Ct scan en vlekje

Discussie in 'De lounge' gestart door Ischa31, 23 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Ik heb een vraag misschien wel heel stom. Mijn moeder heeft vorige week woensdag een ct scan gehad van haar darmen. Donderdag werd ze al gebeld dat ze gisteren bij de arts moest komen. Daar vertelde de mdl arts dat ze een vlekje hadden gezien op haar long en dat ze morgen alleen een ct scan van haar longen gaan maken. Nu vertelde mijn moeder dat ze ongeveer op die plek een metalen reserve knoop had zitten tijdens de scan. Zou het kunnen zijn dat ze dit voor een vlek op de longen hebben gezien?
     
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Nee. Een CT scan is in drie richtingen dus iets buiten het lichaam halen ze er wel uit.
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Metaal kan de scan verstoren, dus zou misschien wel kunnen.
     
  4. Mimi91

    Mimi91 Actief lid

    24 mrt 2018
    392
    693
    93
    Vrouw
    Nee helaas, zoals @Bootcamp babe al aangeeft.. een ct scan is in meerdere richtingen, een knoop is dan zichtbaar buiten het lichaam.
     
  5. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Ok, wel spannend hoor. Morgen een ct scan van alleen haar longen en dan volgende week donderdag de uitslag. Dan maar hopen dat het een ontsteking of goedaardig is.
     
  6. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Een metalen knoop zorgt voor een artefact in het beeld waardoor die minder goed beoordeelbaar is. Dit is zo duidelijk zichtbaar dat er heel goed kan worden gezien wat een artefact is en wat een vlekje is. Die metalen knoop zal het vlekje niet hebben veroorzaakt. Succes!
     
  7. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ik moest opeens aan je denken, hoe is de CT scan gegaan @Ischa31.
     
  8. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Weten we nog niet, mijn moeder had gevraagd daar of het een knoop kon zijn maar ze zeiden ook idd dat het dat niet kon zijn. Ze heeft woensdag de scan gehad en krijgt volgende week donderdag de uitslag. Ik weet niet of het zo is maar ik denk als er echt iets ernstigs zichtbaar was zoals uitzaaiingen dat ze dan al wel gebeld hadden.
     
  9. SweetPrincess

    SweetPrincess Bekend lid

    17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Dan moet ik je helaas teleurstellen want als het een tumor is/uitzaaiingen zijn dan gaan ze de afspraak helaas niet vervroegen.Die paar dagen winst maakt niet veel uit.. Dat gebeurde hooguit pas als de arts lang op vakantie was en we vonden dat het niet 3 weken kon wachten, want dan kunnen in die tijd de vervolg onderzoeken zoals bronchoscopie en pet scan vast in werking worden gezet.
     
  10. Annabel274

    Annabel274 Fanatiek lid

    19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Klopt, sweetprincess..
    Helaas. Geen bellelletje of eerdere afspraak om het antwoord te geven
     
  11. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Hmmm wat een onzekerheid. Vind t ook zo zielig om mijn moeder met zoveel stress te zien. Hopelijk valt het allemaal mee.
     
  12. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Kunnen ze op een ct scan vaak al wel zien of het een ontsteking is of een tumor? Ze dacht zelf omdat haar ontstekingswaarde niet verhoogd is dat het eigenlijk geen ontsteking kon zijn.
     
  13. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Ik las je topic en kon niet wegklikken zonder te reageren. Vind het erg voor jullie dat jullie zo in onzekerheid zitten en hoop op een gunstige uitslag!

    Ik denk dat ze bij het maken van een scan heus wel een beetje een idee hebben van hoe of wat maar ze zeggen écht niks. Die mensen zijn nml niet opgeleid om die scans te beoordelen, dus mogen zij niets zeggen over wat ze zien. Bij mijn vader werd een vlekje gezien op de röntgenfoto en toen hebben ze een CT gemaakt om te kijken wat het was, dus op een CT-scan kan de arts wel zien wat het is. Nogmaals sterkte, ik hoop echt dat het meevalt allemaal.
     
  14. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Helaas ook ervaring dat het niet eerder word gezegd. Ook als er al bekendheid is van ziekten enz. Meestal verzamelen alle scans enz zich tot woensdag, dan hebben de doktoren overleg, en dan krijgen ze de mensen donderdag de uitslag. Zo heb ik t nog meestal meegemaakt. Sterkte en succes!
     
  15. Ischa31

    Ischa31 VIP lid

    5 sep 2007
    6.944
    83
    48
    thuis
    Vanmiddag weten we als het goed is iets meer. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat ze nog verder onderzoek moeten doen omdat ze alleen nog maar een ct scan hebben gemaakt. Littekenweefsel zal t waarschijnlijk niet zijn omdat ze nooit longontsteking heeft gehad. Maar het zit tegen de ruggenwervel aan en volgens mijn ouders is het best wel groot. Ben flink zenuwachtig.
     
  16. Kyra73

    Kyra73 Fanatiek lid

    24 okt 2013
    1.563
    453
    83
    Veel sterkte met wachten. Hopelijk is de uitslag goed.
     
    Ischa31 vindt dit leuk.
  17. birds86

    birds86 VIP lid

    13 mei 2013
    5.304
    2.001
    113
    Vrouw
    Hopelijk een goede uitslag!
     
    Ischa31 vindt dit leuk.
  18. Posh

    Posh Niet meer actief

    Ik duim voor een goede uitslag!
     
    Ischa31 vindt dit leuk.
  19. Meca

    Meca Fanatiek lid

    23 jul 2014
    1.642
    276
    83
    Luizen plukker
    Succes vanmiddag, hopelijk valt het allemaal mee!
     
    Ischa31 vindt dit leuk.
  20. Poro

    Poro Actief lid

    5 feb 2011
    396
    177
    43
    Sterkte! Hopelijk valt het mee.
     

Deel Deze Pagina