Cito toets (leed)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Browny89, 31 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Mijn dochter zit in groep 3 en heeft helemaal geen zin om de cito toets weer te moeten maken.
    Ze is wel intelligent, maar omdat ze geen zin in de toets heeft scoort ze tot nu toe het laagste percentage van Nederland. Ze is heel snel en makkelijk met antwoord, leest de vraag nauwelijks.
    Helaas doet de juf er weinig mee. Ze krijgt altijd een slecht rapport hierdoor, maar ik weet dat er veel meer in zit. Is dit herkenbaar voor ouders? Moeten we hier iets mee doen, of groeit ze hier vanzelf overheen?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Ze zit pas in groep 3, dus dit is pas de tweede keer dat ze Cito’s moeten maken. Altijd een slecht rapport lijkt me daarom een beetje overdreven.
    Verder gaat een rapport helemaal niet alleen over de uitslag van de Cito’s. Het gaat om zoveel meer, een stuk inzet en motivatie. En sociaal emotioneel. En lagere score geeft dus niet direct een slecht rapport.

    En het is maar een rapport, niemand in haar leven gaat ooit nog vragen wat voor scores ze op haar groep 3 cito had. Leg haar niet die druk op.

    Wat er ook uit komt, het verandert haar als persoon niet.

    En mocht er nou op de Cito’s totaal iets anders uitkomen dan bij de methodetoetsen dan valt dat juf ook wel om en kan er gekeken worden waardoor dat komt.
     
    puzzelstukje, Damay77, Juul75 en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.732
    113
    Hier sluit ik me helemaal bij aan.
    En nog even als toevoeging dat alles in groep 3 wordt opgelezen door de leerkracht. Het gaat dus niet om slecht lezen.
     
    Kaatje92, olleke, Dubbelgeluk en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Dit!
    En een kind van 6-7jaar dat geen zin heeft om de cito te maken.. ik zou haar er vooral aan laten wennen dat ze het niet overal voor het uitkiezen heeft. Je zit op school en je doet wat juf zegt. Heel veel moeilijker dan dat is het niet.
     
    Shay25, puzzelstukje, Damay77 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Waarom krijgt ze een slecht rapport?
    Hier staan de cito 's enkel online en die kijk ik sws nooit.
    Die hoor ik wel bij het ouder kind gesprek.
    Hier op school wordt er nauwelijks nadruk gelegd op het maken van de cito toetsen.
    Hier werken ze met Dia toetsen en dit wordt over een maand uitgesmeerd en het wordt dan verder ook niet zo nadrukkelijk benoemd.
    Ik vraag me dan ook af waarom je dochter in groep 3 hier zo mee bezig is.
    Zit ze nu in groep 7/8 dan is er wat voor te zeggen maar zo jong al?
     
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Kleutercito’s zijn niet meer verplicht en sindsdien maken veel scholen ze niet meer, maar sommige scholen doen ze nog wel, dus het kan ook dat TS-ers’ kind ze nu voor het derde jaar maakt.

    Hoe bedoel je dat de juf er niets mee doet, heb je dit met haar besproken en geeft ze geen verklaring of advies of bedoel je wat anders wat ze niet doet?
    Hoe maakt ze methodetoetsen, want als ze geen zin heeft in Cito, heeft ze dan wel zin in andere toetsen? En gewoon de rest van haar schoolwerk.
    Geen idee wat het probleem is, als ze niet gemotiveerd is en geen zin heeft om wat uit te voeren, gaat ze vanzelf wel inzien dat als ze weinig tot niets aan die toetsen doet, ze ook zulke resultaten heeft. Maar wie weet speelt er wel wat anders, faalangst, leesproblemen, concentratieproblemen, toch een wat lagere intelligentie dan gedacht o.i.d. In die laatste gevallen is het goed om er wat mee te doen. Heeft ze deze juf volgend jaar ook?
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Zo zou het moeten zijn idd, maar er zijn ook scholen (zoals hier :|) waar alles om de cito draait. Lijkt wel alsof dat het enige is waar ze naar kijken. Wij krijgen nu zelfs mails dat ze op tijd naar bed moeten, waar ze kunnen oefenen etc. Belachelijk vind ik het en doe er ook niet aan mee. Op die manier creëer je alleen vals positieve uitslagen, heeft niemand wat aan.

    Buiten dat, zo bezig zijn met de cito in groep 3 is zinloos. Lekker laten gaan. Mijn oudste was er zelf trouwens ook al mee bezig in groep 3, maar denk ook omdat leraren er veel druk op leggen, maar zal ook per kind afhankelijk zijn, want mijn jongste in groep 7 vroeg zich laatst nog af wat cito's eigenlijk zijn (en die leraar legt er genoeg druk op).
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Waarop baseer je dat ze wel intelligent is, maar gewoon geen zin heeft? Buiten dat cito's op deze leeftijd gewoon nog heel weinig zeggen kan het misschien ook zijn dat je een verkeerd beeld hebt van haar intelligentie?
    Zo niet, kan ook hoor, hier 2 slimme kinderen, die alleen maar 4 en 5 scoorde op de kleutercito's. Vanaf groep 4 ging dat ineens naar 1 gemiddeld.
     
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Concentratie voor iets wat nog niet interessant gevonden wordt is lastig op die leeftijd. Bij mijn middelste in groep 2 kreeg ik een iets wat verbaasde juf dat hij een veel betere werkhouding had tijdens de cito dan de andere kinderen. Dus denk ik dat in groep 2 sowieso te verwachten valt dat niet iedereen 'zin' heeft om erbij te blijven. In groep 3 gaan ze meer leren om mee te gaan met het programma. Daar is de ene sneller in dan de ander. Als de kennis er wel goed in zit zou ik mij nog geen zorgen maken. Als er wel gaten zijn zou ik daar naar kijken ipv de houding.
     
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.135
    4.353
    113
    Home
    Geen druk op die citos leggen
    Maar geen zin vind ik vreemd voor een kind in groep 3
    En een slecht rapport als ze intelligent is lijkt mij vreemd want dat draait niet alleen om toetsen
    In groep 3 is vooral lezen erg belangrijk


    Ik heb het thuis nooit over de Cito’s mits ze er zelf over beginnen m’n oudste zegt uit school we hadden Cito en het was echt makkelijk maar ik ga er echt niet continu naar vragen etc
     
  11. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.342
    12.031
    113
    Vrouw
    Hoe zijn haar cijfers voor de methodetoetsen?
    Hier zitten de citouitslagen wel in het rapport, maar dan achter een apart tabblad achterin het rapport. Ze staan dus ook los van het echte rapport.
    Ik weet vaak niet eens wanneer precies de citotoetsen worden afgenomen. De kinderen vertellen het wel eens tussen twee happen door: "we hebben vandaag een citotoets gedaan" en dan is het voor hen alweer klaar.

    Het slecht lezen gaat in groep 3 niet op, want de toetsen worden in groep 3 helemaal voorgelezen. Het enige wat ze hoeven te doen is het woordje of antwoord van de som op te schrijven.

    Probeer te achterhalen of het echt desinteresse is of wat anders. Misschien vind ze het te moeilijk. Of juist erg makkelijk en saai.
    Mocht het echt alleen maar geen zin zijn zou ik bij mijn kind dus echt inzetten op: geen zin is onzin. (Sorry als ik het wat cru zeg, maar ze zal dus gewoon zin moeten maken) Het leven bestaat niet uit alleen maar lol en hoe ouder hoe meer dingen moeten ipv vrije keus.
     
    Felice, Zonnestralen en suus1983 vinden dit leuk.
  12. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    Welke citotoets maakt ze slecht? Allemaal toetsen, rekenen, spelling, woordenschat, technisch lezen?

    En wat bedoel je met ‘de juf doet er weinig mee’? Wat hebben jullie al besproken? Heeft de juf uitgelegd waar de scores vandaan komen, etc.

    Hoezo is haar rapport slecht? Staan er alleen toetsscores is, of wordt ook haar werkhouding als onvoldoende bestempeld, etc.

    Met de informatie die je geeft kan ik niet zo veel dus. Maar goed, ik ben zo’n moeder die weinig waarde hecht aan citotoetsen an sich, zeker niet in groep 3… Het gaat om het totaalplaatje. Heeft je kind aansluiting in de klas, gaat ze met plezier naar school, verveelt ze zich of is het te moeilijk, welke vakken vindt ze wel/niet leuk, hoe is haar werkhouding.

    Een citotoets is niet meer dan een objectief meetmoment. Daaruit volgt de onderwijsbehoefte van een kind. Oftewel waar is nog werk aan de winkel en wat wordt goed beheerst. Maar om nou te zeggen dat ze een slecht rapport heeft (zoals jij het weergeeft) omdat ze slechte citoscores heeft, gaat er bij mij niet in.
    Dus ik zou als advies geven: kijk eens naar het totaalplaatje.
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  13. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Maar hebben de cito’s dan zo’n invloed op het rapport? Hier draait het rapport juist om de methode, cito-grafiekjes zitten er op losse blaadjes bij. Mijn jongste scoort op cito’s lager dan op methode-toetsen. En bv op haar rapport gaat het ook over werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling, muziekles, gymnastiek etc. Veel uitgebreider dan 2x per jaar een meetmoment met een cito-toets dus.
     
    Anna009 vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wow dat vind ik wel heel erg ver gaan dat ze er zo op hameren vanuit school.
    Is echt niet goed voor die kinderen. Die worden er stik onzeker van.
    Je zou maar net een slechte dag hebben en je cito verknallen en school begint daar dan direct van te steigeren.
    Ben blij dat ze er hier wat meer ontspannen mee omgaan.
     
    Browny89 en suus1983 vinden dit leuk.
  15. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Ben ik de enige die denkt: het is nog maar groep 3?
    En niet om je kind naar beneden te halen maar waar baseer je het op dat jij je kind intelligent vindt en dat dus de resultaten niet kloppen omdat je kind geen zin heeft om ze te maken?
    Dan moet ze dat ook leren, het is school en als je je best niet doet dan zijn de resultaten er ook naar.
    Ze is natuurlijk ook nog erg jong.

    Ik vindt mijn zoon ook best intelligent (groep 5) maar toch geeft de test bij het logopediecentrum aan dat hij een lichte TOS heeft en hij net op het gemiddelde zit qua intelligentie.
    De tijd zal het leren want op de Cito scoort hij bij alle leesonderdelen I+ of I dus eigenlijk snap ik er niks meer van want begrijpend lezen was/is zijn zeer zwakke punt.
     
    puzzelstukje en suus1983 vinden dit leuk.
  16. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Eens met wat de dames hierboven gezegd hebben. Het is pas groep 3.
    Dat kan nog alle kanten op qua ontwikkeling.
    En mocht het zo zijn dat ze het echt niet zo goed kan, dan is dat zo en kan je daar weinig aan veranderen.
     
  17. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    #17 Browny89, 2 jun 2023
    Laatst bewerkt: 2 jun 2023
    Bedankt voor jullie reacties.

    Hier is de cito score helaas meteen ook het rapport.. De tussentijdse toetsen maakt ze heel afwisselend, als ze zin heeft dan heeft alles de hoogste score, als ze geen zin heeft alles het slechtste.

    Ik kwam net op internet de term 'strong willed' tegen. Dat is echt haar karakter, precies mijn dochter. Ze doet alleen dingen als ze er zin in heeft. Zelfstandig / luistert niet naar anderen. Het is heel moeilijk om daar mee om te moeten gaan, zowel thuis als op school. Als ze er geen zin in heeft doet ze het niet. Ik hoop dat als ze ouder wordt gaat merken dat ze niet altijd alles kan bepalen.

    Vooral nu zo bij dingen die echt moeten zoals de cito komt het naar voren. Maar ook eerder wel eens in 10 minuten gesprekjes heb ik juf in groep 1 en 2 er over gehoord. Als ze iets niet wou dan werd het hem ook niet. Nu met de cito heeft het echt gevolgen.

    Zelft thuis leest ze elke avond boekjes,dat is nooit een probleem, maar het moet wel uit haar zelf komen, niet opgelegd dan wordt het niets...
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Bij mijn zoons zit het hoofd regelmatig vol. Als ze teveel prikkels hebben gehad die ze zelf niet gekozen hebben lukt het niet zo goed om te schakelen naar een nieuwe actie die vanuit een ander komt. Vooral bij mijn middelste lijkt dat door een sterke wil te komen. Maar eigenlijk zit er een onvermogen achter die door bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt. Ik zou waakzaam zijn op de achterliggende reden.
     
  19. Browny89

    Browny89 Bekend lid

    22 jan 2018
    687
    676
    93
    Vrouw
    Overprikkelt herken ik ook wel. Is hij ook gediagnostiseerd op iets of is het gewoon karakter? dat vraag ik me steeds af bij mijn dochter. Ik denk zelf karakter maar ik twijfel soms wel.. dit is het opvallenste wat ze heeft: altijd haar zin willen doen / heel zelfstandig, alles zelf willen doen / kan overprikkelt raken als ze te veel prikkels heeft gehad. Ze kan ook heel intens huilen als ze haar zin niet krijgt, echt weer een peutertje zeg maar terwijl ze al 6 jaar is.
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    Dat klinkt herkenbaar in mijn middelste. Ik heb een sterk vermoeden van autisme. Ik ben nog in de fase waarin ik twijfel of ik ze wil laten testen. Mijn oudste is wat a-typisch. Hoge empathie, heeft zichzelf aangeleerd om te maskeren. Als hij nog wat ruimte is zijn hoofd heeft zet hij dat in om flexibel te zijn. Maar het kost energie en als dat op is is hij net een trein die niet van zijn spoor af wil wijken.

    Of het karakter is zou ik niet kunnen zeggen. Je wordt zowel met de basis van jouw karakter als met een bepaalde hersenstructuur geboren. Ik heb er geen antwoord op hoe je dat uit elkaar zou kunnen houden.

    Het hebben van autisme is ook niet hetzelfde als de diagnose krijgen. Vooral bij meisjes/vrouwen wordt dat te vaak over het hoofd gezien.
     

Deel Deze Pagina