Combinatie ZEZ & WAZO

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MilouB, 4 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MilouB

    MilouB Nieuw lid

    4 apr 2019
    2
    0
    1
    Vrouw
    Hoi UWV webcare team,
    na enig googlen heb ik volgens mij al antwoord gevonden op mijn vraag, op dit forum, maar dat was een topic uit 2016 dus wil toch graag verifiƫren of het nog steeds hetzelfde is.

    Ik ben zelfstandige en voldoe al jaren ruim aan de urennorm van 1225 uur. Daarnaast ben ik deeltijd in loondienst (voor zo'n 500 uur op jaarbasis). Ik heb dus straks zowel recht als ondernemer op de ZEZ als via mijn werkgever de WAZO. Ik ben verder niet vrijwillig verzekerd bij het UWV als ondernemer.

    Op de website van het UWV staat bij de uitleg over de ZEZ/WAZO combinatie de volgende tekst:
    Hoogte van de ZEZ-uitkering
    Heeft u recht op beide uitkeringen, dan berekenen we het totaalbedrag van de 2 uitkeringen. Is dit totaalbedrag hoger dan uw totale inkomsten? Dan verlagen wij uw ZEZ-uitkering, zodat de 2 totaalbedragen gelijk zijn. Houd er rekening mee dat de ZEZ-uitkering niet hoger is dan het wettelijk bruto minimumloon.

    Daarmee wordt gezegd dat er bij recht op combinatie van beide uitkeringen wordt gekeken naar de totale inkomsten. Dat voelt een beetje krom omdat als je enkel recht op een ZEZ hebt en aan de urennorm voldoet, niet naar je inkomsten wordt gekeken. In eerder berichten van jullie maakte ik op dat dit dus alleen zou gelden als je niet aan de urennorm van 1225 uur voldoet. Dit wil ik voor de zekerheid nog eens bij jullie controleren.