Confused....

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door roever, 26 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roever

    roever Niet meer actief

    Hoi!

    hoe zit dat bij jullie in de familie???

    wij zijn absoluut niet vd verplichtingen.
    Gaan naar verjaardagen toe en met kerst bij zijn we thuis. En doen bakkie bij schoon/ouders.
    Sinds vorig jaar hebben we”feestje” in t leven geroepen.. en wie zin heeft is welkom.

    nu krijg ik verdorie een heel pleidooi op de app, dat die personen alleen voor de kids komen en er zelf niets aan vinden. (Terwijl je ze anders nooit spontaan ziet ...)

    en dat ze bijna verwachten dat we dan ook daar komen met Sint (waar wij niets mee hebben)

    en gemopper over dat we elkaar met kerst mislopen etc..

    nogmaals, rest van het jaar hoor je nooit van ze en zien we ze never nooit spontaan...


    M’n maag draaide om toen ik het las en de tranen stonden al lang en breed in m’n ogen...


    Want nogmaals, we houden niet vd verplichtingen.... dat leverde in t verleden alleen maar frustratie en stress op.
    Zijn juist blij zoals het laatste jaren gaat...


    Dus mijn vraag,hoe zien jullie het?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Wat is precies het probleem? Dat jullie iets organiseren en zij er moeite mee hebben om te komen en/of er wat voor terug verwachten?

    Geen idee om wie het gaat, maar ik zou denken ‘graag of niet’, iets zeggen wat daar op neer komt (maar dan vriendelijker ;)) en het verder bij de ander laten.
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het weer een typisch voorbeeld van slecht communiceren.

    Echt, wanneer maak je er iemand blij mee als je gaat klagen via een (groeps-) app?

    Verder vind ik het niet vreemd om met familie Sinterklaas te vieren als dat belangrijk voor ze is, ook al heb je er zelf niets mee. Maar dan moet het wel vriendelijk gevraagd worden natuurlijk. En kunnen ze er beter nu mee komen dan eind november.

    Dus ik zou eens bellen, proberen de kou uit de lucht te halen, en aangeven dat je best eind november een avondje langs wilt komen, om iets met Sinterklaas te doen. Dat iedereen dan een cadeautje a 10 euro kan uitpakken ( 2 paar sokken bijvoorbeeld). Maar dat je er niet bij wilt zijn als ze stipt op 5 december voor honderden euro's erdoor gaan jagen, want dat is te veel geld voor een feest dat je niet zelf zou vieren.
     
  4. roever

    roever Niet meer actief


    Ze zeggen te willen komen bij ons (met de nadruk dat ze het eigenlijk helemaal niets vinden) en verwachten/eisen dat we dan daar komen voor Sinterklaas .

    waar wij al jaren duidelijk over zijn daar niets aan te gaan doen...

    ons insteek is als gezin zijnde wat leuks te doen, en wie zin heeft kan en mag aansluiten... en anders even goede vrienden.

    het stoort mij dat ze t voor wat/hoort wat naar me toe smijt en me verwijdt dat we niet overal bij zijn (aan feestdagen) terwijl we én vorig jaar gewoon met z’n allen waren én we naast de feestdagen niets van ze horen...,

    het maakt me verdrietig en boos dat ze rest van het jaar geen tijd/zin in ons heeft en dan wel perse Sinterklaas wilt doen?

    en weet hier dus niet echt raad mee...
    Vind het wazig
     
  5. roever

    roever Niet meer actief

    App sowieso verkeerd ja ...

    En als familie echt belangrijk voor ze is, mag ik toch wel “verwachten” dat ze ook rest vg jaar eens spontaan een bakkie koffie willen doen? Hier of daar?
    Dus die vlieg gaat niet helemaal op lijkt me...
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Afhankelijk van hoe belangrijk ze voor je zijn zou ik ze bellen of desnoods langs gaan en zeggen wat je hier schrijft.

    Maar wel met in je achterhoofd dat jij ook meer van hem verwacht als je samen Sinterklaas viert, dus eigenlijk net als zij met het andere feestje, alleen dan met iets anders dan ‘gewoon een bakkie doen’. ;) :)

    Verwachtingen onderling uitspreken maakt het over het algemeen een stuk eenvoudiger, dan kan de ander ook aangeven of hij/zij daar aan kan en wil voldoen of niet (en waarom) - jij net zo goed als zij - en kun je zonodig je verwachtingen bijstellen. Of op grond daarvan conclusies trekken (en bv. contact op een lager pitje zetten of zelfs verbreken).
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dus zij doen het fout en daarom mogen ze van jou niets vragen?

    Weten ze dat ze het volgens jou fout doen?

    Je kunt hier twee dingen doen:
    - Je gelijk halen
    - of proberen het gesprek aan te gaan om te kijken hoe je samen verder gaat.
     
  8. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.723
    4.689
    113
    Vrouw
    Wat ik niet begrijp. Jij vind het vervelend dat ze er geen zin in hebben en dan toch komen, maar wil vervolgens niet komen naar waar jij geen zin in hebt?

    Mijn schoonmoeder zie ik ook nooit spontaan. Als ze al een bakkie komt doen, is dat weken van te voren afgesproken. Ik heb me daar bij neergelegd. Dat is hoe ze is en heeft niets persoonlijks te maken met mij, mijn man of de kinderen. Natuurlijk vind ik dat jammer, maar het is zoals het is.
    Ik heb dat wel eens met haar besproken. Persoonlijk, via de app vat je elkaar toch al snel verkeerd op. Ze zegt dan dat ze gewoon niet zo is.. dus dan is het voor mij een kwestie van accepteren, of gaan zitten met frustraties. Ik krijg haar toch niet veranderd, dus ben voor het eerste gegaan.

    Bel ze op of ga langs, en bespreek het. Daar heb je meer aan dan over en weer verwijten appen.
     
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Ik zou ze gewoon duidelijk uitleggen dat het feestje compleet vrijwillig is en ze alleen moeten komen als ze daar zin in hebben. En als ze niet willen, dat dat geen enkel probleem is. Daarbij nog vermelden dat het niet de bedoeling is om verplichtingen te creëren, van welke kant dan ook.

    Overigens goed om je te realiseren dat jij blijkbaar ook een ‘voor wat hoort wat’ verwachting hebt. Jij vindt tenslotte dat er meer contact van hun kant moet zijn, wil jij het weer normaal vinden om Sinterklaas met ze te vieren ;)
     
    G89, Dubbelgeluk, Miracle1 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. roever

    roever Niet meer actief


    Haha ja dat zou idd ook kunnen ja.... :)

    Ik vind het gewoon frappant dat het al jaren goed gaat alle feestdagen etc zonder gezeur zonder verplichtingen etc.. ieder doet waar die zich goed bij voelt..

    En dan nu, nadat wij Halloween in t leven geroepen hebben krijgen we ineens verwijten over kerst, etc en speelt ze voor mij op een slinkse manier om Sinterklaas te gaan vieren....
    Terwijl we gewoonweg nog steeds niets verplichten en een ieder vrij laten in hun keuzes... en ja... ik zou het dan fijn vinden dat wij daar ook vrij in gelaten zouden worden..


    Door verplichting als dit feestdagen of koffiedates etc krijg je juist familie gezeur ...
    En dat is nu net de reden waarom we niet van verplichtingen houden...
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.409
    23.923
    113
    Dan zou ik dat gewoon aangeven. Jullie feestje is geen verplichting en daarbij zie jij alle ander feestdagen ook niet als verplichting. En daar zou ik het dan bij laten. Als ze willen zeuren, zullen ze het toch wel doen. Je kan dan maar beter duidelijk je standpunt communiceren.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Voor die anderen voelt dit waarschijnlijk wel als verplichting, ook al is het zo niet bedoeld. En ik vind eigenlijk dat enige mate van verplichte sociale vieringen wel goed is. Moet dat meteen met alles erop en eraan? Nee, maar de een wordt blij van samen Halloween vieren en de ander van samen zitten met Sinterklaas - daarin kan je alsnog je grenzen aan geven, maar de grens ‘ik doe er helemaal niet aan’ is mij een beetje te sterk.
     
    Jessi79, Dubbelgeluk en NiekeKris vinden dit leuk.
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Tja ik snap de andere kant ook wel een beetje. Zij vieren denk ik graag sinterklaasfeest met de kinderen, maar daar heb jij geen zin in vanwege verplichtingen (1x per jaar). Vervolgens nodig je hun uit voor een feestje waar zij misschien geen zin in hebben.

    Wij houden ook niet van verplichtingen, mijn ouders ook niet, maar de feestdagen met je familie doorbrengen is toch niet altijd een verplichting? En ach die ene keer per jaar dat het dan wel als een verplichting voelt kom je ook wel overheen toch?
    Nu lijkt het eerder alsof jouw angst voor verplichtingen meer gedoe met zich meebrengt dan de verplichting zelf.
     
    chrystel73, NiekeKris en Fuddey vinden dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, en bij hun ligt het verplichtingsgevoel misschien wat dichter aan de oppervlakte dan bij jou - kan me voorstellen dat dat voor hen heel dubbel voelt, zelfs al zeg je heel rustig en gemeend dat ze niets verplicht zijn.

    En anderzijds wil jij meer spontaan contact, maar dat kan ook niet iedereen - om praktische redenen, maar ook psychisch houdt niet iedereen van iets ‘onverwachts’. Dus ik zou wat water bij de wijn doen, omdat je neem ik aan wel contact met die mensen wil....
     
  15. roever

    roever Niet meer actief

    We zien elkaar als familie zijnde zeker al 10/15 keer per jaar als het niet meer is...

    Maar ik lees veel verschillende reacties en kan hier wel wat en/of niets mee :)

    was nieuwsgierig hoe het er bij anderen aan toe gaat . :)

    tuurlijk is het geven en nemen en af en toe water bij de wijn... maar er zijn wel grenzen
     
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.028
    3.114
    113
    Tsja mijn ervaring is soms moet je slikken en gewoon even aan je sociale verplichting voldoen (9 van de 10x is het ook niet zo erg als het op voorhand lijkt).
     
    Axia vindt dit leuk.
  17. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Vieren jullie sinterklaas überhaupt niet of wil je het alleen niet met familie vieren?

    En misschien gewoon is het gesprek aan gaan dat je het spontane mist en daardoor weinig/ geen zin hebt om bij bedachte sociale verplichtingen wel te moeten opdraven.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Snap ik t? Ja, niet sinterklaas willen vieren met hun maar wel ineens halloween vieren kan idd vreemd overkomen op de app. Dit is vooral gevalletje miscommunicatie. Ik zou zeggen dat je kan begrijpen dat dit wat vreemd over kan komen :)

    Wij zijn nu ivm corona sowieso saai en zeggen alles af waar meer dan 2 stellen komen haha (ook voor de overheidsregel)

    Wij omarmen gewoon de sociale verplichtingen :p
     
    Axia vindt dit leuk.
  19. PotjeGoud

    PotjeGoud Bekend lid

    27 jan 2020
    665
    535
    93
    Vrouw
    Ik denk dat het zo ook wel een beetje werkt, voor wat hoort wat. Zij vinden het leuk als jullie komen met sinterklaas en jullie vinden het leuk als zij op het feestje komen. Je moet allebei een beetje water bij de wijn doen. En als jullie echt een hekel hebben aan verplichtingen en voor wat hoort wat, dan kan je wel een feestje geven, maar dan zullen er ook mensen zijn die bij jullie dan ook niet meer komen. Zo gaat het nou eenmaal denk ik..
    Dan moet je accepteren dat je mensen uitnodigt, maar moet afwachten wie er komt en daar dan ook vrede mee hebben. Mensen kunnen je natuurlijk niet dwingen, maar ze mogen wel hun mening geven. :)
     
  20. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik zou er verder niet ingewikkeld over doen en gewoon aangeven dat jullie iets leuks organiseren en dat ze hierbij ontzettend welkom zijn, maar dat ze zich vooral niet verplicht hoeven te voelen om te komen. Geef gewoon aan dat Sinterklaas nog ver weg is en dat je tegen die tijd nog kijkt wat jullie van plan zijn.
     

Deel Deze Pagina