Collectieve vakantie & verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Denise K, 5 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Denise K

    Denise K Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.230
    354
    83
    Vrouw
    #1 Denise K, 5 jan 2020
    Laatst bewerkt: 5 jan 2020
    Tijdens mijn vorige twee zwangerschappen werkte ik niet buiten de deur, dus heb ik me ook nooit erg verdiept in verlof. Dit keer is dit echter wel nodig, maar ik merk dat het me niet helemaal duidelijk is.

    Ik heb een vast contract voor 18 uur per week. Dit werk is fysiek niet heel zwaar, dus wat dat betreft zou het niet onrealistisch zijn tot 36 weken door te werken. Echter, mijn zwangerschappen zijn nogal gecompliceerd geweest (spoedkeizersnede bij 31 weken, en bij de tweede bedrust/ weeënremmers vanaf 27 weken).

    Verder werk ik in een nogal bijzonder bedrijf, qua omgangsvormen en afspraken :rolleyes:. Vanwege de aard van mijn functie, is er in mijn contract opgenomen dat ik de vakanties van mijn werkgever aan hou. Dit ging normaal om 1 week mei, 3 weken aaneengesloten zomer, 1 week herfst en 1 week kerst. Het is echter niet specifiek aangegeven in mijn contract dat het om deze weken gaat.
    Met de bovengenoemde indeling zou ik structureel 1 week te kort komen per jaar, maar er is afgesproken dat deze 18 uur in de loop van het jaar compenseert wordt (een keer wat langer doorwerken, bijzondere dagen waarop extra lang gewerkt wordt).

    Nu ben ik 17 juli uitgerekend. Dan zou ik, als ik goed gekeken heb, tot 26 juni willen werken. Mijn werkgever heeft plots besloten de week mei te laten schieten en 4 weken zomer te nemen. In overleg mag ik de week meivakantie wel en ik moet nog met een voorstel komen om niet die 18, maar 36 uur te compenseren. Maar omdat deze collectieve vakantie buiten de cao is opgenomen, is er geen richtlijn wat betreft vakantie/verlof.

    Ik werk er, nadat ik mijn stage daar afgerond heb, pas 2 jaar en ben niet helemaal in thuis in dit alles. Iemand die toevallig een voorbeeld heeft van een oplossing voor verlof tijdens een collectieve vakantie?
    Mijn werkgever hoort overigens deze week van mijn zwangerschap, maar ik denk dat er al vermoedens zijn.

    NB. Ik voel me echt een onnozel wopje, wat betreft het niet vastleggen van de specifieke vakantieweken. Mondeling wel besproken destijds dat het om deze weken ging :|
     
  2. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Je hebt gewoon recht op jouw vakantiedagen.
    Dus als jij een week in mei opneemt, wat je schrijft, blijven er nog 4 weken over.
    Omdat je straks met zwangerschapsverlof bent, blijven de vakantiedagen voor die 4 weken vakantie, die jouw baas nu voorstelt gewoon staan. Je kunt die dagen/weken na je verlof dus gewoon opnemen!!
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik zou die dagen achter mijn verlof aanplakken. Dan kom je dus gewoon 4 weken na je verlof pas weer werken
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je schrijft dat je 17 juli bent uitgerekend, en je gaat 26 juni met verlof. Je kunt niet twee soorten verlof tegelijkertijd opnemen.... tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof kan je dus überhaupt geen vakantie-uren opnemen! De opgebouwde vakantiedagen blijven dus gewoon staan, totdat je in de gelegenheid bent om ze op te nemen.
    Je kunt er dus voor kiezen je dagen aan je bevallingsverlof vast te plakken, je kunt ook zeggen dat je ze laat staan en dan bijvoorbeeld met de kerst opneemt.
     

Deel Deze Pagina