Combinatie ZEZ & WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MilouB, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MilouB

    MilouB Nieuw lid

    4 apr 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi UWV webcare team,
    na enig googlen heb ik volgens mij al antwoord gevonden op mijn vraag, op dit forum, maar dat was een topic uit 2016 dus wil toch graag verifiƫren of het nog steeds hetzelfde is.

    Ik ben zelfstandige en voldoe al jaren ruim aan de urennorm van 1225 uur. Daarnaast ben ik deeltijd in loondienst (voor zo'n 500 uur op jaarbasis). Ik heb dus straks zowel recht als ondernemer op de ZEZ als via mijn werkgever de WAZO. Ik ben verder niet vrijwillig verzekerd bij het UWV als ondernemer.

    Op de website van het UWV staat bij de uitleg over de ZEZ/WAZO combinatie de volgende tekst:
    Hoogte van de ZEZ-uitkering
    Heeft u recht op beide uitkeringen, dan berekenen we het totaalbedrag van de 2 uitkeringen. Is dit totaalbedrag hoger dan uw totale inkomsten? Dan verlagen wij uw ZEZ-uitkering, zodat de 2 totaalbedragen gelijk zijn. Houd er rekening mee dat de ZEZ-uitkering niet hoger is dan het wettelijk bruto minimumloon.

    Daarmee wordt gezegd dat er bij recht op combinatie van beide uitkeringen wordt gekeken naar de totale inkomsten. Dat voelt een beetje krom omdat als je enkel recht op een ZEZ hebt en aan de urennorm voldoet, niet naar je inkomsten wordt gekeken. In eerder berichten van jullie maakte ik op dat dit dus alleen zou gelden als je niet aan de urennorm van 1225 uur voldoet. Dit wil ik voor de zekerheid nog eens bij jullie controleren.

    Klopt het dat bovenstaande dus alleen geldt als je als zelfstandige niet aan de urennorm voldoet en er dan een dergelijke verrekening plaatsvindt, en dat ik (omdat ik wel voldoe aan de urennorm) gewoon recht heb op de volledige ZEZ uitkering en de WAZO zoals die berekend wordt op basis van mijn sv-loon in de referteperiode? En er dus geen verlaging plaatsvindt op basis van inkomsten?

    Hopelijk is mijn vraag duidelijk, alvast bedankt voor de tijd en moeite.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi MilouB,

    Goede vraag en duidelijk ook!

    We hebben het even voor je uitgezocht en hebben onderstaand antwoord voor je:

    Gelijktijdig recht op WAZO en ZEZ
    Heb je geen vrijwillige verzekering maar heb je wel recht op een WAZO-en een ZEZ-uitkering, dan betalen we beide uitkeringen naast elkaar uit als je voldoet aan het urencriterium.

    Kortom: Werk je in loondienst en als zelfstandige? En voldoe je aan het urencriterium? Dan krijg je 100% van het wettelijk minimumloon aan ZEZ-uitkering en 100% WAZO-uitkering.

    Heb ik je zo een duidelijk antwoord kunnen geven?

    Met vriendelijke groet,

    Monica
    UWV Webcareteam
     
  3. MilouB

    MilouB Nieuw lid

    4 apr 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Monica,

    ja helemaal duidelijk zo, bedankt!

    Milou
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hoi Milou,

    Fijn dat je verder kunt met het antwoord.
    Namens mijn collega Monica, graag gedaan :)!

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina