310, 12 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Hoi allemaal!
    Als eerste: ik weet niet zeker of het hier goed staat, anders mag het verplaatst worden @Beheer.

    Tijdens mijn zwangerschap en na de bevalling merkte ik het al: ik was vreselijk vergeetachtig! Gelukkig vrij normaal in die periode en het zou vast wel weer over gaan.
    Een jaar na de bevalling had ik er helaas nog last van. Ik heb alles al geprobeerd: lijstjes maken (ik vergeet op de lijstjes te kijken of ze überhaupt te maken), agenda bijhouden (ik vergeet m'n agenda mee te nemen of iets er in te schrijven), alarm op m'n telefoon zetten (ik vergeet het alarm te zetten, ik hoor het alarm, zet het uit en ben na een paar seconden vergeten dat het alarm ging of waarvoor het was). Ik besluit de huisarts op te zoeken en zij gaf aan dat ik last heb van chronische zwangerschapsdementie. Het schijnt vaker voor te komen en er is niet echt een remedie voor.

    Intussen kan ik mezelf aardig redden met mijn vergeetachtigheid. Bijvoorbeeld de avond van te voren begin ik al met het klaarleggen van de spullen voor school van mijn dochter, dan heb ik de ochtend erna nog een extra checkmoment.

    Als ik nieuwe mensen ontmoet geef ik altijd aan waar ik last van heb, dat ik dingen kan vergeten die ze zeggen maar dat het dus geen desinteresse is. Het kan dus zijn dat ik soms dingen dubbel vraag of details vergeet (belangrijke dingen en afspraken onthoud ik vaak wel of vraag ik nog eens extra na).
    Echter merk ik bij mijn omgeving vaak wel irritatie hierover. Ergens begrijp ik dit maar aan de andere kant kan ik er ook niet echt iets aan doen. Ik voel me hierdoor soms wel naar.

    Zijn er hier dames die het herkennen? Hoe gaan jullie er mee om? Hebben jullie tips?
     
  2. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.457
    3.313
    113
    Nou ik heb het niet zo erg, maar een jaar na m'n bevalling moet ik over sommige dingen hard nadenken, bijv wat ik gister gedaan heb, wat ik vd week heb gegeten en zoveel meer dingen.

    Ik was altijd het type dat alles echt wist uit m'n hoofd maar nu veel dingen ook niet hoor.

    Moet wel zeggen na een jaar komt zoon nog elke nacht dus kan ook nog slaapgebrek zijn.

    Heb niet echt tips.
     
  3. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Ik wist ook altijd veel uit mijn hoofd en heb mezelf wel getraind te belangrijke dingen te onthouden. Dochter is een geweldige slaper dus dat is 't ook niet...
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Weet je zeker dat het niet ergens anders aan ligt?
    Ik heb het al heel lang, maar hier ligt het aan de schildklier en/of mogelijk b12 tekort.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Dat onderste wilde ik ook zeggen. Ik had ooit een lezing gezien over dementie en er was een vrouw van in de 40die dacht dementerend te zijn. Bleek ze vitamine b12 te kort te hebben.
     
  6. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Volgens mij ben ik er al eens op gecheckt maar ik zal er nog eens naar kijken. Bedankt!
     
  7. Sammie85

    Sammie85 Bekend lid

    22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Herkenbaar hoor. Niet in zo'n erge mate maar voordat ik van de oudste zwanger was hoefde ik nooit iets op te schrijven en nu vergeet ik het allemaal. Als ik het niet opschrijf of in mijn agenda zet dan vergeet ik het. Gelukkig gaat het steeds beter met alles noteren en ben ik er ondertussen wel aan gewend dat het zo is.
     
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Poeh bij mij heeft het zeker een jaar geduurd eer ik weer redelijk functioneerde als voorheen. Maar ik moet wel opmerken dat de 'code' die ik schreef voordat ik zwanger was, toch aanzienlijk genialer in elkaar zat dan wat daarna kwam. Kwam stukken tegen van voor die tijd....oh wow, heb ik dat geschreven...vet cool! Toch best lullig als je inmiddels wat jaren verder bent.

    Die B12 had ik destijds ook gelezen, zou die inderdaad eens nader bekijken. En vergeet ook niet, als je slapeloze nachten nog geregeld hebt, dan werken je hersenen ook in semi pauze modus. Je draait meer op auto pilot dan dat je werkelijk wat registreert. Ik hoef ook echt mn studieboeken nu er niet bij te pakken, kan 100x die pagina lezen en snap nog steeds niet wat er staat. Dochter is al 9 maanden een slechte slaper, gaat nu iets beter nu de medicatie er uit is, maar nu de gewoonte er nog uit trainen.
     
  9. Babyvijf

    Babyvijf Fanatiek lid

    23 okt 2018
    1.503
    1.333
    113
    Vrouw
    Ik heb dit ook. Mn jongste is nu 16 maanden maar het is zelfs zo erg dat als ik iets vraag aan iemand. En die persoon antwoord. Dat ik dan vergeten ben wat ik vroeg en serieus niet snap waar ze t ineens overhebben. Dan vraag ik waarom begin je daar ineens over. En andere dingen zoals mn ouders hun trouwdag, verjaardagen. Dat weet ik wel.
    Ik heb nog nooit van chronische zwangerschapsdementie gehoord. Maar als ik t zo lees denk ik jeetje ja ik vergeet zelfs best belangrijke dingen. Zo laar ik soms vriendinnen urenlang wachten op me en dan heb ik geen idee dat we een afspraak hadden. Gelukkig weten zij dit nu van me en appen ze me als ik halfuurtje te laat ben zo van hey kom je nog... Maar ik schaam me er echt voor.
    Ook merk ik als ik in gesprek ben dat er eengedeelte niet bij me binnenkomt.
    Heb jij dat ook?
     

Deel Deze Pagina