Contract niet verlengd....

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Suzanne1982, 28 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    ...Jeetje, wat kan er een hoop veranderen in 24 uur. Woensdagavond hebben we een supermooie echo gehad. Ons kindje is enorm beweeglijk en wat ziet alles er prima uit. Wat was ik volmaakt gelukkig met dat nieuws. En natuurlijk ben ik dat nog....

Vorige week had ik op mijn werk al verteld van mijn zwangerschap. Ik had al een echo gehad met 9 weken en ook die zag er prima uit, dus ik zag geen probleem om het op mijn werk te vertellen. Iedereen reageerde super enthousiast. Ik kreeg zelfs allerlei cadeautjes.. En nu vandaag.... Mijn baas zei gisteren dat hij het met me wilde hebben over de dagen die ik wil werken na mijn verlof. Toen ik vandaag bij hem aan tafel zat had hij heel ander nieuws. Mijn contract loopt af op 1 januari en dat wordt nu niet verlengd. Het gaat gewoon niet zo goed op het moment waardoor er een stuk minder werk is. Dat klopt ook. Het is een stuk rustiger. Ik twijfel ook niet aan dit verhaal. Alleen zit ik straks wel zwanger zonder werk... Er is toch niemand die mij in deze situatie aan gaat nemen...(?) Gelukkig heb ik wel recht op een uitkering, maar om nou een half jaar thuis te gaan zitten. :cry:.

Zijn er meer mensen die dit voorhanden hebben gehad? Ik word hier echt enorm verdrietig van terwijl ik ook heel blij ben dat het zo goed gaat met onze beeb. Mijn vriend zegt dat het allemaal wel weer goed komt en dat er niets aan de hand is. Maar ik word al moe van het idee weer te gaan solliciteren. Ik werkte hier pas een half jaar. Bij mijn vorige werkgever heb ik 5 jaar gewerkt, maar die ging in juni failliet....

Zucht......

Liefs, Suus

2. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik ken het gevoel... Ik werk momenteel als oproepkracht voor een uitzendbureau. Ik werk nu al meer dan een half jaar voor dezelfde instelling voor jonbgeren met gedragsproblematieken... maar als ik ga vertellen dat ik zwanger zou zijn ( wat ik nu nog niet ben, maar you never knoe when) kan ik het ook vergeten daar.. helaas...

Sterkte deze tijd met solliciteren...

3. Dwezelin26

Dwezelin26 Actief lid

20 nov 2008
    308
    0
    0
    Jeetje, ja een vriendin van me heeft het ook meegemaakt. Heel erg voor je zeg. Kijk, je baas mag je NIET ontslaan omdat je zwanger bent. Dat is bij wet geregeld. Dus... wordt je contract niet verlengd omdat het niet zo goed gaat (bedrijfseconomische ontslagreden). Ik zeg niet dat dat niet de echte reden is maar het komt bedrijven dan vaak goed uit om het helemáál over die boeg te gooien.

Heel vervelend voor je. Nu zou je moeten gaan solliciteren terwijl je zwanger bent. Ik heb geen idee hoe dat gaat. Ik heb zelf een baan (vaste) maar loop op mijn tandvlees qua sfeer etc. Ik wil het volhouden, het is nog niet bekend dat ik zwanger ben (dat vertel ik pas in januari). Ik hoef me waarschijnlijk geen zorgen te maken, maar het kan zijn dat ik niet meer ga trekken en dan? Solliciteren ook? Sommigen zullen zeggen: je bent gek een vaste baan op het spel te zetten, maar als het écht niet meer gaat moet je ook iets.

Ik begrijp je moeilijke positie. Hopelijk komt er iemand met een tip!
    Succes

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik heb niet echt een tip voor je...alleen heb ik onlangs hetzelfde meegemaakt! ik zit nu ook thuis... 9 december loopt mn contract af, maar omdat ik ook nog vakantie had staan omdat we aan het verbouwen zijn, ben ik nu dus al thuis. (ik ben overigens de dag nadat ik verteld heb dat ik zwanger ben ineens op het matje geroepen!)
    Je kan idd gewoon een uitkering aanvragen, maar ik dnek niet dat je 6 maanden huis kan zitten, je hebt namelijk wel gewoon je sollicitatieplicht enzo. Hoe dat precies zit weet ik zelf ook nog niet, omdat bij mij nog niet alles helemaal is geregeld!

verder kan ik alleen nog maar zeggen...dit is erg rot! I know!

en het gebeurd vaker hoor btw...mn schoonzus heeft ook moeten solliciteren tijdens haar zwangerschap en is nergens aangenomen!

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Jullie hadden dan gewoon een half jaar contract of jaar contract ofzo?
    Pff als ik dit zo lees ben ik blij dat ik mijn proeftijd uit ben en meteen een contract voor onbepaalde tijd heb gekregen...

Ik vind het eigenlijk dom dat zwangerschap een reden is om iemand eruit te doen :S (zo komt het in ieder geval op mij over jij verteld dat je zwanger bent en ineens krijg je te horen dat je weg moet) kan je niet ergens terecht? bij de vakbond ofzo? ik zou in ieder geval wel bezwaar aantekenen... (dat moet volgens mij ook zowiezo wil je geld krijgen als je niet werkt)
    Verder weet ik dat wanneer je ergens gaat solliciteren dat je in principe niet geweigerd mag worden als je zwanger bent...
    maar de ervaring leert dat er dan vaak wel een andere smoes verzonnen wordt :(
    ik zou zeggen: SOLLICITEREN! en hopelijk vind je toch nog een baan....
    succes!

6. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Mijn contract was in delen opgebouwd. Eerst 3 maanden, dan weer 3 maanden en dan een half jaar. Het tweede contract loopt nu dus af en wordt niet verlengd. Verder moet ik de komende maand "gewoon" werken, dus ik hou wel in de gaten of er nog meer contracten niet verlengd worden. Ik weet dat er nog een aantal aflopen, dus als ik aan het eind van de maand toch de enige blijk te zijn, dan laat ik het er zeker niet bij zitten. Ik kan me niet voorstellen namelijk dat ik in mijn eentje een bedrijf kan redden (er werkt toch zo'n 25 man). Verder zal ik ook nog eens informeren of ik bezwaar aan moet tekenen. Dat weet ik namelijk niet. Bedankt voor de tip kleintje88!

Verder heb ik 16 december een afspraak bij het CWI. Ik heb me ingeschreven al werkzoekende en ook, uit voorzorg, vast een uitkering aangevraagd. Verder heb ik idd sollicitatieplicht, maar dat vind ik niet erg. Ik wil het liefst gewoon werken. Via het uitzendbureau heb ik eventueel al iets voor tot en met maart, dus thuis zitten hoeft niet. Na mijn zwangerschap zie ik dan wel weer verder. Dan kan ik gewoon op zoek naar een vaste baan. Ik ben 26 en secretaresse. Ik kan overal aan de slag ondanks de kredietcrisis!

Of dit te maken heeft met mijn zwangerschap weet ik niet en ik denk niet dat ik daar echt achter ga komen (tenzij er verder niemand op straat komt te staan, dat zou wel heel vreemd zijn).. Ik heb in ieder geval in een brief staan dat "conjuncturele motieven ten grondslag liggen aan het besluit". Oftewel economische schommelingen (waarom kunnen dit soort dingen niet in normaal nederlands? ;) )

Ook heb ik besloten dat ik mijn zwangerschap hierdoor niet laat verpesten. Het is zo iets bijzonders! Ik ga er gewoon toch van genieten ondanks deze tegenslag... Dat raad ik dan ook iedereen aan die in een soortgelijke situatie zit als ik. Laat je niet uit het veld slaan en geniet van alle positieve dingen in het leven. Natuurlijk voel je je af en toe rot en dat is niet erg, maar laat het je leven niet bepalen.

Iedereen heel veel succes!

Liefs, Suus

7. kaat11

kaat11 Niet meer actief

Hoi,
    Wat een shit situatie. Ik heb in dezelfde situatie gezeten en moest dus al zwanger solliciteren. Ik heb het direct gezegd en nu werk ik er gewoon, krijg ik alle medewerking van mijn werkgever. Het kan dus wel, aangenomen worden terwijl je zwanger bent. Ik weet natuurlijk niet wat voor werk je zoekt, het zal per branche wel verschillende zijn.

Inderdaad laat je zwangerschap er niet door verpesten, maar ik kan me voorstellen dat het op een andere manier leuker was geweest.

sterkte,
    Kaat

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland

9. lexy4

lexy4 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.107
    0
    0
    Heey meiden,

Ik lees jullie verhalen en kan mezelf hier ook in terug vinden. Ik ben ook nog niet zwanger, maar denk wel over dit soort dingen na. Ik werk sinds 1 juli bij dit bedrijf en ben inmiddels ook aan het solliciteren. Ik heb het hier wel erg naar mijn zin, maar de aansluiting bij mijn opleiding mis ik en ook de doorgroeimogelijkheden en kansen op een salarisverhoging zijn heel erg klein hier. Vandaar dat ik naar wat anders kijk. Heb nu nog 3 sollicitaties lopen. Ik ben ook bang dat als ik straks wel zwanger blijk te zijn, ik er misschien straks ook wel uitgegooit wordt. Ik ben inmiddels al wel zo ver dat ik mijn geluk om zwanger te raken niet wil laten lopen. Ook wil ik mij de kans niet ontnemen om toch ergens anders te gaan solliciteren. Bij dit bedrijf ben ik er namelijk ook niet zeker van of mijn contract volgend jaar wel wordt verlengd ivm de crisis. Ik zie het maar zo, ik weet wat ik in mijn mars heb en willen ze me ontslaan omdat ik zwanger ben, dan laten ze een goede medewerker lopen en probeer ik het gewoon bij de concurent. Hebben zij gewoon een probleem! Ik heb wel een goede opleiding dus ik weet zeker dat er voor mij ook een baan van mijn dromen op mijn weg ligt. Misschien dat het iets langer duurt dan ik hoop, maar uiteindelijk komt het allemaal wel goed. Daar ben ik van overtuigd. Blijf vertrouwen in jezelf hebben!

knuffel

10. Elegance

Elegance VIP lid

13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    @lexy4, psies, zo zie ik het ook! Ik zit niet geheel in hetzelfde schuitje, maar wel deels, ik werk nu als ziektevervanging via een uitzendbureau.. Ik kan er geeneens werken als ik zanger ben ivm de agressie die het werk met zich meeneemt, ik werk met jongeren met gedragsproblematieken. Zodra ik dus zwanger ben moet ik solliciteren.. een zware klus aangezien waar ik voor geleerd heb moeilijk werk voor te vinden is en ik niet zomaar mijn studie aan de kant wil zetten om ander werk te gaan doen. Dat voelt dubbel..maar het geluk van een kindje willen wij ons zeker niet ontnemen.. Maar dat is onze keuze... :)

11. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Hey Dames,

Ook ik zit in zo'n situatie helaas.
    Mijn contract loopt 3 december af en wordt ook niet verlengt.
    Het is niet om mijn zwangerschap, want dat wisten ze toen nog niet.
    (de reden ervan volgt hieronder)
    Ik zit ook al 3 weken thuis om mijn uren op te maken en dat komt wel goed uit omdat ik heel erg misselijk ben de hele dag :(
    Verder zit ik in de ziektewet al sinds mei.
    Voor 100% en 50 % dat wisselt.
    Heb een peesontsteking aan mijn rechter pols.
    Ben er ook voor geopereerd, maar is nog niks verbetert.
    Zelfs als ik thuis ben en bijna niks doe heb ik er last van.
    Moet 18 december weer naar het ziekenhuis.
    Ga dus na 3 decmeber de ziektewet in voor 100%
    Was ook bij het CWI geweest om me in te schrijven, maar dat kon niet, omdat ik helemaal de ziektewet in ga en half ziektewet half ww kan niet.
    Moet nu gewoon afwachten wat het UWV gaat zeggen en het ziekenhuis.
    Ben in ieder geval blij dat ik een uitkering krijg.

12. Meilan

Meilan Bekend lid

18 okt 2008
    639
    0
    0
    Liner Manager
    Antwerpen
    Ze wordt niet ontslagen! Haar contract wordt gewoon niet verlengd. Dit mag dus wel gewoon.

Je zal gewoon op zoek moeten naar iets anders. Al is het tijdelijk...

Meilan

13. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Hoi Meilan,

Volgens mij zit je er een klein beetje naast. Het is namelijk zo dat het bij de wet VERBODEN is om iemand te ontslaan of in dit geval het contract niet te verlengen vanwege zwangerschap. Ik heb hier het eea over op internet gevonden. Ik begrijp dat ik op zoek moet naar ander werk, bedankt voor de tip(?).... Het is natuurlijk alleen lastig aan te tonen dat dat het geval is. Ik wacht de komende tijd af, want als de reden dus wel degelijk de crisis is, dan zullen er ongetwijfeld nog meer mensen uit moeten. Mocht dat niet zo zijn, dan is er iets anders aan de hand en dan laat ik het er toch niet zo maar bij zitten. (Zie onderstaande link). En zo zijn er dus nog een aantal voorbeelden.

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2&i=21723&t=21697

14. saartje32

saartje32 Actief lid

29 okt 2007
    287
    0
    0
    Een contract niet verlengen mag zonder opgaaf van reden. Ik heb vorig jaar in hetzelfde schuitje gezeten, heb 2,5 jaar bij dat bedrijf gewerkt, ik was alleen niet zwanger.
    Ik heb bij het CWI nagevraagd hoe het zat, omdat we toen wel al druk aan het proberen waren. Daar zeiden ze toen dat het niet verlengen van een contract altijd zonder opgaaf van reden mag. Niet verlengen is dus iets anders als vroegtijdig beeindigen, daarvoor moeten ze toestemming hebben (van de rechter of het UWV, dat weet ik even niet).
    Als je zwanger bent dan moet je wel gewoon solliciteren, maar ook dan heb je recht op 16 weken zwangerschapsverlof, daarin hoef je dus niet te solliciteren, met behoud van uitkering.

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    ik heb veelvuldig contact gehad met cwi en juridisch loket en die hebben mij ook gezegd dat het gewoon mag hoor...ze hoeven jou contact niet te verlengen als het hun niet uitkomt...al ben je zwanger van een zesling! en idd hoeven ze geen reden te geven.

ontslagen worden en geen contractverlenging is iets heel anders!
    bij ontslag moet je idd ook bezwaar indienen, omdat je anders geen recht hebt op een uitkering enzo. bij geen contactverlenging kan je gewoon een uitkering aanvragen en dit kan je ook niet echt aanvechten omdat ze (helaas) gewoon de regels volgen en in hun recht staan!

kut dat het zo gaat natuurlijk (I know!) maar zo werkt het...ik denk dat je allang blij mag zijn dat je niets hoeft aantevechten en bezwaren hoeft in te dienen. want daar kan heel erg veel tijd en geld in gaan zitten! en het kan zijn dat je er niet eens wat voor terug krijgt...

16. Meilan

Meilan Bekend lid

18 okt 2008
    639
    0
    0
    Liner Manager
    Antwerpen
    Je hebt een tijdelijk contract, dus ben je in principe een tijdelijke werkkracht. Ze mogen dus beslissen dat ze jou niet meer nodig hebben, zonder reden. Ergens ook begrijpelijk, hé. Dat is het hele punt van een tijdelijke werkkracht in dienst nemen.

Ik heb eerst ervoor gezorgd dat mijn tijdelijke contract werd omgezet in een vast contract voor onbepaalde duur voordat we eraan begonnen. Het is voor jou natuurlijk wel ech k*t, maar het is nu niet anders.
    Je geraakt wer wel uit, hoor! :)

Deel Deze Pagina