Corona nieuws deel 6

Discussie in 'Corona forum' gestart door bosi333, 29 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Toch goed nieuws voor nu! Laten we hopen op een kanteling de goede kant op vanaf nu :)
     
    amdaa, Liekje81, bosi333 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    hier een familielid in Engeland in terminaal traject (laatste fase dementie) mn schoonouders kunnen feitelijk gewoon niet die kant uit. Ga je daarheen zit je na aankomst in quarantaine, kom je terug mag je weer. Je hebt geen idee of t twee weken, 3 dagen of 3 maanden gaat duren. Die hebben zich er bij neergelegd dat ze reeds afscheid hebben genomen. Hij herkent ook niemand meer, incl zn vrouw. Praat amper nog verstaanbaar of t nu zeeuws, nederlands of engels is. Dr komt niet meer dan gegrom uit en ook dat maar heel weinig, slaapt vooral veel en is ver weg in eigen wereld.

    Enige methode die ik kan bedenken om er elk moment te kunnen zijn is een sneltest, daarheen en dan daar blijven (vakantiehuisje, familie aldaar) niet weer die grenswissel opzoeken. Maar het laat zich moeilijk voorspellen. Voor hetzelfde geld zit je nog in quarantaine terwijl die persoon de laatste adem uitblaast en mis je ook de uitvaart. Aan de andere kant kan palliatieve zorg ook gerust 3 maanden duren.

    Mijn opa was terminaal, hij was t alleen wel 11 jaar lang. Kreeg elke keer weer een onverwachte terugopleving en dan hobbelde hij weer verder. Ziekenhuisbed kwam en ging, daar was geen peil op te trekken. Uiteindelijk was de leverschade wel te groot om te boven te komen (stiekeme drinker) en ging het ziekenhuisbed pas weg na overlijden.

    Het is moeilijk te zeggen waar je goed aan doet. Als je zonder blikken of blozen daar heen kan met t risico dat ze overlijdt, en geen probleem hebt om evt feestdagen in je uppie (of met familie aldaar) over de grens te vieren zou ik er zeker heen gaan. Met mijn dochter en mn man zou dat bijv. niet kunnen. Maar de tijd die ik nog had met mn vader (thuis verpleging in terminale fase) en de momenten van mn dochter samen met hem worden ons nooit meer ontnomen ik ben op de laatste fase ook in gaan wonen, dat gaat wat makkelijker in een thuis situatie en had ook als voordeel dat ik gewoon mn moeder een knuffel kon geven.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  3. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    @Vero0504 helaas heeft mijn schoonmoeder verder geen familie meer in Duitsland, sowieso is het al een kleine familie en haar moeder heeft verder iedereen overleefd (mensje is 96).
    Het is inderdaad niet te zeggen hoe lang zoiets gaat duren. Ik denk dat mijn schoonmoeder nog eenmaal heen wilt om afscheid te nemen. Voor m'n man is het ook afwachten of hij überhaupt mee kan ivm de zwangerschap.
    Gelukkig is ze nog wel aanspreekbaar en m'n schoonmoeder belt regelmatig via het tehuis met haar.
    Ik hoop dat ze nog de gelegenheid krijgen om afscheid te nemen. Dan hebben ze haar in ieder geval nog gezien. Zoals je zegt, het kan weken duren of nog maanden. We wachten af.
     
  5. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    In welke plaats? In Nordrhein-westfalen ben je gewoon welkom zolang je binnen 24 uur weer weg bent. Zonder test of quarantaine.
     
    nelta vindt dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Ohh echt waar? Is in nordrhein westfalen indd..
     
    Vero0504 en Venelientje vinden dit leuk.
  7. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Screenshot_20201015-153222_Samsung Internet.jpg

    Volgens mij is dit reisadvies niet aangepast/strenger geworden sindsdien. Zou in dit geval echt gewoon gaan, arme mensje...
     
    Spectre vindt dit leuk.
  8. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Je mag er ook gewoon heen om boodschappen te doen en te tanken. Zolang je maar binnen 24 uur weer weg bent.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Oké bedankt!! Ik ga het doorgeven
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Spectre vindt dit leuk.
  11. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    :cry: is het niet zaak dat we als Europa elkaar meer moeten helpen. Ik zag dat Belgie ook Nederland hulp had gevraagd. Maar Nederland zit zelf net zo hoog. :(

    Zorgelijk
     
  12. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik woon vlakbij de grens en je mag inderdaad gewoon een dagje naar Duitsland om te winkelen en te tanken. Je kan ook naar de dierentuin als je binnen 24 uur maar weer thuis bent. Niet dat we dat doen maar het mag wel.
     
  13. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik lees wel net dat de regels vanaf 1 nov in Duitsland weer strenger worden.
     
  14. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Klopt. Je mag wellicht de grens nog over, maar je komt bejaarden- en verzorgingstehuizen niet meer in zonder test. Ook niet als je er naast woont bij wijze van spreken, dat ligt er niet aan dat je uit Nederland komt. Bij ons in Zuid-Duitsland is dat tenminste erg streng nu, ik dacht in NRW ook net zo omdat de besmettingen per 100.000 inwoners te hoog zijn. Dat geldt ook nu al, voor de nieuwe Lockdown-light. Hier is het ook nog zo dat je niet zomaar een test krijgt om op bezoek te gaan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze daar wel een uitzondering voor maken als iemand op sterven ligt. Dat lijkt me niet meer dan redelijk. Maar daarvoor zou je echt met het tehuis moeten overleggen.
     
    Venelientje en Spectre vinden dit leuk.
  15. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Ik vraag me vooral af waarom niemand vraagtekens zet bij de betrouwbaarheid van de PCR testen. Het is natuurlijk niet alsof die nooit in opspraak zijn geweest. En dan nu schijnt onlangs de beoordelingscriteria van de testen aangepast te zijn waardoor testen sneller (vals) positief resultaat geven. Dat zou m.i. de sterke stijging kunnen verklaren, maar vreemd genoeg lees je daar eigenlijk nergens iets over.

    In plaats daarvan wederom paniek overal, gemanipuleer met cijfers en vanaf middernacht hier in Frankrijk wederom een lockdown, terwijl er hier in de regio praktisch niets aan de hand is en de landelijke lockdown er weer op behoorlijk onderhandse wijze doorheen is gedrukt. Maar goed, we gaan het weer ondergaan, en zien wel weer waar het schip strandt. Gelukkig wonen we dermate vrij dat we normaal gesproken redelijk soepel door die lockdowns heenrollen...
     
    Cin85 en tuc vinden dit leuk.
  16. Venelientje

    Venelientje Niet meer actief

    Heb jij een link met nieuwe regels per 1 november? Landelijk of voor NRW?
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.142
    113
    We moeten het doen met de middelen die we hebben. Vals positief is knetter vervelend en kan behoorlijke impact hebben op iemands inkomen en huishouden. Maar die persoon en "verwachte olievlek" blijft dan wel buiten de zorgbezetting en drukt dan t percentage ziekenhuisopnames en mortaliteitcijfers weer naar beneden.

    Maar vals negatief lijkt me problematischer. "neeee hoor niks aan de hand" en daar ging de hele klas en de olievlek weer verder op pad.

    Je zit in een seizoen van het gesniffel en de "niks bijzonders". Waar een dagje "blegh" en "moe" best normaal zijn. Dat corona daar als een ninja tussendoor meeloopt en zo mooi van a naar b verplaatst, lang niet altijd met problematische punten totdat iemand een ongunstig lootje trekt is dan ook niet moeilijk voor te stellen. Dan kan je heel veel positieve testen erbij krijgen.

    Enige methode om die valspositieven uit te sluiten is met 3 verschillende testen met paar dagen interval. Hier is 1 test al moeizaam en vrij prijzig (particulier of via GGD, alles heeft een prijs) op de massa is de organisatie van 3 testen plus bijbehorende kosten overkill v.s. t individuele probleem van "tijdelijk ongewenst verplicht op (werk)vakantie in eigen huis".

    Niet alles is voorkombaar maar als je van je vrijheid houd, hou je goed (of beter) aan de regels en onderhoud je weerstand en vitamine peil (vitamine d lijkt erg goed te helpen, allicht mede de reden dat er nu hier veel van migratie roots opgenomen liggen donkerdere huidskleur en vitamine D zijn wel een ding (puur speculatie van mijn kant overigens)) . Pak desnoods wat regels van t buitenland erbij die je aanspreken en waarvan je vindt dat in jouw land niet voldoende gedaan mee wordt. (ipv 1.5 meter 2 meter afstand houden bijv). Maar hoe goed je ook je best doet, een ninja virus voorblijven zal altijd lastig blijven. Negatief, Positief of vals positief het komt altijd met gedoe. Misschien zijn de "valt wel mee dat covids" vals positieven en is er eigenlijk alleen "lang covid"? moeilijk te stellen als je geen breed onderzoek er naar doet. (ik zit te lang thuis geloof ik gezien t apistel :roflmao:)

    Maar ik vrees dat de testbereidheid op zichzelf al rap achteruit loopt, dat is vele malen problematischer. Men is het zat, geen zin in al dat "gezeik" en "gedoe" voor een beetje gesniffel of een "blergh"-dag.

    Ik hoop heel heel heel erg dat die blaastesten goed zijn en snel uitrollen. Als je daarmee 75% kan afvangen kan je meters maken. Blazen voor toegang schoolbetreding/zorginstelling etc. Paar seconden voor uitslag. Meerdere apparaten bij de deuren en je kan verspreiding op dat soort locaties redelijk consequent de kop in drukken en controle los laten (desgewenst) wanneer de zorg weer zo ver is en makkelijk herinvoeren wanneer de teller weer te ver oploopt.

    Nu maar hopen dat er voldoende blaaspijpjes te maken zijn en dat ze niet een of andere onmogelijke maat hanteren die 1 fabrikant wereldwijd maakt ofzo.

    Zag trouwens een verwijzing naar de Telegraaf dat de britten vermoedelijk met slecht nieuws kwamen over de vaccinatie maar de rest zat achter een paywall. Het is dan wel telegraaf, maar bericht hield in dat vaccinatie mogelijk niet ging doen wat ze hoopten.

    Artikel “ Britten voorspellen slecht nieuws over vaccin”

    Was intussen bij BBC al aan t neuzen maar nog niks verder gevonden er over.

    Vond wel weer een ander aardig stukje over "lange covid"
    https://www.bbc.com/news/health-54622059

    @Emilie69 ik ga er maar van uit dat hier de boel Belgie weer volgt. Rioolmetingen in mijn dorp gaven overigens weer een gezakte waarde aan. Half oktober was die het hoogst. In t hele prijzencircus van cijfertjes, veranderende ziekenhuis tellingen, testbeleid en snelteststraten icm commerciele testen en percentages waar je nog maar moeilijk iets van kan vinden wat je houvast geeft, is die meetwijze gelukkig nog niet veranderd.

    Hoeveel virus er in maart werd gevonden in de riolen weet je nog wel. Enige voordeel nu is dat we al wat stappen in vroegbehandeling hebben gemaakt, maar staat tegenover dat er ook nog veel personeel mist, dus goed is het nog steeds niet helaas. Maar even voorzichtig zijn als we de kerstlampjes ophangen aan de dakgoten dus...
     
  18. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.872
    13.038
    113
    Vrouw
    Wat betreft de pcr testen, sinds corona intrede heeft gedaan is er volgens mij niemand meer overleden aan griep. Volgens mij wordt er ook niet meer op influenza getest, dat gaat namelijk met zo'n zelfde pcr test. :|

    Waarom neemt Frankrijk geen voorbeeld aan Spanje? Daar werkt men met gezondheidsregio's, dus de regio's waar (bijna) niets aan de hand is hebben veel meer vrijheden dan de regio's waar de ziekenhuisopnames de spuigaten uit lopen.
     
    tuc vindt dit leuk.
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Influenza onderzoeken worden nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd door de huisartsen als altijd hoor. Die rapportages zijn nog steeds te vinden.

    Daarnaast test nog steeds 80-90% van de mensen met klachten negatief op corona, in die groep (ook zkh opnames) zitten ook gewone verkoudheidsvirussen en influenza tussen.
    Je zou alle negatief geteste mensen opnieuw kunnen oproepen om zich dan te testen op influenza, is dat wat men dan eigenlijk wil?

    En ten slotte werken de huidige maatregelen (sinds maart dus al) ook gewoon tegen verspreiding van andere virussen die je op dezelfde manier overdraagt.
     
    Kukido, Mar76 en columbella vinden dit leuk.
  20. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.776
    25.851
    113
    Vrouw
    Er wordt nog gewoon getest op griep hoor.

    Ik heb in het stukje geen cijfers gezien over aantal doden. Maar het onderscheid wordt heus wel gezien.
    https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers
     

Deel Deze Pagina