Misschien zit er een basisschoolonderwijzer op het forum die mij kan helpen in Jip en Janneke taal. Ik ben benieuwd hoe je bij cito’s bepaald hoeveel fouten welke betekenisheeft. Het gaat om Citp groep 4 versie 2.0. Dus stel begrijpend lezen of rekenen en mijn kind maakt 10 % fouten van de 50 opgaven. Wat voor betekenis kan ik als ouder hieraan toekennen. Ik wil zelf een beeld vormem van waar ik aandacht aan moet besteden. De normeringstabellen op internet kan ik denk ik niet zoveel mee of heb ik het mis?
Dat hoef je als ouder niet te bepalen toch? Je krijgt van de leerkracht de uitslag. Of ben je thuis cito's aan het oefenen?
Nee dat snap ik, maar ik snap niet waar jij zelf een cito moet waarderen? Als onze kinderen een cito gemaakt hebben dan komen die met score. De cito's zijn in januari en juni, daarom vind ik de vraag opvallend en dat motiveert mij tot doorvragen. Ik zou hier als ouder nl ver van blijven. Mocht je thuis aan het oefenen zijn, dan help je daar niet echt je kind mee. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik vraag mij alleen af of er leerkrachten antwoord op gaan geven, want die zijn er ook niet zo'n fan van dat ouders zelf met cito aan de slag gaan.
Omdat je daar het kind en de leerkracht niet mee helpt. Cito toetsen analyseren vergt iets meer tijd en kunde dan een normeringstabel via internet aflezen. Als ze al online staan...
bedankt Luca. Ik heb wel wat aan die link die je hebt gedeeld. Fijn! De personen die niet meedenken maar alleen dwarsliggen laat ik maar voor wat het is. Het helpt vaak niet.
Toch wel relevant om te weten wat je precies wat wilt. De informatie op die link is bv. andere info dan waar ik dacht dat je naar op zoek was. Als je inzicht wilt hebben in de score op een toets die een kind op school heeft gemaakt, dan zou ik vooral met de leerkracht of intern begeleider in gesprek gaan. Behalve de totaalscore is het namelijk ook interessant en relevant om te kijken wat er uit de scores op specifieke vragen (en daarmee wellicht specifieke onderdelen, bv. optellen of juist aftrekken, ik noem maar wat) op te maken valt. Dan heb je de informatie die je nodig hebt mbt waar aandacht aan besteed moet worden (al vind ik dat dat eigenlijk voornamelijk op school thuis hoort). Hier hadden ze dit schooljaar trouwens een paar weken na de zomervakantie de eind Cito van vorig jaar. Het rapport met de uitslagen daarvan hebben ze pas gehad.
Ik heb al aangegeven waar ik naar op zoek ben en waarom. Ik wil weten welke betekenis ik moet toekennen aan bijv. 10% fout/ 90 % goed bij een cito toets. Dat is een vrij duidelijke vraag. Waarom en wat ik daar verder mee moet dat was niet mijn vraag, want daar kan iedereen wat vinden en dat mag maar is voor mij irrelevant. En dat ik met de leerkracht en intern begeleider in gesprek kan, is mij bekend.
Heb nog nooit een cito " uitslag" gehad waarin stond hoeveel % foute antwoorden en hoeveel % goede antwoorden mijn kind had gegeven. Kreeg altijd zo'n lijntjes grafiek, zwart was gemiddeld en de gekleurde lijn gaf aan wat mijn kind had gedaan. Daar keek ik eigenlijk weinig naar, zag het meer als een leidraad voor de leerkracht. Maar nu bevestigde de cito's eigenlijk altijd wat de leerkracht en de rapportcijfers ook aangaven. Kan me voorstellen dat, wanneer hier een groot verschil in zit, je als ouder er anders naar kijkt.
Sorry, dat ik probeer te helpen! Ik denk dat ik je toch niet goed begrepen heb, omdat je wat had aan die link, maar ik daar de percentages ed ook niet zie staan. Maar ik zal het aan anderen overlaten, die je kennelijk wel/beter begrijpen!
Dan heb je toch juist wel de normeringstabellen nodig? Die geven aan op welk niveau je zit. En dat niveau geeft weer aan hoe je zit ten opzichte van het gemiddelde. Op deze pagina staat dan weer wat die score betekent. https://wijzeroverdebasisschool.nl/uitleg/cito-toetsscores
Het % goed of fout zegt niks. De normering van CITO werkt namelijk niet op basis van een (vast) % goede antwoorden. Het kan per toets verschillen welke score bij een bepaald % hoort. Dus bij de ene toets kan 87% goed bijvoorbeeld een II zijn en bij een andere een III score. Daar komt nog bij dat de normering ook afhankelijk is van het moment van afname. Je zit nu tussen twee afname momenten in. Stel dat je nu de toets van eind vorig schooljaar opnieuw afneemt. dan kun je niet dezelfde normering gebruiken om he niveau te bepalen. Je kind heeft immers sinds het officiële afnamemoment van die toets alweer een paar maanden onderwijs gehad. Je zou wel kunnen kijken wat vorige keer de vaardigheidsscore was en dat vergelijken met de vaardigheidsscore van de nieuwe afname. Je zou dan vooruitgang moeten zien. Eventueel kun je ook naar de DLE kijken. Verder eens met wat mensen hierboven al zeggen: aan een uitslag alleen heb je vrij weinig als je een kind vooruit wilt hebben. Dan zul je ook moeten kijken naar het type opgaven dat goed / fout is gemaakt.
Cito 2.0 toetsen zijn oud en daarmee de bijbehorende normtabellen ook. Dus mocht je in staat zijn normtabellen te vinden en ze ook nog juist te interpreteren, dan nog geeft het geen reeel beeld aangezien de normen de afgelopen jaren redelijk zijn aangepast en er inmiddels 2 nieuwe toetsgeneraties op de markt zijn. Daarbij toetsen ze ook niet meer de inhoud die tegenwoordig getoetst wordt.