Cranberry tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MinnieM, 7 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Ladies,

    Ik heb hier meerdere topics over gelezen. Sommige alweer wat ouder. Ik lees en krijg dubbele berichten hierover.

    Doktersassistente zegt: mag. Ze heeft onlangs een brief van een vk gekregen waarin het zelfs geadviseerd wordt.

    Apotheker zegt: doe maar niet. Werking of effect op een baby is niet voldoende onderzocht.

    Gyn zegt: mag. Maar dat was toen ik nog geen positieve test heb gehad. Ik ga het vandaag nogmaals navragen in het ziekenhuis aangezien ik onlangs wel een positieve zw test heb gehad.

    Lareb zegt: niet doen. https://www.lareb.nl/teratologie-nl/news/gebruik-geen-cranberry-producten-in-de-zwangerschap/

    Ik heb onlangs een kuur nitro gehad. Ik ben heel vatbaar voor een uwi. Klachten lijken nu weg. Urine staat op kweek om te kijken of het echt weg is.

    Ik drink ook veel, maar heb echt de cranberry nodig. Dat helpt me altijd goed. Ik gebruik die van de tuinen. 2 in de ochtend en 2 voor het slapen gaan.

    Wat zijn jullie ervaringen? Mag het tijdens een zwangerschap gebruikt worden?

    Alvast bedankt.

    Liefs,

    Minnie
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Er is uit recentelijk onderzoek gekomen dat cranberry niets extras doet voor je blaas. Dubbel blind in een tehuis met oudere die door incontinentie vaak blaasontstekingen hebben, maakte werkelijk nul verschil tussen placebo en origineel.

    Dus als je twijfelt, niet doen zou ik zeggen :)
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  3. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw

    Thanks voor je reactie. Wat bijzonder. Het lijkt mij namelijk wel echt te helpen. Ben een tijdje gestopt en sindsdien meerdere kuren ab moeten gebruiken.
     
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Van alles wat je zelf aanhaalt zou ik het meeste waarde hechten aan het lareb. Dat zegt niet doen, dus ik zou het niet doen.
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  5. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Lareb zegt, het werkt niet, en dan kan het zijn dat je onvoldoende behandeld wordt. Je urine staat al op kweek dus als daar iets in groeit gaat het neem ik aan goed behandeld worden. Als jij er baat bij ervaart, zou ik het nemen. Kwaad lijkt het verder niet te kunnen. Het is tenslotte een fruitsoort.
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  6. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Zo zat ik er ook in.

    Lareb zegt niet doen, omdat ze eigenlijk onvoldoende weten.

    Nitro lijkt geholpen te hebben en cranberry zou ik nu graag ter voorkoming van nog een uwi willen gebruiken.

    Hopelijk is de urine nu goed schoon en kan ik dit bijhouden met de cranberry. Ik ben benieuwd wat het ziekenhuis straks te melden heeft hierover.
     
  7. Alisa90

    Alisa90 Lid

    4 okt 2015
    6
    2
    3
    Lastig he!

    Ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook meerdere keren een blaasontsteking gehad. Bij de tweede wilde ik dit graag voorkomen. Het advies van mijn vk over cranberry tabletten was: Het mag, het liefst wel zo natuurlijk mogelijk.

    Ik heb toen exact dezelfde capsules gehaald als jij laat zien. 1tje in de ochtend.
    Hele zwangerschap geen blaasontsteking gehad en een prachtig gezond dochtertje geboren.

    Ik zeg doen. :)
    Over de hoeveelheden kun je het beste nog even navragen, 4 lijkt me misschien wat veel?

    Succes!!
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  8. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Vandaag nagevraagd bij de gyn. En het mocht. Zeker als ik ervaren heb dat het helpt.

    Lareb schrijft biet gebruiken omdat 1)een blaasontsteking goed en grondig beeldend moet worden met ab en 2) omdat er simpelweg te weinig onderzoek is om uitsluitsel te geven.

    Maar het wordt al jaren gebruikt door zwangeren gaf ze aan en brengt geen risico voor het vruchtje mee.

    3 is de dagelijkse hoeveelheid. Wellicht Kan ik dat weer proberen. Maar toen ik dat eens probeerde merkte ik toch dat 2x2 beter werkte dan 1x1 en 1x2. Even mee spelen dus.
     
  9. Alisa90

    Alisa90 Lid

    4 okt 2015
    6
    2
    3
    Kijk! En de gyn zegt dat echt niet zomaar. Hopelijk helpen de tabletten! Geniet van je zwangerschap
     
    MinnieM vindt dit leuk.
  10. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Als de gyn zegt dat het kan, mooi doen!
    Wat de wetenschap ook bewijst of niet bewijst, wat werkt voor jouw lijf werkt. Ik heb ook altijd cranberry gebruikt voor blaasontsteking en dat werkte beter dan de antibiotica, dus ja...... dan heb ik ook liever een natuurlijk middel.
     
    MinnieM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina