ovulatie

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sammie01, 3 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    hallo ik heb even een vraagje .
    mijn vriend en ik zijn er aan toe om te proberen kindjes te krijgen.
    nou probeer ik de boel een beetje uit te rekenen en mijn vruchtbare dagen vast te stellen maar dat is me niet helemaal duidelijk.
    je kan via een aantal sites aangeven je laatste ong. en aantal dagen van ongeveer cyclus. dan geeft hij een periode aan dat je het meest vruchtbaar zou zijn.
    nou heb ik ook van die testen ovulatie testen... rond de tijd dat het via internet aangegeven werd komt niet overeen met de ovulatie test.
    heb 4 dagen gestest maar was niks...
    ik snap er nu helemaal niks meer van.
    ik ben al 7 maanden gestopt met de pil en sinds 2 maanden voor het eggie bezig.mijn cyclus is vrij regelmatig al verschilt het soms met 1 a 2 dagen volgens de berekeningen van internet zijn mijn vruchtbare dagen voorbij...
    ik zou graag wat advie wilen hebben over hoe ik het nou het beste kan berekenen. ik geloof dat je het ook met tempen kan doen maar ik heb niet zo'n ding in huis dus dat zou de volgende stap zijn. :)
    alvast bedankt voor het advies.
    .
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Sammie,

    als je een regelmatige cyclus hebt is het het meest waarschijnlijk dat je 14 dagen voor je menstruatie je eisprong hebt. Dat kan wel eens een dag verschillen. Je kunt het aan je lichaam merken omdat je op en rond die dag meer vaginaal slijm ziet, doorzichtig en dun, je kunt er dan lange draden van trekken. Ook kun je je temperatuur bijhouden. Dit is een veel goedkopere en eenvoudigere methode dan de ovulatietesten. Je temperatuur meet je elke ochtend, op liefst hetzelfde tijdstip, als je nog in bed ligt. 12-24 uur na de eisprong vindt er een temperatuurstijging plaats van 0,3 tot 0,5 graden. Je hebt dan dus wel je eisprong al gehad. Maar als je eenmaal zo'n curve hebt van een hele cyclus, geeft dat wel inzicht in jouw cylcus. Het best is om zo'n curve te beginnen op dag 1 van een nieuwe cyclus, dus op de dag van ongesteld worden. Bewaar deze curve, mocht het nu onverhoopt niet lukken om zwanger te worden, dan wil de arts altijd graag zo'n curve zien (het liefst eigenlijk 3 curves van drie achtereenvolgende maanden).
    Ovulatietesten zijn ook prima, je kunt ze gebruiken in het midden van je cyclus en dan zien of het resultaat geeft.
    Maar je kunt ook gewoon een aantal maanden zo proberen. Als je elke week 2 of 3 keer vrijt, dan heb je toch een kans van 80% om binnen een jaar zwanger te zijn. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe frustrerender het ook kan worden. Je kunt natuurlijk zelf kiezen hoe je ermee om wilt gaan.
    Ik hoop in elk geval voor je dat je snel zwanger bent!

    Mirjam
     
  3. sammie01

    sammie01 Actief lid

    3 apr 2006
    390
    0
    0
    ff niks
    ik had nog een vraagje hoe kan je het beste tempen dan oksel mond of anus.
    en maakt het nog uit wat voor temp je gebruit dus een ouderwetse of electriesch
    alvast bedankt voor je antwoorden.
     
  4. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Sammie,

    je kunt het beste rectaal (dat is dus de anus) tempen. Dat geeft het meest betrouwbare resultaat.
    Je mag zelf weten welke thermometer je gebruikt, maar een digitale is makkelijker in het aflezen. Je koopt ze voor minder dan 5 euro bij Kruidvat en dat soort winkels. Soms liggen ze achter de toonbank, dus moet je er even om vragen.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina