combinatie-test en Nipt-test

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Mirna, 5 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Hallo,
    De vraag zal ongetwijfeld al eens gesteld zijn, maar ik stel m toch maar.
    Ik ben 41 jaar, 12 weken zwanger en volgende week krijg ik de combinatietest. Ik heb al bloed laten prikken daarvoor.
    Wat ik me nu afvroeg was, als de test goed is, kan ik dan met een gerust hart mijn zwangerschap verder beleven?
    Of is het sowieso verstandig om de NIPT-test te laten doen?
    Deze test wilden we laten doen, wanneer de combinatie-test niet goed zou blijken.
    De test duurt geloof ik ook weer 2 weken.
     
  2. Roxx

    Roxx Lid

    20 aug 2010
    31
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi Mirna,

    Ik heb mijn 1ste kindje gekregen toen ik 39 was en 2de toen ik 41 was.
    Bij 1ste kindje heb ik nekplooimetingtest gedaan. De nekplooi was 2.4 en dan doen ze ook bloed prikken. Werd na 2 weken gebeld dat ik kans had op 1:150. Dit was natuurlijk wel schrikken. Maar mij werd verteld dat een hogere leeftijd ook veel invloed heeft op de uitslag.
    We hebben een vruchtwaterpunctie laten doen en alles was goed.
    Bij de 2de heb ik meteen een vruchtwaterpunctie laten doen ( toen was de NIPT test nog niet in NL ) omdat het al hele grote kans was dat uitslag niet positief zou zijn ivm hogere leeftijd.
    En een vruchtwaterpunctie hebben we laten doen omdat ik heel bang was voor kindje met trisomie en dat je dan weet dat het na de geboorte snel zal overlijden, een kindje met down was wel welkom hoor, daarom niet de vruchtwaterpunctie laten doen.

    Beide vruchtwaterpunctie zeer goed gegaan. Maar nu de NIPT er is zou ik deze wel aan je adviseren ivm je leeftijd.

    Wens jullie succes en een mooie zwangerschap...
     
  3. LaMama77

    LaMama77 Actief lid

    6 mei 2013
    307
    0
    16
    De nipt krijg je pas vergoed en is in Nederland pas mogelijk als je een k ans van 1:200 of slechter hebt na de combinatietest.
    Ik ben 37 jaar en 12+6 zwanger. Gisteren heb ik de nekplooimeting gehad en bloed geprikt. Nekplooi was goed 1,5mm.
    Ik heb zojuist een een email gestuurd naar Brussel om een afspraak te maken voor de NIPTtest. Ik denk namelijk dat ik pas gerust gesteld ben na die test, ongeacht de uitkomst vd combinatietest.
     
  4. Manon74

    Manon74 Lid

    27 aug 2013
    75
    0
    0
    Amersfoort
    Een combinatietest is een risico berekening. Als dat voor jou afdoende is kan dat maar is dus niet waterdicht. Weet ook niet of er naast downsydroom ook nog andere ziektes/afwijkingen bekeken worden.

    Ik vertrouw niet op risicoberekeingen en heb bij beide zwangerschappen de combinatietest overgeslagen en heb gelijk de NIPT test laten doen via België. Die is erg betrouwbaar en geeft geen risico op een miskraam. Naast down wordt er ook nog op andere zaken getest (o.a. Edwards syndroom).

    Feit is wel dat de NIPT niet in NL beschikbaar is en je deze zelf moet betalen, maar kan wel al vanaf 10 weken worden gedaan. Mocht je niet naar België willen, in het OLVG in Amsterdam kan je bloed laten prikken wat per koerier daarna naar België gaat.

    Oh ja bij de eerste was ik 39 en nu ben ik bijna 41 en 21 weken zwanger.
     
  5. Hilly1980

    Hilly1980 VIP lid

    23 jun 2014
    7.299
    3
    38
    Je moet voor jezelf bepalen met welk risico jullie kunnen leven. En dat hoeft niet de grens te zijn van 1 op 200. Mijn man en ik hadden in ons hoofd dat we bij een uitslag van 1 op 500 de NIPT zouden laten doen. Bleek gelukkig niet nodig. Succes!
     
  6. Ladylola

    Ladylola Fanatiek lid

    19 sep 2009
    4.832
    1.233
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Hier ook de combinatietest. Bij me vorige heb ik deze bewust niet gedaan, omdat ik het een gok vind en het geen duidelijkheid geeft.
    Maar mijn dochter had een afwijking aan haar lichaam, maar verder niks.

    Nu willen ze dat we die test al doen. Schijnt dat de test nu meer precisie kan geven dan 3 jaar geleden. Een moeder van een kindje met dezelfde afwijking als mijn dochter, schijnen ze ook veel eerder te kunnen zien of het kindje die afwijking heeft.

    Het blijft koffie dik kijken vind ik. Je weet het meestal pas echt zeker naar de 20 weken echo.
     
  7. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.197
    113
    Hoe ouder je bent, hoe betrouwbaarder de combinatietest juist. Dat komt doordat je leeftijd meegenomen wordt in de uitslag, deze bepaalt de uitgangskans. Ik ben 39, mijn uitgangskans op down was 1 op 94, na de combinatietest kwam er een kans van 1 op 1800 ongeveer uit, dat betekent dus dat de nekplooimeting en bloedtest zo goed waren dat de kans zoveel kleiner is geworden. En ja, het blijft een kansberekening, maar is dus juist betrouwbaarder als je ouder bent.
     
  8. Juni

    Juni Fanatiek lid

    11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Bij de eerste was ik 29, de nekplooimeting was goed (weet de uitslag niet meer) en de NIPT bestond nog niet.
    Bij de tweede was ik 31 en de uitslag was 1/500 nog wat. Ik dacht toen wel dat dit al hoog was omdat mijn zus en collega het hadden over kansen van 1 op duizendtallen. Maar de gyn zei dat het goed was en ik was wel gerust toen.

    Nu overwegen wij nog wel een derde zwangerschap maar inmiddels ben ik 37 en de NIPT bestaat nu. Als ik nog weer zwanger word, zou ik denk ik meteen naar Brussel gaan en daar nipt en nekplooimeting laten doen en zelf betalen. Ik zou door mijn leeftijd al hoog uitkomen en ik zou erg veel stress krijgen door een slechte uitslag. Daarom zou ik dus niet eerst de nekplooimeting afwachten.
     
  9. Sorraya41

    Sorraya41 Bekend lid

    4 sep 2014
    832
    13
    18
    Hoi, ik ben 42 jaar en bijna 15 weken zwanger. 2 weken geleden de combietest gedaan met een goede uitslag. Nekplooi was 1.8 mm en de kans berekening trisomie 21 kans van 1 op 4800. Trisomie 13 1 op 29000 en trisomie 18 1 op 100000. Ik ben tevreden het blijft een kans berekening maar ook de nipt sluit niet uit als deze aangeeft dat er een verhoogd risico is zal er alsnog een vruchtwaterpunctie moeten plaatsvinden. Als je echt meer wilt weten dan zal je hier voor moeten gaan.
    De uitslag van de combinatietest had ik binnen 4 dagen had al wel eerder bloed laten prikken .

    Succes
     
  10. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Ik ben 33 en had bij de combitest een kans op down van 1:56. Nekplooi was mooi dun, maar bloedwaarden bar slecht. Kon bij het AMC laten prikken die een samenwerkingsverband hebben met VU (als ik me niet vergis, kan ook olvg zijn) wat dit onderzoek betreft. Binnen 14 dagen reactie: niet afwijkend, wat dus wil zeggen dat er nog maar een kans is van 1:1000, want uitsluiten doen ze niet. Let wel, ook de nipt test alleen op de 3 trisomiën en niet op andere afwijkingen.
    Heb de nipt begin maart gedaan, werd vergoed.
     
  11. Mirna

    Mirna Bekend lid

    6 mei 2005
    908
    0
    0
    Hallo allemaal,
    bedankt voor jullie reacties.
    Ik ben 41, dus wat mijn leeftijd betreft zou de kans 1 op 42 zijn.
    De test kwam gelukkig zo goed uit, dat het nu 1 op 276 is.
    We zijn er heel blij mee en we laten het zo.
     
  12. LaMama77

    LaMama77 Actief lid

    6 mei 2013
    307
    0
    16
    Wij hebben eindelijk de uitslag en deze was onverwacht super!
    Down 1:1100 en de rest <1:5000. Helemaal blij en vinden NIPTtest dus ook niet nodig.
     
  13. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.554
    21.039
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    De NIPT is idd betrouwbaar, maar niet 100%. Als de Nipt afwijkingen geeft, is alsnog en vruchtwaterpunctie of vlokkentest nodig. Combitest is niet alleen voor Down trouwens, ook op trisomie 13 en 18.
     

Deel Deze Pagina