Cyclus berekenen met Clomid?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Malice, 9 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Malice

    Malice Lid

    3 apr 2020
    12
    5
    3
    Vrouw
    Hallo Dames,

    Ik heb een vraag!
    Ik heb PCOS en dus een erg onregelmatige cyclus. Ik heb hiervoor Clomid.
    Echter kan ik helaas nu door Corona geen scans maken, dit is nu mijn tweede ronde, dus ik weet niet goed hoe ik het kan berekenen.

    Mijn eerste Cyclus op Clomid:
    4-2 Ongesteld
    1-3 Ovulatie ( door testen bepaald)
    12-3 Ongesteld.

    Ik heb voor deze maand in plaats van 50 MG 100 MG genomen.

    Wat is jullie ervaring? Is je cyclus korter geworden met het verschil van 50 naar 100 MG?

    Ik probeer dezelfde cyclus aan te houden, maar ik weet dus niet op ik goed bezig ben, ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft!

    Bedankt voor het lezen dames! Aan iedereen veel succes met zwanger worden :D
     
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    4 februari was cyclusdag 1, cyclusdag 1 van de tweede ronde was op 12 maart.
    Je cyclus was dus 37 dagen lang. Je luteale fase was 11 dagen, dat valt mooi binnen de norm van 10-18 dagen.
     
  3. Malice

    Malice Lid

    3 apr 2020
    12
    5
    3
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie :D
    Ik weet dat het binnen de norm valt, maar omdat ik nu helaas geen scans heb, is het lastig bij te houden. Ik heb enkel 1x Clomid gehad, en dat was 50 MG. Nu deze maand zonder controle 100, ik wilde dus graag weten of meer clomid de cyclus verlengt, of juist verkort.
    Ik kan er zelf weinig over vinden helaas :(
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou gewoon overal rekening mee houden. Dus een eisprong tussen dag 12 en dag 25.
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.563
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik snap niet wat je bedoelt met 'ik probeer dezelfde cyclus aan te houden'? Het is toch aan je lichaam (icm. de medicatie) dus ik snap niet zo goed wat je vraag is..

    En hoe bedoel je precies 'ik heb deze maand 100 mg genomen ipv. 50'? Is dat op jouw eigen initiatief of op advies van je gyn.?
    Het komt namelijk over als dat eerste maar dat lijkt mij stug?
     
    Louise11110 vindt dit leuk.
  6. Louise11110

    Louise11110 Niet meer actief

    Dit inderdaad?

    Je mag toch helemaal niet ophogen met Clomid zonder controle echo's? Stel dat er ineens 3 eitjes rijpen heb je een grote kans op een drieling en dus een hoog risico zwangerschap. Artsen zullen daar niet aan meewerken...
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er zijn best gynaecologen die clomid geven zonder echo's. Of zelfs ophogen bij een lange cyclus. In deze tijd doen ze ook liever niet teveel echo's. Dus dat is allemaal niet zo gek.
    Jaren terug kreeg ik ook clomid, zonder echo's, ik heb zelf aangegeven dat niet fijn te vinden en heb toen wel echo's gekregen.
     
  8. Malice

    Malice Lid

    3 apr 2020
    12
    5
    3
    Vrouw
    Ter verduidelijking.

    Mijn vraag is: is de cyclus korter met een hogere dosis Clomid, of juist langer. Ik hoopte op ervaring van andere die een verschil hadden gemerkt.

    Deze maand inderdaad gestart met 100, na vorige maand 50 genomen te hebben.
    een paar dagen na mijn laatste pillen werd ik gebeld dat al mijn scans gecanceld waren, dus ik had toen de medicatie al genomen.

    Ik vind het dus lastig om zelf mijn cyclus te berekenen, omdat ik dus niet weet of ik een zelfde tijd aan kan houden (testen enzo) of dat Clomid er voor zorgt dat de cyclus korter word, want dan zijn mijn voorspelde datums fout.
     
  9. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Je kan het gewoon niet weten, ligt eraan hoe je lichaam op de clomid reageert. Reageert het beter op de 100 mg, zal je cyclus waarschijnlijk korter worden. Hier maakte het geen verschil. Maar dat verschilt dus heel erg per persoon.
     
  10. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Maar waarom is je dosis al verhoogd na maar één ronde? Je cyclus was iets langer dan normaal, maar niet in het extreme.

    Als je nu een hogere dosis neemt, kan het inderdaad zijn dat je cyclus wat korter is. Maar hij kan net zo goed even lang of iets langer zijn. Daar is helemaal niks van te zeggen. Misschien reageert je lichaam iets sneller op de Clomid. Maar bij hormoongebruik is het zo dat follikels vaak langer doorgroeien voordat ze springen, wat betekent dat je cyclus daardoor weer iets langer wordt. En ook je luteale fase kan per keer verschillen of heel anders reageren op het hormoongebruik.

    Als je ovulatietesten wilt doen, zou ik ruim op tijd beginnen. Je kunt voor de zekerheid een kortere cyclus als uitgangspunt nemen. Hou er dan wel rekening mee dat je wellicht langer dan normaal moet doortesten, voordat je eisprong gevonden is.
     
  11. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Als je extreem lange cyclussen hebben verkort chlomid die naar mijn idee naar een normalere cyclus lengte. Ik heb niet het idee dat de dosis uitmaakt voor de lengte. Bij mij waren follikels uiteindelijk altijd rond dag 17-20 klaar om te springen, bij iedere dosis. Maar mn cyclus was wel opeens redelijk normaal ipv meer dan 50 dagen.

    Dus wil je zwanger worden zorg dan dat je een lange tijd ovulatietesten doet van vroeg in de cyclus zodat je een eventuele vroege spring noet mist, zoals hierboven al gezegd. Je cyclus kan je niet aan de hamd van chlomid dosering berekenen. En ga niet zomaar door met chlomid slikken komende periode zonder advies van de gyn. Buiten de bijwerkingen bij hogere dosering kun je dit middel ook niet eindeloos gebruiken.
     

Deel Deze Pagina