Cvm

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Aalsthuis, 24 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aalsthuis

    Aalsthuis Lid

    17 nov 2018
    43
    14
    8
    Vrouw
    Hey iedereen ik had nog eens een vraagje. Ik ben nu 8weken zwanger en heb een zoontje van 21maand. (Binnen een week) we delen geen bestek, zoenen niet op de mond, ik was mijn handen nadat ik hem verschoon en voor ik eet enz .... Nu las ik veel over cvm en maakte me even zorgen. Gisteren was hij gevallen en huilde ontroostbaar. Ik nam hem op mijn arm en hij deed zijn armpjes rond mijn nek. Hierbij kwam zijn handje een stuk in mijn mond moet ik mij zorgen maken?
    Ik merk niks aan mijn zoon maar blijkbaar hoef je geen symptomen te hebben. Hij gaat niet naar de crèche maar bij oma en opa en de rest is hij bij mij.

    Groetjes van een bange mama
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.849
    3.614
    113
    Vrouw
    Thuis
    https://www.rivm.nl/cytomegalovirusinfectie/cytomegalovirusinfectie-cmv-en-zwangerschap

    Zoals je hier kunt lezen gaat het er vooral om dat je zijn speeksel en urine niet binnen krijgt. Dus niet uit dezelfde beker drinken, etc. etc. Precies wat je al lang doet.

    Cmv is zeker iets om serieus te nemen, maar dat doe je al.

    Overleg anders even met je verloskundige, zij kan je vast gerust stellen.
     
    Aalsthuis vindt dit leuk.
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.692
    7.738
    113
    Vrouw
    Weet je zeker dat je het niet gehad hebt? Je kunt hierop bloedprikken.

    Ik zou echt wat relaxter hierin proberen te zijn anders worden het lange 9 maanden. Snap dat het spannend is maar je doet het verder prima.
     
  4. Fraser

    Fraser Niet meer actief

    Dat je voorzichtig bent is goed, maar let op dat de angst niet gaat overheersen. Dit zijn dingen die elke ouder heeft, maar toch loop je niet gelijk cmv op.
    Helemaal als je kind niet naar de opvang/crèche gaat, is het risico niet zo heel groot. De meeste kinderen pikken het daar of op school op.

    Ik heb mijzelf in de zwangerschap druk gemaakt om cmv, omdat ik een opgezette klier had en wel wat symptomen. Mijn oudste twee gaan ook naar school en de peuterspeelzaal. Om de haverklap zijn ze wel verkouden oid. Toch testte ik negatief op cmv die zwangerschap. Ik heb het blijkbaar nog nooit gehad, ook zelf als kind niet. Blijkbaar loopt het niet zo’n vaart.
     
    Aalsthuis vindt dit leuk.
  5. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Hier wel cmv gehad tijdens de zwangerschap (rond 8 weken). Zoontje was ziek, ik kort erna ook. Maar in België testen ze standaard in het begin van d zwangerschap. Omdat ik het terloops op een consultatie op 12 weken zei dat ik verkouden was geweest na zoontje, heeft gyn me tweede keer getest en die was toen positief.
     
  6. Aalsthuis

    Aalsthuis Lid

    17 nov 2018
    43
    14
    8
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties. Ik heb met de VK gebeld en ze zei dat dit zeker geen risico is. Dat ik goed bezig was en dat dit kan gebeuren. Niet te veel mee bezig zijn was haar advies
     
  7. Aalsthuis

    Aalsthuis Lid

    17 nov 2018
    43
    14
    8
    Vrouw
    Dit is exact wat de VK zei :) bedankt!
     
    Fraser vindt dit leuk.
  8. Aalsthuis

    Aalsthuis Lid

    17 nov 2018
    43
    14
    8
    Vrouw
    Hoe is het afgelopen?
     
  9. S2909

    S2909 Fanatiek lid

    14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Ik had het gelukkig niet doorgegeven. Om dat vast te stellen is er een vruchtwaterpunctie gedaan op 20 weken. Na de geboorte is er nog een urine staal bij haar afgenomen ook. Ook die was in orde. Ze ligt hier gezond en wel naast mij te snoozen.

    De kans is klein, maar bestaat wel. Ik zou daarvoor niet te paranoia worden. Ik heb niets anders gedaan dan anders met mijn oudste kindje en toch heb ik het pas gekregen nadat ik zwanger geworden ben.
     
    Aalsthuis vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina