Corona en werk: thuis blijven werken?

Discussie in 'Corona forum' gestart door Relax, 20 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,
    Graag even jullie advies. Ik heb een baan waarbij thuis werken prima mogelijk is. Type kantoorbaan, 18 uur pw. Mijn 2e tijdelijke contract loopt in de zomer af. Ik heb één directe collega die ervoor kiest om op kantoor te blijven werken. Ze neemt het me duidelijk kwalijk dat ik dat niet doe dus de afgelopen weken zijn we veel tijd kwijt geweest aan telkens weer dingen uitpraten, ik moet meermaals uitleggen waarom ik niet op kantoor kan en wil zijn en collega blijft dingen plannen terwijl ik er niet bij kan zijn en ook naar anderen doet ze net alsof ik de kantjes ervan af loop, terwijl ik thuis meer uren maak dan ik voorheen deed. Juist om bij te blijven.

    Management adviseert wel om thuis te werken maar laat het verder aan iedereen zelf. Nieuwe manager werkt zelf 2 dagen per week thuis ivm haar kinderen en 2 dagen op kantoor.

    Na 9 weken thuis heb ik vorige week besloten een middag per week op kantoor te zijn. Mijn man heeft daarvoor zijn vrije middag omgeruild. Nu er meer versoepelingen komen, voel ik steeds meer druk om vaker op kantoor te zijn. Steeds afspraken weigeren (ook uitnodigingen van andere collega's) voelt heel vervelend en ik wil niet de indruk wekken dat ik gezellig thuis zit. Ik ben opgelucht als ik afspraken naar mijn 'kantoormiddag' kan schuiven en die zit dan ook de komende weken ramvol. Ik rek mijn grenzen op. En ik ben de conflicten met collega zó zat. Het lijkt alsof ze mij expres zwart maakt.

    Maar met 2 kinderen die heel weinig naar school gaan, 1 peuter die nog niet naar de opvang kan (dagen komen niet overeen met de dagen dat de 2 oudsten naar school mogen) en een man die fulltime (thuis) werkt, is de rek er wel een beetje uit. En verder geloof ik ook echt in het overheidsadvies en voel ik me onveilig op kantoor omdat collega's lacherig doen over afstand houden en die mogelijkheid er niet altijd is.

    Vanaf 8 juni gaan alledrie mijn kinderen weer naar school en opvang op mijn werkdagen en kan ik weer gewoon op die dagen werken. Maar ook dan wil ik overwegend thuis blijven werken. Mijn man werkt verplicht thuis tot 1 september, zijn werkgever (zelfde soort organisatie) neemt een duidelijk standpunt in en dat mis ik bij mijn werkgever zo.

    Herkent iemand dit? Wat zouden jullie doen?
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Volgens mij is het advies van RIVM en overheid nog altijd blijf zoveel mogelijk thuis werken.

    Ik zou heel koel en zakelik dat communiceren. Ik blijf zoveel mogelijk thuis werken omdat dit wordt geadviseerd. Klaar.
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Even je vervelende collega buiten beschouwing gelaten, als je graag een nieuw contract wilt zou ik denk ik wel naar kantoor gaan als je die mogelijkheid straks weer hebt met school en opvang.

    Je nieuwe manager werkt blijkbaar thuis i.v.m. de kinderen, m.a.w. als dat geen struikelblok was, zou ze zo te lezen volledig op kantoor zijn.

    Kijk waar je concreet tegenaan loopt aan problemen en overleg dat met je manager.

    Wat namelijk nu overal voorkomt is dat er overal werknemers zijn die thuis werken, het gros doet z'n werk, een deel werkt meer en een deel loopt de kantjes er af. Dat kun je op kantoor lastig zien.

    En wellicht denkt jouw collega dat jij de kantjes er af loopt?
     
    Relax vindt dit leuk.
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Even een vraag; waar zit je peuter normaal? Ik snap even niet waarom die niet naar de opvang kan. Die heeft toch niets met de school van je andere kinderen te maken?
     
    sillies, Kolibrie2, Malbec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Als je wilt verlengen hou er dan rekening mee dat t toch min of meer een stok kan worden om te slaan. Bij ons doet niemand er moeilijk over. Wij zijn dan ook gewend dat onze collega's buiten de deur zijn. Dus alles is ingericht op remote, dat is onze core business.

    Echter op mn oude werk hadden we 1 "anti-thuiswerk" collega en dat was tevens een flinke stemmingschopper. Nou zette die zichzelf wel een beetje voor paal omdat ik zowat 24/7 was (merkbaar voor alle collega's), maar toch kreeg ik t weer van mijn manager te horen of ik toch wat meer op de zaak wilde wezen etc. (werkte alleen in die discipline, niemand die mij hielp of waar ik input voor nodig had) dus vandaar t kan ook een stok worden om te slaan. Half half, of met een derde ben je er allicht vanaf.

    Wij hebben ook een intakelijst en iedereen die naar kantoor wil komen moet intekenen. Vol is vol, 10 man max.
     
    Relax vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.293
    113
    Je haalt een hoop argumenten aan waarom je nu niet naar kantoor kan komen, maar de echte reden zit eigenlijk in je laatste zinnen: je zegt namelijk dat wanneer het wel mogelijk zou zijn of zal gaan worden, je nog steeds eigenlijk niet naar kantoor wil komen. Eerlijk gezegd begrijp ik wel een beetje dat je collega daar langzaam aan ook een beetje irritatie over laat merken. Ja, het advies is nog steeds om thuis te werken als dat mogelijk is, tegelijkertijd gaan steeds meer mensen wel al weer werken als dat mogelijk is omdat veilig te doen, omdat het nou eenmaal het werkt ten goede komt als je ook met enige regelmaat op locatie bent.
    Ik zou dus in overleg gaan met je leidinggevende over hoe je op een veilige manier op je werk kan komen over twee weken. Als je een nieuw contract wil, zou ik toch wat een andere houding laten zien
     
    Huismuisie, sillies, Syane en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Dit idd. Zoveel mogelijk vanuit huis en eventueel 1 dag of dagdeel op locatie.
     
    Neuzeke en Relax vinden dit leuk.
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.225
    3.671
    113
    Het advies is en blijft; werkt thuis wanneer dat kan.
    Jij bent van mening dat dat kan en volgt het advies op.
    Dat jouw collega daar anders over denkt is niet jouw probleem.
    Ik heb ook 1 collega die niet thuis wil werken en vanaf begin al iedere dag op kantoor zit (en alle maatregelen echt onzin vind) Moet zij weten, ik doe het niet (rest ook niet) zolang het werk vanuit huis meer dan prima verloopt (sterker nog, bij ons word het de nieuwe manier van werken)
     
    Neuzeke, Relax en bosi333 vinden dit leuk.
  9. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    De opvangdagen (1,5 dag) zijn andere dagen dan school op dit moment. Geen vitaal beroep.
    Daardoor hebben we ervoor gekozen hem nog thuis te houden, hem brengen voegt immers niets toe. Alleen risico.
    Ik werk (met toestemming van vorige a.i. manager) 's morgens vroeg en 's middags als mn jongste op bed ligt, ongeacht waar de twee oudsten dan zijn. M'n uren zijn nu verspreid over 5 dagen ipv 3 en ik werk iedere week 2 a 3 uur over.
     
    MaMa en Mammielove vinden dit leuk.
  10. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Thanks voor je mening, het zet me aan het denken.
    Mbt het dikgedrukte: ik denk eerder dat ze dat zo probeert te draaien omdat ze zelf amper iets doet. Ze is lange perioden weggeweest en toen deed ik haar 36 uur en mijn 18 uur in 24 uur. Maar goed dat is een ander verhaal, bekend binnen de organisatie en aan de nieuwe manager om te gaan ervaren :roflmao:
     
  11. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Misschien dat ik na 8 juni 2 dagdelen kan doen inderdaad, thanks.
     
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Dat klinkt inderdaad als een ehhh (hoe zeg je dat netjes) minder productieve collega ;)

    Maar je nieuwe manager zal daar inderdaad achter moeten komen. Denk er wel aan dat je manager dat in de loop van de tijd wel leert. Maar dat deze manager waarschijnlijk wel bepaalt of jij een nieuw contract krijgt en zich wellicht wel laat leiden door signalen van collega's (voor ze door heeft hoe die werkelijk in elkaar steken)

    Ik bedoel dit overigens niet aanvallend hoor! :oops: Meer als in: hou dat in je achterhoofd :)
     
    Relax vindt dit leuk.
  13. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons is er een maximum aantal wat op kantoor mag zijn, een beperkt aantal plekken is aangepast aan 1,5 meter regel. Het is de bedoeling dat deze plekken gebruikt worden door mensen die echt een probleem hebben met thuiswerken, bijvoorbeeld omdat ze heel klein wonen of geen rustige werkplek kunnen creeren. Deze kantoorplekken moeten van tevoren gereserveerd worden.
    Bij mijn man zijn werk blijven de kantoren zeker tot 1 juli nog helemaal dicht.

    Ik zou het niet tof vinden als ik onder druk zou worden gezet om naar kantoor te komen nu. Het advies is nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken. Daarnaast ben ik afhankelijk van openbaar vervoer om naar mijn werk te gaan en dat mag nu nog niet gebruikt worden door niet-vitale beroepen.

    Ik zou het erg raar vinden als alleen om deze reden je geen verlenging zou krijgen, als je werk verder goed op orde is, je een goed tempo erin houdt... je zorgt dat je bereikbaarheid/beschikbaarheid verder uitstekend is... als daar twijfels over zijn kan ik me wel indenken dat ze nu minder zicht hebben op wat je zoal doet. Dus ik zou hard werken aan je zichtbaarheid nu;)

    Ik zie in mijn team juist dat sommige thuiswerkers harder werken dan ze op kantoor ooit deden , dus ik zou zeker niet zeggen dat naar kantoor komen altijd maar het werk ten goede komt.
     
    Mar76 en Relax vinden dit leuk.
  14. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Ja klopt, dat is precies waar ik bang voor ben.
    Mn nieuwe manager heeft al laten doorschemeren dat m'n contract voor deze functie waarschijnlijk niet verlengd gaat worden, maar wellicht wel voor iets anders nog een half jaar. Een vast contract wordt het sowieso niet. Ik blijf ik toch maar vasthouden aan wat ik goed acht en dus wat de richtlijnen voorschrijven.

    Allemaal bedankt voor jullie meningen! Altijd goed om verschillende visies te lezen.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik vind je bericht wel ergens dubbel. Werk jij thuis omdat je de kinderen dan kunt opvangen, maar je man hoeft dat dan niet (?), of werk je thuis omdat je het onveilig vindt om op kantoor te werken?

    Want als je man wel kan (fysiek gaan) werken terwijl hij ook kinderen heeft die veel thuis zijn nu, is er geen reden waarom voor jou iets anders zou gelden.

    Van andere kant is de richtlijn nog steeds om zoveel mogelijk thuis te werken.
    Kunnen die afspraken ook via het scherm plaatsvinden? Je hoeft ze dan niet af te zeggen, maar je schuift aan via een vergader-software.
     
  16. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    ... ik moet er nog wel bij zeggen dat alle vergaderingen hier gewoon doorgaan online. Ik heb nog niet 1 afspraak met collega’s afgezegd en ik vergader me suf de hele dag. Ik denk dat dat wel een belangrijke voorwaarde is om langdurig thuis te kunnen werken, dat online afspraken goed geregeld zijn. Misschien is dat wel iets wat je met je manager kunt bespreken dan. Het is niet heel ingewikkeld om dat te ondersteunen, er zijn apps genoeg voor.
     
    MaMa, Mar76 en amdaa vinden dit leuk.
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het advies is nog steeds thuis werken, dus als dat kan, onafhankelijk van wat je partner doet, werk je thuis. En zeker in deze tijden, waarin opvang vaak lastig is, mag een werkgever ook wel flexibel zijn hierin.
    Ik kan niet thuis werken, mijn man wel, hij mag inmiddels een paar dagen naar kantoor, maar ivm opvang van onze kinderen gaat hij 1 dag. En zelfs dat kunnen ze niet verplichten, hij gaat deze vrijdag maar daarna waarschijnlijk niet meer, omdat het in zijn geval eigenlijk niets toevoegt.
     
  18. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Dat gebeurt sporadisch, meer willen ze bij ons niet faciliteren want dat kunnen de servers niet aan. Maar ik bel, app en mail me suf met collega's hoor, ik ben verre van onzichtbaar. De collega's die ook thuis werken vinden er ook niets van. En mn manager ook niet. Misschien ben ik zelf wel gewoon bang voor wat men (lees: die ene collega) vindt.
     
  19. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Beiden. En omdat ik me aan de regels wil houden.

    Mijn man mag niet fysiek naar zijn werk, waarschijnlijk tot 1 september. Zijn werkgever volgt het advies, daar is geen discussie over.
    We verdelen onze uren over de week. Door af te wisselen en gebruik te maken van de uren dat onze jongste slaapt, is er altijd iemand bij de kinderen en zijn we allebei bereikbaar en maken we onze uren. Geen problemen met de verdeling dus.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  20. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je presenteert een mening als een feit. Misschien dat dit zo is voor jouw baan, jouw werkwijze of jouw bedrijf. Maar dat hoeft niks te betekenen voor een ander.

    Hoe dan ook: het advies blijft om waar mogelijk thuis te werken. De afgelopen weken hebben heel veel mensen ervaren wat mogelijk is en wat niet.
    TS geeft aan dat zij haar werkzaamheden vanuit huis kan uitvoeren. Als zij de afgelopen weken nooit een taak heeft laten liggen of maar half heeft uitgevoerd vanwege het thuiswerken, is er geen enkele reden om haar nu onder druk te zetten op locatie te gaan werken.
     

Deel Deze Pagina