Co sleeper of wieg?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door minimee, 2 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hoi!

    Momenteel 34 weken en ik begin ineens te twijfelen over de wieg die al weeeeken klaar staat :p(hormonen enzo haha).
    We hebben een prachtig antiek gietijzeren wiegje staan op onze slaapkamer. Nu is de slaapkamer vrij groot en staat hij tegen de andere muur tegenover ons bed. De ruimte naast ons bed is echter beperkt.
    Ik begin toch te twijfelen wat nu "fijner" is.. een co sleeper of het wiegje.

    De wieg geeft meer ruimte om zelf uit bed te stappen (met een co naast het bed hebben we helemaal geen ruimte meer eruit te krabbelen). Maar hij staat wel verder weg, dus dat is dan misschien voor de kleine minder prettig?
    Mijn man (en ikzelf ook) slapen beiden heel erg licht en worden wakker van ieder zuchtje dus dat is ook 1 van de redenen dat we een wiegje hebben staan ipv een co (bij de andere jongens sliep ik gewoon hele nachten niet door het gekreun en gesteund haha:D)

    Dus.. ik zit even in twijfel modus. Wat is jullie ervaring met een co sleeper en/of wieg? En zou het voor de kleine heel veel uitmaken of hij wel of niet direct naast ons bed staat (wel op de kamer)?
     
  2. Sugarsnap

    Sugarsnap Actief lid

    8 apr 2022
    402
    394
    63
    Vrouw
    Wij hebben voor een co sleeper gekozen zodat ik er zelf fysiek makkelijk en snel bij kan. Ik ben niet geweldig ter been en snel uit bed ook. Maar tevens vind ik het idee fysiek dichter aanwezig te zijn met een cosleeper erg fijn. Ik kan al geen borstvoeding geven, dus.. alles wat wel fysiek dichter kan is hier mooi meegenomen :)

    Voor de rest denk ik dat het erg persoonlijk is. Ook in wat je zelf fijn vindt of gaat vinden in nabijheid, bereikbaarheid etc.
     
  3. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.025
    2.163
    113
    De oudste twee had ik in een wiegje/kinderwagenbak bij ons op de kamer. De jongste in een cosleeper. Ik vond de cosleeper echt heerlijk. Ik gaf wel borstvoeding, dus het was nog heel handig ook. In en uit bed was inderdaad wel wat lastiger, zeker in het begin als je toch al wat moeilijk beweegt, maar dat wende snel genoeg.
    Maar goed, de oudste twee hebben het ook in de hoek van de kamer prima gedaan hoor. De oudste sliep zelfs al na een paar weken op zijn eigen kamer, omdat ik inderdaad zelf slecht sliep doordat ik constant naar zijn geluidjes lag te luisteren. Bij de andere twee was ik daar blijkbaar al meer aan gewend en sliep ik er ook wel doorheen (of ik was gewoon nog veel vermoeider, haha).
     
  4. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Hier laatste keer een co gehuurd denkende dat dat fijner is dan een wieg maar vond het niks. In en uit bed komen was enorm lastig, helemaal na een keizersnede, dus sliep m’n dochtertje vooral bij me in bed. Vond de co verder erg groot: de wieg gaf veel meer geborgenheid en het wieg beddengoed dat ik nog had paste voor geen meter. En sowieso vond ik het nogal een lomp groot sta in de weg ding. Dus zodra ik weer op de been was het ding zo goed als ongebruikt geretourneerd.
     
  5. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb deze keer de co- sleeper veel gebruikt. Echter vond ook ik het een lomp ding. De mijne heeft wieltjes dus die kan je wel gemakkelijk aan de kant schuiven maar dat gaat zo gammel dat je kindje waarschijnlijk meteen wakker wordt. Ik heb de co sleeper van Chicco next to me. Geen aanrader dus. Persoonlijk zou ik achteraf beter gebruik hebben kunnen maken van een wieg. Het kan goed zijn dat dit kindje geen geluid maakt s’ nachts hoor ;). Mijn eerste sliep ook na 6 weken in zijn eigen bedje omdat ik gek werd van al die geluiden maar mijn tweede kindje maakt helemaal geen geluid.
    Denk niet dat het uit maakt waar die in de ruimte staat in jullie kamer. Doe vooral wat handig is voor jezelf en wat de ruimte toelaat.
     
  6. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.341
    113
    Vrouw
    Ik lees graag mee, ik overweeg een cosleeper aan te schaffen.
     
  7. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.812
    5.557
    113
    Vrouw
    Onze zoon slaapt al bijna 5 maanden in een Co-sleeper naast ons bed. Ik geef borstvoeding g dus erg handig op deze manier. Wij hebben een Leuk Co sleeper. Is mooi compact en erg stabiel. Ben er erg blij mee. Maar ik denk dat de keuze Co sleeper of wiegje erg persoonlijk is.
     
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    Bij de oudste een wiegje gehad ( familie wieg van man maar die bleek toch niet meer zo geweldig te zijn dus na hem is hij in overleg met familie weg gedaan) en vanaf de 2de een Ikea ledikant omgebouwd tot co sleeper. Ik heb slecht slapende kinderen en ik vond de co sleeper fijner dan de wieg. Dan schoof ik gewoon naar ze toe en met de wieg moest ik rechtop, vaak er uit tillen dus over de rand omhoog en met terugleggen werd hij dan weer wakker…
     
  9. SintPannenkoek

    SintPannenkoek Actief lid

    3 nov 2020
    220
    307
    63
    Vrouw
    Ik had ook last van wakker worden met elk zuchtje, wij hadden een wiegje naast het bed. Na een maand of 3 hebben we hem op zn eigen kamertje gelegd, ik functioneerde namelijk bijna niet meer door slaapgebrek. Lastig omdat ik bv gaf, maar we sliepen wel weer een stuk beter!
    Mijn zoon heeft er volgens mij weinig van mee gekregen en vond het prima.
    Gewoon als je kindje geboren is iets proberen, en als je het toch anders wil doen. Kijk maar hoe het loopt, ieder doet t op zn eigen manier:)
     
  10. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Bij 1e kind co sleeper geleend. Ik schoof t aan bed maar al snel draaide hij op zijn zij vond dat af en toe wat eng of het niet goed aansloot aan mijn bed voordeel je kon hem er zo uitpakken. Nadeel bij keizersnede mag je die beweging blijkbaar niet maken . Ook is het met uit bed stappen wat onhandig of je moet hem weg schuiven.
    2e kind klein wiegje geleend .. kind kon er niet uitvallen. Er kon evt ook schommelen. Nadeel je kunt hem niet pakken vanuit je bed maar goed bij t voeden moet je toch uit bed. Verschonen handen wassen fles maken . Mijn jongste heeft er 6 maanden ingelegen en toen naar zijn eigen bed. Een groot ledikant met hemel
     
  11. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Cosleeper gehad bij beide.
    Bij de eerste (natuurlijk bevallen) kwam ik meestal rechtop om haar goed te pakken. Was zelfs makkelijker geweest als ik inderdaad gewoon normaal uit bed kon. Maar ik vond het wel fijn om ze direct naast mij te hebben slapen.

    (Bij de 2e een ks en tijdje zh, geen ideeee meer hoe dat ging met de cosleeper :p )

    Nu had ik een handgemaakte cosleeper. Zijwandje van hout dat je echt even erin moest zetten. Zou wel beter geweest zijn eentje met een makkelijk opklapbaar zijwandje te hebben. Zodat ik hem van het bed af kon schuiven met in/uit bed stappen.
     
  12. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    Hier bewust voor een wieg in eigen kamer gekozen.

    Dochter sliep initieel bij mij in de logeerkamer in dr wieg, maar we hielden elkaar wakker. Keuze tussen uitgeputte baby of niet is dan snel gemaakt. Dus met zoon begon ik er maar niet eens meer aan.

    Feitelijk sliepen ze pas met resp. 6 en 12 weken op hun eigen kamer in de nacht want reflux en zware darmkrampen promoveerden ons tot matras. Overdag wel gewoon in bedje zodra t ook maar enigzins kon, bij een rotdag werd dat m ook niet.

    Zodra er ziekte in t spel is overigens slaap ik bij hun op de kamer, dat vertrouw ik dan weer niet echt. Ging met dochter ook altijd goed, als ze beter was haalde ik t matras/stretcher weg en was het ook goed.

    Ik zou een co-sleeper huren of lenen van een bekende. Maar dan wel eentje die je standalone als wieg kan maken en daar ook prima geschikt voor is. Je weet niet wat je gaat krijgen, dat kan per kind heel anders zijn.
     

Deel Deze Pagina