Cyste op mijn eierstok

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door gully, 9 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gully

    gully Lid

    14 feb 2007
    35
    14
    8
    Vrouw
    Testanalist
    Den Haag
    2 weken geleden hoorde ik van de gynacoloog dat ik een cyste van 3 cm heb op mijn eierstok, mijn man en ik proberen al ruim 1 jaar om een baby te krijgen, ik begon te twijfelen aan mijzelf, een stemmetje in mij zei "ga naar de dokter en laat je onderzoeken" tijdens mijn vakantie in het buitenland ging ik naar een prive ziekenhuis, ik vertelde aan de gynacoloog dat ik een check-up wilde, die kreeg ik, ik kreeg een inwendig onderzoek, ik zag op de beeldscherm een raar bolletje, hij scande en maakte er een echofoto van, hij vertelde dat ik het snel moest laten behandelen, nu ben ik terug van vakantie, ik wordt gek van het denken, stel dat dat de reden is waarom ik nog niet zwanger ben, heeft iemand hier ervaring mee, hoe groot is nog je kans om zwanger te worden als je een cyste hebt op je eierstok?
    Om het nog wat erger te maken zei de gynacoloog"ik ga voor het geval dat nog een laboratorium onderzoek starten" baarmoedekanker test, gelukkig heb ik het niet, was erg blij toen ik de uitslag kreeg, maar wat de arts wel zei was dat er erosie was aangetroffen, heeft iemand hier ervaring mee? Graag zou ik hier meer over willen weten.
    Hier in nederland kan ik pas 21-8-2007 terecht bij de gynacoloog, pfff nog 2 weken wachten, ieder dag ga ik er nog meer aan kappot, de gedachte van dat ik geen kinderen kan krijgen maakt mij echt kappot.
     
  2. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Hoi Gully,

    Vervelend dat je een cyste op je eierstok hebt. Er zijn verschillende soorten cystes, ik weet niet precies welke vorm jij hebt. Maar ik heb jarenlang aan de hormonen gezeten om mijn cyclus op gang te brengen en ivm behandelingen. Na mijn eerste IUI-behandeling bleek dat ik op elke eierstok een flinke cyste gekregen had, de grootste was 6x8 cm! Bij mij was dit een eiblaasje, wat niet gesprongen was, maar dat doorgegroeid was onder de invloed van hormonen. Het was een cyste gevuld met vocht. Ik moest toen meteen stoppen met de hormonen en afwachten of de cystes vanzelf weg zouden gaan, dit gebeurt vaak als je ongesteld geweest bent. Een paar weken later weer op controle, maar ze zaten er nog steeds. Toen is besloten om een kijkoperatie te plannen, zodat de cystes weggehaald konden worden. Je kunt ze ook weg prikken, maar de kans bestaat dat ze dan net zo hard weer vol lopen met vocht. Ik kwam op de wachtlijst en was pas een halfjaar later aan de beurt. Voor de operatie werd nog een controle-echo gedaan, en toen bleek dat beide cystes in de tussentijd spontaan verdwenen waren! Dus de operatie is op het laatste moment afgelast! Later heb ik er nooit weer last van gehad, gelukkig!

    Wat ik had, was dus een hele onschuldige cyste & niks kwaadaardigs. Ik had er wel last van, en ze moesten zeker weggehaald worden als ze niet uit zichzelf verdwenen waren. Je kunt in principe met zo'n cyste wel zwanger worden, alleen komt het nogal eens voor dat zo'n cyste je hormonen in de war stuurt, waardoor je niet meer ongi wordt of je hebt geen eisprong meer.

    Maar er zijn ook cystes die gevuld zijn met troep: bloed, etter, en andere rommel. Die ontstaan niet door hormonen en moeten verder onderzocht worden. Ik denk dat die hetzelfde effect kunnen hebben op je cyclus als eerdergenoemde cystes. Maar deze zullen op dezelfde manier verwijderd worden, neem ik aan, dus ook dmv een kijkoperatie. En waarschijnlijk kun je daarna gewoon weer zwanger worden. Maar goed, ik ben niet helemaal op de hoogte van zulk soort cystes. Dus zeker weten doe ik het niet. Ik zou zeker al je vragen op papier zetten en die over twee weken allemaal stellen aan de gyn!

    Sterkte & succes!

    Groetjes,
    Jippie
     
  3. Miss Daantje

    Miss Daantje Bekend lid

    3 apr 2007
    868
    0
    0
    Mother of twins en een lief klein bubbelmeisje!!
    Leiderdorp (ZH)
    Hoi Gully,

    Ik heb ook 2 x een cyste op mijn linkereierstok gehad. Vorig jaar eind september kreeg ik enorme buikpijn die niet overging maar gedurende de dag verergerde. (ik had al maanden ervoor regelmatig last tijdens het vrijen en extra pijn bij mijn menstruatie als ik naar het toilet moest). De pijn werd die nacht zó erg dat ik niet eens meer normaal mijn bed uitkon om te plassen. Zelfs stilliggen deed pijn. Mijn vriend is chirurg en zei dat het geen zin had om 'snachts naar het ziekenhuis te gaan omdat ze je dan heel lang laten wachten omdat niemand echt zin heeft om 'snachts wat te doen en er is natuurlijk niet zoveel personeel als overdag. We zijn 'sochtends 1 oktober heel vroeg naar de huisartsenpost gegaan en daar mocht de dienstdoende arts niet eens naar mijn buik wijzen! Hij heeft me doorverwezen naar de gyn op de spoed die een chocoladecyste (een met bloed gevulde cyste) van ongeveer 7 cm kon zien. Ik moest met spoed geopereerd worden want als zo'n cyste knapt ben je natuurlijk nog verder van huis.
    Ik kreeg te horen dat alles van binnen er verder heel goed en schoon uitzag dus dat er geen enkel probleem zou moeten zijn om zwanger te raken (wát een opluchting)! In januari ging ik voor een controle weer naar de gyn. Niksvermoedend onderging ik de echo en ja hoor op precies dezelfde plek zat wéér een cyste. Waarschijnlijk dezelfde omdat de gyn blijkbaar niet alle weefsel heeft kunnen weghalen. Wéér een operatie binnen 4 maanden! :confused:
    Nu ben ik pas weer naar de gyn geweest en....ik ben cystevrij! :D
    Je weet natuurlijk nooit of er ooit weer een cyste komt, ze noemen het ook endometriose. http://www.endometriose.nl/
    Je kunt met een cyste zwanger worden hoor maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de cyste wordt weggehaald omdat hij anders kan doorgroeien en organen wegdrukt. Mijn tante had ook een cyste. Ze zou geopereerd worden en toen ontdekten ze dat ze zwanger was. Ze wist het zelf nog niet eens! :D Mijn lieve nichtje is nu 13!

    Ik wens je veel succes en als je nog iets wil weten dan vraag je maar! (als ik het niet weet vraag ik het wel aan mijn vriend ;) )

    Liefs, Daantje
     
  4. WishfulDreaming

    WishfulDreaming Fanatiek lid

    24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Da's niet helemaal juist hé.

    Voor endometriose (wildgroei van baarmoederhalsslijmvlies) moet je geen cystes hebben. En niet elke cyste is endometriose...

    Vaak hangt het samen, maar zéker niet altijd ;)
     
  5. Miss Daantje

    Miss Daantje Bekend lid

    3 apr 2007
    868
    0
    0
    Mother of twins en een lief klein bubbelmeisje!!
    Leiderdorp (ZH)
    Daarom schrijf ik ook ze noemen het ook endometriose (dus het kan ook endometriose zijn) maar ik had misschien beter kunnen schrijven: het zou ook eventueel misschien endometriose kunnen zijn, zo duidelijk? ;)
    Ik kan er ook nog bij vertellen dat er verschillende vormen en combinaties zijn enz...
     
  6. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Ik heb meerdere cystes op beide eierstokken, heb geen idee hoe groot ze zijn. Zal binnenkort beginnen met hormoonkuurjtes om een eisprong op te wekken.
     
  7. Miss Daantje

    Miss Daantje Bekend lid

    3 apr 2007
    868
    0
    0
    Mother of twins en een lief klein bubbelmeisje!!
    Leiderdorp (ZH)
    Ik wens je heel veel succes Wup!

    Liefs, Daantje
     
  8. Wup

    Wup Fanatiek lid

    23 apr 2007
    4.912
    0
    36
    Dank je! We vinden het allemaal ook erg spannend. 22 augustus krijgen we te horen wat ze precies gaan doen...
     
  9. sabrine

    sabrine Actief lid

    11 jun 2007
    362
    0
    0
    Hoofddorp
    Bij mij zijn vandaag ook cystes ondekt en begin deze week met een kuur,daarna zullen we wel zien.Ik hoop dat ik snel zwanger ben :)
     
  10. Tinkerbel80

    Tinkerbel80 Niet meer actief

    Gully, maak je niet al te veel zorgen hoor. Met de juiste medicatie komt alles goed. Heel veel sterkte morgen!
     
  11. sabrine

    sabrine Actief lid

    11 jun 2007
    362
    0
    0
    Hoofddorp
    Het erge ervan vind ik dat ik nu moet wachten totdat ik ongesteld ga worden....Ik ben heel onregelmatig ongesteld dus het is elke keer maar afwachten :(
     

Deel Deze Pagina