Co-ouderschap; verdeling. Behoefte aan advies

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door yeps, 23 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Vraag aan de mensen die gescheiden zijn en hun kinderen via co-ouderschap zien.
    Wij zijn nu 2 maanden uit elkaar met de volgende verdeling : 5-5-2-2 (dus..kinderen op ma en di bij 1 ouder, op wo en do bij de ander, de weekenden de ene week bij de 1 , de andere week bij de ander).
    Nu geeft oudste (12 jaar) aan dat ze zich in de 2 dagen 'op bezoek voelt' , de wissel te snel is en zich die 2 dagen niet thuis voelt. Zij zou het liefste week om week hebben.
    De jongste (10) vindt 5 dagen weg van 1 ouder al teveel dus ziet week om week niet zitten.
    Wij als ouders vinden de huidige verdeling fijn, maar willen wel onze kinderen volgen om te kijken wat voor hun het fijnste is. Ik snap de oudste goed; ze is vooral bezig met in en uitpakken (van schoolboeken, kleding die ze wil meenemen enz) en het is inderdaad vrij kort.
    Heeft iemand ervaring met een andere verdeling dat week op week af, of onze huidige verdeling? Ik kom niet op een andere goede verdeling om het voor beiden fijn en overzichtelijk te maken.
    Wellicht ten overvloede; de kinderen ieder een eigen omgang die passend is laten volgen is geen optie.
    Ik hoor het graag. Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  2. Brunette

    Brunette Bekend lid

    22 aug 2008
    666
    256
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Mijn kinderen zijn precies even oud, en wij hebben dezelfde zorgverdeling als jullie nu (5-5-2-2). Wij hebben ook nagedacht over week om week. Om de lange week te breken zouden we dan beiden in de week van de ander een vaste middag hebben met de kinderen. Dus bijvoorbeeld: ze zijn een week bij papa maar op woensdag vanuit school tot na het eten bij mama. De week erna zijn ze bij mama maar op donderdag vanuit school tot na het eten bij papa. Dit is dus zonder slapen, en zonder gesleep van spullen. Ook handig ivm werk, je hebt dan beiden een vaste middag waarop je de kinderen altijd hebt, en een vaste middag waarop ze er nooit zijn.

    Wij hebben toch gekozen voor de andere verdeling voor nu, inderdaad ook omdat de jongste dat fijner vindt, maar ik denk dat zodra de jongste naar de middelbare school gaat (over 2 jaar) dat we overstappen op de week om week verdeling.
     
  3. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.604
    5.886
    113
    Mijn dochter doet, op eigen verzoek, week om week. Werkt voor iedereen prima maar vooral voor haar. Ze is meer relaxed en minder gejaagd. Heeft nu ook niet meer het gevoel dat ze constant heen en weer aan het gaan is.
     
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Dat continu heen en weer brengen is echt heel onrustig voor kinderen. Ook onduidelijk want wanneer ben je mu precies waar. En hoe moet dat met sport en speelafspraakjes etc. Daarbij kost het ook tijd en gesleep met spullen (zeker op de middelbare met boeken of anders met kleding of sportspullen.

    Het beste is om de week. En dan (indien mogelijk) ouder 1 maandag op school afzetten waar ouder 2 ze ophaalt. Of zondag eind van de dag (als je veel spullen hebt). Maar ruim voor bedtijd.
     
  5. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Oe ik als ouder zou gek worden van deze verdeling. Wij hebben om de week en elke maandag is zoon bij mij ivm zwemles. Ik haal hem dan van school, zwemmen eten en slaapt bij mij. Dinsdag breng ik hem naar school en papa haalt hem dan op.

    Dit vond ik al vervelend dus wordt het waarschijnlijk van donderdag tot week erop vrijdag bij mij. En van vrijdag tot Donderdag bij papa (zwemles dan donderdag)



    Ik zou vooral kijken naar wat kan en de kinderen fijn vinden. Om en om en dan op woensdag bij de andere ouder misschien?
     
  6. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Het punt is dus dat we 2 kinderen hebben die echt een andere behoefte hebben. Jongste dochter vindt 5 dagen de andere ouder niet zien al veel te veel en wil echt geen week om week. Oudste vaart wel op rust en overzicht en wilt week om week.
    Opzich is 5-5-2-2 geen rare verdeling hoor. Het is in de regel dat of week om week als je kijkt naar de meest voorkomende verdelingen en onze verdeling is voor de kinderen niet onduidelijk hoor; ze zijn altijd dezelfde weekdagen bij 1 ouder. Het is inderdaad wel veel gesleep, vooral voor de oudste met alle boeken voor school. Haar vader en ik brengen de spullen heen en weer maar ze moet t wel zelf inpakken
     
  7. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.400
    1.788
    113
    Bij mensen in mijn omgeving is woensdag wisseldag na het eten. Het weekend is om en om.
    Dus ouder a heeft het kind op zondagavond na het avondeten, woensdag na het avondeten naar ouder b. Vrijdagavond gaat kind weer naar ouder a en omdat het kind daar het weekend is gaat kind woensdagavond naar ouder b. Als ouder b het kind in het weekend heeft, is het kind daar van woensdagavond tot zondagavond
     
  8. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.400
    1.788
    113
    Ik was zelf 12 toen mijn ouders uit elkaar gingen. Ivm het werk van mijn vader waren wij dus het weekend bij hem en door de week bij mijn moeder.
    Ik weet nog goed dat ik het altijd heel vervelend vond om mijn tas met kleding vrijdag mee moest nemen naar school om naar mijn vader te gaan. En dat was maar 1 keer per week. Vaker wisselen in mijn ogen is niet wenselijk voor een kind, tenzij het kind dat zelf nadrukkelijk om vraagt
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  9. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Dat is vrijwel dezelfde verdeling als wij nu hebben inderdaad. En die is voor ene kind wel fijn en voor de ander niet
     
  10. yeps

    yeps Bekend lid

    27 aug 2012
    506
    18
    18
    NULL
    NULL
    Ze nemen de spullen niet mee; wij zorgen altijd dat de spullen bij de ander komen, maar t is 1x in de 2 weken wel veel wisselen. De andere week maar 1x
     
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.400
    1.788
    113
    Het ging mij er niet om dat ik die spullen mee moest nemen maar omdat er gewisseld werd. Ging zo tegen mijn gevoel in
     
  12. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Misschien het ene kind week om week. De andere zoals het nu is
     
  13. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.181
    940
    113
    Zuid-Holland
    Dit is ook onze regeling. Betekent 60% bij mij, 40% bij vader.
    Elke zondagavond tot woensdagavond dus bij mij, woensdagavond tot vrijdagavond altijd bij vader. Weekenden om en om. Vakanties verdelen we ook.
    Zomervakantie 3 om 3 weken. Kerstvakantie en meivakantie elk 1 week en dan voorjaarsvakantie bij ouder a en herfstvakantie bij ouder b.
    Kids hebben er vrede mee, ja tuurlijk soms is de wissel best wel eens snel alweer, maar ze zijn ook altijd weer blij om de andere ouder weer te zien.
     
  14. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Maar iedereen die week op, week af suggereert zegt ook elke week 1 middag bij de ander. Als dat de woensdag is, haal je ze om 12 uur op uit school en breng je ze om 19.00 uur bij de ander. Dan zien ze je toch? Dus dan is dat probleem toch opgelost?

    Als je niet per kind de regeling kan aanpassen, dan zijn dit toch je enige opties? Veel meer smaken zijn er simpelweg niet!

    Het is ook nog zo vers, er zal vanzelf enige mate van gewenning ontstaan.
     
  15. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.181
    940
    113
    Zuid-Holland
    En dit doen wij dus nooit, tassen met kleding gaan nooit mee naar school. Wisseling is echt altijd rond avond eten.
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.671
    33.039
    113
    Mijn man heeft kinderen uit zijn eerste huwelijk en zij zijn eens per maand een weekend bij ons.
    Periode gehad dat (stief)dochter 2x per maand een weekend bij ons was maar dat is maar een korte periode geweest.
    Toen wilde ze op een gegeven moment met vriendinnen afspreken in het weekend. Had daar ook de leeftijd voor.
    (Stief)zoon is tot vorig school jaar elke woensdag na school tot na het eten gebleven en werd dan weer opgehaald. Vanaf dit schooljaar niet meer want toen kreeg zijn school een continu rooster:
    Dus nu weer oude regeling en eens per maand. Ik ben hier tevreden over, de kinderen ook. Man ook.
    Het was anders gelopen denk ik als wij dichter bij ex van man in de buurt hadden gewoond maar zij wonen in Hoorn en wij in Alkmaar dus dat is niet handig. We hebben ook bewust ervoor gekozen om verder weg te gaan wonen. Niet vanwege die kinderen maar om andere redenen.
    Zo is het goed.
    Ik zie in m’n werk dat er zoveel verschillende regelingen zijn (ik ben gezinsvoogd) en het is zo afhankelijk van wat het beste is voor het kind/de kinderen.
    Helaas vergeten veel ouders dat, maar zoals ik het lees bij jullie kijken jullie goed naar wat het beste is en kunnen jullie nog vrij goed met elkaar door één deur.
    Of heb ik dat mis?
     
  17. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.671
    33.039
    113
    Waarom zou dat onrustig zijn? Er zijn ook best veel kinderen die daar goed op gaan en ook al klinkt het onrustig in de oren van ‘ons volwassenen’ voor hen is juist die onrust rustig. Mits je duidelijke afspraken erover hebt en niet de ene keer dit en de andere keer dat.
    Kalender wil dan ook nog weleens goed werken.
     
    Syane en Zoe123 vinden dit leuk.
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.406
    3.957
    113
    noord holland
    En als jongste nou eens een tijdje mag proberen hoe het is om week om week te hebben? Met (in het begin?) de mogelijkheid om een keertje in de week bij de andere ouder te eten?
    Misschien klinkt het vooral te lang voor jongste en valt t in de praktijk eigenlijk wel mee?
    Of misschien is tijdelijk dat ene eetmomentje bij de andere ouder wel voldoende om zo'n week te overbruggen en over een tijdje niet meer nodig?
    Het is ook nog maar kort geleden om al helemaal gewend te zijn aan het tijdelijk missen van de andere ouder. Over een tijdje is dat wellicht wat meer in het ritme om gewend aan te raken. Meer rust in de om en om weken kan ook veel goedmaken, daarin kan ik oudste wel begrijpen.
     
    GossipGirlxoxo en Roanna vinden dit leuk.
  19. Damali

    Damali Fanatiek lid

    18 aug 2008
    1.236
    170
    63
    Ervaring van iemand dicht bij mij.
    Eerst zelfde regeling als jou nu, dat een tijdje gedaan, maar werkte voor niemand echt fijn.
    Maar 1 week mama of papa missen vonden ze ook moelijk.
    Dus afgesproken wel te doen en dat ze altijd mama of papa mochten bellen ennin het begin ook even naschool op woensdag elkaar te zien.
    Na een tijdje waren ze gewend en is het alleen bellen geworden wanneer Kids het wilde.
     
  20. Villa Kakelbont

    Villa Kakelbont Bekend lid

    13 okt 2020
    899
    1.507
    93
    Vrouw
    Mijn broer is ook gescheiden. Hij heeft er met zijn ex voor gekozen om zelf als ouder te wisselen. De kinderen wonen vast in het oude huis en in het weekend wisselen de ouders van huis. Dus hij en zijn nieuwe partner gaan dan daar een week wonen en de week erna zijn ex met haar nieuwe partner.
    Op woensdag eten ze altijd met elkaar in het ouderlijk huis.
    Dit moet financieel wel kunnen natuurlijk want je hebt dan met 2 gezinnen 3 huizen
     
    Kindje3 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina