Controversieel: scheiden voor nieuwe liefde?

Discussie in 'De lounge' gestart door Confused101, 3 jan 2025.

1. Confused101

3 jan 2025
    14
    23
    3
    Vrouw
    Dag dames,

Ik kom met de deur in huis vallen. Ik ben verliefd geworden op een andere man en twijfel of ik geluk zal blijven halen uit mijn huwelijk met mijn man (waar ik twee kinderen mee heb). Ik weet dat ik een hoop ellende hiermee op me afroep maar ik wil eigenlijk vooral horen wat mensen in soortgelijke situaties hebben gedaan en hoe dit is afgelopen.

Zijn er hier dames die hun stabiele leven hebben 'opgegeven' voor de liefde? Hoe heeft dat uitgepakt?

Het uitgangspunt is redelijk gecompliceerd. Het is niet stiekem begonnen maar vanuit een punt waarop we wilden experimenteren met het openen van onze relatie. Het is dus niet alleen het 'idee' van de andere man waar ik tot aangetrokken word maar ik heb ook daadwerkelijk een half jaar een soort relatie met hem gehad. Mijn man wilde toen weer het open aspect in de relatie beëindigen en dat heeft bij mij voor de twijfel gezorgd dat ik niet weet of ik terug kan naar de situatie zoals hij was omdat ik zo verbonden ben geraakt met de ander.

Het heeft geen zin om nu alle punten op te gaan sommen die niet helemaal goed liepen in mijn huwelijk want dat is natuurlijk persoonlijk, het komt erop neer dat we als ouders een goed team zijn, we prima leuke dingen ondernemen maar er ook op fundamentele aspecten zoals we kijken naar het leven en op intiem vlak wel al jaren botsingen en frustraties waren. Ook zou ik op kunnen sommen wat er dan allemaal mijn 'ogen' heeft geopend met de dynamiek met deze man wat nu zorgt dat ik me gelukkiger zie worden met hem maar ook dat is persoonlijk en heeft voor de situatieschets geen zin.

Op dit moment heb ik het contact met hem verbroken sinds kort en wil ik met mijn man relatietherapie gaan volgen. Maar ik voel nog steeds zo sterk het gevoel dat ik hem niet moet laten gaan en dat het de grootste fout zou zijn. Is dit irrationeel of kan het echt zo zijn dat ik hiernaar moet luisteren? Vanaf welk moment moet je zo'n gevoelens serieus nemen? Vanaf welk punt is het het waard voor je eigen geluk te gaan als je daarmee wel je gezin beschadigt? Ik vind het allemaal zo lastig en verwarrend en heb geen idee hoe ik ervoor moet zorgen dat mijn gevoel weer bij mij man komt, en wil dat (op dit moment) diep van binnen eigenlijk ook niet (wat mij weer beangstigt)..

Heel veel twijfels en onzekerheden hier. Fijn om het ergens kwijt te kunnen, hoewel ik weet dat het mijn eigen pad zal zijn en alleen ik erachter kan komen wat het beste is..

En ik weet het, het zou een rotstreek zijn om hiervoor mijn gezin 'op te geven'. Maar wat als het gevoel me nooit loslaat dat ik bij de ander wil zijn? Moet ik dat dan accepteren voor de rest van mijn leven? Nooit dezelfde voldoening te halen uit mijn eigen relatie? Pff, ik ben benieuwd naar de reacties haha

Bedankt voor het lezen!

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.460
    6.086
    113
    Vrouw
    Misschien ‘beschadig’ je ook je gezin als je ongelukkig blijft in je huwelijk. Ook dat voelen kinderen feilloos aan, hoe stabiel is dat dan. Ik heb niet het complete plaatje he, en ook geen ervaring, maar wel eerlijke vragen die bij mij opkomen. En hoe stond de andere man in het hele gebeuren? Wist hij dat je een open relatie had op dat moment? En waar is hij nu? Je zegt contact verbroken. Ben benieuwd hoe hij erin staat.

3. Confused101

3 jan 2025
    14
    23
    3
    Vrouw
    Ja dat is ook waar, maar het brengt ook zo veel onzekerheden vooral omdat mijn man zijn geluk echt hangt aan mij en ons gezin. Hij zegt ook over de therapie "de enige uitkomst voor mij is dat het goed komt. Ik wil alleen een leven met jou anders heeft het voor mij geen zin."
    Dan ben ik zo bang mijn gevoel te volgen mocht dat onveranderd blijven.
    De andere man was op de hoogte van het feit dat het tijdelijk zou zijn en was in eerste instantie eigenlijk juist huiverig omdat hij mijn gezin niet wilde beschadigen (ironisch, ik weet het..). Hij (heeft zelf geen kinderen en is single) heeft uitgesproken zijn leven met mij te kunnen delen maar wil ook dat ik me in eerste instantie richt op mijn gezin en of het te redden is want hij wil ook niet al die ellende veroorzaken. We zijn eerlijk gezegd overweldigd door hoe goed we samen werkten en hoe verbonden we zijn geraakt, we klikten wel van tevoren waardoor dit idee ontstond maar dat we zo gek op elkaar zouden worden hadden we ook niet verwacht. Het voelt allemaal zo licht en vanzelf met hem, zo pijnlijk om los te laten.
    Hij draagt nu het 'verlies' alleen en ik heb geen contact met hem. Mocht ik weer contact opnemen weet ik dat hij daar helemaal voor open zou staan maar hij respecteert en moedigt aan dat ik me eerst wil richten op het gezin.

4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    17.661
    29.767
    113
    Vrouw
    Relatietherapie!

Jouw man heeft gezegd met jou verder te willen. En daar wil hij voor werken. Koester die toewijding.

Jij praat over "voor je eigen geluk gaan". Maar hoe gelukkig ga je worden met een scheiding en een gebroken gezin?
    En over de nieuwe relatie. Die voelt nu natuurlijk als het mooiste ooit. Maar als je terugkijkt naar het begin van de relatie met he man. Was dat niet hetzelfde gevoel?

Anyway. Ik vind dat je het je man en je kinderen verplicht bent om er alles aan te doen de relatie te redden. Lukt dat niet, dan kan je op dat moment anders beslissen. Maar wie weet vind je het geluk terug binnen je gezin.

En als ik je verhaal goed begrijp is je nieuwe vlam het met me eens.

Precious03, Jess93, Meysss en 26 anderen vinden dit leuk.
  5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.552
    34.930
    113
    Waarom hebben jullie in eerste instantie besloten jullie huwelijk te "openen"? Geen oordeel, maar vraag me af of het probleem niet al veel eerder is gestart.

Iertje81 en Syane vinden dit leuk.
  6. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.455
    11.965
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit vraag ik me inderdaad ook af.

En verder denk ik dat het gras vaak elder groener lijkt dan het is. Ik zou niet zomaar een huwelijk met kinderen opgeven zonder eerst wel een hoop geprobeerd te hebben.
    Ooit was deze man wel degene waar je een hele toekomst mee zag, dus waar is dat mis gegaan.

En natuurlijk kan je de liefde van je leven tegengekomen wanneer je al met iemand anders bent.maar vaak is het toch gewoon een ontsnappingspoging uit een situatie die een beetje saai is geworden. Monogamie is niet echt iets wat van naturen ingebakken zit in de mens.

Diiba en Spectre vinden dit leuk.
  7. joopterheul

24 sep 2024
    63
    44
    18
    Lastig hoor, want iedere relatie is natuurlijk hartstikke persoonlijk en daar kun jij alleen je eigen weg in vinden.

Ik herken de situatie heel erg. Ik ben zo iemand die ondertussen meer dan 7 jaar gelukkig is met die nieuwe liefde. We zijn niet over 1 nacht ijs gegaan, zowel mijn ex, huidige vriend en ik niet. Ook mijn vorige relatie was al veel eerder "over" en we wisten dat we niet samen oud zouden worden. Toen er iemand anders opdook, heb ik dat eerst geparkeerd en heb ik met mijn ex nog relatietherapie gevolgd. Hij en ik zijn altijd volledig open en eerlijk geweest. Ik kon de knoop doorhakken om weg te gaan, toen ik ook zeker wist dat ik weg zou gaan als er niet iemand anders geweest zou zijn. Dat het met die nieuwe liefde daarna bleef, was een cadeau.

Niemand kan over jouw situatie oordelen. Ik kan je alleen aanraden om de tijd te nemen en elkaar met respect en eerlijkheid te blijven behandelen, maar zo te lezen doe je dat al. Veel sterkte.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.552
    34.930
    113

9. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.455
    11.965
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Nu ja, voor een groot deel van de mensen geldt dat het er niet zo in zit dan. Als iets van 30-40% van de mensen wel eens vreemd gaat.

10. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.844
    7.883
    113
    Ik zie dat meer als dat de mens van nature lui, egoïstisch en onbetrouwbaar :roflmao:

Liefde is een werkwoord, zullen we maar zeggen

Anouk2005, Asil, spruitje80 en 10 anderen vinden dit leuk.
  11. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.775
    6.298
    113
    Ik zou met kinderen altijd proberen de relatie nog te redden, dus relatietherapie en allebei hard inzetten ervoor. Als dat niet meer werkt, dan met behulp van relatietherapie goed de relatie afsluiten.

Sado vindt dit leuk.
  12. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.768
    752
    113
    Ik heb geen ervaring met wat je nu beschrijft, maar wel met dat het in een langdurige relatie niet altijd even lekker loopt en dat je ondertussen gevoelens kan krijgen voor iemand anders (in ons geval zonder daar wat mee te doen). Ik zou alleen eraan denken om mijn gezin op te geven als ik zoiets ook zou doen zonder dat er een ander in het spel is. Dus als die nieuwe liefde niet blijft/bestendig is, wil je dan nog steeds weg bij je man? In het begin is alles spannend en leuk en noem maar op; maar ook deze nieuwe liefde is niet perfect en daar komen op den duur ook ergernissen naar voren. Hoe zou het zijn als hij niet in beeld is?
    Ik zou dus eerst relatietherapie met je man gaan volgen, en kijken hoe het echt tussen jullie zit. Daarna kun je altijd nog uit elkaar als het toch niet meer te redden is. Als je twijfel/stress voelt over dat die ander er dan wellicht het niet meer is dan heb je denk ik je antwoord, namelijk dat je enkel voor die ander weg wil en niet om weg te zijn bij je man.

vlindermoeder, Sado en Spectre vinden dit leuk.
  13. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.455
    11.965
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oh dat laatste ben ik echt zo niet met je eens. Liefde moet je niet voor hoeven werken. Een relatie wel, en je best voor elkaar doen. Maar als je voor de liefde moet werken dan ben je behoorlijk uit balans met elkaar.

overigens kan je ook in een goede relatie toch een fling krijgen met een ander. Ineens verliefd worden. Het is dan wel aan de persoon zelf wat hier mee te doen. Meestal zakt dat gewoon weer weg na een tijdje.

Kanarie vindt dit leuk.
  14. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.844
    7.883
    113
    In de term werkwoord staat wel het woord werk, inderdaad maar dat wordt er niet specifiek mee bedoeld. Maar wat er wel mee wordt bedoeld is dat je niet passief moet wezen, dus investeren in je relatie, op je partner gefocust zijn en niet op andere mannen. Nou ja je snapt het wel. Ik ziet het iig niet als werken.

Maar als je denkt dat je geen moeite hoeft te doen, dan denk ik dat dat het begin is van het einde van je relatie.

mamabri, Zxcvb, Syane en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.844
    7.883
    113
  16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.455
    11.965
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Oke, dan had ik er een ander beeld bij.

Dat laatste ervaar ik niet zo heel erg. Natuurlijk moet je niet passief naast elkaar gaan zitten. Maar mijn gevoel voor mijn partner staat nooit ter discussie eigenlijk. Maar goed ik heb misschien gewoon de mazzel dat ik een man heb getroffen die toch ook wel goed over zn gevoelens kan praten. Dat maakt alles wel een stuk makkelijker.

17. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.844
    7.883
    113
    Maar zeg je nu dat je helemaal geen moeite voor elkaar doet?
    Ik kan mij daar dan echt niets bij voorstellen.
    Wij gaan regelmatig samen leuke dingen doen. We hebben veel dezelfde hobby’s dat maakt het wel makkelijk.

18. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.228
    985
    113
    Zuid-Holland

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.552
    34.930
    113
    En hoe lang zijn jullie bij elkaar dan als ik vragen mag? Want wij zijn nu 21 jaar samen en ik ervaar het toch echt wel zo als wat @Nellie4 zegt. Juist als je zolang bij elkaar bent ga je ook door lastigere periodes heen en dan is het echt wel "werken".

lindajl, Zoe123, Diiba en 8 anderen vinden dit leuk.
  20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.552
    34.930
    113
    Eh nee hoor. Het is heel normaal zelfs dat dat af en toe voorkomt.

Zoe123, Zeebra, mamabri en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina