Constant harde buiken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Anne172636, 19 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne172636

    19 mei 2019
    38
    3
    8
    hoi meiden,

    Ik heb even een nieuw profiel gemaakt ivm herkenbaarheid.

    Nu ben ik 23 weken zwanger, uitgerekend in september. Sinds een aantal weken heb ik last van harde buiken, nadat ik pijn erbij kreeg heb ik een stapje terug gedaan op advies van de vk.Nu al een week is het erger geworden, bij elke beweging is het weer raak. Ik probeer veel te liggen en dan is het merkbaar minder. Ik heb een fulltime kantoorbaan en weet even niet wat ik moet doen. De afspraak met de bedrijfsarts staat en morgen ga ik me ziek melden want ik weer nu even niet hoe ik een hele dag kan werken. Net wat afval weggebracht (niet zwaar) en nu 1,5 uur ervan bijkomen met constant een harde buik, dit is al wanneer ik even over mijn buik / baby wrijf of een kop thee inschenk.

    Wie heeft hier ervaring mee en wat is er afgesproken met werk/ bedrijfsarts of wat zou je zelf doen?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Heel “simpel”. Meer rust nemen. En dat kan dus ook betekenen stoppen met werken.

    Succes bij de bedrijfsarts!

    (Ik snap trouwens niet waarom je hier een nieuw profiel voor aanmaakt. Is toch niks schokkends ofzo? Neem aan dat iedereen weet dat je zwanger bent inmiddels en het is niet iets om je voor te schamen.).
     
    bozoe vindt dit leuk.
  3. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Heel veel ervaring hiermee. Eerste zwangerschap vanaf 15 a 16 weken regelmatige harde buiken die ook pijnlijk werden en met 23 weken overgingen in weeën. Vanaf toen opgenomen en platte bedrust tot einde zwangerschap.
    Tweede zwangerschap begonnen de regelmatige pijnlijke harde buiken "pas" met 26 a 27 weken en ook toen 3 cm ontsluiting. Vanaf toen volledig in ziektewet, maar hoefde gelukkig niet plat te liggen.
    Deze zwangerschap vanaf 27 weken gemakkelijk frequente regelmatige harde buiken die met rust iedere keer snel verdwenen. Kunnen werken tot afgelopen week en vanaf toen weer volledig in de ziektewet. Het is nu wel een stuk rustiger dan vorige keren gelukkig, maar werken gaat helaas echt niet.
    Luister naar je lijf, regelmaat en pijn in de harde buiken is echt je rust pakken. Gaat het niet weg met plat liggen dan de VK bellen.
    Officieel zijn er over platte bedrust hierbij geen adviezen. Bij de eerste heb ik dat wel gedaan en die werd geboren met 36 weken. Een paar uur nadat ik had gedacht dat ik wel voorzichtig uit bed kon en wat rondlopen, want ik had de 36 weken gehaald, braken mijn vliezen. Ben ervan overtuigd dat dit eerder was gebeurd als ik dan al uit bed was gekomen.
     
  4. Anne172636

    19 mei 2019
    38
    3
    8
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ben soms bang dat ik overdrijf en voel me schuldig naar werk toe. Ik heb gelukkig al een weekje geen pijn meer bij de harde buiken maar frequentie is wel omhoog gegaan.

    Succes met deze zwangerschap Gruffalo!

    Wat betreft het nieuwe profiel, mijn zus heeft ook een account en kan soms een beetje dwingend zijn met advies ;)
     
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Eens met @Flamingooo!

    Ik herken je klachten wel alleen kreeg ik deze rond 32 weken. Omdat wij toen aan het verhuizen waren :roflmao: en ik weigerde om niks te doen, maar rust nemen was het enige wat hielp.
    En met rust bedoel ik ook mentale rust. Want je kan lekker met je benen omhoog gaan en met de laptop op schoot werken. Dat is geen rust. Je fysieke en mentale gesteldheid kun je in dit geval niet los van elkaar zien (dit advies gaf de vk mij van de week toen ik dringend rust moest nemen voor mijn toenemende bekkenklachten). :)
    Ik merk na een kleine week dat rust nemen mij goed doet. Het zorgt ervoor dat ik de klachten beter kan verdragen op sommige momenten. Helaas wordt de pijn bij mij niet minder (in tegendeel) maar dat is een heel ander verhaal. Harde buiken zijn een signaal van je lichaam dat je een stapje terug moet nemen! :thumup:
     
    Anne172636 vindt dit leuk.
  6. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Heb je al wel extra controle gehad of je baarmoederhals nog voldoende lang is?

    Je hoeft je nergens schuldig over te voelen, belangrijkste is dat je aan de baby en dus jezelf denkt.
     
  7. Anne172636

    19 mei 2019
    38
    3
    8
    Toen ik het met pijn had heeft de verloskundige het gecheckt (gevoeld dus) en zei dat het gewoon een hard recht kokertje was zoals het hoort. Ze heeft niet gemeten als in cms. Dat is toch wel genoeg controle?
     
  8. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Wat zegt je verloskundige erover? Bij mij hoorden harde buiken er namelijk bij. Ik heb ze negen maanden lang aan de lopende band gehad, of ik nou veel deed of niets deed. Uiteindelijk raakte ik er gewoon aan gewend en ik ben dan ook lekker actief gebleven tot aan mijn bevalling. :roflmao: Maar daarom zeg ik: overleg met je verloskundige. De mijne constateerde namelijk al heel snel dat ik ‘gewoon’ een supergevoelige baarmoeder heb die al reageerde op een volle blaas, als ik me omdraaide in bed, als ik bukte om iets van de grond te rapen, etc. Succes en veel wijsheid gewenst!
     
    Anne172636 vindt dit leuk.
  9. Anne172636

    19 mei 2019
    38
    3
    8
    Dat geeft dan ook een beetje rust! De verloskundige zegt dat het wel een teken is dat ik rust moet nemen, zeker omdat ik er eerst pijn bij had.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.485
    113
    Wanneer was deze controle? Ik zou vragen of ze nogmaals wil controleren. Het kan erbij horen, zoals hierboven staat geschreven, maar dan heb je uitgesloten dat er meer aan de hand is.
    Doe echt dat stapje terug, ze moeten het straks 16 weken zonder je doen.
     
  11. Anne172636

    19 mei 2019
    38
    3
    8
    Nog maar twee weekjes geleden, dus ik vraag me af of het zo snel alweer nodig is.
     
  12. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    In eerste instantie zal dat altijd het advies zijn, dat was bij mij ook. Maar toen rust nemen in mijn geval totaal geen verschil maakte, heb ik gewoon mijn leven weer opgepakt. Maar ik lees nu je beginpost nog eens goed en je zegt dat het bij jou echt veel minder is als je rust neemt, dus in dat geval zou ik naar je lichaam luisteren, je direct ziek melden en binnenkort een plan van aanpak maken met de bedrijfsarts. Wat inderdaad zoals @Flamingooo zegt kan inhouden dat je helemaal stopt met werken. Beterschap!
     
    Anne172636 vindt dit leuk.
  13. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.859
    7.805
    113
    Amsterdam
    Hier vorige zwangerschap vanaf 24 weken heel veel harde buiken, maar wel of niet wat doen maakte geen bal uit. Uiteindelijk doorgewerkt tot 36 weken en met 38.2 bevallen.
    Wat wel altijd goed is om je urine te controleren harde buiken kan ook soms wijzen op een blaasontsteking.
    Nu alweer vanaf week 14 harde en ook al urine laten checken was niks. En wederom ik kan een dag zowat niks gedaan hebben veel harde buiken en bijv heel druk geweest zijn en dat het een stuk minder is.
    Dus tja hier hoort het er gewoon bij en ik ga er dus niet minder om doen want het helpt gewoon niet.
    Vk ook mee eens die zegt ook jij hebt gewoon een wat gevoeliger baarmoeder die sneller harde buiken maakt.
    Eerste zwangerschap ook nog aan ctg gelegen met die 24 weken omdat het echt absurd veel was en ze waren idd duidelijk zichtbaar maar deden niks.
     
    Anne172636 vindt dit leuk.
  14. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hier deze zwangerschap ook veel harde buiken, sommige dagen zoals hierboven al eens beschreven echt bij alles: twee stappen —> harde buik, bukken —> harde buik, moeten plassen —> harde buik, baby beweegt —> harde buik.

    Advies van gyn was allereerst rust (maar dat is moeilijk als je het grootste deel van de tijd alleen bent met een peuter) en daarnaast magnesium bij nemen. Magnesium ontspant je spieren en het helpt hier wel, ik merk het als ik het een paar dagen vergeet.
     
    Anne172636 vindt dit leuk.
  15. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ik heb gisteren nog aan de ctg gelegen ivm veel harde buiken. Conclusie: niks aan de hand. Harde buiken mogen er zijn, zolang er maar geen regelmaat in zit van echt om de zoveel minuten. Dus als het de ene keer na 9 minuten is en dan na 10 minuten, dan na 11 minuten en dan weer na 9 minuten dan zou het geen kwaad kunnen.
     

Deel Deze Pagina