Hoi dames, inmiddels ontzettend gelukkig zwanger van ons 2e wondertje. Bij de eerste ging ik helemaal voor bv, maar ze wilde niet drinken aan de borst. Ter verduidelijking, ze woog 4320 en moest bijgevoed worden en haar suikers zijn 24 uur gecontroleerd. Het bijvoeden ging dmv cupfeeding en 's nachts met een flesje omdat ze zo huilde. Ik wilde het niet, maar het was zo vreselijk om aan te zien. Achteraf denk ik dat ze een erg hongerige baby was en ze die eerste 24 uur is verwend met "makkelijke" voeding. Eenmaal thuis wilde ze echt niet aan de borst. (eerste 24 uur dus wel) ze was ontzettend boos en als ze al hapte dan werd ze daarna nog bozer. Maar goed, ik dwaal af. Uiteindelijk heb ik 6 weken fulltime gekolfd en na 6 weken kon ik niet meer en ben ik haar zelf aan de borst gaan leggen. Steeds een beetje langer en uiteindelijk heeft ze tot 3 maand aan de borst gelegen, toen moest ik helaas gaan werken. maar nu de 2e. Ik neem sowieso langer verlof, mn voor de bv. Kolven wil ik echt niet meer! (laat ik ook vastleggen). De kans zit erin dat ook deze een flinke baby wordt en dus weer moet bijvoeden. Hoe kijken jullie daar tegen aan?? hebben jullie tips? En is het in mijn geval zinnig om naar zo'n cursus te gaan van een lactatiekundige, of zal ik beter een 1 op 1 consult kunnen doen?? Hmm, het is een heel verhaal geworden, en ik heb nog 32 weken om me er druk om te maken. Maar ik wil zo graag bv geven.... Alvast bedankt! Taliaa
Hoi Taliaa, Je kan niet vroeg genoeg beginnen met inlezen en voorbereiden. Een voorgesprek met een lactatiekundige ( dus in je zwangerschap) is een uitstekend idee!! Je gehele historie omtrent de BV met je oudste wordt doorgenomen. KNelpunten,aandachtspunten, kortom alles wat maar van belang is wordt besproken. Daarna wordt een plan van aanpak gemaakt. In de kraamweek komt de lactatiekundige langs om te kijken hoe het met jullie gaat. Daarna kan er op verzoek nog telefonisch of emailkontakt zijn. Ook kan ze natuurlijk altijd langskomen voor een consult. Kijk je verzekering na of je de lactatiekundige vergoed krijgt ( de meesten doen dat ), en volg sowieso een voorbereidingscursus via VBN, LLL of je lokale ziekenhuis. Succes!
En stel een goed plan op voor het ziekenhuis. In principe is bijvoeding ook bij een zware baby helemaal niet nodig als het maar meteen na de geboorte wordt aangelegd en onbeperkt toegang heeft tot de borst. Een goede IBCLC kan je dit haarfijn uitleggen.
Ik heb lactatiekundige begeleiding gehad via de Kraamzorg en was daar heel blij mee. In het pakket zat een consult, en ik heb er omdat ik heel erge hyperlactatie had, zelfs twee gehad. En een paar keer telefonisch. Ik heb trouwens bij de vk heel duidelijk aangegeven dat ik alles wou doen om bv te geven. Renske is binnen een uur aangelegd en ik had geluk, ze is vanaf het prille begin een heel goede drinker geweest ('natuurtalentje' volgens de verpleging op de kraamafdeling waar ik lag). Het kan best zijn dat je tweede kindje heel anders tegen je borst aankijkt en dat het veel makkelijker gaat!! Heb je werk waarbij kolven niet mogelijk is? Want werk hoeft niet altijd een reden te zijn om te stoppen (natuurlijk is het met sommige beroepen heel lastig, ik vroeg het me gewoon af omdat je het duidelijk zo graag wilt ).
nee hoor, ik kan wel kolven op mijn werk. alleen willen mn (.)(.) niet gekolfd worden in die eerste 6 weken moest ik ook 45 min kolven per fles en na 3 maand dronk ze natuurlijk nog meer. Dus productie rende achteruit Ik ga dus zeker een lactatiekundige contacteren, maar moet eventjes kijken hoeveel ik vergoed krijg.... thnx voor de reacties!
Ik zou ook even kijken naar dat bijvoeden, hier kindjes van 4350 en 4490 gram en geen suikers gecontroleerd of sprake geweest van bijvoeding (wilde ik ook absoluut niet en moet alleen als ze teveel afvallen en dus zeker niet de eerste 24 uur). Eva heeft de eerste 24 uur 'gewoon' de borst gehad, Lisa heeft de eerste 24 uur zo goed als non stop aan de borst gezeten. Dan huilen ze ook niet Kolven op het werk zou ik zeker gaan proberen, als het niet goed lukt kan je altijd nog stoppen toch? Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens! Spannend geweest zie ik, gelukkig nu een goede echo gehad!
ik ga ook zeker met de vlos overleggen over dat bijvoeden. als ik nu niet in het zkh had bevallen dan hadden we alsnog moeten gaan. ik riep al dat ik dan de volgende keer zelf wel bloedprik (heb als verpleegkundige op de couveuseafdeling gewerkt). maar nu wil ik idd andere afspraken. Boven de 10 pond ofzo.. Ik bedoel, ik ben zelf vrij groot, dus een grote baby is niet raar toch? Over het kolven, ik ga dus sowieso langer verlof nemen en denk dat ik dan wel een beetje klaar ben met de bv En anders ga ik idd weer proberen te kolven, maar heb daar zo'n hekel aan gekregen......*zucht* ach wie weet loopt het bij de 2e allemaal anders. Eerst maar eens de tijd uitzitten tot de volgende echo