Concentratie verhogen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lelie84, 15 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie84

    Lelie84 Actief lid

    28 okt 2012
    305
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Mijn zoon van bijna 6 jaar heeft veel moeite met concentreren op school. Gister zijn rapport gekregen en daar stond duidelijk in dat het wel een groot aandachtspunt is. Hij zit nu in groep 1-2 en mag na de zomervakantie naar groep 3.
    Thuis is hij enigst kind en merken wij ook dat hij graag alles wilt zien, horen, meemaken en snel afgeleid is. Dit is al sinds zijn geboorte, toen was hij snel overprikkeld en dan veel huilen. Nu vindt hij drukke plekken geen probleem meer en is niet meer overstuur daarna. Maar op school hoort en ziet hij wel alles om hem heen.
    Ook is stil zitten lastig, altijd plukken, vingers in z’n mond, wiebelen, kletsen...
    Het liefst speelt hij buiten, klimmen, rennen, fantasiespel of ergens naartoe.
    En met regendagen samen met papa met de Lego bouwen. Of gezelschapsspelen doen.
    Maar hoe kunnen we meer oefenen met te leren concentreren, zodat hij straks ook goed mee kan komen.
     
  2. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.637
    2.373
    113
    Vrouw
    Als ik dat medicijn had gevonden... nee helaas..

    Laat hem zichzelf kunnen zijn en begeleiden in wat hij wel niet aankan.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Concentratie aanleren is heel lastig, zeker op die leeftijd.
    Wel kun je met school in overleg hoe je het hem wat makkelijker kan maken. Een koptelefoon, een afgeschermde werkplek, wiebelkussen oid. Er is wat dat betreft best een hoop mogelijk.

    Als dat niet werkt kun je altijd nog verder kijken.
     
  4. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Mijn jongste heeft hetzelfde probleem, veel moeite met de concentratie. Nu laat zij zich soms ook wat makkelijk afleiden door een vriendinnetje in de klas... maar toch het probleem is hetzelfde.
    Mijn dochter heeft sinds dit jaar een koptelefoon op. Scheelt al heel veel voor haar. Ook heeft ze een heel simpel beloningssysteem van de juf gekregen. Ik geloof 5 stickertjes is bijvoorbeeld een kwartiertje extra lezen. Wel een leerzame beloning, maar werkt voor haar goed. Bij de echte belangrijke werkjes, wordt ze nog wel eens vooraan bij de juf aan het werk gezet. Scheelt voor haar ook heel erg.
    Er is een hoop begeleiding vanuit de ib-er. Er spelen meerdere dingen, maar tot nu toe werkt dit goed voor haar.
     
  5. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hij is nog heel jong. Ik zou het eerst maar eens afwachten. Hier krijgen drukke kinderen in de bovenbouw weleens een wiebelkussen en anders een koptelefoon maar ik vind het nog erg vroeg om daar nu al over na te denken,
     
    Line en chrystel73 vinden dit leuk.
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou proberen soms toch een beetje op te rekken. Bijvoorbeeld bij het spelen van een spelletje toch steeds weer de aandacht terug op het spel richten, als je kind afdwaalt. Verder is het op deze leeftijd lastig, omdat het zelfbesef er vaak nog niet zo is. Zodra je kind het zelf als probleem gaat ervaren, wordt het wat dat betreft makkelijker om wat te gaan oefenen en bijsturen. Tot die tijd thuis vooral niet teveel nadruk opleggen, hooguit af en toe spelenderwijs. Geef je kind juist ook kans om thuis te ontspanning, nadat hij (hopelijk) op school al wel vaak de inspanning heeft geleverd om zich te concentreren.

    Op school kan wel wat gerichter geoefend worden, met bijvoorbeeld een individuele timer timer en beloningssysteem. Ook een afgeschermde werkplek (soort hokje op tafel, in een hoekje van de klas, dichter bij de leerkracht) kan heel positief werken. En dan om het perfect te doen, zorgen voor een goede afwisseling van ‘ingespannen doncentratie’ en ontspanning (bewust even wat afleiding / beweging).
    Daarbij kan ook het tussendoor gebruiken van dingen zoals wiebelkruk / wiebelkussen of bijvoorbeeld trapelastiek, fietspedalen e.d. goed werken. Ik heb ook goede ervaringen met en flesje (koud) water op tafel bij langere toetsen. Even een slokje water tussendoor en dan weer door,

    Met koptelefoons zou ik wat terughoudender zijn. Ik vind dat ze te makkelijk, te vaak en te lang achter elkaar worden gebruikt. Prima voor een korte periode, maar dan denk ik al aan max, een half uur per keer en echt niet vaker dan 1 of 2 keer per dag. Bij overmatig gebruik maak je een kind juist extra gevoelig voor prikkels. Enerzijds omdat je prikkels deels wegneemt tijdens de snoei- en bloeiperiodes van de hersenen, waardoor die er dus minder goed mee leren omgaan. Anderzijds omdat dit soort ‘drukke’ kinderen vaak juist behoefte hebben aan prikkels; zet ze een koptelefoon op en onbewust gaan ze zich inspannen om die geluidsprikkels van buiten (die nooit helemaal weggefilterd worden) toch op te vangen. Daarmee creëer je juist overgevoeligheid.

    Dit vond ik echt één van de problemen in het (basis-)onderwijs; er wordt nog steeds te weinig gekeken naar wetenschappelijk onderzoek en literatuur. Er wordt veel te weinig evidence ased gewerkt. Er zijn naar dit onderwerp nog geen goede, grote studies gedaan. Maar vanuit de theorie van hersenontwikkeling en kleinschalige praktijksituaties (o,a, ervaring audiologen), is er genoeg reden om wat voorzichtig en terughoudend met deze dingen om te gaan.
    Helaas is het een quick-fix. Lekker makkelijk, goedkoop en snel inzetbaar. En het klinkt zo logisch; last van geluid = geluid dempen. Maar zo simpel als 1 + 1 = 2 is het helaas niet. Maar vaak kijken mensen niet verder dan hun neus lang is, Het gebeurt met goede bedoelingen, maar uiteindelijk vrees ik dat een kind er niet mee geholpen is en dat het eerder averechts werkt.
     
    s82, Lafayette en Akira1978 vinden dit leuk.
  7. Lelie84

    Lelie84 Actief lid

    28 okt 2012
    305
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Bedankt voor jullie reacties!
    Koptelefoon heb ik dit jaar al gevraagd, maar wilden ze nog niet in groep 2.
    Wij hadden wel graag willen weten of dat zou kunnen helpen bij hem, dus aankomend schooljaar maar uitproberen.
    1 vd juffen die hij nu heeft gaat ook mee naar groep 3, dus ze kent hem al.

    We willen hem ook graag zichzelf laten zijn, hij voelt zelf totaal het probleem niet.
    En het is een hele vrolijke enthousiaste jongen met veel energie.

    Maar misschien zijn er oefeningen die we de komende tijd kunnen doen om de concentratie een beetje te oefenen zeg maar. Maar dan zonder dat hij dat doorheeft
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Herkenbaar, wij hebben ook een enthousiaste knul die alles ziet en hoort.

    In gr1 vonden ze dat hij niet aan het werk kon omdat hij alles wil zien en niet wil missen. Ondertussen overgeplaatst naar Gr 2 voor meer uitdaging en nu komt hij tot werken.heeft wel een wiebelkussen om de energie meer daar in te krijgen.

    Nog wel zo dat hij heel erg impulsief is.
    Ze werken nu daarom met stop, denk en doe het pas daarna. Stop, denk en zeg het pas daarna.

    Werkt hij wel op niveau of komt hij heel goed mee?
     
  9. Lelie84

    Lelie84 Actief lid

    28 okt 2012
    305
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Hij komt verder wel goed mee, er was geen twijfel buiten de concentratie om hem naar groep 3 te doen.
    Als hem iets uitgelegd wordt snapt hij het wel snel, maar daarvoor moet hij eerst de aandacht ervoor hebben.
    Puzzelen en kralenplank gaan niet zo snel, maar dat vindt hij ook niet leuk.
    En nog niet zo erg bezig met lezen of iets, haalt nog wel letters door elkaar. Maar dat komt vast snel.
     
  10. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.418
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Het is wat betreft die koptelefoons belangrijk dat ze die zelf mogen pakken. Als het juist averechts werkt zullen ze hem niet meer opzetten.
    Op de school waar ik werk zijn het vooral de autistische kinderen die het graag willen tijdens een disco/feest met herrie. Dus ik denk wel degelijk dat het prettig voor hen is als het geluid gedempt wordt. Anders laten zij het duidelijk merken haha.

    Er zijn vast allerlei theorieën over. Eerst proberen en kijken of het werkt voor een kind. De een heeft er baat bij, de ander niet.
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Het zou kunnen dat hij vlug is maar eigenlijk school niet interessant is omdat hij het al weet of als ze het zeggen daarna al weet.
    Onze zoon was ook druk en was met zijn gedachten overal maar kende de werkjes wel maar maakte ze maar snel. Dan kon hij nog wat anders doen.

    Sinds hij doorgeschoven is heeft hij een hogere concentratie en is hij ook echt bezig met zijn werk. In gr 1 was hij tijdens de inloop erg aanwezig en redelijk vervelend. Nu gaat hij zitten en gaat aan het werk. (Wist niet wat we zagen)

    Betreft letters geeft het nog niks wanneer letters door elkaar gehaald worden. Vooral de p, q, b en de d zijn lastig en vaak draaien ze begin groep 3 die ook nog om. De klanken ou, au, eu etc leren ze in gr 3.
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.203
    3.638
    113
    Wat hier ingezet word voor een kind dat zowel prikkelmijdend als prikkel zoekend is is:
    - koptelefoon
    - wiebelkussen
    - friemelkussen
    - verzwaringskussen
    - tangle
    - kauwsieraden
    - kneedballen
    En vaak, heel vaak bewegen
     
  13. Lelie84

    Lelie84 Actief lid

    28 okt 2012
    305
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Of hij echt de stof al kent en verveelt is weet ik niet. Maar hij snapt dingen wel vrij snel en kan heel veel onthouden.

    Veel kunnen bewegen op school zou al enorm helpen denk ik, maar of dat ook echt gebeurt?
    Thuis is het veel buitenspelen, weer of geen weer dan maar een regenpak aan maar hij MOET naar buiten.

    Hij heeft een bijtarmband, want hij zit veel met zijn vingers in z’n mond of te frunniken. Maar strekt hij steeds uit en dan kan hij hem niet meer om doen.
    Dus ik denk dat ik eens een ketting ga uitproberen.
     
  14. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    12.958
    408
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ook wij wachten nog op de uitvinding hiervan:)
     
  15. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.487
    1.087
    113
    Hier ook een slechte concentratie, groep 3 was wat dat betreft een zwaar jaar voor hem. Er word veel meer verwacht van hem dan in groep 2.
    Hij gebruikte voorheen een koptelefoon en nu af en toe een verzwarings vestje. Het blijft lastig om door te werken en bij zijn eigen werk te blijven, maar ach hij heeft het niet van een vreemde en ik ben er ook groot bij mee geworden....
     

Deel Deze Pagina