Complimenten aan kind.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Prettykitty, 2 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.624
    3.002
    113
    Vrouw
    Geef jij veel complimenten aan je kind(eren)?

    Mijn zoontje is bijna 3 jaar oud, en ik merk dat ik hem veel complimenten geef.

    Maar wanneer geef je teveel complimenten?
    Ik wil geen verwaand jochie, omdat ik hem zoveel complimenten geef als hij iets goed doet. ;)

    Ik zeg bijvoorbeeld regelmatig op een dag tegen hem :

    - Goed gedaan jongen!
    - Perfect!
    - Wat kun jij dat al goed
    - Mama is trots op jou
    - Wat ben jij al een grote jongen.
    - Wat heb je mama goed geholpen

    And so on and on. :roflmao:

    Ik zou werkelijk niet weten hoevaak ik tegen hem zeg dat ik trots op hem ben, of dat hij iets goed heeft gedaan. Maar ik bedacht me laatst dat ik op een dag best wel wat complimenten geef. :roflmao:
     
    Vero0504 en Maslov vinden dit leuk.
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Met complimenten op zich is niks mis, maar je moet uitkijken dat ze niet alleen gaan over een resultaat.
    Dus beter complimenten geven op het proces. Dus over dat ze bijvoorbeeld goed doorgezet hebben of goed over iets nagedacht hebben.
    En daarnaast niet vergeten dat ze ook af en toe best mogen horen dat iets beter/anders kan. Niet alles wat ze doen is perfect, dat is gewoon niet zo en ook niet reeel.

    Ach en je mag heus een keer zeggen dat hun tekening van drie krasjes heel mooi is hoor, sommige theorieen over complimenten schieten ook wel weer door.
     
    Vero0504, Poolvos, Roanna en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.624
    3.002
    113
    Vrouw
    Ja precies, hij wilt bijvoorbeeld nog niet poepen op de wc. (Hij plast al een hele tijd op de wc) maar af en toe probeert hij het wel.

    Dan zeg ik ook dat ik het heel goed van hem vind dat hij het toch probeert. Maar dat het nog beter is als hij echt op de wc gaat poepen. :D

    Of als hij een hartje maakt tijdens het kleuren, dan zeg ik wel dat het eigenlijk niet op een hartje lijkt. :roflmao: nee schat, het is wel mooi maar het lijkt niet op een hartje. :o:

    Dus ik zeg hem dat ook wel regelmatig, maar ik geef 'm wel vaak complimenten haha.
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.279
    5.506
    113
    Durf idd ook te zeggen dat je bijv een tekening niet mooi vindt. Ook dat kan opbouwend. Ik zeg vaak dat ik het mwa vind en dat ik de tekening van vorige week mooier vond, want dit en dat.

    Je hoeft ook niet op alles wat hij doet iets te zeggen. Misschien een aantal complimentmomenten vervangen door bijv high fives.

    Complimenten geven aan iets wat vanzelf gaat, doe ik ook niet standaard. Wel als ik weet dat ze iets hebben gedaan wat ze lastig vinden. Dan horen ze het wel. Ik merk dat ze op zo'n soort complimenten veel leuker reageren. Je ziet ze dan ook trots zijn op zichzelf. Dat is overigens ook iets wat je kunt doen: zeggen dat je ziet dat ze blij/trots/enz zijn.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  5. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.756
    113
    Overijssel
    Tegen mijn 6 jarige zeg ik altijd dat hij een mooie tekening heeft gemaakt. Beetje lullig om te zeggen dat zijn poppetjes eruitzien als aliengedrochten...:D
    Ik hoop wel dat het nog goed komt, ze zijn echt creepy...

    Voor de rest ben ik wel het wel met de rest eens.
     
    Jessi79, JupitR, Indiana en 8 anderen vinden dit leuk.
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Wij hebben toevallig afgelopen week van onze thuisbegeleiding de opdracht te gekregen om veel meer complimenten te geven, maar dan vooral op gewenst gedrag. Ik denk dat je niet snel teveel complimenten geeft, maar je hoopt dat je ook je kind enige realiteitszin mee kunt geven.

    Als je moet liegen voor een bepaald compliment, lijkt me dat je dat niet te vaak moet doen maar je meer moet richten op aspecten ervan die je oprecht waardeert. En je compliment dus ook oprecht is.

    Ik denk dat het dus vooral uitmaakt waarop je iemand complimenteert en hoe je dat verwoord. Het ligt misschien ook aan het zelfvertrouwen van je kind, hoeveel behoefte je kind heeft op 'feedback'.

    Als ik tegen mijn middelste zou zeggen 'wat goed dat je je eigen tas hebt uitgepakt!' dan kijkt ze me raar aan :p, als ik hetzelfde tegen mijn jongste zeg begint ze te stralen.
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Denk dat het gaat om de balans. T is oke om te zeggen: goed gedaan, goed geprobeerd maar ook oke om te zeggen: ja Jantje was inderdaad sneller dan jou, helaas!

    Ze mogen trots op zichzelf zijn en en ook leren dat falen ook prima is en benoemd mag worden zonder zoet ingepakt te worden.

    Ik zal niet zeggen als de kinderen wedstrijdje doen met fietsen en hij verliest: 'ja jantje was sneller, maar jij bent weer veel liever (oid)' om het verlies te verzachten. Als hij piept over 'het is niet eerlijk!' Zwg ik ook gelijk: en als jij had gewonnen was het zeker wel eerlijk? Ja doei! :p
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  8. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.624
    3.002
    113
    Vrouw
    Had je maar sneller moeten trappen, dan had je gewonnen! :roflmao: hehe.

    Ik leer hem inderdaad ook dat hij mag falen, en verdrietig of teleurgesteld mag zijn bijvoorbeeld. Ook die dingen horen er allemaal bij!

    Hij stoot zich wel eens ofzo, en dan zegt hij al auw, maar het hoort er bij. :o:
     
  9. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.478
    113
    Vrouw
    Dat doen wij idd ook.

    Met het naar bed gaan nemen we vaak ook nog even de dag door, waarbij we elkaar vertellen wat het stomste en leukste van de dag was en geven we elkaar ook een complimentje over iets wat die dag gebeurd is.
     
  10. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Doet me denken aan dat stuk van hans teeuwen :roflmao: als je t niet kent -> Google hans teeuwen tekening.:p
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Dit snap ik dan weer niet zo goed. Het is 1 ding om niet allerlei complimentjes te geven, maar waarom zeggen dat je de tekening niet mooi vindt? En maakt het überhaupt uit dat jij het niet mooi vindt? Het gaat toch om wat je kind vindt en of hij/zij er lol in heeft gehad.
     
    Zoe123, Lafelife, Adje en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    #12 Striae, 3 nov 2020
    Laatst bewerkt: 3 nov 2020
    Ik geef ook veel complimentjes. (Zoontje is nu 15mnd) Als hij bijvoorbeeld zijn broodje heeft opgegeten zeg ik altijd: oh is hij op, goed gedaan en dan gaat hij klappen en straalt hij van trots. En nu zijn we aan het oefenen om zelf zijn speelgoed weer op te ruimen en dan word hij ook overladen met complimentjes als het gelukt is. Als hij een kleurplaat heeft volgekrast met wasco dan vertel ik ook altijd hoe mooi het is. Soms dan staan er maar een paar krasjes op en dan wijs ik naar een stukje tekening en vraag ik: mag daar ook nog een beetje? En dan gaat hij daar de boel volkliederen. Of hij zegt nee, en dan is het ook goed. Het is zijn kunstwerk, niet die van mij
     
  13. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Vind ik ook. Als hij wat groter is en heel mooi kan tekenen en je ziet dat hij expres de tekening verpest dan is het wat anders. Maar als hij zijn best heb gedaan waarom zijn werk afkraken. Lijkt mij ook niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Hoe is dat opbouwend? Ik vind dat gewoon lullig.
     
    Sado, Theezeefje, EdN en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Ik geef mijn zoon heel veel complimenten. Ik zie dat dat hem goed doet, en hem zelfvertrouwen geeft.
    Ik zie totaal het nut niet om een jong kind te vertellen dat iets wat hij gemaakt heeft niet goed genoeg is. Er is altijd wel iets positiefs aan: de tekening/bouwwerk zelf, het proces, de gedachte erachter, dat het voor iemand is.
     
    Zoe123, Theezeefje en EdN vinden dit leuk.
  16. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Nee hoor, als een kind wat normaal netjes kan tekenen nu wat krast bijv. Kan je dat gewoon aangeven. Je hoeft je kind niet af te kraken. Maar gewoon zeggen dat ze het normaal gesproken netter doet en dat het nu wat gekraste is en dat dat jammer is. Als ze het de volgende keer wel weer netjes doet komt een compliment tenminste wel binnen. Als jij altijd op alles complimentjes geeft ookal is het niet eens echt verdiend, stelt ook voor een kind op een gegeven moment een compliment niets meer voor. En dat beteken niet dat je je kind hoeft af te kraken, dat is van een heel andere orde natuurlijk.
     
    Luna86 en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  17. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Ik denk dat dat heel erg aan de leeftijd en ontwikkelingsfase van je kind ligt.
    Mijn zoon is 3. Wat voor mij slechts krassen lijken kan voor hem heel iets anders zijn.

    Je hoeft niet altijd de tekening zelf te complimenteren, maar zeggen dat je iets niet mooi vindt vind ik wel lullig. Zat andere, wel opbouwende dingen, die je kan benoemen.
     
    Zoe123, Lafelife en suus1983 vinden dit leuk.
  18. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Dit is denk ik ook net hoe het proces gaat. Als hij er duidelijk geen zin in heeft en gaat lopen krassen terwijl hij wel mooi kan tekenen dan vind ik dat ook echt geen compliment waardig. Maar als je ziet dat hij zijn best heeft gedaan dan vind ik ongeacht het resultaat dat er een complimentje op zijn plek is
     
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Waarom moet het altijd netjes zijn dan? Waarom is gekras niet goed? Omdat het niet volgens een standaard norm is?
     
    Zoe123 en tuc vinden dit leuk.
  20. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.279
    5.506
    113
    Als ik iets over het proces gezien heb, dan kan ik daar zeker wel iets van zeggen. Maar als ik alleen krassen zie, dan weet ik dat hij weer snel een papiertje en een stift heb gepakt. Dat hij lol heeft in krassen, zou ik helemaal tof vinden als hij 2 of 3 zou zijn, maar bij een 7-jarige verwacht ik toch meer. Ik ga dan niet toch er iets positiefs uit te halen, maar benoem wat ik VIND en hoe ik denk dat het de volgende keer beter kan.

    Ze zeggen dat tegenover elk negatief commentaar 10 complimentjes moeten staan. Daar komen we echt wel aan hoor. Maar ik ga dus niet alles wat hij doet de hemel in prijzen. Beetje omgaan met teleurstellingen kan ook geen kwaad. Mocht ik merken dat mijn commentaar iets met hem doet, dan zal ik hem meer aandacht geven om erachter te komen wat hem dwars zit dan.
     

Deel Deze Pagina