Controles bij vk mogelijk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Twijfel, 12 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Ik denk dat ik het antwoord op deze vraag eigenlijk al wel weet, maar ik hoop tegen beter weten in...;)
    Ik zou heel erg graag bij een vk onder controle staan ipv bij de gyn. Maar bij mijn andere zwangerschappen heb ik zwangerschapsdiabetes gehad (1e laatste maand, 2e vanaf 16 weken, 3e vanaf ong 30+ weken). Bij de 2e moest ik ook insuline spuiten, bij de andere niet.
    Ook heb ik na de laatste een mk gehad bij 9 weken.
    Bij de eerste heb ik bij 40 weken +1 dag een spoedkeizersnee vanwege ernstig zuurstof tekort van de baby. Gelukkig is dat uiteindelijk helemaal goed gekomen, maar er werd me wel op het hart gedrukt dat ik dus voortaan onder controle moest staan van een gyn.
    Dat heb ik nu dus 3 keer gedaan, maar ik vind het allemaal een stuk onpersoonlijker en medischer en dus eigenlijk ook niet leuk.:( Ook is het best een stuk rijden naar het ziekenhuis en er zit hier om de hoek een vk.
    Begrijp me niet verkeerd, ik wil het beste voor de baby, maar als er nog geen sprake is van verhoogde suiker is er toch eigenlijk ook geen risico voor de baby? Of moet ik toch gewoon weer vanaf het begin naar de gyn?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Twijfel,

je mag altijd beginnen bij de vk, dat is niet erg. Dan stuurt de vk je door voor een consult bij de gyn en dan kun je overleggen met hem/haar over wat je wensen zijn. Ik denk inderdaad dat de gyn je zal adviseren bij hen onder controle te blijven ivm het hoge herhalingsrisico en omdat je bij de 2e moest spuiten. Maar zolang je inderdaad strikte controle hebt van je suikers en er verder geen complicaties optreden en je ook geen andere nare dingen in je verloskundige voorgeschiedenis hebt, zou je ip bij de vk onder controle kunnen blijven. Maar in de praktijk blijven vrouwen zoals jij toch bij de gyn onder controle. Maar starten bij de vk kan altijd!

Groetjes Brigitte

3. Twijfel

Twijfel Fanatiek lid

4 mei 2010
    2.003
    1
    0
    huisvrouw/moeder
    Noord Brabant
    Als ik het goed begrijp hangt het dus een beetje af van de gyn?
    Het is in ieder geval al meer dan ik dacht dat ik toch kan beginnen bij de vk. Daarna zie ik dan weer wel.
    Dank je wel voor je uitleg!

Deel Deze Pagina