Consuminder en bespaar topic

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Elena22, 22 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    We moeten nog 1000 euro betalen aan onze laatste grote schuld. Per eind september is deze compleet weggewerkt. Doel is dan 1/3 van de besparing te sparen en de rest te gebruiken voor dingen die we nodig hebben en de laatste kleintjes weg te werken. Onze oudste heeft bijvoorbeeld echt een nieuwe fiets nodig. Daarnaast willen man en ik begin januari een paar dagen op stedentrip. Het liep de laatste tijd bepaald niet lekker in ons huwelijk en we denken beide dat er even tussenuit met zijn tweetjes kan helpen. Even geen ouders te zijn. Dat is al 9 jaar niet gebeurd dus hoog nodig. Jongste gaat vanaf eind volgende maand ook naar school dus een flinke besparing op opvang gebied.
     
    Poppy4 vindt dit leuk.
  2. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    fijn elena dat jullie bijna klaar zijn met betalen.
    en heerlijk een paar dagen weg met z,n tweetjes,waar willen jullie heen?
     
  3. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
  4. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @Hier; Weinig gepost afgelopen week. Ons hondje wordt vandaag (thuis) ingeslapen. Dat wist ik al een paar dagen en ik heb het er behoorlijk moeilijk mee. Heb het beestje letterlijk mijn halve leven. Hoop snel weer een beetje beter in mijn vel te zitten en komen te kletsen. Wel heb ik gisteren al gekookt zodat we vandaag wel gewoon eten hebben ondanks hoe ik me zal voelen vanmiddag.
     
  5. bloemetje1

    bloemetje1 Fanatiek lid

    13 apr 2009
    1.282
    125
    63
    oh wat erg Elena,heel veel sterkte!
    wat zul je hem missen:cry:
     
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
  7. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113

    Ahh wat sneu, heel veel sterkte!
     
  8. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    @Elena, sterkte met het verlies van je hondje. Was hij ziek?
     
  9. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Hier zijn we afgelopen week teruggekomen van een geslaagde vakantie. De komende weken weer de voorraad aanvullen en dan start het nieuwe schooljaar alweer.

    Menu komende week:
    Wo: Zoete aardappelschotel met gehakt en witlof
    Do: Volkoren pasta met verse spinazie, kokosmelk en stukjes zalm
    Vr: Indiase curry met paneer, courgette en tomaat
    Za: BBQ
    Zo: Restjes bbq met salade en stokbrood
    Ma: Quiche van leftover groente, vegetarisch.
    Di: Patat uit de airfryer met salade

    Ik ben al begonnen met het maken van een inventaris zodat ik begin volgende week weer een grote bestelling kan laten bezorgen. Ik zit eraan te denken om 1x per maand te laten bezorgen ipv om de twee weken en de rest tussendoor te doen.

    Hoewel ik goed oplet merkte ik met opmaken dat het toch een beetje gewoonte is geworden bepaalde producten altijd maar te bestellen/in huis te hebben. Terwijl er tijdens het opmaken een paar nieuwe, soms best lekkere (al zeg ik het zelf :rolleyes:) combinaties tussen zaten die ik anders nooit klaarmaak omdat alle ingredienten voor het oude vertrouwde gerecht klaarliggen. Het stomme is ook dat het een goed gevoel gaf niet alles steeds beschikbaar te hebben. Natuurlijk is er hier ook regelmatig wat op, maar meestal hooguit voor een paar dagen want dan komt de volgende boodschappenronde alweer.
     
  10. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Wat is het stil hier :)
    Hier weer terug in het ritme vanaf volgende week, en weer wekelijks boodschappen bestellen.
    Dat scheelt hier gewoon heel veel.

    Ik ben ook bezig met verzekeringen uitzoeken of dat goedkoper kan, tv naar een andere provider en kijken of er nog dingen opgezegd kunnen worden.
    Waar zijn jullie verzekerd?

    Morgen begin ik gelukkig weer met werken en hebben dan eindelijk weer "normaal" inkomen

    Menu deze week
    Vandaag wraps
    Ma pastaschotel
    Di aardappels, sla, gehaktballen en kids rauwkost
    Wo krieltjes, wortels en kipschnitsel
    Do preischotel
    Vr krieltjes, broccoli en kip
     
  11. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Hier ook weer terug in ritme vanaf morgen :cry:. Ik heb er zo geen zin in. We hebben een heerlijke vakantie gehad, af en toe wat strubbelingen maar overheersend fijn en nu weer die klok waar op gelet moet worden, bleh.

    Ook komt er een nodige verbouwing aan waar, gelukkig, de verzekering in bijdraagt, maar zie zo op tegen de rommel en de bijkomende ongemakken de komende weken. Ik ben blij dat het opgelost wordt en al helemaal blij dat het door de verzekering gedekt wordt! Alleen zie ik op tegen de onrust/ongemakken die het met zich meebrengt. Eigenlijk zou ik het liefst nog een paar weken vakantie eraan plakken en als we terugkomen is alles opgelost :D. Zo werkt het natuurlijk niet, dus morgenochtend maar weer met frisse moed op, komt goed :cool:
     
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.211
    18.954
    113
    Hoi dames,

    Hoe gaat het met jullie? Ik ben weer thuis van een tijdelijk verblijf in Nederland, gelukkig weer terug in m'n oude routine. Wat fijn is dat dan he.
    Het duurde een tijdje tot ik weer online was omdat we een ADSL verbinding moesten aanvragen, daar hebben we bijna 8 weken op moeten wachten, pfff (ik was ondertussen wel mobiel online, maar dat was nogal een zwakke verbinding). Gelukkig ben ik nu eindelijk weer online, heb dit clubje wel gemist!

    @Elena22 , leuk dat jullie binnenkort op stedentrip gaan. Het duurt nog een tijdje maar toch, veel plezier gewenst alvast!
     
  13. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.211
    18.954
    113
    Wat is het hier stil!
    Staan alle consuminderactiviteiten stil ofzo?
     
  14. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Nee absoluut niet hoor! Alleen te druk om uitgebreid te reageren op iedereen.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Zeker niet! Gewoon wat minder tijd om ervoor te gaan zitten. De kinderen komen zo ook weer uit school dus ik post even snel ons halve weekmenu:
    Ma (gisteren): zelfgemaakt loempia's met zoetzure rijst
    Di: vega lasagna
    Wo: hutspot met gehaktbal
    Do: Indiase curry met aardappel en linzen (vega)
    Vr: patat met salade

    Weekend weet ik nog niet.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.211
    18.954
    113
    Besef nu pas dat mijn vorige bericht onbedoeld wat kattig over kon komen... :oops: Sorry daarvoor dames!

    @Poppy4 je weekmenu klinkt goed! Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen met weekmenu's haha. Heb het al zo vaak geprobeerd zonder succes.

    Wij hebben pas een pompoen gekregen uit de tuin van een buurvrouw. Ik ben nog aan het bedenken of ik er soep mee maak of invries. Morgen gaat er iig een deel van in de couscous.
     
    Elena22 vindt dit leuk.
  17. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    #4157 Poppy4, 17 sep 2019
    Laatst bewerkt: 17 sep 2019
    Ach zo vatte ik het niet op hoor @citroenrasp! Geen sorry nodig wat mij betreft. Mij lukte weekmenu's ook niet totdat ik de boodschappen aanpaste op omwisselen tijdens de week.

    Soms heb ik bv voor maandag iets gepland staan, maar kom ik tijd tekort waardoor ik beter het menu van donderdag kan maken. Of juist andersom. Ook snij ik groenten die voor meerdere menu's bestemd zijn die week gelijk in de juiste porties. Dan heb ik daar de volgende keer geen voorwerk meer aan. Als ik heel veel groenten heb ingekocht (markt) pak ik het keukenapparaat erbij voor het snijwerk, de porties vries ik dan deels in. Scheelt tijd en geld!

    Omdat ik veel van dezelfde verse basisingredienten gebruik en de rest van het menu aanvul -vaak vers voorgesneden- vanuit de vriezer en/of voorraadkast haal is het makkelijk omwisselen.

    Wat ook motiveert is dat als ik de weekmenu's niet (goed) plan we flink duurder uit zijn. Omdat we met z'n zessen zijn en er vaak vriendjes aanschuiven zijn we makkelijk tientallen euro's per week meer kwijt als ik tussendoor steeds boodschappen moet doen voor het eten van die dag. Maandelijks scheelt dat zo meer dan 100 euro en dat vindt ik gewoon zonde.

    Lief van je buurvrouw! Rauwe pompoen invriezen is hier nooit een succes geworden tenzij ik er een ijskoude smoothie met sinaasappel van maakte :D.
     
  18. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    @citroenrasp Ik vond je berichtje ook niet kattig overkomen hoor :) Hier gewoon onwijs druk gehad afgelopen maanden. We zijn nog veel aan het minimaliseren en consuminderen. Minimaliseren omdat het gewoon veel rust geeft. Consuminderen deels noodzaak en deels omdat het ook gewoon fijn is dat we zo meteen een buffer kunnen bouwen en doen.
    Ons hondje is inmiddels alweer 5 weken dood, totale kosten daarvoor waren ook bijna 300 euro. Deze maand veel extra kosten door verjaardagspartijtjes, de verjaardagen van de jongens, veel dingen die stuk waren gegaan/echt heel erg aan vervanging toe zijn.
    Je zou ook soep kunnen maken en die invriezen. Dan heb je al een kant en klare maaltijd in de vriezer.
    Weekmenu doe ik net als @Poppy4. Ik plan de maaltijden maar de dagen staan niet perse vast. Als ik moet schuiven omdat dat beter uitkomt dan doe ik dat gewoon.
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.211
    18.954
    113
    Haha, dankje, ik begon een beetje aan mezelf te twijfelen.
    Hier ook nog aan het consuminderen, minimaliseren wat minder omdat ik veel dingen al heb geminimaliseerd sinds onze verhuizing. Al ben ik toch blij wanneer er weer iets weggaat - zo hebben we laatst een campingbedje (amper gebruikt en de kinderen zijn er te groot voor) verkocht, inclusief Ikea matras die zelfs nog in de verpakking zat. Niet zoveel voor gekregen hoor, maar ik ben iig blij dat het weer weg is!
    Het grappige is dat nu we meer geld te besteden hebben (in verhouding dan), ik er eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb. Vind het nog steeds leuk om creatief te zijn en de kinderen met verpakkingsmateriaal te laten knutselen, van alles zelf te maken en dingen op te knappen etc. Klinkt raar maar voor een ander die lang noodgedwongen in zo'n situatie zat is het misschien fijn om ineens veel meer te kunnen uitgeven, maar ik heb dat eigenlijk helemaal niet. Mijn man had laatst een simpele badkamerkast gemaakt (wat hout van de bouwmarkt en simpele witte verf, plus reserve deurknop die we nog hadden liggen van onze kledingkast), ik ben zelf niet zo goed in DIY-dingetjes haha maar mijn man wel. Maar het resultaat is echt goed! Anders was het waarschijnlijk zo'n lelijk plastic kastje geworden (of laten maken bij een timmerman, wat weer heel erg duur is) dus ik ben heel blij met het resultaat! Verder ben ik veel bezig met dingen invriezen de afgelopen tijd, jam maken etc (profiteren van de laatste zomergroenten en -fruit). Ik zou zo graag willen leren wecken, lijkt me echt mooi om zo'n voorraad glazen potjes in de keuken te hebben. Maar helaas, ik zou echt niet weten waar ik moet beginnen dan. Heb ook veel te weinig glazen potjes daarvoor geloof ik.
     
  20. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Het is wel heeeeeel rustig hier, ik dacht even bij te lezen, maar het is niet nodig :p. Alles ok met iedereen?

    Ik heb sinds kort shopvlogs ontdekt, best geinig en af en toe komt er ook iets voorbij wat ik nog niet wist. Het is me nu al een paar weken gelukt de wekelijkse bezorgboodschappen rond de 100-125 te houden daardoor, toch weer mooi meegenomen! Ik ben ook weer de vriezer en voorraadkast zoveel mogelijk op aan het maken voordat de herfstvakantie begint, dat werkt ook mee de wekelijkse kosten lager te houden. Ook wel fijn, want de oudste is hard aan het groeien en eet voor twee momenteel.

    De jongste is overdag inmiddels volledig zindelijk! Ik kan hem overal mee naartoe nemen zonder nog een luier aan te moeten doen. Nu alleen de nacht nog en dan is het luiertijdperk definitief afgesloten. Ook hebben we voor hem een gaaf grote jongens bed kunnen regelen via marktplaats. Hij is nogal groot voor zijn leeftijd en zijn peuterbed werd te klein. Alleen waar hij zo groot leek in zijn peuterbed, lijkt hij nu klein in zijn grote bed :rolleyes:. Nou ja, al met al lekker bezig hier :) in ieder geval. Ben benieuwd hoe het bij jullie gaat!?
     

Deel Deze Pagina