combinatie borst/flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Huismus, 13 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Goedenavond Dames,

    Ik zit met een vraag waar ik niet helemaal het antwoord op kan vinden..
    Ik heb na veel nadenken besloten dat ik, als het lukt, borstvoeding wil gaan geven, maar ik zou dit eigenlijk graag in combinatie doen met flesvoeding.
    Ik lees overal dat er geadviseerd wordt, omdat dat het beste is, dit vanaf 3 maanden te doen, liefst zelfs vanaf 6 maanden, indien mogelijk.
    Nu begrijp ik dat de productie van de melk eerst op gang moet komen en goed op gang moet zijn, voordat je kan gaan combineren.
    Nu is mijn vraag, vanaf wanneer kan je gaan combineren, zoals ik nu begrijp kan dit niet meteen vanaf de geboorte, maar wanneer dan wel? Na een paar dagen, een week, 2, 3, 4 weken?
    Het is niet mijn bedoeling om meteen weer te stoppen, juist door te combineren, wil ik mijn vriend bij het voeden betrekken en zelf het borstvoeden langer volhouden.

    Alvast hartelijk dank.
     
  2. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.

    - Tussen de 4 en de 6 weken is het een goed moment om te gaan oefenen met de fles. Je kunt melk kolven en dit (door je vriend) met de fles geven.
    - 3 maanden heeft borstvoeding nodig om volledig op gang te komen
    - 6 maanden wordt geadviseerd om uitsluitend moedermelk te geven

    Als je kijkt naar het bovenstaande zou je vanaf 4 tot 6 weken kunnen gaan oefenen met het flesje. Je kolft melk en kan dit dan aan je baby (laten) geven.
    Het meest veilige is om 3 maanden volledig borstvoeding te geven zodat je borstvoeding goed opgang kan komen. Als je voor de 3 maanden gaat combineren heb je een aanzienlijk risico dat je melkproductie te snel achteruit gaat.
    Na de 3 maanden kun je zelf bepalen welke voedingen je aan de borst wil blijven geven en welke je door kunstvoeding wil vervangen.

    Je kunt je vriend dus vanaf 4 tot 6 weken een flesje laten geven.
    Wel moet je de melk dan afkolven.
    Vanaf 3 maanden kan je vriend i.p.v. moedermelk kunstvoeding in de fles doen als je dit wilt.

    Heb je overigens al eens aan een borstvoedingscursus of bijeenkomst gedacht?.
    Is echt een hele goede voorbereiding.

    Ik hoop dat het nu iets duidelijker voor je is.
    Zo niet, reageer gerust.
     
  3. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    In eerste instantie voelde ik niks voor borstvoeding, geen positieve verhalen van anderen en de vrouwen die mij na staan hebben het allen niet gedaan, dus je hebt er dan niks mee, maar wil het toch wel graag proberen, ervaren wat het is.
    Ik wil me nu dus goed laten informeren en ik ga ook naar een borstvoedingscursus, omdat ik goed voorbereid wil zijn.
    Kolven is voor mij absoluut geen optie (tenminste zoals ik er nu over denk), ik vind het echt niks, onnatuurlijk en voor me gevoel zou ik me dan net een melkkoe voelen.
    Misschien klinkt het wel heel stom, maar dat is nu eenmaal m'n gevoel.
    Wat ik dus graag zou willen is, vanaf 4 weken borstvoeding met kunstvoeding combineren, maar ik begrijp nu dus uit jouw verhaal dat dit niet mogelijk is? Of zou je het niet adviseren, maar is het wel mogelijk? Zijn er vrouwen die dit doen?

    Bedankt voor je eerdere reactie, het wordt al een stuk duidelijker. ;)
     
  4. Rieneke

    Rieneke Actief lid

    26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Het klinkt niet stom, ik heb altijd geleerd dat gevoelens niet stom kunnen zijn ;).

    Goed dat je een borstvoedingscursus gaat volgen. Zeker als je in de omgeving geen belangrijke personen hebt die (succesvol) borstvoeding gegeven hebt is het verstandig om de juiste informatie te gaan verzamelen.

    Over het na 4 weken gaan combineren kan ik niet 100% een antwoord geven.
    Het ligt er aan hoe het gaat. Wellicht dat je besluit om toch nog langer te wachten met afbouwen of dat je 1 voeding laat vallen en dat je lichaam het goed oppakt. De verwachting is dat het niet gaat lukken, maar niets is onmogelijk.

    De tijd moet het toch echt leren.
    Groeten Rieneke
     
  5. Huismus

    Huismus Fanatiek lid

    5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Fijn dat je zo begripvol reageert, ik merk dat borstvoeding/kunstvoeding bij veel mensen erg gevoelig ligt en af en toe voel ik me net een paria.
    Mensen kunnen erg tactloos reageren, waardoor het borstvoeden me op dat moment meer tegen gaat staan, dan dat ik er achter ga staan.
    Fijn dat een eerlijk antwoord, ook eens positief kan overkomen, daar heb ik tenminste wat aan.

    Dankjewel Rieneke voor je antwoord!
     
  6. Kirsten

    Kirsten Actief lid

    30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

    ja jammer genoeg staan vrouwen nogal eens tegenover elkaar in de keuze borstvoeding/ kunstvoeding. Blij dat je wat hebt aan Rienekes antwoord. Veel succes he!

    groetjes
    Kirsten
     

Deel Deze Pagina